Profesoara Magdalena Dorcioman de la Colegiul Național „Dinicu Golescu” Câmpulung Muscel, județul Argeș, despre subiectele primite de elevi la Sociologie, simulare Bacalaureat 2025: Cei care au trecut dincolo de noțiuni și s-au implicat cu gândul și cu sufletul vor fi simțit că nu a fost doar o simulare, ci un exercițiu de a deveni

21.212 vizualizări
Foto: arhiva personală
Simularea de Bac 2025 la Sociologie a deschis pentru elevii de la profilul umanist nu doar un set de subiecte, ci și o ușă către introspecție, responsabilitate și umanitate, arată într-un comentariu trimis Edupedu.ro, profesoara Magdalena Dorcioman, directorul Colegiului Național „Dinicu Golescu” Câmpulung Muscel, județul Argeș. Aceasta spune că subiectele primite de elevi au fost cu un grad mediu de dificultate și fără capcane.

Testul din acest an a avut curajul să pună întrebări care nu se regăsesc întotdeauna în manuale: Cine suntem? Cum ne raportăm la ceilalți? Ce fel de cetățeni vrem să fim?, se arată în analiza profesoarei. „Cei care au trecut dincolo de noțiuni și s-au implicat cu gândul și cu sufletul vor fi simțit că nu a fost doar o simulare, ci un exercițiu de a deveni”, punctează cadrul didactic.

Redăm comentariul integral:

„Sociologia ne cere să fim oameni înainte de a fi absolvenți”

Miercuri, 26 martie, elevii de la profilul umanist au deschis testul de simulare la Sociologie. Dincolo de foi, subiecte și bareme, dincolo de emoții sau tăceri, unii dintre ei poate că au simțit că nu este vorba doar despre „a învăța o lecție”, ci despre a învăța să fii cetățean, om, parte a unei comunități. Subiectele de anul acesta sunt o invitație subtilă la privirea în oglindă. Nu ne întreabă doar ce înseamnă un status prescris, ce funcție are familia sau ce rol joacă partidele politice. Ne întreabă, de fapt, cum ne poziționăm în lume. Cum ne construim viitorul, cum alegem, cum judecăm realitatea în care trăim. 

Primul subiect, cel grilă, le-a cerut elevilor să răspundă despre familie, secularizare, discriminare sau relații de autoritate. Sunt teme din viață – pe care le întâlnesc în comunitatea lor, în media, în propriile familii. Nu poți răspunde fără să te fi gândit măcar o dată la ce înseamnă să fii crescut de un singur părinte sau la cum te simți când ești exclus dintr-un grup pentru că „nu ești ca ceilalți”. A fost un set de întrebări corect calibrat, din programa pentru clasa a XI-a, cu accent pe înțelegerea conceptelor și pe asocierea lor cu realitatea. A punctat foarte bine dimensiunea normativă și reflexivă a sociologiei, învățându-i pe elevi că „a ști” nu este suficient – trebuie și să „înțelegi”, să „relaționezi”

Al doilea subiect a fost, după părerea mea, cel mai valoros. Tema socializării anticipative – frumos prezentată, clar, cu un exemplu din viața reală – deschide drumul către reflecție. Cum învățăm să fim ceea ce vrem să devenim? Ce modele urmăm? De ce copiii visează să fie doctori, artiști sau profesori? Cine sunt eroii lor și cine ar trebui să fie? Cerințele au fost diverse – de la identificarea ideii principale până la formularea unei ipoteze și exprimarea unui punct de vedere personal. Însă, dincolo de cerințe, subiectul le-a oferit elevilor șansa de a-și spune povestea. Așa cum o fac unii adolescenți care, deși provin din medii fragile, își asumă rolul de lideri, învățând din timp să-și construiască un drum. A fost o bună ocazie pentru ca gândirea sociologică să devină introspecție personală.

