Ministerul Educației a pus în dezbatere marți, 30 septembrie, planurile-cadru liceu, pentru clasele cu predare în limba minorităților care ar urma să se aplice din septembrie 2026 pentru elevii care vor intra atunci la liceu.
În prezent nu există planuri-cadru pentru liceu separate pentru predarea în limbile minorităților – în ordinul de ministru nr. 3410 din 2009 care a revizuit planurile cadru era prevăzut doar faptul că se alocă același număr de ore de limbă maternă cu numărul de ore de limba română. În proiectul pus în dezbatere de Ministerul Educației apar noutăți legate de curriculum de specialitate (CS) și curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).
- Proiectul de planuri-cadru de liceu pentru clasele cu predare în limba minorităților puse în dezbatere publică vin în completarea planurilor-cadru pentru liceu aprobate deja și publicate în Monitorul Oficial pe 27 iunie și care au ca termen de aplicare toamna lui 2026 pentru elevii care intră atunci în clasa a IX-a.
- Oricine este interesat – profesori, părinți, ONG-uri, experți sau elevi – poate trimite sugestii scrise pe marginea acestor planuri-cadru la adresa sdc@rocnee.eu.
- Planurile cadru liceu, pentru clasele cu predare în limba minorităților au puse în consultare publică împreună cu alte două seturi de planuri-cadru pentru liceu: pentru învățământul special și pentru clasele cu predare în regim intensiv sau bilingv
Potrivit proiectului de ordin, noile planuri-cadru vor intra în vigoare progresiv, începând cu elevii care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026–2027, adică în septembrie anul viitor. Acești elevi sunt acum clasa a VIII-a.
Planurile-cadru pentru învățământul liceal cu predare în limbile minorităților nu conțin modificări la nivelul disciplinelor din trunchiul comun. Limba și literatura română se va preda tot ca disciplină distinctă după programe și manuale diferite, iar restul materiilor se vor preda în continuare în limba maternă.
De asemenea, limba și literatura maternă va avea alocată același număr de ore ca și limba și literatura română.
Noutățile din proiect sunt legate de disciplinele în curriculum de specialitate și curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).
De exemplu, la specializarea pedagogia educației timpurii și învățământ primar, în cadrul CS elevii care învață la predare în limba minorităților, vor învăța gramatica aplicată a limbii materne, 1 oră/săptămână; la clasa a X-a – Literatură pentru copii, 1 oră/săptămână; la clasa a XI-a – Tehnici de comunicare în limba maternă. Detalii mai jos în articol
„Planurile-cadru pentru învățământul liceal cu predare în limbile minorităților urmăresc menținerea structurii generale a trunchiului comun și a curriculumului de specialitate, așa cum au fost aprobate prin OMEC nr. 4350/2025, cu modificări sau completări în următoarele direcții:
– disciplina limba și literatura română se predă ca disciplină distinctă, cu programe elaborate în mod special pentru minorități, conform art. 60 alin. (2) din Legea 198/2023;
-aria curriculară Limbă și comunicare include, în trunchiul comun:
-limba și literatura română (predată ca limbă oficială, conform unei programe adaptate
specificului lingvistic)
– limba și literatura maternă
– limba modernă 1
– limba modernă 2, în cazul opțiunii pentru studiu, conform art. 102, alin 4, lit. f), din Legea 198/2023.
Disciplinele specifice învățământului în limbile minorităților sunt obligatorii, având alocare orară în trunchiul comun, respectiv în curriculumul de specialitate.
Disciplinele specifice învățământului în limbile minorităților, precum și disciplina limba și literatura română, au programe școlare proprii.
Pentru celelalte discipline sau module obligatorii, prevăzute în planurile cadru pentru învățământul liceal, se utilizează aceleași programe școlare elaborate pentru învățământul liceal care nu se organizează în limbile minorităților naționale, cu mențiunea că predarea are loc în limba maternă, ceea ce garantează coerența și echivalența formării de competențe la nivel național.
Direcții pentru elaborarea programelor școlare din trunchiul comun
Pentru aria Limbă și comunicare, programele școlare pentru învățământul în limbile minorităților vor urmări:
– dezvoltarea competențelor de comunicare în limba maternă;
– dezvoltarea competențelor de literație emergentă, funcțională și critică, atât în limba maternă cât și în limba română, în funcție de nivelul de învățare (profilul pedagogic);
– interculturalitatea ca valoare educațională, prin abordarea limbii și comunicării ca mijloc de dialog între culturi;
– evaluarea diferențiată a limbii române, cu standarde și instrumente adaptate contextului lingvistic.
