Orele fizice după ore (școala după școală) pentru altă predare, în condițiile în care sistemul nostru nu cunoaște alte metode, sunt o greșeală din start – Nina Vasile, profesoară

20.431 de vizualizări
Foto: © Jevtic | Dreamstime.com
Anul trecut, s-a pierdut o jumătate de materie pentru marea majoritate a elevilor care s-au adaptat foarte repede multiplelor eschivări posibile în învățământul on line: au putut trișa folosindu-se de copiatul ușor, de faptul că nu sunt obligați să se arate vizibili pe ecranul profesorului (sub pretextul dotării slabe sau lipsei camerei).

Între timp, profesorii au găsit metode de a limita trișarea, iar acum se vede jalea: la limita suficienței în care se complac mulți (elevi, profesori, părinți) sau la limita neputinței pentru alții, elevii nu au pierdut doar informație ci mai grav, capacitatea de a asimila, de a procesa, de a folosi informația care ar fi venit cât de cât cu prezența și interacțiunea vie profesor-elev. Nimeni, niciodată nu va învăța nimic doar prin lecția citită pe un monitor chiar și dacă ea este explicată cu har. Cel mai rău este că pierderea care s-a întâmplat acum se continuă și abia de acum încolo vom avea analfabetismul funcțional la cote ridicate.

Dar dacă suntem conștienți de această situație dramatică, ar trebui să se gândească foarte bine remedierea. Și ceea ce se propune prin orele fizice, în felul în care am citit, nu este viabil. În primul rând e o greșeală că acum au fost alese doar clasele a XII-a pentru varianta fizică de școală. Elevii din anii terminali mai au doar câteva luni. Fizic, au nevoie doar la materiile de BAC, restul materiilor, practic vorbind, nu sunt neapărat vitale pentru ei. Nu că ar fi corect așa, desigur. În schimb, clasele a IX-a aveau nevoie să poată pune baza pentru nivelul de gândire diferit care ar trebui să existe la liceu. Aceasta se putea doar prin prezența fizică la școală. Așa că, în realitate, acest an este pierdut și el ar fi putut fi foarte bine înghețat. Altfel spus, din toamnă, clasele a IX-a ar trebui să reia a IX-a. Cum soluția aceasta este imposibilă la nivelul  Ministerului Educației, măcar să putem găsi varianta cea mai realistă pentru remediere.

Dar orele fizice după ore (școală după școală) pentru altă predare, în condițiile în care sistemul nostru nu cunoaște alte metode, sunt o greșeală din start: nu vor fi elevi doritori, nici profesori plătiți în plus. Dacă nu au bani pentru mărirea salariului, cum ar putea avea pentru ore în plus? Și ce profesor va face ore remediale dincolo de normă, pentru același salariu? Pentru că nu m-ar mira să se spună că ar trebui să facă orele suplimentare în regim de voluntariat. Am auzit deja asta. Astfel, din nou, ne vom preface că facem toată lumea, doar ca să bifăm un proiect făcut. Datoria astăzi, pentru mulți, se pare că înseamnă “a bifa”.

Care este soluția atunci? În primul rând, școală fizică din toamnă pentru toate clasele. În niciun caz, școala hibrid! Până în toamnă se presupune că ne vom vaccina suficiente persoane pentru a deschide totul. E o iluzie că acest virus va dispărea prin vaccin. Și atunci, stilul de viață este de schimbat astfel încât să fim imuni și prin sănătate, nu doar prin măști și vaccinuri. E de preferat să se renunțe, de asemenea, la purtarea măștilor după vaccinarea majorității suficiente. Așa vom reveni totuși, la normalitate. Educație fizică cu măști și vorbit mult pe sub măști, pentru cine are o meserie ce presupune a sta cel puțin 4 ore vorbind cu măști, devine, paradoxal, o problemă de sănătate.

Programele de recuperare a materiei trebuie gândite nu cantitativ ci ca folosire a gândirii pentru înțelegerea informațiilor. Ori acest proces este unul foarte lent până la un anumit punct. Pe de altă parte, noi nu suntem pregătiți pentru așa ceva. Antrenamentul gândirii presupune implicarea conștientă a elevului în cunoaștere. Aceasta presupune programe inovatoare inexistente la nivel oficial. Ele apar ici colo, unde există câte un profesor cu vocație sau cu dorința reală de a face altfel meseria sa.

