Politizarea supremă a noilor inspectorate, prevăzută în proiectul legii educației: directorul general și directorul adjunct ai Direcției Județene de Învățământ încheie, imediat după ce au luat concursul, contract de management cu ministrul educației pe perioada mandatului ministrului

3.596 de vizualizări
Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com
În proiectul legii învățământului preuniversitar România educată, la articolul 165, alineatul 4 prevede că după ce are loc concursul pentru funcțiile de directori generali și directori generali adjuncți ai noilor Direcții Județene pentru Învățământ Preuniversitar (DJÎP), adică denumirea propusă pentru noile inspectorate școlare, cei numiți în funcție prin ordinul ministrului Educației vor încheia contract de management pe perioada mandatului demnitarului. Conducerea acestor direcții va fi legată astfel, ombilical, de ministru, care este om politic.

Dacă ministrul își dă demisia sau își pierde mandatul, contractul de management își pierde valabilitatea, prin efectul acestei prevederi din proiectul de lege. Prin încheierea contractului de management, cei 42 de directori generali și directori generali adjuncți sunt demiși, de facto, aceste instituții fiind „decapitate”.

„În urma promovării concursului de selecție sunt numiți în funcție prin ordin al ministrului educației și încheie un contract de management cu ministrul educației pe perioada mandatului demnitarului”, prevede respectivul alineat.

Acest articol – 165 – apare după ce la articolul 95 este descrisă aceeași procedură de selecție a acestor șefi ai noilor inspectorate școlare. În acel articol este precizat că mandatul acestora este de 5 ani.

„DJIP/DMBIP este condusă de un director general, directori generali adjuncți numiți prin ordin al ministrului educației, în urma susținerii unui concurs de selecție organizat de Ministerul Educației. Directorul general și directorii generali încheie contract de management cu ministrul educaţiei pentru o perioadă de 5 ani”, conform articolului 95, alineatul 11.

Reamintim că proiectul de lege a fost lansat în dezbatere publică în urmă cu 20 de zile, a fost prezentat de circa 25 de ori în diverse ocazii de către inițiatorii săi, dar niciunul nu a menționat niciodată acest aspect care duce la politizarea masivă a conducerii noilor inspectorate școlare, acestea devenind direcții județene de implementare a programului de guvernare și dorințelor fiecărui ministru, în locul mult clamatei profesionalizări a managementului instituțiilor din Educație.

Ce prevede raportul România educată legat de aceste noi inspectorate: „Actualele Inspectorate Școlare Județene vor trece de la rolul de control la cel de sprijin și de administrare a sistemului județean de educație. Ele vor asigura, printre altele, definirea obiectivelor județene pentru educație, subsidiare obiectivelor naționale și vor monitoriza îndeplinirea acestora la nivelul unităților de învățământ. Denumirea acestor structuri se modifică în Centre Județene pentru Învățământul Preuniversitar (CJ-IP)”.

Proiectul de lege contrazice aces deziderat, inclusiv prin denumirea instituțiilor, care va fi alta, prin rolul acestora, care va fi altul – noile inspectorate păstrând funcția de control prin inspecțiile de specialitate.

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile trebuie să completeze noul modul SIIIR pentru monitorizarea segregării școlare până pe 10 februarie, cu date despre toți elevii și despre nivelul de educație al părinților / Ghiduri de completare și suport tehnic

Modulul SIIIR pentru monitorizarea segregării şcolare este disponibil pentru completarea datelor despre elevi, potrivit unei adrese trimise de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Ilfov. Pentru suport tehnic sunt puse la dispoziție…
Vezi articolul

Cu siguranță este mai mult decât un eșec, este dramatic, spune Sorin Cîmpeanu despre „Generația 2022”, din care doar 84 de mii de copii au luat Bacul, din cei 204 mii care au intrat în clasa I în 2010 / „Am cerut imperativ”, pentru astăzi, o analiză cu privire la diferența dintre cei 40.000 care au început clasa a XII-a în septembrie și nu au mai ajuns să se înscrie la Bacalaureat

Ministrul Educației a anunțat că „a cerut imperativ” o analiză pentru situația celor peste 40.000 de elevi care deși au fost înscriși în clasa a XII-a în septembrie 2021 nu…
Vezi articolul

BAC 2025. Competențele la limba străină și cele digitale pot fi echivalate până pe 6 iunie, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial / Secretarul de stat Florian Lixandru: Cei care sunt înscriși deja în programe de pregătire pot veni cu certificatele până la data susținerii probei scrise a examenului de Bacalaureat. Nu va fi o problemă în acest sens

Elevii care au obținut o certificare cu recunoaștere internațională a competențelor lingvistice și o certificare cu recunoaștere europeană a competențelor digitale pot solicita, până pe 6 iunie, echivalarea competențelor la limba…
Vezi articolul