Pedeapsă „exemplară” pentru un elev de 16 ani care a terorizat „din pură plăcere” doi colegi de clasă diagnosticați cu CES: condamnat la un an și șase luni de detenție în Centrul de reeducare pentru minori din Târgu Ocna / Familia lui nu s-a interesat suficient de procesul de educare, iar școala a intervenit și sancționat minorul doar post factum – instanța

2.356 de vizualizări
Foto: ANP
Un elev de 16 ani din județul Bacău a fost condamnat la un an și jumătate de detenție într-un centru de reeducare pentru minori de Curtea de Apel Bacău, după ce în februarie anul trecut a lovit și a batjocorit doi colegi de clasă, în școală, în timpul orelor de curs. Sentința a fost semnalată de hotnews.ro. Agresorul a fost încarcerat la Târgu Ocna, mai scrie publicația citată.

Victimele lui au fost doi colegi de clasă, elevi cu CES (n.red. cerințe educaționale speciale), care au fost filmate în timp ce erau agresate, târâte în baia școlii și umilite. În hotărârea instanței judecătorii apreciază că un astfel de caz „arată limitele sistemului educațional din România, gradul de protecție efectivă pe care actori didactici reușesc să îl ofere elevilor dintr-o școală, precum și lipsa unei preocupări constante și efective a acestora pentru diminuarea fenomenului de bullying”.

Considerând că atât familia, cât și școala au eșuat în gestionarea situației, judecătorii au apreciat că doar o sancțiune exemplară ar putea descuraja alți potențiali agresori. „Prin măsura ce se va aplica inculpatului, chiar minor, instanța va urmări să asigure și funcția de exemplaritate a sancțiunii, pentru a semnala și existența unor consecințe reale, grave, în eventualitatea în care și alți destinatari ai legii penale adoptă o conduită similară inculpatului. Prin raportare la considerentele anterioare, circumstanțele reale și personale reținute, recomandările Serviciului de Probațiune Bacău, instanţa se va orienta spre o măsură privativă de libertate, având în vedere că inculpatul a săvârșit trei infracțiuni, victimele infracțiunilor au fost doi colegi de clasă minori și cu anumite deficiențe, victime vulnerabile, comportamentul negativ al inculpatului este unul specific acestuia, reducând cu o treime limitele prevăzute de lege având în vedere recunoașterea faptei – între 8 luni și 2 ani, dar între cuantumul mediu și maxim prevăzut de lege, redus ca urmare a recunoașterii

Măsura educativă privativă de libertate a internării într-un centru educativ pe o durată de 1 an și 6 luni pentru săvârșirea infracțiunilor de lipsire de libertate în mod ilegal și lovirea sau alte violențe”, potrivit dispozitivului hotărârii.

Ce a reținut instanța în justificarea pedepsei:

„Inculpatul minor a luat cu forța din sala de clasă, în aceeași zi, dar succesiv, pe cele două victime, colegi de clasă, cunoscute în colectivul clase ca fiind copii cu nevoi speciale. Profitând de ascendentul fizic asupra acestora, precum și bucurându-se de o reputație sinistră în colectivul clasei, inculpatul i-a lipsit în acest mod de libertate, conducându-i împotriva voinței lor în toaleta școlii. Desigur că întreg colectivul clasei a putut percepe și observa acțiunile inculpatului în raport cu cele două victime minore. Mai mult, având și un cerc de favoriți în fața căruia încerca să se impună, i-a invitat și pe aceștia să asiste de pe margine la ororile la care urma să supună cele două victime, reiterăm colegi de clasă ai inculpatului, în toaleta școlii. Limitată fiind doar la violențele exercitate asupra persoanei vătămate ***, în toaleta școlii, inculpatul a exercitat acte de violență asupra lui *** și l-a supus la tratamente degradante și umilitoare, prin introducerea victimei cu capul în vasul de toaletă, forțarea victimei să stea în genunchi și să îi sărute mâna și aplicarea de lovituri repetate cu palmele peste față și cu pumnul în zona abdominală. Unii dintre martorii invitați au și filmat ambele momente, iar înregistrările au apărut în spațiul public.

