Procedura prin care o școală va trece în scenariul galben sau roșu, reglementată prin Ordonanță de Urgență – proiect. Se modifică și Definitivatul 2021

13.374 de vizualizări
Foto: © Zelfit | Dreamstime.com
Procedura prin care o școală va trece de la învățarea față în față la școala online, adică din scenariul verde în scenariul galben sau roșu, este reglementată printr-un proiect de Ordonanță de Urgență publicat de Ministerul Educației. Proiectul a mai fost în dezbatere în luna iulie, a fost retras și refăcut, iar în ședința de Guvern de vineri a fost prezentat în primă lectură. Ordonanța modifică și o serie de articole din Legea Educației.

Proiectul se numește “Ordonanța de Urgență privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011.” Pe scurt, acesta prevede modalitatea în care o școală poate trece la învățarea online.

După aprobarea acestei OUG, Ministerul Educației și Ministerul Sănătății trebuie să publice în termen de 5 zile măsurile de organizare a activității în cadrul unităților și instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică, prevede textul propunerii de act normativ.

Care este procedura de declanșare a scenariilor

Culorile anunțate de Președinte pentru cele trei scenarii lipsesc, nu este menționat decât cadrul general și sunt precizate instituțiile implicate.

Pasul 1 – decizia școlii: În funcție de situația epidemiologică, Consiliul de administrație al unității de învățământ preuniversitar va putea propune, în urma consultării asociației de părinți din unitatea de învățământ, ca desfășurarea activității didactice care presupune prezența fizică a antepreșcolarilor, preşcolarilor și elevilor în unităţile de învăţământ să se realizeze prin intermediul tehnologiei și a internetului, cu respectarea măsurilor ce vor fi stabilite prin ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării.

Pasul 2 – avizul ISJ: Propunerea unității de învățământ preuniversitar, avizată de Inspectoratul Școlar Județean /Inspectoratul Școlar al Municipiului București va fi înaintată Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență, în vederea aprobării prin hotărâre.

Pasul 3 – aprobarea: Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență va dispune prin hotărârea adoptată atât cu privire la perioada de aplicabilitate a măsurilor adoptate cât și cu privire la alte măsuri specifice ce trebuie luate de unitatea de învățământ preuniversitar, în funcție de situația epidemiologică.

Pasul 4 – raportarea continuă la centru: Inspectoratele Școlare Județean /Inspectoratul Școlar al Municipiului București vor comunica săptămânal Ministerului Educației și Cercetării măsurile dispuse de către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență.

Pasul 5 – de la capăt, dacă sunt cazuri noi: În situația în care se va impune prelungirea perioadei de aplicabilitate a hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetului 4 Municipiului București pentru Situații de Urgență, procedura de adoptare a unei noi hotărâri se va relua.

Pasul 6 – revenirea elevilor la școală nu mai e decisă de școală: Reluarea activităților didactice care presupun prezența fizică a elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar, suspendate conform procedurii detaliate anterior, în condiții de siguranță sanitară, se va dispune prin hotărâre a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență, cu avizul Direcției Județene de Sănătate Publică/ Direcția de Sănătate Publică București, cu informarea unității de învățământ preuniversitar și a Inspectoratului Școlar Județean /Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

Regulile GDPR, lăsate pe seama școlilor: Unitățile de învățământ vor elabora proceduri proprii pentru prelucrarea datelor cu caracter personal ale participanților la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și a internetului, în baza unei metodologii-cadru elaborate de Ministerul Educației și Cercetării și aprobată prin ordin al ministrului, cu respectarea legislației specifice în vigoare.

Modificări la Legea Educației, introduse prin proiectul de OUG

Planurile-cadru vor fi aplicate la începutut de ciclu din acest an, prevede una dintre modificările la Legea Educației. Se modifică articolul 66 prin adăugarea unei prevederi astfel încât numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire, stabilit prin planurile-cadru, va fi aprobat prin ordin al ministrului educației și cercetării și se va aplica pentru clasele de început de ciclu, respectiv clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, începând din anul școlar 2020-2021.

Dacă școala va fi limitată la un număr redus de ore sau trece în online, ministrul poate reglementa prin ordin chiar numărul de ore pentru fiecare disciplină, precum și ponderea lor în programa școalară.