(1) În cazul tuturor filierelor, profilurilor și specializărilor/calificărilor profesionale, pentru care se organizează învățământ liceal în limbile minorităților naționale și la clasele cu predare în limbile minorităților naționale, planurile-cadru de învățământ aprobate prin O.M.E.C. nr. 4350/2025, pentru clasele a IX-a – a XII-a, planurile cadru pentru învățământul liceal, forma cu frecvență seral/redusă, precum și pentru învățământul liceal special, aprobate ca anexe la prezentul ordin, includ disciplina limba și literatura maternă în cadrul ariei curriculare Limbă și comunicare.
(2) Disciplinelor limba și literatura maternă și limba și literatura română li se alocă același număr de ore, cu aceeași distribuție a orelor în trunchiul comun (TC), respectiv în curriculumul de specialitate (CS).
(3) În cazul filierei vocaționale, profil pedagogic, din învățământului liceal, forma cu frecvență zi, planurile cadru de învățământ aprobate prin O.M.E.C. nr. 4350/2025, pentru clasele a IX-a – a XII-a includ suplimentar:
a) la specializarea pedagogia educației timpurii, în cadrul CS:
- disciplina limba și literatura maternă (orientări tematice la nivelul clasei), constituită astfel: la clasa a IX-a, Gramatica aplicată a limbii materne, 1 oră/săptămână; la clasa a X-a – Literatură pentru copii, 1 oră/săptămână; la clasa a XI-a – Tehnici de comunicare în limba maternă, 1 oră/săptămână; la clasa a XII-a – Literație emergentă – 1 oră/săptămână;
- disciplina didactica activităților de comunicare în limba maternă și educarea limbajului, clasa a X-a, cu 1 oră/săptămână; în cadrul practicii pedagogice, pentru clasele a XI-a și a XII-a, câte 3 ore/săptămână alocate activităților de comunicare în limba maternă și limbaj;
- disciplina didactica activităților de comunicare în limba maternă și educarea limbajului, clasa a X-a, cu 1 oră/săptămână;
- în cadrul practicii pedagogice, pentru clasele a XI-a și a XII-a, câte 3 ore/săptămână alocate activităților de comunicare în limba maternă și limbaj;
b) la specializarea pedagogia învățământului primar, în cadrul CS:
- disciplina limba și literatura maternă (orientări tematice la nivelul clasei), constituită astfel: la clasa a IX-a – Gramatica aplicată a limbii materne, 1 oră/săptămână; la clasa a X-a – Literatură pentru copii, 1 oră/săptămână; la clasa a XI-a – Tehnici de comunicare în limba maternă, 1 oră/săptămână; la clasa a XII-a – Literație și scriere creativă – 1 oră/săptămână;
- disciplina didactica specialității – limba maternă, clasa a X-a, cu 1 oră/săptămână;
- în cadrul practicii pedagogice, pentru clasele a XI-a și a XII-a, câte 3 ore/săptămână alocate limbii și literaturii materne;
c) la specializarea pedagogia educației nonformale, în cadrul CS:
- disciplina limba și literatura maternă (orientări tematice la nivelul clasei), constituită astfel: la clasa a IX-a – Gramatica aplicată a limbii materne, 1 oră/săptămână; la clasa a X-a – Literatură comparată, 1 oră/săptămână; la clasa a XI-a – Tehnici de comunicare în limba maternă, 1 oră/săptămână; la clasa a XII-a – Literație și scriere creativă – 1 oră/săptămână;
- disciplina artă dramatică în limba maternă, clasa a X-a, cu 1 oră/săptămână;
- în cadrul practicii pedagogice, pentru clasele a XI-a și a XII-a, câte 3 ore/săptămână alocate limbii și literaturii
materne;
d) la specializarea mediere școlară, în cadrul CS:
- disciplina limba și literatura maternă (orientări tematice la nivelul clasei), constituită astfel: la clasa a IX-a și la clasa a X-a – Gramatica aplicată a limbii materne, 1 oră/săptămână; la clasa a XI-a – Tehnici de comunicare
în limba maternă, 1 oră/săptămână; la clasa a XII-a – Literație și scriere creativă – 1 oră/săptămână; - în cadrul practicii pedagogice, pentru clasele a XI-a și a XII-a, câte 3 ore/săptămână alocate limbii și literaturii materne;
e) la specializarea pedagogie generală, în cadrul CS:
