Primul protest în stradă al profesorilor față de măsurile impuse în școli prin Legea Bolojan: pichet de la ora 10 al sindicatelor din învățământ în fața Ministerului Educației și Cercetării

2.238 de vizualizări
Foto: FSLI
Miercuri, 30 iulie, în jur de 150 de membri ai sindicatelor din Educație vor picheta sediul Ministerului Educației, nemulțumiți de adoptarea legii nr. 141/2025, așa numita lege Bolojan, prin care crește norma didactică cu 2 ore pe săptămână. Vor urma manifestări similare în fiecare zi în perioada următoare până pe 6 august, mai puțin în weekend. Apoi în fiecare zi de miercuri până pe 8 septembrie, anunță sindicatele. Amintim, în prima zi de școală, 8 septembrie, peste 30 de mii de profesori sunt așteptați să iasă în stradă în marș și protest de la Guvern până la Palatul Cotroceni.

„Începând de miercuri, 30 iulie, ora 10, circa 150 de membri de sindicat vor picheta sediul Ministerului Educației și Cercetării”, anunță o adresă comună semnată de sindicatele din Educație: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater”.

Sindicatele din Învățământ cer demisia ministrului Educației și spun că „Daniel David ar fi trebuit să-l atenționeze pe premierul Ilie Bolojan că salariații din Educație nu sunt doar niște simple obiecte de inventar. Cea mai neinspirată decizie a fost „perierea” masivă a documentului întocmit de cercetătorii de la Institutul de Științe al Educației”, mai spun sindicatele.

Vor picheta aproape zilnic în perioada următoare, la aceeași oră.

Programul pichetărilor, conform adresei sindicatelor:

  • 30 iulie 2025, începând cu ora 10.00
  • 31 iulie 2025, începând cu ora 10.00
  • 1 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 4 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 5 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 6 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 13 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 20 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 27 august 2025, începând cu ora 10.00
  • 3 septembrie 2025, începând cu ora 10.00

Pe 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la mitingul național de protest din București, programat pentru 8 septembrie. â

Vezi aici condițiile de desfășurare ale mitingului

Nemulțumirile și cerințele sindicatelor

1. Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecințele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea școlilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate și profesori suplinitori calificați care, foarte probabil, nu își vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceștia să nu-și mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore. A le acorda acestora „șansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanțe apreciabile este cinism. Este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creșterea presiunii psihice. Totodată, este complet greșit și faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I și o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe țări norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferență între un profesor debutant și unul care este la final de carieră.

2. Comasarea a sute de unități de învățământ – va conduce la concedieri de personal didactic auxiliar și chiar administrativ.

3. Creșterea efectivelor de elevi în clasă – va conduce la revenirea la efectivele de elevi/preșcolari  „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme.

4. Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora  – va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări și discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?

5. Creșterea obligației de catedră  pentru directori și inspectori – va conduce la imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției).

6. Subfinanțarea învățământului superior din România, prin neactualizarea costului standard pe student echivalent, decizie care poate conduce la concedieri colective sau chiar la închiderea unor universități.

7. Subfinanțarea instituțiilor de cercetare, în actualul context geopolitic european, prin neactualizarea costurilor necesare pentru resursa umană și utilități, pentru menținerea și dezvoltarea infrastructurii, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a educației și cercetării.

8. Subfinanțarea bibliotecilor centrale universitare, prin neactualizarea costurilor cu resursa umană și utilități, instituții de importanță deosebită pentru buna funcționare a Educației.

În luarea acestor măsuri fără precedent pentru învățământ și în special pentru învățământul preuniversitar, un rol foarte activ l-a avut ministrul educației și cercetării, domnul Daniel David. În marea majoritate a declarațiilor publice, domnul ministru a lovit în sistemul de învățământ și în salariații acestuia, unele dintre aceste declarații fiind chiar diversioniste.

Reamintim o parte dintre acestea:

