Primul test de evaluare a literației digitale din România va fi gratuit și se adresează elevilor din clasele I-XII. Disponibil din toamnă, va corela competențele digitale pe care ar trebui să le dețină fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă

2.819 vizualizări
Proba de competențe digitale la Bacalaureat
Foto: Pexels/ Pixabay
Primul test de evaluare a literației digitale din România este gratuit și se adresează elevilor din clasele I-XII, au anunțat reprezentanții UiPath Foundation și Brio în cadrul conferinței Reforma Digitală a Educației, organizată de Edupedu.ro.

UiPath Foundation și Brio, platforma de teste digitale standardizate adresate elevilor români, au demarat lucrul la dezvoltarea primului test de evaluare a literației digitale din România, potrivit anunțului făcut de Dragoș Iliescu, Chief Scientist și fondator Brio.

Instrumentul se adresează elevilor din clasele I-XII, va fi disponibil gratuit pe platforma brio.ro și va fi dezvoltat în concordanță cu reglementările cuprinse în Cadrul European pentru evaluarea competențelor digitale emis de Comisia Europeană. Acesta va include itemi de testare pentru toate nivelurile de dificultate și va corela competențele digitale pe care ar trebui să le dețină fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă.

„În efortul de a testa competențele digitale ale copiilor din familii vulnerabile cu care lucrăm din 2019 în șase zone din România, am constatat că nu există un instrument standardizat pentru evaluarea adecvată a acestor competențe ale elevilor, în funcție de vârstă și clasă, aliniat la Cadrul European pentru Competențe digitale.

Ne-am unit forțele cu Brio pentru a construi un astfel de instrument digital care va fi accesibil, în mod gratuit, celor peste 2,8 milioane de elevi din România. Acest mediu online de testare ne va permite să construim, la nivel sistemic, modele de intervenție educațională individualizată, în funcție de nivelul de competențe digitale ale fiecărui elev. Vom continua la UiPath Foundation eforturile de a susține accesul la educație de calitate pentru copiii din familii vulnerabile și de a face acest instrument vizibil și accesibil în zonele în care intervenim, precum și în alte comunități defavorizate din întreaga țară”, spune Raluca Negulescu-Balaci, Director Executiv, UiPath Foundation.

VIDEO intervenția Ralucăi Negulescu-Balaci din timpul dezbaterii LIVE:

În ciuda nivelului redus de competențe digitale, în cadrul învățământului obligatoriu, România are cel mai mare număr de ore alocate competenței digitale ca disciplină separată obligatorie în învățământul secundar superior.

Totodată, România înregistrează cele mai bune rezultate în dimensiunea Conectivitate, datorită utilizării ridicate a benzii largi de foarte mare viteză și a disponibilității ample a rețelelor de foarte mare capacitate fixe, în special în zonele urbane.

Lipsa de literație digitală în România s-ar putea, astfel, spune că nu este determinată de lipsa accesului la informații sau la instrumente, ci de interesul scăzut și pregătirea slabă în rândul tuturor actorilor implicați în procesul educațional.

„Devine din ce în ce mai evidentă nevoia de alfabetizare digitală în toate nivelurile societății românești, iar școala e locul în care aceste competențe pot fi create. De aceea sunt bucuros că împreună cu UiPath Foundation vom lansa și aplica pe scară largă primul instrument serios de diagnostic al alfabetizării digitale în rândul elevilor români. Pornind de aici, având o analiză extensivă a competențelor digitale ale copiilor, putem să creăm bazele unui dialog cu autoritățile pentru creionarea unor planuri de intervenție destinate recuperării decalajelor absolut evidente între media copiilor români și media europeană”, spune Dragoș Iliescu, Chief Scientist și fondator Brio.

