Profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul I, până la 30 iunie 2017, să beneficieze în continuare și de salariul aferent gradului I și de indemnizația de doctorat, cere Federația Sindicatelor „Spiru Haret” Avocatului Poporului, după ce Ministerul Educației a interzis cumulul de luna aceasta

11.520 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
Personalul didactic care, până la data de 30 iunie 2017 inclusiv, a obținut echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I, beneficiind atât de salariul aferent gradului I, cât și de plata drepturilor pentru titlul științific de doctor, să beneficieze în continuare de ambele drepturi, se arată într-o solicitare depusă la Avocatul Poporului de Federația „Spiru Haret”, scrie scoalaromaneasca.ro.

Reacția sindicatelor vine după ce în Monitorul Oficial a apărut Ordinul nr. 3993/2021 care prevede la art. 1, alin 2 că:

„Prevederile art. 14 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și cadrelor
didactice care au obținut gradul didactic I prin echivalare, anterior datei de 1 iulie 2017”.

Prevederea se aplică începând cu luna iunie 2021, prevede actul normativ.

Această prevedere este nelegală, susține FSE „Spiru Haret”, argumentând în felul următor:

Art. 14 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice – Drepturi salariale pentru deţinerea titlului ştiinţific de doctor – prevede:

„(1) Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie lunară pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul. Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor prevăzută la art. 25.

(2) În situaţia cumulului de funcţii, indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se acordă, la cerere, numai de către angajatorul unde beneficiarul are funcţia de bază declarată.

(3) Personalul didactic de predare care solicită şi obţine gradul didactic I prin echivalare, potrivit prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5561/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare, nu primeşte indemnizaţia pentru titlul ştiinţific de doctor. Cadrele didactice optează pentru indemnizaţia pentru titlul ştiinţific de doctor sau pentru echivalarea cu gradul didactic I.”

Textul citat prevede expres că au obligația de a opta între indemnizaţia pentru titlul ştiinţific de doctor și echivalarea cu gradul didactic I exclusiv acele cadre didactice care, de la data intrării în vigoare a legii, obțin gradul didactic I prin echivalare.

Personalul didactic care, până la data de 30 iunie 2017 inclusiv, a obținut echivalarea titlului științific de doctor cu gradul didactic I, beneficiind atât de salariul aferent gradului I, cât și de plata drepturilor pentru titlul științific de doctor, beneficiază în continuare de ambele drepturinefiind obligați să opteze. Această obligație o au doar acei salariați care nu aveau încă titlul de doctor echivalat cu gradul didactic I la data de 01.07.2017.

Aceeași interpretare a prevederilor anterior citate a fost dată și de Ministerul Muncii (inițiatorul Legii-cadru nr. 153/2017), care, prin adresa nr. 3276/L.O.V./04.09.2017, a precizat expres că dispozițiile art. 14 alin. (3) „nu se aplică pentru cadrele didactice care și-au echivalat gradul didactic I prin dobândirea titlului științific de doctor înainte de intrarea în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017”.

În același sens s-au pronunțat constant și reprezentanții Ministerului Educației, cu ocazia discuțiilor purtate pe marginea art. 14 din Legea-cadru nr. 153/2017.

Pornind de la această interpretare, din informațiile pe care le deținem, în întreaga țară cadrele didactice care au obținut titlul de doctor și echivalarea acestuia cu gradul didactic I anterior datei de 01.07.2017 au beneficiat atât de salarizarea corespunzătoare gradului didactic, cât și de indemnizația pentru titlul științific de doctor.

Acum însă, Ministerul Educației, prin art. 1 alin. (2) al Ordinului nr. 3993/2021, le anulează acest drept, instituind aplicarea retroactivă a dispozițiilor art. 14 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017. Ori, Constituția României instituie la rang de principiu neretroactivitatea legii civile, la art. 15 alin. (2): „Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.” În orice stat de drept, principiul neretroactivității legii este esențial pentru protecția drepturilor omului.