  • Norma didactică de predare în România este sub media Uniunii Europene”. FALS! Conform cercetătorilor de la Institutul de Științe ale Educației, norma de predare este de 18 ore pe săptămână în România, ceea ce plasează țara noastră la nivelul mediu al normei europene.
  • „Educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem”. Altfel spus, cu o finanțare de aproximativ 3% din PIB, în condițiile în care media finanțării educației în Uniunea Europeană este de aproximativ 4.7% din PIB, educația a dat peste cap deficitul bugetar. Să ne amintim că domnul Mircea Miclea și-a dat demisia din funcția de ministru al educației pentru faptul că educației nu i s-a dat 5% din PIB. În concepția domnului ministru Daniel David, educația poate fi performantă și dacă este subfinanțată.
  • „Dacă dorești să fii titular al sistemului, atunci n-ai cum să rămâi foarte mult legat de o școală”. Altfel spus, dacă în școala unde ești titular nu ți se pot asigura cele 20 de ore de predare, mergi unde găsești, adică la 30-40 km. Ce vor face cadrele didactice cărora nu li se pot asigura cele 20 de ore, fiind titulari în 2-3 școli? Vor mai adăuga încă o școală și vor sta în mijloacele de transport mai mult decât stau în fața elevilor.
  • „Elevii olimpici de nivel internațional își permit să-și dea o bursă de merit în fiecare lună, din premiul unic de 1000-4000 de euro pentru medalia obținută”. Dacă așa este tratată elita elevilor din România, nu este de mirare că majoritatea acestor olimpici își continuă studiile universitare în alte țări și nu se mai întorc în România.
  • „Plata cu ora în învățământul preuniversitar trebuie să fie definită rațional și decent. În prezent nu se raportează la tot timpul de lucru și are o valoare prea mare față de ora din norma de bază”. Altfel spus, dacă un profesor are salariul pentru o oră de predare din norma de bază de 100 de lei, conform prevederii din Legea 141/2025 ar urma să primească mai puțin de 50 de lei pentru o oră plătită în regim de plata cu ora, chiar dacă pentru pregătirea acestei ore este nevoie de același efort. Și să nu uităm că și la aceste ore elevii primesc teste care trebuie corectate și discutate cu elevii. Mergând după aceeași logică cu a „specialiștilor” care au propus această aberație, profesorii care au ore în regim de plata cu ora ar putea spune că o astfel de oră nu durează 50 de minute, ci 20 de minute, și că se parcurge doar 45% din materia cuprinsă în programa școlară.
Sindicatul FSLI din Educație îndeamnă profesorii la boicot

Propunem tuturor cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar să fie solidare şi să boicoteze toate evenimentele/acțiunile pe care Ministerul, inspectoratele școlare şi unităţile de învăţământ le organizează pentru implementarea măsurilor din Educație”, se arată într-o adresă FSLI consultată de Edupedu.ro.

Pentru că până la începerea anului școlar mai sunt 5 săptămâni, Ministerul Educației și Cercetării trebuie să emită în 15 zile, adică până pe 9 august 2025, ordinul de ministru cu regulile de reorganizare a rețelei școlare, ceea ce înseamnă că în această perioadă trebuie să se desfășoare devansat etapele care țin de începerea anul școlar din 8 septembrie.

Profesorii sunt îndemnați să nu vină la școală dacă sunt chemați din concediul de odihnă pentru că angajatorul poate rechema salariatul din concediul de odihnă în caz de forţă majoră sau pentru interese urgente care impun prezenţa salariatului la locul de muncă”, scrie în document. De asemenea, se sugerează ca profesorii să nu participe la consiliile profesorale şi la consiliile de administrație”.

Fără toate acestea, proiectul planului de încadrare pentru anul 2025-2026, realizat la începutul acestui an, nu poate fi modificat. Trebuie să fim conştienţi că stă în puterea noastră să refuzăm toate aceste lucruri ceea ce va face imposibilă implementarea acestor măsuri de către Guvernul Bolojan”, mai spune adresa FSLI.

Sindicatele FSLI cer revenirea la norma didactică de 18 ore, neschimbarea numărului de efective din clasă, eliminarea comasărilor de clase/grupe care au fost deja înființate și respectarea dreptului de concediul de odihnă.

Citește și:
Profesorii vor protesta în fața Ministerului Educației, în fiecare zi de miercuri până la începerea cursurilor anului școlar 2025-2026, anunță sindicatele din Învățământ: Salariații din educație resping măsurile politice pentru diminuarea deficitului bugetar adoptate de Guvern
Sindicatele din Învățământ cer demisia ministrului Educației: Daniel David ar fi trebuit să-l atenționeze pe premierul Ilie Bolojan că salariații din Educație nu sunt doar niște simple obiecte de inventar. Cea mai neinspirată decizie a fost „perierea” masivă a documentului întocmit de cercetătorii de la Institutul de Științe al Educației
Profesorii, îndemnați de sindicatele FSLI să boicoteze acțiunile Ministerului Educației și ale inspectoratelor legate de implementarea legii Bolojan: să nu vină la școală dacă sunt chemați din concediul de odihnă, să nu participe la consilii profesorale și comisii de mobilitate
Protestul amplu din Educație din 8 septembrie 2025, în prima zi de școală: Sunt așteptați 30.000 de profesori care să plece în marș de la Piața Victoriei spre Palatul Cotroceni / Primăria Capitalei a aprobat acțiunea


12 comments
  1. Citizen, stai linistit!

    Pentru postaci precum Livia si Darkknight exista un singur leac/sfat:
    Voi, cei care va doriti distrugerea invatamantului romanesc actual, „aveti grija ce va doriti, pt ca s-ar putea sa vi se implineasca dorinta,” iar atunci numai pe voi insiva veti mai putea sa dati vina pt toate consecintele!

  2. Trebuie boicotată sesiunea din august a bacalaureatului. Trebuie schimbati Hancescu și Nistor de la conducerea sindicatelor.Acestia sunt mâna în mână cu puterea, se vede de la o poștă că nu au făcut nimic. Trebuiau zilnic să organizeze conferințe, să protesteze la abuzurile ministrului Guță, să atragă atenția la mârlăniile pupincuristului din Cluj. Acestei pichetări nu au niciun rezultat. Trebuie să fim mai deștepți decât șleahta mafiotă din minister.