Așadar, efectele negative au fost percepute atât de ceilalți colegi de clasă, cât și de întreaga societate, stârnind oprobiul opiniei publice și semnalizând fenomenul bullying-ului în școli. Curtea, asemeni instanţei de fond, reţine natura și gravitatea rezultatului produs: faptele inculpatului au dus la lipsirea de libertate a celor două victime, precum și la suferințe fizice cauzate lui, la care se mai adaugă și trauma psihică provocată de tratamentul umilitor al ambelor victime, de efectele lor pe termen lung, precum și efectele asupra celor care au asistat.

În instanţă, inculpatul a recunoscut în mod expres săvârşirea faptelor, cel mai probabil la sfatul apărătorului, pentru a beneficia de efectele recunoaşterii, în cursul urmăririi penale, probabil și pe fondul infantilismului și vârstei sale, dar și a încercării de a eluda răspunderea sa, inculpatul a încercat să plaseze vina asupra celor petrecute chiar pe cele două victime.

Instanţa de control judiciar reţine că inculpatul este judecat în prezenta cauză pentru trei infracțiuni comise în minorat, ce au fost îndreptate împotriva a două persoane distincte, iar referatul de evaluare nu este deloc favorabil situației sale juridice. S-a arătat într-o manieră convingătoare că acțiunile din cadrul prezentului dosar nu au un caracter singular, ci sunt doar episoade disparate din modul în care inculpatul se comportă în mod obișnuit.

Fenomenul bullyingului este răspândit în școlile din România, lasă răni adânci, iar efectele pe care le produce sunt pe termen lung. Datoria noastră a tuturor să le oferim copiilor un mediu sigur, în care fiecare copil să fie tratat cu respect.

Bullying-ul poate provoca copiilor probleme de ordin emoţional, social si chiar fizic, conducând la depresie, anxietate, probleme cu somnul, tulburări de alimentaţie (creştere sau scădere în greutate), uneori la gânduri de sinucidere.

Totodată bullying-ul afectează performanţele şcolare ale copilului. Comportamentele abuzive tip bullying manifestate în spațiul școlar, în mod repetat, între elevi sau grupuri de elevi, ca expresie a unor dezechilibre de putere evidente, în scop de umilire, defăimare sau intimidare, capătă adesea valenţele unei veritabile infracţiuni, cum este şi cazul de faţă.

Practic, din concluziile referatului de evaluare asta transpare, un comportament anterior de tip bullying ce a scăpat nesancţionat şi a dus la transformarea lui în comportament infracţional”, încheie instanța.

Judecătorii remarcă faptul că nici familia și nici școala nu au intervenit la timp pentru ca elevul să nu devină un infractor.

„S-au indicat ca factori ai comportamentului inculpatului anumite disfuncționalități familiale (tatăl său, care nu îl poate percepe greșind pe fiul său în ciuda evidenței, a fost plecat o vreme din țară, mama sa nereușind să impună vreun control singură), amorțeala, lipsa de reacție a autorităților școlare (abia după evenimentele din 26.01.2023 a fost scăzută nota la purtare a inculpatului, primind o mustrare scrisă), autorități, profesori ori diriginte care cunoșteau sau trebuiau să cunoască situația inculpatului (lua caietele colegilor pretinzând că sunt ale lui, le solicita colegilor să îi cumpere mâncare din banii lui etc.). Referatul relevă că inculpatul se comporta ca un potențial prădător.

Dirigintele său l-a descris ca fiind alunecos, întrucât inculpatul mima inocența absolută până la dovada contrarie.

Mai este de semnalat că prin Referatul de Evaluare se apreciază că riscul de săvârșire de noi infracțiuni a minorului este unul crescut. De semnalat că nu a fost identificat de către consilierul de probațiune niciun factor inhibitor al dezvoltării comportamentului infracțional al inculpatului, ci doar factori de natură să îi dezvolte acest comportament.