 Subiectul al III-lea a închis cercul. I-a dus pe elevi înapoi în laboratorul sociologiei: ipoteze, statusuri, enunțuri teoretice, parteneriate public-private, relații sociale. Însă poate cea mai frumoasă parte a fost ultima cerință: aceea în care elevii trebuie să argumenteze de ce grupurile ne dau un sentiment de apartenență, de „noi”. Și cred că aceasta este și cheia examenului. Nu vom ști niciodată totul despre societate, dar putem învăța să nu fim indiferenți. Sociologia le-a reamintit elevilor că fiecare om contează, fiecare rol social este important și că înțelegerea nu e doar știință – este compasiune, gândire critică și responsabilitate.

Per ansamblu, consider că subiectul de la simulare a fost bine structurat, echilibrat și încurajator pentru elevii care s-au pregătit serios. Nivelul de dificultate a fost mediu, cu formulări clare, fără capcane. Un elev atent și conștiincios poate atinge cu ușurință 70-80 de puncte. Iar cei care au trecut dincolo de noțiuni și s-au implicat cu gândul și cu sufletul vor fi simțit că nu a fost doar o simulare – ci un exercițiu de a deveni.

Și dacă m-ar întreba cineva: „Ce ai vrea să învețe un elev din ora de sociologie?”, aș răspunde simplu: Să nu uite niciodată că, în orice grup, societate sau sistem, fiecare individ contează. Și că schimbarea începe, uneori, cu o întrebare bine pusă”.


2 comments
  1. Conținutul prezentării doamnei profesoare din Câmpul Lung Muscel e de model. Dacă și realitatea confirmă calitatea expunerii putem fi mulțumiți de viitorul acestei națiuni. Felicitări totuși pentru calitatea prezentării. Beneficiarii acestui test își vor aduce aminte peste ani. Pentru că anii trec precum trece secunda și vine vremea când te uiți la trecut. Cu sinceritate față de tine.

  2. Daca nu citesti subiectele si o crezi pe doamna profesoara zici ca s-a produs o minune. De fapt sunt subiecte de toceala, banale, nu de reflectie.

    Cum ar fi fost subiecte despre:
    – schimbarile climatice si societatea
    – populismul si polarizarea sociala
    – criza demografica din Romania
    – criza sistemului de educatie din Romania
    – partidele politice si populismul / extremismul
    – suveranismul / extremismul / legionarismul
    – retelele sociale si influenta lor
    – societatea si coruptia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Adoptarea planurilor-cadru pentru liceu, amânată din nou de Ligia Deca, intrată în campanie electorală / Acestea vor restrânge trunchiul comun, spune ministrul Educației: Elevii își vor putea alege în clasele a XI-a și a XII-a discipline care îi pasionează

Viitoarele planuri-cadru pentru liceu vor restrânge trunchiul comun, adică numărul materiilor obligatorii pentru toți elevii, a spus Ligia Deca într-un interviu pentru Stiripesurse.ro. Astfel, elevii ar urma să își aleagă…
Vezi articolul

Cu 8 lei vor lua mai mult profesorii asistenți la Evaluarea Națională și BAC 2023, față de anul trecut – document / 1 leu în plus pe lucrare, pentru profesorii corectori, în timp ce ministrul Educației anunță că „va lupta” pentru ca profesia de cadru didactic să fie respectată, inclusiv din punct de vedere financiar

Profesorii asistenți la Evaluarea Națională și la examenul de Bacalaureat 2023 o să primească cu 8 lei mai mult, comparativ cu anul trecut, potrivit ordinului de ministru nr. 4.143 din…
Vezi articolul

PROIECT Elevii de clasele IX-XII trebuie să știe să creeze conținut digital, să folosească inteligența artificială responsabil și să ia atitudine în caz de hărțuire online. Cadrul de competențe digitale 2024, în consultare

Un elev de liceu ar trebui să știe să creeze conținut digital divers, să folosească inteligența artificială în mod etic și cu responsabilitate și să ia atitudine în caz că…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu schimbă referința pentru bugetul alocat educației, de la PIB la bugetul național: “Susțin alocarea a cel puțin 15% din bugetul național” / Aceasta ar însemna doar puțin mai mult decât banii de acum și tot sub 6% din PIB cât prevede legea, procent calificat drept “himeră” de către ministru 

“Sunt printre cei care susțin alocarea a cel puțin 15% din bugetul național pentru cheltuielile din educație (…) Mai mult de un leu din șapte din bugetul național, în opinia…
Vezi articolul