Așadar, ce e de făcut? Recuperare din mers dar neapărat școală cu prezență fizică pentru toți, din toamnă. Programele remediale nu sunt posibile după ore ca “alte ore de predare”! Ele trebuie gândite ca ajutor pentru teme acolo unde e nevoie. Și asta se vede la clasă, imediat după prima lună de școală în toamnă, nu părinții sunt cei care hotărăsc dacă un copil are sau nu nevoie de ajutor pentru recuperarea materiilor. Trebuie să fim conștienți că acest an este compromis și că recuperarea pierderilor prin “școală după școală”, nu poate fi eficientă.

_____________

Despre autor:

Nina Vasile este profesoară și predă filosofie şi logică.

Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.

Foto: © Jevtic | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


18 comments
  1. Credeam ca in pandemiei se va schimba ceva in progreama școlară dar nimic se merge in continuare pe aceeasi programa școlară stufoasă cu profesori plictisiti care nu stiu sa se impuna la ore ,cu directive care trebuiesc puse urgent in practica la fiecare ministru cu sicane intre miniștri care se repercusioneaza asupra elevilor cu elevi plictisiți de atata materie neatractiva la ore târzii, si acum ore suplimentare pentru ca cineva sa ia niste bani in plus ca oricum tot la meditatii se va ajunge si se uita de copilăria care trece pe lângă ei fara sa ne dam seama de care ne facem vinovati si noi si voi ca nu facem nimic cu toate comitetele de părinți și elevi .

  2. Adevărat !Dar problema materiilor inutile trebuie pusă și pt programul normal pt toți elevii.Incepand cu clasa a 5-a nu mai este nevoie de muzica,desen și religie.Cine are talent sau cine a prins inclusiv din familie educația spirituală poate continua așa în particular.Nu descoperi talente după 11,12 ani nici în sport.E târziu !Și se poate face in timpul liber și nu să-i forțezi pe toți să piardă timpul și să obosească degeaba la școala.Dar sa zicem că sportul înseamnă sănătate și ar fi bine să rămână cu condiția să se faca,nu cum e acum !Majoritatea cadrelor nu sunt controlate dacă-și fac datoria și ce performante reale au,daca sunt părinții mulțumiți,etc.La sport sunt de capul lor în 99% din cazuri.Le arunca o minge și face fiecare ce vrea,fara disciplina,control,etc.Maine poimâine vor să dea bacul la sport dar ei n-au sarit in viața lor la groapa cu nisip,de ex.Si legat de programul asta SDS vândut ca un After shool ceea ce nu e cazul căci înțeleg că nu e vb de teme ci efectiv de predare ,va întreb lecțiile când le mai fac ?Când mai învață pt materia predată recent daca la SDS predam și exersam din urmă?Copii vor fi obosiți,varza…Sa nu mai zic că iarăși nu exista nici o urmărire cum se implementează ceva în tara asta.Eu ca părinte am fost informat fix in ultima zi,în jur de 12 fiind la munca (am văzut pe telefon formularul de înscriere dar nu am avut timp sa citesc ,sa ma documentez) și până la 17h trebuia deja trimis(adică pus de pe tel pe PC,scos la imprimanta,completat ,semnat ,scanat copiat in telefon și transmis).Nu avem toți timp și secretare sa ne facă treburile astea așa rapid(și majoritatea nici nu au cu ce).O inspecție ceva pe la școli ,inspectorate ca sa vedeți de ce nu are succes nici un program,sa vedeți cum sunt puse directivele in practica ?Nimic! Stați liniștiți in birouri la minister și dați interviuri la tv că sigur copii vor ieși educați și așa și voi vă veți lua pensiile din performanta lor maine poimâine…Performanta unor căpșunari platiti cu salariul minim,asta daca vor lucra în tara !Dar nu-i nimic ,puteți să vă prefaceți și voi peste 20 de ani că nu știți de ce sunt pensiile mici,așa cum au făcut-o și generațiile precedente…Nepoții or sa va creadă că ați muncit mult și cu cap că ei va sunt rude si oricum la fel de prosti ca voi și părinții lor,cum altfel ?Și or sa va plângă de milă cum fac și astăzi pt pensionarii de pe vremea comunismului deși se știe zicala de pe vremea lui ceașcă :”ei ne fac că ne plătesc ,noi că muncim”.La cat mai mari realizări “tovarăși”!Cu voi eșecul e garantat,și aici ma refer la toți ,până la ultimul educator nu doar la 2,3 oameni politici de la vârf….