Nu e de mirare deci, că Serviciul de Probațiune Bacău a recomandat luarea măsurii educative privative de libertate a internării în centrul educativ. Funcţiile de constrângere şi de reeducare, precum şi scopul preventiv al sancțiunii penale pot fi realizate numai printr-o justă individualizare a sancţiunii, care să ţină seama de persoana căreia îi este destinată, pentru a fi ajutată să se schimbe, în sensul adaptării la condiţiile socio-etice impuse de societate.

Instanța arată că în balanță trebuie puse, pe de o parte, interesul general al societății care dezaprobă în mod ferm violența în școli, iar, pe de altă parte, situația particulară a inculpatului minor, care fără intervenție și ajutor specializat, nu ar face altceva decât să reitereze comportament infracțional.

Instanța opinează că inculpatul minor nu ar fi ajuns în această situație dacă familia reușea să se implice în mod adecvat în procesul de creștere și educare al minorului. Indiferent de susținerea arătată pe parcursul procesului penal de familia sa, este evident că minorul nu a ajuns singur în această situație.

Dintr-un alt punct de vedere, procese precum cel de față, relevă limitele sistemului educațional din România, gradul de protecție efectivă pe care actori didactici reușesc să îl ofere elevilor dintr-o școală, precum și lipsa unei preocupări constante și efective a acestora pentru diminuarea fenomenului de bullying.

Cum în acest caz s-a stabilit deja prin probațiunea de la dosar că familia inculpatului nu s-a interesat suficient de procesul de educare al minorului, iar tot probațiunea de la dosar relevă că unitatea școlară a intervenit și sancționat minorul doar post factum, rămâne ca unica posibilitate de a reuși îndreptarea minorului este prin măsura educativă ce urmează a i se aplica.

De precizat și că prin măsura ce se va aplica inculpatului, chiar minor, instanța va urmări să asigure și funcția de exemplaritate a sancțiunii, pentru a semnala și existența unor consecințe reale, grave, în eventualitatea în care și alți destinatari ai legii penale, adoptă o conduită similară inculpatului”, potrivit hotărârii Curții de Apel Bacău.


6 comments
  1. Și elevul de la Târgu Mureș trebuie trimis la centrul de reeducare, căci mă-sa îl încurajează să aibă comportament antisocial. Aceeași măsură trebuie luata și cu elevul de la școala Titulescu (București). Elevul de la liceul Creanga (București) va face sigur pușcărie, fiind major.

  2. Daca cititi cu atentie descrierile cazurilor vedeti ca sunt indicii ca acel copil ar avea “dark triad” si ar fi tb evaluat psihologic…practic, daca ai asa ceva nu se poate face multe, ci doar asigurat ca va face rau altora…

  3. Da. Pedeapsa a fost dată de justiție.

    Interesant că în motivarea pedepsei este si faptul că școala NU a dat sancțiuni (SIC)

    Păi și dacă voia să dea nu prea avea ce să dea.

    Chiar dacă le-ar fi dat ( cele existente sunt doar așa ca sa fie ) sancțiunile nu ar fi avut efect.

  4. De parcă școala avea ce-i face! Madam Deca are alte preocupări, Consiliul Elevilor a propus scoaterea sancțiunilor reale (inclusiv exmatricularea) și mai vrea să fie lăsați în școală indiferent ce-ar face, în numele dreptului la educație. Ceilalți elevi care nu sunt violenți și n-au deviații comportamentale nu mai au niciun drept în fața unui dezaxat ca cel din articolul de mai sus, sau cel de la Titulescu, sau cel de la Tg Mureș, sau cel care a înjunghiat profesoara de japoneză, sau cel…

    Școala – în speță, profesorii, dirigintele, directorul – este legată de mâini și de picioare. Nu ai voie nici să le faci mustrare în fața clasei, INDIFERENT ce face! Poate să-și dea colegii cu capetele de mese, să sară pe fereastră de la etajul 3 dacă are chef, să dea foc la școală, nu contează! Cel mai grav ce poate păți e să meargă la psiholog DACĂ vor și părinții asta! D-na mamă a elevului din Tg Mureș a găsit de cuviință să conteste în instanță exmatricularea fiului său, și parcă văd că instanța îi va obliga pe cei de acolo să-l primească înapoi, eventual să-i dea și despăgubiri pentru suferința îndurată!