“În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unităţile de învăţământ, ca urmare a deciziei autorităților competente, Ministerul Educației și Cercetării va putea modifica prin ordin de ministru numărul de ore alocat disciplinelor de studiu/modulelor de pregătire prin planurile-cadru de învăţământ, precum și ponderea numărului de ore de predare şi evaluare în programa școlară aprobată”, se arată în nota de fundamentare.

Modificări la Definitivat 2021

Etapa I de la Definitivat se poate susține pe internet. Dacă apare limitarea sau suspendarea activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unitățile de învățământ, probele prevăzute la art. 241 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/2011, (este vorba despre etapa I, eliminatorie – “realizată de către inspectoratele școlare în perioada stagiului practic cu durata de un an școlar și constând în evaluarea activității profesionale la nivelul unității de învățământ, evaluarea portofoliului profesional personal și în susținerea a cel puțin două inspecții la clasă”) se vor putea realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului.

Totodată, în situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație, în unitățile de învățământ, prin excepție de la prevederile art.242. alin. (4) personalul didactic de predare, care are o vechime la catedra de cel puțin 4 ani de la obținerea definitivării în învățământ, va putea obține gradul didactic II, cu condiția promovării următoarelor probe:

a) cel puțin două inspecții școlare, care se pot realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului;

b) o probă scrisă, care conține elemente de didactica specialității precum și elemente de pedagogie și de psihologie, cu abordări interdisciplinare și de creativitate, elaborată pe baza unor tematici și bibliografii aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.

Schimbări apar și la gradele didactice

În situația limitării sau suspendării activităților didactice în unitățile de învățământ, pentru obținerea gradului didactic I, colocviul de admitere, inspecțiile școlare precum și susținerea lucrării metodico-științifice se vor putea realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului.

Prin derogare de la prevederile alin.(6)al art. 242 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul școlar 2020-2021, în caz de nepromovare a unei probe din cadrul examenelor pentru obținerea gradelor didactice II și I, aceasta va putea fi repetată în anul școlar următor.

În situația limitării sau suspendării activităților didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a beneficiarilor primari ai sistemului de educație în unitățile de învățământ, pentru acordarea gradului didactic I prin echivalarea titlului științific de doctor, inspecțiile școlare se vor putea realiza și prin intermediul tehnologiei și a internetului.

Foto: © Zelfit | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


7 comments
  1. La noi părinții vor sa trimită copii la școală pt ca unii dintre ei nu fac fata propriei educații data de ei propriilor copii. Sunt părinți cu copii de grădiniță care se satura de proprii copii ca sunt obraznici. Dacă s-ar putea, ar fi ideal sa îl aducă la 3 ani la gradi și sa îl ia la 18 la majorat, gata crescut și educat de școală. Durerea mare este ca aici e vorba de mămici fără servici, nu cele care muncesc. Li s-a tăiat din timpul de leneveala. Toate ca toate, dar învățământul este cumva sub tutela părinților? Se sta sub papucul acestora? Nu va suparati dar nu-mi se pare normal ca acest sistem sa fie controlat de părinți, care nu toți sunt în măsura sa ia decizii pertinente. Nu poți pune vânzătoarea de salam cu 8 clase sa facă ea ce vrea în fata unui contabil cu scoli grele la activ plus experienta. Este cine sa facă acest lucru, slava Domnului, exista director(deși și aceștia fără experienta manageriala plus studii de specialitate sunt cam zero!) inspectorat”minister. Nu spun ca părinții sa nu se implice dar cu limita pt ca deja se întrec multe limite, și de bun simt, și de educație și de respect. Fiecare sa iși cunoască locul, ca nu cred ca d-lui ofițer de armata i ar conveni sa vina Vasilica de la oi sa îl învețe cum sta treaba cu armata. Li se dau prea multe libertăți unor persoane care nu sunt competente iar cele competente, dacă știu prea multe trebuie eliminate. La noi e ca la curve, cine are tupeu și gura mare e lăsat sa vorbească, chiar dacă spune prostii iar omul cu carte trebuie sa tacă. Ei asta dragilor înseamnă moartea unei națiuni. Și mai vreți sa meargă tara asta înainte. De fapt nu ma mir, asta se vrea, doar prostimea votează politicul cum vrea el.. Păcat de tara noastră draga… Mare păcat…

  2. Capitolul II din proiectul de OUG e demențial.
    ,,Se pot desfășura și….”
    ,,,Se poate apela la varianta…”
    ,, Ministrul poate…in anumite condiții…”

    Oamenii ăștia ori nu au habar sa redacteze legislație primară ori se prefac.
    Ambele variante sunt dezastruoase.