Sesizarea trimisă Avocatului Poporului poate fi descărcată aici.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


12 comments
  1. Probabil nu se cunoaste ce inseamna o teza de doctorat si lucrare de grad I.
    Si una si alta sunt lucrari stiintifice, metodice si didactice, in plus lucrarea de doctorat este o lucrare complexa in urma careia se obtine un stagiu de calficare superior – nivel 8.
    In plus o teza de doctorat inseamna si: creativitate, noutati cu brevetare respectiv optimizari in urma cercetarii si aplicabilitate in domeniile respective.
    Echivalarea a insemnat inspectie de 4 ore la clasa, asa cum prevedea legea invatamantului, doar ca nu a mai fost necesar sa fie scrisa o noua lucrare.
    Pe de alta parte, profesorii cu titlul stiintific de doctor, prin natura lor au dovedit ca au capacitatea de a se perfectiona continuu si au mai facut cate o facultate, doua mastere si postuniversitare finalizate cu lucrari de disertatie in format letric, ceea ce ar putea fi echivalate la nivel de lucrari de grad I.
    Pentru formarea de caractere si rationament (deschiderea de minti asa cum spun unii), se presupune a fi indeplinte o serie de CRITERII DE PERFORMANTA cum sunt.
    a) cunostinte profesionale si abilitati;
    b) calitatea, operativitatea și eficienta activitătilor desfasurate;
    c) perfectionarea pregatirii profesionale;
    d) capacitatea de a lucra în echipă;
    e) comunicare;
    f) disciplina;
    g) rezistenta la stres si adaptabilitate;
    h) capacitatea de asumare a responsabilitatii;
    i) integritate si etica profesionala.
    Si daca tot sunt comune astfel de criterii de performanta in formarea tinerilor indiferent ca sunt elevi sau studenti, intreb de ce sa fie eliminat sporul de doctorat, in cazul echivalarilor asa cum legea a permis?
    In conditiile in care nu se doreste a se folosi personaul didactic cu formare continuua asa cum am precizat mai sus, la capacitate maxima si sunt aduse pe ore titulari si persoane in functie din alte institutii lasand orele descoperite cate un semestru sau an scolar, intreb cata economie face domnul ministru al invatamantului, prin eliminarea sporului de doctorat la cadrele didactice care si-au echivalat gradul I prin lege?

  2. Sunt si situatii incurcate: un secretar zelos m-a pus sa aleg in 2017 intre cele 2, asa ca nu am primit de 3 ani sporul de doctorat. Acum nu sunt nici cal, nici macar: ordonanta nu ma afecteaza, caci nu-mi ia nimic. Si nu stiu incotro sa apuc.

  3. A început distrugerea învățământului românesc, fără subtilități, pe față! Ți se spune clar: nu avem nevoie de profesori “prea” pregătiți, plecați dacă nu vă convine! Deși, de ce ai avea nevoie de profesori cu gradul I sau doctorat, în școli conduse de profesori cu definitivat?
    Învățământul se va dilua, la propriu și la figurat: școli mai puține, carte mai puțină. Ne pregătim generațiile care vor fi slugi la porți străine sau la noi acasă.
    Am totuși o nedumerire… Dacă pensiile speciale, acelea la care un profesor nici nu poate visa, nu au putut fi anulate retroactiv, cum de s-a putut asta cu o amărâtă de indemnizație de doctorat?
    Cei care jubilează acum la această decizie a unui ministru care trebuie să-și facă bagajele urgent, să se pregătească! Le vine rândul! Încet, încet, drepturile câștigate vor fi la cheremul unor indivizi cărora nu le pasă de lege și care au trecut prin școală într-o silă constantă. Iar acum își plătesc polițele…

  4. …la echivalarea doctoratului cu gr I, pana in 2017, nu era ca in linkul de mai jos:
    https://www.edupedu.ro/bacalaureat-2021-probele-de-competente-vor-fi-echivalate-sau-recunoscute-deci-nu-vor-mai-fi-sustinute-de-catre-elevi-prevede-un-proiect-de-ordonanta-de-urgenta/

    Poate dl ministru nu stie metodologia de pana in 2017, dar profesorii care voiau sa faca aceasta echivalare aveau de dovedit ca stiu sa predea si sa faca proiectare didactica, in fata unor inspectori care nu aveau vreun doctorat, ci doar…fusesera numiti… Era foarte ,,placut”…

    In sfarsit, oamenii pot renunta la sporul de doctorat, dar dl ministru la ce va renunta?