- disciplina limba și literatura maternă (orientări tematice la nivelul clasei), constituită astfel: la clasa a IX-a și la clasa a X-a – Gramatica aplicată a limbii materne, 1 oră/săptămână; la clasa a XI-a – Tehnici de comunicare în limba maternă, 1 oră/săptămână; la clasa a XII-a – Literație și scriere creativă – 1 oră/săptămână;
- în cadrul practicii pedagogice, pentru clasele a XI-a și a XII-a, câte 3 ore/săptămână alocate limbii și literaturii materne;
(3) alocarea orelor corespunzătoare TC și, după caz CS, se face, de regulă, prin suplimentarea cu numărul necesar de ore a numărului săptămânal total de ore prevăzut în planurile-cadru pentru învățământul liceal, forma cu frecvență zi, aprobate prin O.M.E.C. nr. 4350/2025, după caz în planurile-cadru pentru învățământul liceal, forma cu frecvență seral, precum și pentru învățământul liceal special, cât și prin realocarea de ore din segmentul CDEOȘ, pentru a nu supraîncărca orarul elevilor;
(5) Prevederile alin. (4) se aplică tuturor planurilor-cadru pentru învățământul în limba minorităților naționale, cu excepția specializărilor din învățământul liceal, forma cu frecvență zi, filiera vocațională, profilul teologic, care au deja alocate orele pentru disciplina limba și literatura maternă în planurile-cadru aprobate prin O.M.E.C. nr. 4350/2025.
(6) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în conformitate cu prevederile art. 2 din Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Federale Germania cu privire la colaborarea în domeniul școlar nr. 99/1999, în situația învățământului în limba germană maternă și a claselor cu predare în limba germană maternă, necesarul de ore de limba și literatura germană maternă pentru obținerea treptei a II-a a diplomei germane de limbă (diploma de limbă II) a Conferinței permanente a miniștrilor învățământului și culturii din landurile Republicii
Federale Germania (maximum de 4 ore/săptămână, pentru fiecare an de studiu) se poate aloca, la decizia unității de învățământ, în TC, după caz în CS, cu prioritate din plaja orară a CDEOȘ, iar în cazul în care necesarul 6 de ore nu poate fi asigurat din plaja orară a CDEOȘ, diferența de ore/numărul de ore necesare/necesar se alocă prin depășirea numărului săptămânal maxim total de ore prevăzute în planurile-cadru de învățământ aprobate prin O.M.E.C. nr. 4350/2025, după caz în planurile-cadru pentru învățământul liceal, forma cu frecvență seral, precum și pentru învățământul liceal special, aprobate ca anexe la prezentul ordin.
(7) Pentru învățământul în limbile minorităților naționale și la clasele cu predare în limbile minorităților naționale, studiul disciplinei limba modernă 2 este la decizia unității de învățământ.
(8) În situația în care limba modernă 2 nu este studiată de elevi, la examenul național de bacalaureat, aceștia vor susține proba B doar la limba modernă 1, conform prevederilor art. 102, alin. (4), lit. f) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
(9) Pentru învățământul liceal în limba minorităților naționale, forma cu frecvență zi, se pot constitui clase cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv doar în condițiile în care asigurarea numărului suplimentar de ore pentru studiul intensiv se poate face prin realocarea orelor din segmentul CDEOȘ, cu diminuarea corespunzătoare a plajei orare a CDEOȘ.
(10) Conform art. 60, alin (5) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, elevilor aparținând minorităților naționale care sunt școlarizați în unități de învățământ cu predare în limba română sau în altă limbă decât cea maternă li se asigură, la cerere și în condițiile legii, studiul limbii și literaturii materne.
(11) Pentru buna funcționare a claselor cu predare în limbile minorităților naționale, conducerile unităților de învățământ și ale inspectoratelor școlare răspund direct de asigurarea condițiilor necesare desfășurării activității didactice pentru aceste clase, fără a afecta procesul instructiv-educativ pentru celelalte clase din unitatea de învățământ respectivă.