Sistemul de învățământ românesc operează cu cele opt competențe-cheie europene, competența digitală fiind una dintre acestea. Competența digitală implică utilizarea cu încredere, critică și responsabilă a tehnologiilor digitale în contexte de învățare, de muncă și de participare la activități sociale. Include alfabetizare digitală, comunicare și colaborare, alfabetizare media, creare de conținuturi digitale (inclusiv programare), siguranță (inclusiv stare de bine/confort în mediul online și competențe de securitate cibernetică), respectarea proprietății intelectuale, rezolvare de probleme și gândire critică.

VIDEO intervenția lui Dragoș Iliescu din timpul dezbaterii LIVE:

Educația digitală înseamnă formarea competențelor digitale ale elevilor și cadrelor didactice, pe de o parte, și utilizarea tehnologiilor în scop pedagogic pentru a sprijini, a îmbunătăți și a transforma învățarea și predarea, pe de altă parte.

Dezbaterea integrală Reforma Digitală a Educației aici.

Foto: captura Youtube


1 comment
  1. Se susține în acest articol ca „România are cel mai mare număr de ore alocate competenței digitale ca disciplină separată obligatorie în învățământul secundar superior.” Realitatea este că este vorba de 1 ora/sapt pt 2 discipline TIC și Informatică la gimnaziu. În învățământul primar se face doar opțional. Elevii învață doar aplicând dacă au pe ce (adică laboratoare de informatică) și dacă le este alocat suficient timp pentru ai sprijini sa și formeze competențele. Articolul este doar un mod de a face reclama unor platforme de testare și atât.Dacă cele mai multe ore înseamnă 30 min sunteți foarte „credibili”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campanie susținută de Brio.ro

Un sistem de Inteligență Artificială educațional trebuie să aibă atât notele elevilor, dar să vadă și rezolvările la fiecare examen – Răzvan Florian, președintele institutului privat de cercetare ce reunește cei mai mulți cercetători din AI

România are mulți oameni de știință “care sunt în top 50 sau 100 cercetători în Inteligență Artificială la nivel mondial”. Toți lucrează, însă, în laboratoare din străinătate, pentru că “talentul…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Ce este evaluarea națională standardizată? Dragoș Iliescu, expert în testare educațională: Să ne așteptăm la teste cu un număr mai mare de itemi, probabil cel puțin 30-40 de întrebări, care vor fi scorați în mod automat, posibil de computer. Va scădea numărul contestațiilor acceptate

Standardizarea evaluării naționale și informatizarea examenelor au fost anunțate de ministrul Educației ca obiectiv pentru examenele de anul viitor. Ce înseamnă testarea standardizată și cum va fi organizată, de exemplu,…
Vezi articolul

Efectele pandemiei în școală. O scădere cu 18 puncte a procentului copiilor care puteau să rezolve probleme de o anumită dificultate, iar decalajele sunt și de 50%, spune Dragoș Iliescu, profesor universitar și expert internațional în testare: Simplificat, „un copil care lua nota 6 înainte de pandemie, ia acum 4”

„18% înseamnă că o cincime au pierdut, în medie”, a declarat Dragoș Iliescu despre pierderile în cunoștințe ale copiilor, măsurate în perioada pandemiei în raport cu situația dinaintea acestei perioade.…
Vezi articolul

Eveniment Adservio în parteneriat cu Edupedu.ro

Webinar cu participare gratuită azi de la ora 14:00, pentru directori și profesori / Pregătirea școlii pentru deschidere – provocări și soluții de management digital

Raportul Comisiei Europene Investing in Education 2025, lansat săptămâna trecută, reafirmă pentru toate sistemele de educație din Uniunea Europeană un principiu esențial: „Spending on education is an investment, not a…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Mai sunt trei zile pentru înscrierea testelor în Etapa a 2-a la Olimpiada digitală de matematică Brio Challenge. Timpul contează! Cei mai buni 10 elevi de la fiecare clasă merg în finala de pe 29 mai

Elevii care s-au înscris în a doua etapă a concursului de matematică Brio Challenge mai au la dispoziție trei zile să-și înscrie testele din această fază. Etapa de depunere a…
Vezi articolul