Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicată în Monitorul Oficial. Elevii de clasa a XI-a vor putea face un e-book și audiobook cu conținuturi precum „Povestea unei personalități” / Recomandări pentru profesori

Foto: captură ordin

Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” a fost publicată în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 5.344 din 9 august 2023. Miercuri, Ligia Deca, ministrul Educației, a anunțat că, din anul școlar 2023-2024, elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”. Vezi mai jos, în articol, competențele general și specifice, precum și în ce activități pot fi implicați elevii.

În nota de prezentare se arată că disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” este parte componentă a trunchiului comun din curriculumul liceal și profesional, ca urmare a aplicării Legii nr. 276/2021 privind unele măsuri pentru studierea istoriei evreilor și a Holocaustului.

Conform sursei citate, programa a fost elaborată pentru 1 oră/săptămână, pe durata unui an școlar, fiind aplicată la:

Introducerea disciplinei școlare Istoria evreilor. Holocaustul în planul-cadru de învățământ are drept scop dobândirea de competențe și perspective noi despre istoria, cultura și tradițiile evreilor din România. Cultivarea memoriei și învățarea toleranței ca exercițiu de sinceritate sunt forme de asumare a propriei identități, iar educația și înțelegerea sunt cele mai bune modalități pentru a susține democrația și libertatea, pentru a contracara intoleranța și extremismul”, potrivit notei de prezentare.

În document este precizat că „noul curriculum propune elevilor nu doar cunoașterea istoriei evreilor și a momentelor tragice petrecute la jumătatea secolului trecut, dar și dezvoltarea unor valori și atitudini specifice cetățeniei democratice care trebuie formate și consolidate pe parcursul derulării demersurilor didactice pe parcursul anului școlar.”

Competențele generale sunt următoarele:

1. Utilizarea critică și reflexivă a surselor istorice pentru argumentarea unor demersuri și alegeri, în acord cu valorile societății democratice;

2. Asumarea propriei identități culturale și determinarea modalităților prin care interculturalitatea contribuie la promovarea acceptării celuilalt și a respectării drepturilor omului;

3. Implicarea responsabilă și creativă în diverse contexte de viață prin respectarea convențiilor de comunicare;

Competențe specifice și exemple de activități de învățare

O activitate de învățare implică exerciții de comparare a faptelor istorice din perspectivă temporală și spațială în contexte diferite de comunicare. Elevii vor putea să realizeze eseuri despre cauzele și consecințele negării unor date, acțiuni, fapte despre antisemitism, Holocaust și crime împotriva umanității.

O altă activitate presupune realizarea de investigații privind povești de viață ale evreilor din comunitatea locală/națională/internațională, înaintea Holocaustului, în timpul acestuia și după Holocaust.

Alte exemple de activități sunt următoarele:

Domeniile de conținut sunt: „Identitate evreiască și educația despre Holocaust în secolul al XXI-lea”, „Evreii în istoria universală”, „Evreii în spațiul românesc în secolele XIV—XX”, „Holocaustul în Europa”, „Holocaustul în România pe teritoriile aflate sub administrație românească și în nordul Transilvaniei”, „Evreii în România postbelică și memoria Holocaustului în secolul al XXI-lea”.

Sugestii metodologice pentru profesori

„Modul în care este concepută programa „Istoria evreilor. Holocaustul” răspunde unei duble exigențe: pe de-o parte, de a fi un punct de plecare comun pentru toți profesorii și, pe de altă parte, de a le oferi sprijin în interpretarea și adecvarea acesteia la condițiile specifice în care își desfășoară activitatea. Astfel se recomandă:

Pentru formarea, dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor, profesorii pot folosi strategiile centrate pe elev care utilizează metode didactice interactive precum mozaicul, dezbaterea, problematizarea, cubul, turul galeriei, pălăriile gânditoare, diagrama Venn și metoda cauză-efect, metode care se pretează pentru activitățile în clasă, dar se pot folosi și aplicațiile platformelor de e-learning, conform documentului.

„Pot fi integrate în demersul didactic și site-urile Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în România „Elie Wiesel”, ale Institutului de la Yad Vashem din Israel, ale Muzeului Holocaustului din Washington, care au secțiuni dedicate activităților didactice, numeroase surse, mărturii și exemple de activități de învățare, 10 suporturi didactice cu privire la abordarea problema”, potrivit sursei de mai sus.

Programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul” poate fi consultată mai jos:

Informații de context
Citește și:
Din toamnă, toți elevii de clasa a XI-a vor studia disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul”, anunță ministrul Educației
De ce este importantă studierea Istoriei evreilor și Holocaustului
Introducerea disciplinei obligatorii „Istoria evreilor și a Holocaustului” a fost amânată cu doi ani prin noua lege a învățământului, spune directorul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, Alexandru Florian
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
Istoria comunismului ca instrument politic. Institutul care studiază crimele comuniștilor sprijină propunerea din menționare a acestei materii în proiectul noii legi. Forul atribuie ideea liderului liberal Alexandru Muraru, angajat în campania pentru legile educației, fratele unui fost președinte al IICCMER / Propunerea fusese făcută și de o organizație independentă
Elevii din anii terminali de liceu vor învăța „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” ca disciplină opțională la decizia școlii, din anul școlar 2023-2024, potrivit legii promulgate de șeful statului
De ce este important studiul Holocaustului în școli? Marcel Bartic, profesor de istorie de liceu: Vorbim despre cetățeni români care au locuit lângă noi, au fost vecini cu noi, au fost colegi, nu de alt popor
“Istoria Evreilor. Holocaustul” ca disciplină obligatorie la liceu: Un proiect de lege aflat la Senat are sprijinul majorității partidelor și al Guvernului / Printre inițiatori: Sorin Cîmpeanu, care în cazul educației sexuale respingea schimbarea planurilor-cadru în Parlament
SONDAJ În ce a constat holocaustul în România? 35% dintre respondenți nu știu sau nu răspund la întrebare
Exit mobile version