  5. Ministrul Sorin Campeanu va ramane in istoria invatamantului romanesc drept primul ministru care isi izgoneste profesorii de la catedra. Este un abuz in serviciu sa dai un ordin care calca in picioare Constitutia Romaniei. Ar trebui anchetat de Parchet in baza legilor penale. Legea 153/2017 prevede pentru viitor, mai mult decat atat, exista un model de declaratie pe proprie raspundere prin care profesorii declara ca au luat cunostinta de toate prevederile Legii 153/2017 privind gradul I si titlul de doctor. Daca va ramane in picioare acest ordin abuziv macar sa existe dreptul profesorilor de a sustine gradul I fara conditie de timp. Si cum ramane cu inspectiile sustinute inainte de 2017 pentru gradul didactic I? Nu mai au bani pentru pensiile speciale si isi gonesc profesorii din invatamant. Nu este pacat de rudele noastre care au murit ca noi sa fim liberi in tara noastra? Nu este pacat de copiii tarii noastre care au nevoie de cadre didactice performante? Nu este pacat de copiii tarii noastre care doresc sa devina profesori? Dl Sorin Campeanu astazi este ministru, maine nu se stie, asa vrea sa ramana in istoria invatamantului? Pacat!

  6. Echivalarea nu a venit de la sine, cei care au echivalat doctoratul cu gradul I au tinut ore cu inspectie la clasa, au facut proiectare didactica, deci au dat niste probe. Cum ramane cu acel examen de echivalare? Isi pierd drepturile obtinute in urma lui daca aleg sporul pentru doctorat.
    Pe da alta parte, sporul de doctorat e un drept binemeritat. Adica mai sunt si oameni care si-au publicat lucrarea de doctorat, ca si alte lucrari…Ce fae dl Campeanu? Ii joaca-n picioare ca asa are ordin?
    Mai voia anisie sa reduca toata scoala romaneasca la nivelul ei de ,,pepsiglas”. Campeanu vad ca ne vrea mult mai jos… Asa se simt unii bine, cand isi bat joc de cei mai buni. Morale de sclavi, cum ar fi zis Nietzsche.

  7. Titlul de doctor in invatamantul preuniversitar ar trwbui sa fie unul onorific si nu platit. Daca subt asa de buni in specialitate sa mearga in invatamantul universitar si sa isi arate performanta. Au titlul de doctor si lucreaza in mediul rural iar performanta acestor profesori la examenul de evaluare este aproape de zero. Nu isi are rostul plata unor performante individuale care nu se regasesc in activitatea de la clasa.

    1. Cand am facut doctoratul era in vigoare Legea 128/1997:”(4) Principalele forme de organizare a perfecţionării personalului didactic din învăţământul preuniversitar:
      j) cursuri postuniversitare;
      k) doctorat.”, iar in privinta “neperformantei” profesorilor doctori in mediul rural, nu este o afirmatie conforma cu realitatea, deoarece pentru performantele mele in invatamant am fost distinsa de doua ori cu gradatia de merit, in conditiile in care nu sunt suficiente degete de la o mana, ca sa numaram profesorii distinsi pentru asemenea performante dintr-un judet. Predau la scoala unde am invatat primele clase, imi place, sa invat copiii colegilor mei de generala, imi doresc, sa devina si ei profesori si doctori cum am ajuns eu si surorile mele, am 19 ani vechime in invatamant, am obtinut nota 9.05 la examenul de titularizare – disciplina limba franceza, dar voi renunta la invatamant din cauza ministrului invatamantului, care da “apa la moara” profesorilor care sunt ca vulpile, care din cauza ca nu ajung la struguri (doctorat), isi zic ca sunt acri.

