Politizarea educației, la loc comanda. Ligia Deca a cedat presiunii partidelor și a șters de pe lista incompatibilităților pentru directorii și inspectorii școlari funcțiile de consilieri locali sau județeni, în proiectul legii învățământului preuniversitar

1.475 de vizualizări
Foto: © Juan Moyano | Dreamstime.com
Proiectul legii învățământului preuniversitar nu mai conține incompatibilitatea directorilor și inspectorilor școlari cu funcțiile de consilier local sau județean, care exista în versiunea proiectului obținut pe surse de Edupedu.ro. Eloiminarea acestor incompatibilități a fost cerută public de PSD, iar absența prevederilor din proiectul consolidat arată că Ligia Deca a cedat presiunilor acestora. Reamintim că toți inspectorii școlari generali și adjuncți, cel puțin, sunt numiți politic, cu una sau două excepții, toți sunt lideri locali ai partidelor și au și funcții de consilieri locali sau județeni.

În versiunea proiectului legii învățământului preuniversitar, publicată de Ministerul Educației,   „funcțiile de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar sunt incompatibile cu:

a) funcția de președinte sau vicepreședinte în structurile de conducere ale partidelor politice, la nivel local, județean/al municipiului București sau național;

b) funcția de primar, viceprimar, președinte sau vicepreședinte de consiliu județean/Consiliul General al Municipiului București;

c) cu orice funcție de conducere în organizațiile sindicale”, potrivit Art.163, alin. (9).

Varianta anterioară, obţinută pe surse de Edupedu.ro, includea funcțiile de consilier local și județean și nu conținea incompatibilitatea cu orice funcție de conducere în organizațiile sindicale.

„Funcţiile de conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar sunt incompatibile cu funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional, precum şi cu funcţiile de primar, viceprimar, consilier local, preşedinte sau vicepreşedinte de consiliu judeţean, consilier judeţean”, conform Art.163.

Eliminarea incompatibilităților cu funcțiile politice de consilier local și consilier județean a inspectorilor școlari și directorilor a fost făcută la presiunea politicienilor.

Reamintim că Vasile Dîncu, vicepreședinte PSD, susținea pe 28 ianuarie că în proiectul Deca “există în acest moment un sistem de incompatibilități care discriminează și limitează libertățile definite prin Constituție”, fără a spune exact care sunt aceste incompatibilități pe care le critica. Singurele noutăți în regimul incompatibilităților introduse de ministra Ligia Deca erau incompatibilitățile cumulării funcțiilor de directori școlari sau inspectorii școlari cu funcțiile politice de conducere și cele de primar, consilier local sau județean, potrivit proiectului legii obținut pe surse de Edupedu.ro.

În proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, directorii de școli nu puteau avea funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional și nici funcție de conducere în structuri sindicale. Nu există vreo precizare despre incompatibilitatea între funcția de inspector școlar și funcția politică.

„Directorul, directorul adjunct și directorul administrativ din unităţile de învăţământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, judeţean sau naţional și nici funcție de conducere în structuri sindicale. Directorul administrativ nu are dreptul de a ocupa alte funcții publice sau private, cu excepția funcțiilor didactice”, potrivit Art. 163.

Funcțiile didactice de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar sunt următoarele, potrivit Art. 189, alin. (2):

„a) funcțiile de conducere de la nivelul DJIP/DMBIP (Direcții Județene de Învățământ Preuniversitar/a Municipiului București – n.red): director general, director general adjunct;

b) funcțiile de conducere de la nivelul birourilor județene ale ARACIIP  (Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar – n.red) și CCD  (Centrele pentru Cariera Didactică – n.red): directori al biroului județean ARACIIP și director al CCD;

c) funcțiile de îndrumare și control de la nivelul DJIP/DMBIP și al birourilor județene ale ARACIIP: inspector școlar;

d) funcțiile de conducere de la nivelul unității de învățământ preuniversitar/unități de educație extrașcolară: director și director adjunct”.

Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Funcțiile de conducere, de îndrumare și de control”

La articolul 256 din Legea Educației Naționale 1/2011 apare că funcțiile de conducere din unitățile de învățământ sunt: director și director adjunct. Funcțiile de conducere din inspectoratele școlare sunt: inspector școlar general și inspector școlar general adjunct. 

Funcțiile de îndrumare și de control din învățământul preuniversitar sunt:

a) la inspectoratele școlare: inspector școlar;

b) la Ministerul Educației și Cercetării: inspector general, inspector principal de specialitate și alte funcții stabilite prin hotărâre a Guvernului.”

La articolul 257 din Legea Educației Naționale, alin.(4) se precizează că „directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național.”

Edupedu.ro a semnalat politizarea profundă a inspectoratelor școlare. Reamintim cazul inspectoarei Onorica Dorca care a mulțumit PSD, pentru că a repus-o în funcție la Inspectoratul Școlar Maramureș. 

În 2021, Virgil Guran (PNL) declara că „fiecare își dorește să aibă în partidul lui un director de școală, mai ales într-o comună, unde directorul de școală dă tonul, este adevărat”. 

Foto: © Juan Moyano | Dreamstime.com | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Toți directorii și inspectorii școlari vor fi incompatibili cu funcțiile politice de conducere și cele de primar, consilier local sau județean, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David, despre noile planuri-cadru pentru liceu: La nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele! / Documentele sunt în dezbatere timp de 10 zile

Ministrul Educației Daniel David a transmis într-un mesaj după publicarea planurilor-cadru pentru liceu 2025, varianta după consultările din ianuarie, că „la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic…
Vezi articolul
Programa școlară

Evaluarea Națională de clasa a IV-a începe marți, 20 mai, cu proba scrisă la Limbă și comunicare. La solicitarea elevului, punctajele obținute la testare se pot echivala în calificative și pot fi trecute în catalog

Marți, 20 mai, începe Evaluarea Națională la clasa a IV-a, cu proba scrisă la Limbă și comunicare, potrivit calendarului oficial. Elevii de clasa a IV-a vor avea la dispoziție 60 de minute…
Vezi articolul

Apelul „primei școli silvice din România”: Legea Bolojan „afectează direct unități de învățământ cu profiluri unice, strategice, cum este cazul Colegiului Silvic „Theodor Pietraru” din Ilfov / Acesta cere excluderea liceelor silvice de la măsurile de comasare

Colegiul Silvic „Theodor Pietraru” din Brănești, județul Ilfov, care se prezintă ca „prima școală silvică din România, fondată în 1893 prin decret regal”, lansează un apel ca liceele silvice să…
Vezi articolul

Condițiile ce însoțesc reluarea școlii vor fi păstrate „o anumită perioadă de timp”: Dacă după 1-2 săptămâni cifrele sunt îmbucurătoare, putem să discutăm alte criterii mai permisive – ministrul interimar al Sănătății, Cseke Attila

“Aș recomanda tuturor să păstrăm regulile pe care le avem inclusiv pe școală o anumită perioadă de timp, măcar să avem o consecvență, o predictibilitate. Dacă constatăm după 7, 10…
Vezi articolul