  3. Lăsați protestele și apucați-vă de muncă, numai fiți cerșetori. Gata, măsurile au fost deja adoptate de către guvern și semnate de către Nicușor Dan. Protestați degeaba că numai aveți ce să schimbați, poate atitudinea față de copii și părinți și modul de predare, care a rămas ca pe vremea comuniștilor: dictare sau conspectare din manual, când nu aveți voi chef să predați.

    1. Te plătește guvernul Bolojan să comentezi și să îi faci cerșetori pe toți cei care muncesc și „au tupeul” să ceară o plată corectă și condiții decente? Respectiv PREDICTIBILITATE, consultări și argumentații reale??!
      PS. Dacă nu îți plac metodele folosite de anumiți profesori nu înseamnă că toți fac la fel. Poți să îți muti oricând copiii în altă clasă sau la o altă școală mai bună, evident dacă sunt și ei capabili…

  4. @ sefii sindicatelor, sunteti niste tradatori! dacscvreti sa va reabilitati, cereti boicotatrea tuturor activitatilor din august si septembrie si retragerea legilor din educatie inpuse cu forta ,vfara consultate adevarata!
    ce reforma e acere sa tai posturi?

    1. Sper că nu ești profesor, că se vede că nu știi să scrii corect. Cumpără o carte de gramatică și învață să scrii și să te exprimi corect, din nou

      1. darkkknight,
        din mesajele acestea de ura nesfarsita si irationala iti castigi traiul, nu-i asa?
        Tare trista trebuie sa-ti fie viata in intunericul care te inconjoara!

      2. Ești un postesc scabros, fi-mi-ar scârbă de lături ca tine. Bucura-te, cretinel, ați stârnit un viespar, peste 3 ani veți zbura cu toții de la guvernare.

        1. postac*

  5. 2 ore în plus la normă, 2 ore în minus la disciplina predată, tre să rămână același număr de profesori nu? A nu, la salar e doar o oră neplătită.

    1. Nu înțelegi absolut nimic.

      Abia când copiii vor fi mutați forțat de la o clasă la alta, când se va schimba încadrarea la clasă, când profesorii demotivați vor deveni doar niste bieți funcționari cu haine peticite veți înțelege.

      Nu v-a plăcut școala și nu va place nici când altora le place.

      2 ore in plus nu vin din copac.
      Ele înseamnă clase, elevi, destine.
      Ele trebuie luate de la alti profesori care își vor pierde locul de muncă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UTIL pentru profesori la pregătirea începutului de an școlar: crearea, partajarea, adaptarea și gestionarea resurselor educaționale deschise (R.E.D.) / Peste 1.600 de materiale educaționale în biblioteca LIVRESQ (P)

LIVRESQ este un editor românesc care facilitează crearea, editarea, publicarea și gestionarea acestor resurse educaționale deschise (RED-uri) în format SCORM (Sharable Content Object Reference Model). Conceput pentru a sprijini profesorii…
Vezi articolul

Nelu Tătaru îi va propune premierului Cîțu vaccinarea obligatorie sau testarea săptămânală pentru anumite categorii de persoane, printre care și profesorii, iar cine nu se va supune măsurii și reprezintă un pericol să nu mai fie primit la locul de muncă

Introducerea vaccinării obligatorii sau testarea săptămânală pentru personale din sectoarele esențiale de activitate, precum profesori, polițiști, pompieri sau jandarmi, este propunerea pe care consilierul onorific al premierului, fostul ministru al…
Vezi articolul

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Am rămas fixați să dezbatem numărul de discipline și de ore. Nu asta este miza / Aș vrea măcar în a doua parte a dezbaterilor să începem să vorbim și de lucrurile de esență: Noul model, cum predăm, de exemplu, Istoria națională, Geografia

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a explicat că discuțiile despre noile planuri cadru puse deja în dezbatere de instituția pe care o conduce, sunt blocate pe numărul de ore…
Vezi articolul

Profesorul anonim – Scrisoare despre învățământul din mediul rural: Lecțiile se țin după orarul autobuzelor, copiii lipsesc ca să muncească în gospodărie, iar directorii se roagă de primari să plătească curentul / Sistemul trebuie să vină cu reguli clare, cu sprijin real, nu cu promisiuni de reforme „pentru toți”, care îi ignoră exact pe cei mai vulnerabili

În școlile din satele României are loc „o luptă surdă, dusă în tăcere de oameni care încă mai cred în educație – profesori, învățători, directori, unii părinți și câțiva elevi…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Am propus Ministerului Educației, fără să dea niciun ban, să intervenim ca să reducem burnoutul profesorilor prin tehnici pe care le pot învăța și aplica. De un an așteptăm aprobarea care ar presupune doar interes din partea ministerului pentru starea de sănătate a cadrelor didactice cu efect asupra copilului

Mircea Miclea, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, spune că, împreună cu mai mulți colaboratori, a propus Ministerului Educației de peste un an un proiect cu tehnici pentru a reduce…
Vezi articolul