Profesorul Radu Vancu: Educația trebuie să facă parte din strategia națională de apărare. E una dintre vulnerabilitățile pe care Rusia a știut să le speculeze pentru a aduce România aproape de colaps

350 de vizualizări
Radu Vancu / Foto: Dilema
Președintele Nicușor Dan tocmai a prezentat strategia națională de apărare. La vulnerabilități a indicat două: corupția & administrația publică. Aș indica a treia, cel puțin la fel de importantă: educația.

Dacă România a fost cât pe ce să se prăbușească în fața războiului hibrid al Rusiei, a fost și din cauză că Rusia a știut să speculeze vulnerabilitățile educației din România. Care nu formează gândirea critică; nu discută trecuturile noastre vinovate, fascismul interbelic & comunismul postbelic; nu educă spiritul civic; nu insistă pe formarea copiilor ca viitori cetățeni, conștienți de drepturile & responsabilitățile lor.

Și nu o face pentru că:
1) e mult subfinanțată;
2) statutul profesorului a fost îngrozitor diminuat (inclusiv & mai ales prin atacurile recente ale ministrului Educației împotriva profesorilor);
3) educația e supra-birocratizată (& tot timpul pe care profesorii îl pierd cu hârtii ar face minuni dacă ar fi reinvestit în copiii noștri);
4) există o teamă enormă de reformă în structurile birocratice ale ministerului Educației.

Iar ce s-a întâmplat cu educația sub Daniel David e îngrozitor. Cei mai nocivi miniștri ai Educației sunt Ecaterina Andronescu & Daniel David.

Știu cât sună de contraintuitiv – dar educația ar trebui să facă parte din strategia națională de apărare. Fiindcă e una dintre vulnerabilitățile majore pe care Rusia a știut să le speculeze pentru a aduce România democratică aproape de colaps. Și ar fi o iluzie cu consecințe teribile să credem că Rusia nu va specula iar această vulnerabilitate a educației românești de îndată ce va putea.

__________

Despre autor:

Radu Vancu este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, pe care a absolvit-o. Poet, eseist, traducător și editor, activează și ca redactor la revistele „Transilvania” și „Poesis internațional”, coordonând în paralel secțiunea literară a revistei „Timpul”. A tradus în limba română o parte semnificativă din opera poetică a unor autori canonici precum Ezra Pound, William Butler Yeats (pentru Editura Humanitas Fiction) și John Berryman (pentru Casa de editură Max Blecher). A semnat și coordonat mai multe antologii tematice, individual sau în colaborare cu scriitori precum Mircea Ivănescu, Claudiu Komartin și Marius Chivu. De asemenea, a îngrijit ediții din poezia lui Alexandru Macedonski și Alexandru Mușina, potrivit descrierii de pe humanitas.ro.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Rezultatele educației se pot măsura științific. Andreea Minea-Pic, analist român la OCDE: Educația de calitate înseamnă un stil de viață sănătos – crește speranța de viață, scad costurile cu asistența medicală

„Pe lângă rezultatele economice directe, educația de calitate se traduce în competențe digitale, sociale, emoționale, cognitive, atitudini legate de învățare, care contează atunci când luăm în considerare investițiile în educație.…
Vezi articolul

Mircea Miclea: Trăim într-un stat confiscat de structurile de putere. Următorul guvern trebuie să facă statul transparent / Narativa că totul trebuie rezolvat prin educație convine foarte bine acestor grupuri de interese care continuă să utilizeze statul în folosul propriu

Profesorul Mircea Miclea, șef al comisiei prezidențiale pe educație din mandatul lui Traian Băsescu, avertizează că România este în prezent un stat „confiscat de niște grupuri care au puterea în…
Vezi articolul