  3. Bai individuale hanea,tu știi ce e aia botnita și la ce folosește? Botnita e pusa animalelor, nu pentru a nu le fi văzută fata, ci ca să nu latre sau sa muște.Deci nici o legătură cu măștile noastre care ne apară de virus,prin care poți vorbii liniștit și pe care le pui și le dai jos cu propriile mâini. Botnitele le pun alții, iar purtatorii lor, în nici un caz nu le pot da jos ei insisi. Dacă tu vrei neapărat sa te îmbolnăvești în scoli,mult succes, dar nu obliga și pe alții sa se îmbolnăvească, sau sa chiar moara, ca asa vrei tu. O fi învățământul important însă dreptul la sănătate și la viata primează în fata oricăror alte drepturi sau libertăți. Ps:libertatea ta se termina în momentul în care o îngrădește pe a mea și-mi pune sănătatea/viata în pericol! Cel mai bine ar fi ca ministrul asta desuchiat sa lase la latitudinea părinților dacă vor ca copii lor sa facă orele în școala fizic sau în sistem online. Acum, inloc sa limiteze prezenta la școală, fiindcă creste numărul de cazuri, el aglomerează cu alte prostii. Sa lase elevii care vor sa aleagă onlinul, chiar dacă nu au probleme medicale, ca vor devenii școlile focarele cele mai mari.

  4. Un limbaj jalnic că profesorii,, stau in chiloți” plus restul comentariului. Merită șters acel mesaj!!!

  5. Nu putem spune NEAPĂRAT când este vorba de boală, de viață. Știți sigur că nu veți face boala covid chiar și vaccinată sau altă boală din cauza vaccinului? Încercăm pas cu pas să vedem cum putem supraviețui. Mai bine descoperim aparate care să detecteze o cantitate la limită a virusului Intr o încăpere. Puteți fi vaccinată și să nu aveți anticorpi, fiți mai preocupată să limităm răspândirea și înmulțirea oricărui virus, nu mai fiți așa isterici școala trebuie deschisă!!!!

    1. Adevărata isterie se numește “mascaradă”, una care pare să nu se mai termine niciodată. Vaccinurile nu garantează, dar ce mai garantează azi sănătatea, dintre cele dictate de cei cu putere de decizie? Vor fi multe cazuri la tineri de acum încolo tocmai pentru că o mască purtată în spațiu închis contribuie la slăbirea imunității. De ce? Pentru că respirația nu mai este normală, pentru că din aerul și așa poluat în București, de exemplu, încă e și mai puțin sănătos sub mască purtată ore întregi. Și absurditatea maximă: mască la educație fizică! Nu îți trebuie specializare anume pentru a înțelege ceva evident. E o iluzie că masca ferește de contagiere. Cine e să ia, va lua și cu mască și cu vaccin dacă imunitatea este deja scăzută din oricâte alte motive. Așa că, ori schimbăm modul în care gândim, ori pierim, fiecare la timpul lui, cu mască și vaccin cu tot. În tonul actual al știrilor, vom purta măști pe termen nelimitat, vom face vaccin anual pe termen nelimitat. Mai rău: școlile par să fie on line pe timp nelimitat… Pierderile acestui tip de școală sunt incalculabile. Chiar și cei mai buni dintre elevi, într-o asemenea educație on line, vor pierde foarte multe. Asta este ce dorim?
      În ciuda restricțiilor, a măștilor și a vaccinurilor, vor muri încă mulți oameni din oricâte alte cauze, și din ce în ce mai mulți, deprimați sub măști. Și atunci, cea mai rezonabilă opțiune este normalitatea de dinainte de pandemie, cu vaccinuri opționale dar fără măști, și învățământ cu prezență fizică. Și de gripă se moare…

      1. Cum să avem școală fizic când nu sunt întreținute școlile nici măcar pentru a nu contacta hepatită. Ce se întâmplă cu noi să ne lăsăm Pe,, merge și așa”? Parcă nu era bună școala înainte de pandemie. Nu se face nimic pentru a îmbunătăți condițiile din școli. Nu putem merge așa oricum. Cine vrea să învețe, va învăța. Dacă era razboi tot așa spuneați, hai la școală, poate cade sau nu o bombă.

  6. Felicitări, d-na profesoară! De astfel de oameni cu o gândire ca a dvs. avem nevoie la catedră. Foarte bine argumentat totul.