    1. Cum adică “in caz de nepromovarea a unei probe din cadrul examenelor pentru obținerea gradelor didactice 1 și 2 aceasta va putea fi repetată în anul următor”?Cum vine asta?Înțelege cineva ce vrea sa spună?

  3. Mai bine s_ar ocupă de alegeri si ar lasa învățământul sa functioneze. Toate schimbările au fost facute in defavoarea elevului. Tăiați ore ca sa nu platiti dascăli? O sa se obtina niște adulți care nu vor fi in stare sa taie o felie de pâine. Sau postarile astea sunt campanie electorală pentru PSD?

  4. Sa vezi de acuma ce interesant o sa fie cand o sa fie luati la impins vagoane cei de la nivelul judetelor de catre ilustrii guvernanti cand vor incepe sa apara infectarile in scoli. Vor fi schimbati pe capete si totul se va sparge in capul lor, vor raspunde si li se vor imputa tot ce se va intimpla. Prin aceasta metoda parsiva in plina pandemie, cand nimeni nu este interesat de sanatatea si siguranta copiilor si a profesorilor si parintilor, isi vor face toate jocurile politice prin demiteri si numiri de directori, sefi de inspectorate,etc. Pe nimeni nu a interesat pana acuma si nici acuma si nici de acuma ca acesti copii sa fie sanatosi, sa fie o generatie sabatoasa si educata…pe toti ii intereseaza doar alegerile si interesele lor. Nu observ din partea parintilor si profesorilor nici o reactie, cum este in alte tari unde atat parintii cat si profesorii se tem sa revina copii la scoala ca sa nu se infecteze. La noi toata lumea este cuminte si merge inainte pana se va lovi de gard si atunci sa vezi agitatie…care va fi prea tirziu si ne va costa foarte mult. De ce nu se intreaba care vor on-line si care efectiv la scoala si atunci, in asa fel incat fiecare sa isi asume in caz de infectare cu acest virus si sa nu poata zice ceva pe urma. In situatia in care vor fi destui care vor opta pt on-line, atunci si scolile pot sa se pregateasca pentru cei care vor efectiv sa vina in clasa. De asemenea, de ce nu se intreaba si profesorii care vor on-line si care la scoala efectiv in clase. Si in felul acesta se va sti si putea organiza care din acestia vor preda numai on-line si care efectiv in clase. Nu cred ca toti profesorii stau foarte bine cu sanatatea, iar parte dintre ei nu mai sunt asa tineri…si nu cred ca lor nu le este teama sa vina la scoala…Dar nu inteleg aceasta tacere si neluare de atitudine… Observ ca toata lumea daca nu primeste mariri de salarii face greve, scandaluri, etc….dar cand e vorba de sanatatea si viata lor nu zic nimic. Dragi parinti, profesori, bunici haideti sa ne gandim si sa facem ceva pentru sanatatea copiilor nostri si nu in ultimul rand pentru a noastra…ca sa nu fie prea tirziu si sa regretam pe urma de ce nu am facut nimic……

    1. Ar fi nevoie de o persoana capabila și cu autoritate care sa coordoneze.Ati putea incerca sa va contactați pe WhatsApp sau Facebook în funcție de școală la care sunteți.In general am văzut că se tine cont de părerea parintilor.Primarul tine cont de alegători.Aveti mulți asi in mana pe care îi puteți folosi.

    2. Nu-mi pot imagina cum se pot respecta dorințele tuturor. Într-o clasă, 20 de elevi vor la școală și 10 vor acasă, 10 dintre profesorii clasei vor la școală, 5 vor acasă, se lucrează în două ture, există și profesori și elevi navetiști, în pauză nu se iese în același timp, dacă un elev se îmbolnăvește, toată clasa intră în online, dacă un profesor se îmbolnăvește, toate clasele lui vor face ora respectivă online, etc. Vă dați seama că este absolut imposibil să faci un plan respectând opțiunile tuturor.
      Și eu aștept o hotărâre a ministerului care să convină cât mai multor oameni. Deja e foarte târziu. Însă cu siguranță nu va conveni tuturor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

România a demarat negocierile pentru aderarea la OECD, cea mai importantă organizație economică din lume, cea care organizează testele PISA și care a consiliat Președinția pentru raportul “România Educată”

Consiliul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), cea mai importantă organizație economică din lume, a deschis negocierile de aderare cu România. Țara noastră încearcă de ani buni să adere: şi-a…
Vezi articolul