Exemple de planuri cadru propuse pentru liceu cu predare în limbile minorităților naționale
- Planurile cadru pentru liceu cu predare în limbile minorităților naționale – Filiera Teoretică Uman, Filologie
Ministerul propune în total între 30 și 36 de ore pe săptămână la clasele a IX-a – XII-a, în funcție de numărul de opționale ales din curriculum de specialitate, adică cel care corespunde specializării și care este obligatoriu. (7 ore)
În trunchiul comun:
Limbă și comunicare:
-câte 9 ore la clasele a IX-a și a X-a dintre care 3 de limba română, 3 de limba și literatura maternă, 2 de limba modernă 1 și 1 oră de limba modernă 2.
-câte 7 ore la clasele a XI-a și a XII-a dintre care 2 ore de limba și literatura română, 2 ore de limba și literatura maternă, 2 ore de limba modernă 1 și 1 oră de limba modernă 2.
Limba latină rămâne la curriculum de specialitate câte o oră în clasele a IX-a, a X-a și a XII-a, și o oră în a XI-a.
Matematică și științe ale naturii:
- câte 5 ore la clasele a IX-a și a X-a, dintre care câte 2 la matematică, câte una la fizică, chimie, biologie.
- nicio oră în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, cu o oră de CS la ȘTIAM la clasa a XII-a
Om și Societate:
- câte 4 ore la clasa a IX-a dintre care 1 oră de Istorie, 1 oră de Geografie, 1 ora de disciplină socio-umană, 1 oră de religie
- Câte 5 ore la clasa a X-a, dintre care una de Istorie, 1 oră de Geografie, 2 ore de disciplină socio-umană și 1 oră de religie
- Câte 5 ore la clasa a XI-a, dintre care 1 oră de Istorie, 1 oră de Istoria Evreilor. Holocaustul, 1 oră de Geografie, 1 ora de disciplină socio-umană, 1 oră de religie
Arte
- Câte 1 oră în clasele IX-XI
- Nicio oră în clasa a XII-a
Educație Fizică, Sport și Sănătate
- Câte 1 oră în clasele IX-XII
Tehnologii
- Tehnologia informației și a comunicațiilor – Câte 1 oră în clasele IX-XII
Consiliere și orientare și dezvoltare în carieră
- Câte 1 oră în clasele IX-XII



- Filiera teoretică, Profil Real, specializare Matematică-Informatică
Ministerul propune în total între 29 și 34 de ore pe săptămână la clasele a IX-a – XII-a, în funcție de numărul de opționale ales din curriculum de specialitate, adică cel care corespunde specializării și care este obligatoriu.
În trunchiul comun:
Limbă și comunicare:
- Câte 9 ore la clasele a IX-a și a X-a dintre care 3 la limba și literatura română, 3 la limba și literatura maternă, 2 ore la limba modernă 1 și o oră la limba modernă 2
- Câte 7 ore la clasele a XI-a și a XII-a
Matematică și științe ale Naturii
- Câte 5 ore la clasele a IX-a și a X-a, dintre care 2 la matematică, o oră la fizică, o oră la chimie, o oră la biologie
- nicio oră în TC la clasele XI -XII, ci doar în CS
Om și Societate
- câte 4 ore la clasa a IX-a dintre care 1 oră de Istorie, 1 oră de Geografie, 1 ora de disciplină socio-umană, 1 oră de religie
- câte 5 ore în clasele X-XII, dintre care câte o oră de Istorie, 1 oră de Istoria Evreilor. Holocaust în clasa a XI care va fi înlocuită cu o oră de Istoria Comunismului în România în clasa a XII-a, câte o oră de Geografie și de religie, 2 ore de discipline socio-umane în clasa a X-a și câte 1 oră în clasele XI-XII
Arte
- Câte 1 oră în clasele IX-XI
- Nicio oră în clasa a XII-a
Educație Fizică, Sport și Sănătate
- Câte 1 oră în clasele IX-XII
Tehnologii
- Tehnologia informației și a comunicațiilor – Câte 1 oră în clasele IX-XII
Consiliere și orientare și dezvoltare în carieră
- Cate o oră în clasele IX-XII

















Informații de context
Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.
Publicarea listelor de către MEC vine după ce, pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani.
Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.
Apoi urmează formare profesorilor pentru a preda după noile planuri-cadru de la liceu ce ar urma să intre în vigoare în septembrie 2026 pentru elevii care vor intra atunci în clasa a IX-a.
1 comment
Adolescenții au 25-30 ore cursuri pe săptămână ,teme ,meditații ,daca tragi linia sunt peste 40 de ore de activitate pe săptămână. Profesorii 20 ore cursuri și foarte multi nu mai fac alte activități școlare celelalte 20 de ore.