    1. Unde vedeți bine argumentat când totul pleacă de la premisa falsă că în septembrie vom fi toți imuni?

  7. Eu nu sunt de părerea doamnei profesor.
    Elevul care în loc sa se expună si sa piardă timp în mijloacele aglomerate de transport, in loc sa stea în timpul orei de curs cu masca, are șansa de a sta la el acasă fără masca, le biroul lui de lucru și sa învețe.
    In loc sa obosească ore întregi pe zi pe tableta sau pe telefon, pe rețele de socializare sau pe jocuri, are ocazia sa “obosească” utilizând tableta sau laptopul pentru a urmări lectii și aplicații predate și efectuate de profesor.
    Un profesor dăruit menirii sale va știi și sa antreneze elevii sa răspundă la lecție.
    Temele deasemenea pot fi controlate, corectate.
    Elevii care vor sa învețe, învață și online,ca și pe băncile scolii.
    Elevii care “dorm” în banca sau se joaca în tăcere pe telefon pe sub banca, fac asta și online, mai ales atunci când profesorul se uita pe carte sau scrie la tabla (da, sunt scoli și licee întregi în care profesorii și-au cumpărat din banii lor tabla și marker, rezerve, astfel încât sa își desfășoare lecția mai atractiv și mai aproape de scoala din sala de clasa).
    Este periculos și lipsit de respect pentru strădaniile profesorilor și ale elevilor, ca tocmai un profesor sa arate dispreț și scepticism referitor la munca altora.
    Cat despre aducerea tuturor elevilor la scoala în condițiile actuale de pandemie,dând liber contaminării elevilor în mijloacele de transport și transmiterea virusului de la acești vectori asimptomatici la profesori și la familiile elevilor, ar fi ori inconștiența, ori rea voința.

  8. Foarte corect. After school e after school, nu teaching. Copilul exerseaza achizitiile sub forma temelor sub indrumarea unor cadre didactice. Eu nu voi accepta remediale cu sau fara bani. Nimeni nu hotataste in numele meu ce fac cu viata mea, cu timpul liber, cu predarea si nimeni nu hotaraste in locul meu daca elevii au lipsuri din motive ce tin de mine sau rea-vointa. Elevii care nu au intrat sau nu s-au preocupat au facut-o constient si intentionat. Au avut de toate, dar nu au vrut. Ce ar trebui eu acum sa fac? Sa recunosc ca eu nu mi-am facut corect profesia din dorinta unui director zelos de a inscrie scoala in proiect? Spune clar: CU PROFESORI DIN SCOALA SAU ALTE SCOLI SAU IN ALTE SCOLI. Sa le predea cine vrea. Destul voluntariat obligatoriu pe fisa postului si inafara ei. Macar de ma motiva, nu banul, cum ati crede, ci, respectul si bunavointa elevilor, parintilor, ministerului. Dar cand toata educatia e un mare HUOOOO pentru profesori din partea tuturor, ia ghici, nu-mi pasa de remedialele lor pentru milioane de mi-ar da. Cu sau fara efortul meu, elevii vor ramane aceleasi loaze lenese si fara respect, parintii tot o apa si-un pamant, iar ministerul ne va f…de cate ori are posibilitatea, pentru ca da, ministerul efectiv si-a bagat ceva in educatie. Un viol colectiv cu acordul nostru, ca am fost fraieri si am acceptat. Un fel de efect Stockholm, dar constient si asumat…din pacate.

    1. Dacă tot recunoașteți că d-voastră (personal- a nu se înțelege că nu respect cadrele didactice care știu să își câștige respectul) nu faceți nimic concret pentru sistemul de învățământ, DECI sunteți un blazat (“Cu sau fara efortul meu, elevii vor ramane aceleasi loaze lenese si fara respect, parintii tot o apa si-un pamant, iar ministerul ne va f…de cate ori are posibilitatea, pentru ca da, ministerul efectiv si-a bagat ceva in educatie.”), pentru ce nu lăsați postul cuiva care măcar are dorința (și ceva idei constructive, nu doar lamentări) de a schimba lucrurile în bine?
      Ca un test suplimentar pentru simptomele covid…să știți că mirosiți de la distanță a ipocrit până și colegilor d-voastră (profesori)! Dacă nu vă place, sunteți liber! Exagerările deja arată cât de imparțial sunteți la catedră.
      P.S.: Mă interesează asertivitatea, nu invectivele, am alte așteptări de la un cadru didactic (așa cum d-voastră aveți așteptări de la elevi!). La o bere cu prietenii sau la un meci de fotbal…merge și acest limbaj, desigur!

