Proiectul ROSE se încheie la 30 noiembrie. Ministerul Educației cere 13 milioane de euro pentru ultimele plăți în proiectul privind reducerea abandonului școlar și creșterea ratei de promovare la BAC

2.504 vizualizări
Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com
Ministerul Educației cere 13 milioane de euro (65 de milioane de lei) pentru ultimele plăti în cadrul Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE), care se încheie pe 30 noiembrie 2024, potrivit unui proiect de HG pus în dezbatere publică, pe 14 octombrie. În nota de fundamentare se menționează că în 2023 datele arată că în unitățile unde s-au aplicat activități finanțate prin ROSE „s-au îmbunătățit semnificativ indicatorii privind abandonul școlar, absolvirea la liceu, rata de promovare la BAC și retenția în primul an universitar”.

Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE) este finanțat printr-un împrumut în valoare de 200 milioane euro, cu finanțare rambursabilă și se desfășoară în perioada 2017-2014.

Ministerul Educației mai are nevoie de 13 de milioane de euro (65 de milioane de lei) pentru a face ultimele plăti restante pentru activitățile desfășurate în licee și universități pentru a reduce abandonul școlar și a reduce pierderile în învățare.

Până în prezent, au fost depuse și aprobate cereri de tragere din împrumutul acordat în
procent de 84,19%. Pentru a face plățile corespunzătoare activităților derulate sau în curs de derulare, conform contractelor deja încheiate, este necesară suplimentarea creditelor de angajament și a celor bugetare alocate proiectului ROSE cu 65.000 mii lei.

Această sumă va permite achitarea facturilor deja primite sau care urmează să fie primite în perioada următoare, conform contractelor încheiate, pentru activități de dotare a liceelor eligibile sau pentru intervenții sistemice contractate și derulate, precum și pentru plata tranșelor restante către liceele și universitățile beneficiare de granturi și a consultanților care realizează monitorizarea și evaluarea externă, respectiv auditul proiectului ROSE.

Obiectivele proiectului sunt: reducerea abandonului în învățământul secundar superior și
primul an al învățământului terțiar și creșterea ratei de promovare a examenului de
bacalaureat, pentru atingerea cărora a fost propusă o combinație de intervenții sistemice și
granturi acordate liceelor și facultăților eligibile, menită să reducă pierderile în învățare și
inegalitățile agravate de pandemia de COVID-19
”, potrivit notei de fundamentare.

Datele colectate în decembrie 2023 arată îmbunătățirea semnificativă a indicatorilor.

  • Rata medie a abandonului școlar în clasele terminale din liceele sprijinite prin proiect a scăzut cu aproape 6 puncte procentuale de la 6,5% la 0,69%, depășind ținta propusă de 3,5%. Mai mult, procentul școlilor cu rată de abandon mai mare de 7% a scăzut de la 23,1% la 11,9%, scrie în document.
  • Rata medie de absolvire în liceele sprijinite de proiect a crescut în timpul implementării proiectului ROSE cu aproape 9 puncte procentuale, de la 86,9% la 95,81%.
  • Rata medie de promovare a Bacalaureatului în liceele sprijinite prin proiect a crescut cu peste 19 puncte procentuale, de la 49,6% la 68,95%, depășind ținta finală propusă de 59%.
  • Rata medie de retenție în primul an de învățământ terțiar în facultățile sprijinite prin proiect, s-a îmbunătățit pe parcursul implementării proiectului ROSE, comparativ cu valoarea de referință de 79,4%, și a atins 81,15%.
Informații de context

Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE), finanțat printr-un împrumut în valoare de 200 milioane EUR, aprobat prin Legea nr. 234/2015 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiectul privind învățământul secundar) dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare a fost semnat la Washington la 17 aprilie 2015.

Proiectul se derulează prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă (UMPFE) în perioada 2017-2024. Termenul de finalizare este 30 noiembrie 2024.

De-a lungul perioadei de desfășurare a proiectului, pe lângă activitățile din gimnaziu și liceu, universități au organizat tabere de vară finanțate prin programul ROSE în special pentru studenți dezavantajați social.

DOCUMENT Proiectul de HG pus în dezbatere publică:

Foto: © Viorel Dudau | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Elevii de liceu se pot înscrie până pe 16 iunie la 11 școli de vară cu transport, cazare și masă asigurate, organizate de Universitatea „Al.I. Cuza din Iași” și finanțate prin programul ROSE
11 școli de vară pentru liceeni în perioada iulie-septembrie 2021, organizate de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași / Se pot înscrie elevii ale căror școli sunt în proiectul ROSE


4 comments
  1. Multi bani tocati, multe case renovate, multe concedii facute. Responsabilii au trait bine, cum spunea un fost presedinte
    Ar fi interesant de aflat cum s-au facut in pandemie cursurile pe ROSE.
    Promovalilitatea la BAC a crescut, dar nu doar in liceele care au avut ROSE, ci in toate, ca universitatile trebuie sa aiba studenti. Subiectele au intrat la apa…
    Povesti, povesti, suntem in tara povestilor de succes, dar majoritatea sunt doar sifonari de bani sau furturi de-a binelea.

  2. Decât să se arunce atâția bani pe un proiect care nu s-a dovedit prea eficient,mai bine era dacă,in fiecare județ se deschidea câte un centru de reeducare,acolo unde sa fie absorbiți,toți elevii care abandonează sau au abandonat învățământul obligatoriu.

  3. bani tocați aiurea😁fara rezultate…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Un europarlamentar român anunță „Yo! – Rezoluția pentru Tineri”, într-un clip nonconformist cu “trompete” și cu explicații despre ce înseamnă și cum a fost experiența lui ca raportor în acest domeniu

Investiții în sprijinul “generației lockdown”, și politici pentru integrarea pe piața muncii și dezvoltarea competențelor pentru viitor sunt sprijinite printr-o “Rezoluție pentru Tineri”, propusă și coordonată de europarlamentarul român Dragoș…
Vezi articolul

Programele școlare de liceu 2026 pentru disciplinele din trunchiul comun, puse în transparență de Ministerul Educației, vor fi prezentate în format video în perioada 26 – 28 noiembrie 2025 / Prima prezentare, conținutul programei la Istorie, marți, ora 12:30

Conținutul programelor școlare de liceu pentru disciplinele din trunchiul comun, care au fost puse în transparență, vor fi prezentate video pe pagina de Youtube a Ministerului Educației, în perioada 26-28…
Vezi articolul

Profesorul anonim – Scrisoare către ministrul Daniel David: În unele școli din Romania, profesorii își aduc hârtie igienică de acasă, însă primesc notificări de la directori sau inspectori, pe grupul de WhatsApp, la ora 20 sau 21. Nu doar în situații excepționale

Stimate domnule ministru, vă scriu această scrisoare pentru a vă ruga să mai reflectați puțin la măsurile luate privind cadrele didactice din mediul preuniversitar, poate o să găsiți o variantă…
Vezi articolul
Învățământul primar

„Redeschiderea școlilor este benefică fiului meu pentru că așa reușește să-și vadă prietenii, este mai fericit acum”, spune o mamă din Danemarca, unde şcolile s-au deschis pe 15 aprilie. Ce se întâmplă în Olanda şi Italia

În majoritatea claselor băncile au fost în așa fel aranjate încât copiii să fie la o distanță sigură unii de ceilalți în Danemarca ţară care a deschis școlile pe 15…
Vezi articolul