    În cazul din articol fost nevoie ca elevul de a 9-a (a 9-a!!) să filmeze ce le face celor doi colegi, după ce a instaurat o adevărată dictatură a violenței în clasă și în școală, ca să fie efectiv pedepsit precum merita, dar e de vină tot școala că nu l-a educat pe psihopat!! Dacă nu era atâta agitație pe mass-media nu pățea nimic respectivul, hai să nu ne prefacem că i se întâmpla ceva!

    Ce bullying, ce măsuri, ce metode? Când ai de-a face cu un astfel de exemplar (și sunt relativ ușor de recunoscut), nu poți să le modifici comportamentul doar cu frumosul. Să vedem ce iese din el după un an și ceva de stat la școala de corecție, dacă se mai poate salva ceva. Doar cu zăhărelul nu mai merge, din când în când e nevoie și de bici. (E doar un proverb, îi rog pe cei prea-PC să se abțină).

    P. S. De ce și-au retras plângerile părinții elevilor abuzați, totuși? Poate că i-a căutat acasă tatăl minorului nevinovat și le-a dat de ales între un incendiu și o retragere de plângere? Poate le-a amintit că știe unde stau și că ai lor copii vor mai ieși pe stradă din când în când? Ce naște din pisică șoareci mănâncă, mă întreb unde-a învățat micul terorist să se comporte așa…

    1. Aveți perfectă dreptate, strigăm și din păcate nu ne aude nimeni, cei de sus își doresc să fim și mai mult umiliți atât de copii cât și de părinți. Nimeni nu ne mai apără de acești copii pentru care vorba bună nu mai îndreaptă nimic, din contră te aduce pe tine dascăl la momente de pierdere a cumpătului, la un nivel ridicat de stres , de neputința, care zi de zi te macină și ne aduce în pragul îmbolnăvirii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO și FOTO „Vive la Roumanie, vive la France!” – uimirea unei eleve olimpice când vede condițiile deplorabile de cazare și masă pentru cel puțin jumătate din loturile de la Olimpiada Națională de Limba Franceză, organizată la Craiova. Băi și toalete cu probleme, apă caldă cu porția „doar după mai multe telefoane la inspectorat”, camere murdare

Între 18 și 22 aprilie, orașul Craiova a fost gazda Olimpiadei Naționale de Limba Franceză, reunind elevi olimpici din toate județele cu excepția Covasnei și Harghitei, potrivit informațiilor de pe…
Vezi articolul

OFICIAL România are 302.173 copii și elevi defavorizați, dar Guvernul oferă câte 500 de lei doar pentru 260.000 dintre ei. Banii vin sub formă de “tichete educaționale” pentru haine și materiale școlare. Ordonanța de urgență a fost publicată în Monitorul Oficial

România are 302.173 copii și elevi defavorizați, potrivit Ministerului Educației, dar Guvernul a decis să ofere câte 500 de lei doar pentru 260.000 dintre ei, potrivit Ordonanței de Urgență a…
Vezi articolul

BREAKING Liderii de sindicat după discuțiile de la Cotroceni: Președintele a spus că e nevoie de un act normativ, că se angajează să gireze un acord, în cazul în care se va accepta / Profesorii vor decide dacă vor crede un acord politic

Simion Hăncescu, liderul FSLI, a spus după discuțiile de la Cotroceni că președintele Iohannis le-a spus că se angajează să gireze un acord între Guvern și reprezentanții de sindicate. Hăncescu…
Vezi articolul

UPDATE Nereguli la Olimpiada națională de Muzică pentru liceu de la Craiova, semnalate de profesori: baremul pentru proba de Teorie muzicală, cu mai puține exerciții decât ar fi primit elevii – FOTO

Nereguli la Olimpiada națională de Muzică pentru elevii de liceu, desfășurată la Craiova, potrivit surselor Edupedu.ro. Baremul pentru proba de teorie muzicală afișat la liceul organizator cuprinde doar 7 sau…
Vezi articolul