  9. Orice program de reforma/ recuperare pe viitor in educatie trebuie sa plece de la premisa ca scoala romaneasca, in formula ei de dinainte de pandemie, scoatea 40% analfabeti functionali. Pana cind fiecare cadru didactic nu va intelege si nu va interioriza acest lucru nu va fi niciun progres in educatia copiilor nostri! Pandemia nu a facut decat sa arate ca asa nu se mai poate! Programele de reforma a scolii romanesti nu au nimic de-a face nu neimplinirile scolii online! Eventual trebuie sa tina seama si sa introduca in educatia traditionala tot ce a mers bine in mediul online. Copiii viseaza holograme si roboti la scoala si noi le oferim manuale ponosite, programe invechite si laboratoare lipsa!

    1. Sunteti jalnici, de fapt, asta v-a fost si scopul, o multime copii, dupa orele online, frecventau fizic un afther school, cu aceeasi invatatoare, fara masca si toate prostiile voaste.Acesti copii mai participa si la activitati extrascolare, gen: baschet, fotbal, balet… tot fara masca.Dar voi ii chinuiti la scoala sa stea cu botnita, chiar si la sport.Sa va fie rusine, practic, analfabeti sunteti voi toti, fariseii care taceti.Cum sa iasa generatii educate cu asa profesori?V-a placut in online, deoarece ati putut preda in chiloti, dar rezultatele arata ca 40% din copii trebuie sa poarte ochelari.Cum sa va pese? Sper sa nu stergeti comentariul.In plus, mall urile, roiesc, la fel si toate lanturile de magazine alimentare.Acolo nu mai sunt restrictii. Veti raspunde, intr-o zi, cu totii pentru tot amarul adus milioanelor de copii, deoarece sunteti responsabili cu totii.

  10. Elevii care învățau bine in școala față in față s-au adaptat și au învățat bine și on-line. Ceilalți, au profitat de surplusul de libertate oferit de mediul on-line și s-au distrat, ceea ce, ar fi făcut, oricum.
    Sper că pandemia este un val , care va trece, ca orice val. Ar trebui sa ne rugăm să nu vina curând alt val !

  11. Se pot face ore remediale, pentru consolidare / progres , pe grupe de elevi, 2- 3 ore pe saptamana. Am participat la un asemenea program, printr-un proiect. Elevii sunt incantati ca sunt gratuite .

    1. Dar atunci când, tot gratuit pentru elevi, îți dai sufletul sa faci ore de curs la școală sau online, elevii nu sunt încântați sa fie atenți și cooperanți?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Gerontocrația amenință universitățile, prin securizarea posturilor de conducere pentru „dinozauri“: Orice grad universitar va putea rămâne titular în facultăți până la 70 de ani, după care cu prelungire anuală poate preda „fără limită de vârstă“, prevede proiectul Legii educației Deca

Legea educației prezentată public de ministrul Ligia Deca pe 27 februarie 2023 transformă universitățile în moșii ale clicilor universitare la putere acum: profesorii și cercetătorii vor putea să rămână titulari…
Vezi articolul

Fostul ministru Cîmpeanu dă șah posibilelor verificări suplimentare în cazul de plagiat care i-a determinat demisia. El însuși a sesizat Comisia de Etică a universității pe care o conduce, ceea ce blochează căile obișnuite de verificare independentă / Președintele Consiliului Național de Etică: “Nu știu să existe un precedent”

Comisia de Etică a Universității de Agronomie (USAMV) din București a analizat cazul de plagiat ce a dus la demisia fostului ministru al Educației Sorin Cîmpeanu, rector al aceleiași USAMV,…
Vezi articolul
Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala

Sper că experții în științele educației consultați de ministru vor ști să-i explice că scopul evaluării intermediare (extemporale, teze) este diferit de cel al evaluării inițiale și de cel al evaluării finale – cercetătorul Dacian Dolean

Schimbarea structurii anului școlar de la semestre la module nu ar avea niciun impact asupra reducerii gradului de analfabetism funcțional, potrivit unui scurt interviu acordat de cercetătorul Dacian Dolean pentru…
Vezi articolul