Partidele să se angajeze că vor asigura burse pentru elevi, cere un grup de asociații ale elevilor, părinților, sindicaliști și ONG-uri

1.482 de vizualizări
Foto: Taylor Wilcox – Unsplash.com
Partidele care participă la alegerile parlamentare din 6 decembrie sunt îndemnate să-și asume un angajament că vor susține adoptarea rapidă a unei hotărâri ce stabilește cuantumuri minime pentru bursele școlare. Îndemnul vine din partea unui grup extins de organizații ale elevilor și părinților, sindicate și ONG-uri active în domeniu, care insistă, în apelul lor, pe nevoia de sprijin pentru elevii amenințați de abandon școlar, sărăcie și excluziune socială. 

Potrivit unui comunicat de presă, organizațiile semnatare cer partidelor care participă la alegeri să își asume că:

“1. în ipoteza în care vor participa la formarea Guvernului, vor susține de îndată adoptarea hotărârii prin care stabilesc cuantumurile minime și vor include în proiectul legii bugetului de stat fondurile necesare pentru plata burselor la aceste valori minime. 

2. în ipoteza în care nu vor participa la formarea Guvernului, dar vor fi prezente în Parlament, vor condiționa votarea Cabinetului de asumarea că acesta va adopta hotărârea privind cuantumurile minime.

3. valoarea cuantumurilor minime ale burselor școlare va fi cel puțin:

  • 135 de lei – bursa de merit (10% din salariul minim pe economie)
  • 335 de lei – bursa de performanță (25% din salariul minim pe economie)
  • 405 de lei – bursa de studiu (30% din salariul minim pe economie)
  • 540 de lei – bursa de ajutor social (40% din salariul minim pe economie)”

În apelul intitulat “Elevii nu vor fi lăsați la mila guvernării”, organizațiile arată, între altele:

“În acest moment, în România părăsirea timpurie a școlii (PTȘ), adică totalul tinerilor între 18 și 24 de ani care nu au finalizat mai mult decât învățământul gimnazial, este de 15,3%, cu 4 puncte procentuale peste cât România și-a asumat acum 10 ani că va avea la orizontul anului 2020. (…)

Cauzele părăsirii timpurii a școlii sunt multiple, iar sărăcia este una dintre acestea: conform Institutului Național de Statistică, 38,1% dintre copiii români trăiau în risc de sărăcie sau excluziune socială la nivelul anului 2018, iar 32% sub limita pragului de sărăcie (750 de lei pe lună/persoană într-o gospodărie). (…)

Pentru a combate abandonul școlar, cât și pentru a susține elevii cu rezultate bune sau cei care fac performanță într-un domeniu, s-a introdus în Legea educației naționale instrumentul burselor școlare. Cele patru tipuri de burse școlare (ajutor social, merit, studiu și performanță) se acordă de către fiecare autoritate locală în parte, pe baza unor criterii clare stabilite prin ordin de ministru, dar în niște cuantumuri stabilite la nivel local. În privința acestora, legea obligă Guvernul ca anual să stabilească prin hotărâre cuantumul minim pentru fiecare tip de bursă în parte, dar, în prezent, acest lucru nu se întâmplă. (…)

Chiar și acolo unde dreptul la burse este respectat, de multe ori nu este eficace, iar acest lucru deoarece încă avem în România locuri cu burse sociale de 6 lei/lună (Bucinișu, jud. Olt), 7 lei/lună (Horea, jud. Alba) sau 10 lei/lună (Drăgășani, jud. Vâlcea).

Soluția pentru a duce bursele școlare pentru elevi, la cuantumuri decente, în toate localitățile din România, este ca Guvernul să își respecte obligația legală de a stabili prin hotărâre cuantumul minim al bursei și să asigure pentru autoritățile locale, din bugetul de stat, banii necesari pentru plata burselor la aceste cuantumuri minime. În baza autonomiei locale, fiecare consiliu local poate decide să aloce burse mai mari decât cele minime finanțate de Guvern.

Asociațiile semnatare sunt: 

  • Societatea Academică din România (SAR);
  • Asociațiile de elevi din România (Uniunea Liceenilor Maghiari, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Elevilor din Maramureș, Asociația Vâlceană a Elevilor);
  • Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP);
  • Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL);
  • Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret”;
  • Forumul Tinerilor din România (FTR);
  • Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI);
  • Federația Coaliția pentru Educație;
  • Fundația Roma Education Fund;
  • Fundația World Vision România
  • Asociația Platforma Civică ARESEL;
  • Fundația Hope and Homes for Children;
  • Asociația Human Catalyst;
  • Institutul pentru Solidaritate Socială;
  • Asociația Politeia;
  • Asociația Techsoup.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de Platforma de management organizațional VIVA

Toată lumea vede activitatea profesorilor de 18 ore de predare. Profesorul este și un funcționar, spune un director de școală / Utilitatea platformei care eliberează cadrele didactice de și mai multă muncă administrativă, explicată de doi directori

„Toată lumea vede activitatea profesorilor ca fiind aceea de câteva ore la clasă, cea de 18h de predare, să spunem așa, dar munca lor în școală nu se oprește. Platforma…
Vezi articolul

Exmatricularea elevilor să fie eliminată din proiectul legii Educației, solicită Consiliul Național al Elevilor. Amendamentul votat în Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților este considerat „alarmant” de reprezentanții elevilor

Eliminarea exmatriculării elevilor din proiectul Legii învățământului preuniversitar este cerută de Consiliul Național al Elevilor, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. „Exmatricularea pe perioade de câteva zile, la fel cum…
Vezi articolul

Nicoleta Briciu, director CCD București: Formarea continuă a profesorilor nu trebuie să fie o obligație. Degeaba mergem la un curs, degeaba ne luăm atestatul, degeaba creăm dosare, dacă acele competențe nu se reflectă în ceea ce noi facem în fiecare zi în clasă

Nicoleta Briciu, director al Casei Corpului Didactic București, a declarat că „formarea continuă nu trebuie să fie o obligație”. „Degeaba mergem la un curs, degeaba ne luăm atestatul, degeaba creăm…
Vezi articolul

Universități de stat sau private, ONG-uri sau asociații profesionale în domeniul educației pot aplica online din 6 noiembrie pentru apelul prin care se vor forma peste 21.000 de angajați din creșe și grădinițe / Modulele propuse trebuie să conțină elemente de educație digitală și de asigurare a primului ajutor – proiect

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un apel privind formarea personalului din creșe și grădinițe care se adresează universităților publice sau private, asociațiilor profesionale din domeniul educației timpurii și…
Vezi articolul