      1. Felicitări pentru doctorat și gradații de merit; deși obținerea gradației de merit este atât de dependentă de alți factori decât de merit, încât nu e neapărat în favoarea dvs să o amintiți Și aveți grijă la virgulele alea după “îmi doresc” și “îmi place”; sunteți filolog, totuși.
        Chiar dacă ați obținut titlul de doctor corect, nu ignorați realitatea: în România zilelor noastre, dacă ai bani și timp pentru doctorat, al tău e; nu e nevoie să inovezi sau să inventezi nimic, nu trebuie să folosească lucrarea ta cuiva.
        Nu e vorba aici de profesori invidioși pe doctoratele altora.

  8. …Oare chiar nu e ,,niciun comentariu” la acest articol? Sau sunt cenzurate?
    Nu e normal si legal ca o lege sau un ordin de ministru sa aiba efecte numai in viitor si nu retroactiv? Nu asa scrie in Constitutie? Sau unii ministri sunt deasupra Constitutiei?

  9. 1) Acesti oameni au muncit si pentru doctorat, si pentru echivalare. Trebuie sa renunte la o parte a muncii lor?
    2) Puteau sa se apuce de mult de inscrierea la grade, daca ar fi fost informati inainte de 2017 ca echivalarea nu conteaza.
    3) Cum veti recunoaste un grad I pe baza echivalarii cu un doctorat pe care nu-l recunoasteti?
    4) Veti aplica legea 153/2017 retroactiv? Sa intelegem ca nu mai conteaza Constitutia(art. 15. alin 2.).
    5) Faceti ce vreti in scurtul timp ramas!

    1. Ceea ce nu intelege ministrul este ca echivalarea nu este decat pentru anii in care trebuie, sa astepti pana sa te inscrii la gradul I, dar inspectiile se sustin si daca ai doctoratul. Daca ne vor lua indemnizatia de doctorat printr-un abuz in serviciu, deoarece se incalca art. 15 din Constitutia Romaniei, macar sa nu ne mai oblige sa asteptam atatia ani pana sa dam gradul I asa cum o fac profesorii fara doctorat. Eu as da de 20 de ori gradul I, dupa regulamentul in care intra profesorii care nu au doctorat, dar sa nu astept ca prostul 8 ani, dupa ce am o vechime de 19 ani ca titular in invatamant. Eu voi pleca din invatamant, iar ministrul Sorin Campeanu va ramane singurul ministrul al Educatiei, care isi goneste profesorii de la catedra si din tara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Se schimbă modul în care devii profesor. Ministrul Educației anunță că, prin viitoarea lege, cei care vor să predea în școli „nu mai intră direct la clasă”, ci vor face, după licență, un an de stagiatură cu jumătate de normă și examen de licențiere în profesie, la final

Un an de stagiatură în școală, cu un mentor, în care cei care vor să devină profesori vor fi încadrați cu jumătate de normă – aceasta va fi noua cale…
Vezi articolul

UPDATE Întâlnire cheie de la Guvern, cu premierul Ciolacu, sindicatele profesorilor, miniștrii Educației, Muncii și Finanțelor, pentru „stabilirea modalității de majorare a salariilor” în școli și universități din 1 ianuarie 2024

UPDATE: Guvernul a anunțat că s-au găsit soluții privind eliminarea inechităților salariale, dar rămâne deschis dialogul în privința majorărilor salariale de la 1 ianuarie, în lipsa legii salarizării. Premierul Marcel Ciolacu i-a invitat…
Vezi articolul

Georgeta Pânișoară, profesor: Copiii de astăzi sunt crescuți de generațiile care au trecut printr-o școală dură și autoritară și s-au gândit să nu mai fie școala la fel și pentru copiii lor și s-a pierdut încet-încet din autoritate

Ce se poate face pentru a întări autoritatea profesorilor? Georgeta Pânișoară, profesor la Catedra de Psihologie aplicată și Psihoterapie de la Universitatea din București, propune regulamente mult mai clare, astfel…
Vezi articolul