Facultatea de Geografie a Universității din București solicită Ministerului Educației și Cercetării (MEC) să păstreze Geografia în trunchiul comun la toate clasele de liceu, în dezbaterea pe proiectele de planuri-cadru 2025 lansate în consultare de (MEC) până pe 6 martie, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
„Geografia este o disciplină puternic ancorată în realitățile secolului 21, care joacă un rol esențial în educarea elevilor, contribuind la dezvoltarea cunoștințelor despre lume, la înțelegerea fenomenelor naturale și la formarea unei gândiri critice”, prezintă reprezentanții Facultății în document, care poate fi consultat mai jos în articol. Aceștia indică și 5 argumente pentru susținerea importanței geografiei în școală.
Reacția vine după ce geografia nu mai apare în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a (adică nu mai este materie obligatorie), dar poate fi aleasă de elevi pentru a fi studiată prin disciplinele opționale din Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) și printre materiile de la Curriculumul de specialitate, potrivit Ministerului Educației. Vezi aici planurile-cadru pentru liceu 2025 puse în dezbatere de Ministerul Educației.
– Potrivit unor analize Edupedu.ro, la specializarea Filologie – profil Uman elevii ar urma să aibă Geografie câte două ore pe săptămână la fiecare clasă. În prezent, sunt câte două ore la clasele IX-X și câte o oră la clasele XI-XII. Elevii de liceu de la matematică-informatică ar urma să studieze Istorie și Geografie o oră pe săptămână doar în clasele a IX-a și a X-a, conform proiectului. În prezent, ei au câte o oră de istorie și de Geografie pe săptămână la toate clasele de liceu.
Redăm mai jos reacția Facultății de Geografie a Universității din București cu privire la planurile-cadru de liceu – proiect 2025:
„Comunicat privind proiectele de planuri-cadru aflate în dezbatere publică
Facultatea de Geografie a Universității din București își exprimă îngrijorarea cu privire la rolul și locul geografiei în cadrul proiectelor de planuri-cadru aflate în dezbatere publică în această perioadă.
Geografia este o disciplină puternic ancorată în realitățile secolului 21, care joacă un rol esențial în educarea elevilor, contribuind la dezvoltarea cunoștințelor despre lume, la înțelegerea fenomenelor naturale și la formarea unei gândiri critice.
Principalele argumente care susțin importanța geografiei în școală:
- Cunoașterea lumii înconjurătoare. Geografia ajută elevii să înțeleagă locurile, regiunile și mediile în care trăiesc, precum și pe cele din alte părți ale lumii. Aceasta le oferă o perspectivă globală asupra diversității naturale și culturale.
- Înțelegerea fenomenelor naturale. Studierea geografiei explică procesele actuale cum ar fi schimbările climatice (valuri de căldură, inundații, secete, incendii de vegetație). Această cunoaștere este crucială pentru înțelegerea impactului pe care natura îl are asupra vieții umane.
- Dezvoltarea gândirii critice și analitice. Geografia implică analiza relațiilor dintre oameni și mediu, identificarea cauzelor și efectelor unor probleme globale (cum ar fi poluarea, cutremurele, defrișările sau schimbările climatice), găsirea soluțiilor sustenabile și creșterea rezilienței.
- Educație ecologică și responsabilitate. Prin studierea geografiei, elevii învață despre importanța protejării mediului și a resurselor naturale, devenind mai conștienți de impactul acțiunilor umane asupra planetei.
- Orientare în spațiu și cartografie. Geografia dezvoltă abilități practice, cum ar fi citirea hărților, utilizarea coordonatelor geografice și înțelegerea relațiilor spațiale, competențe utile în viața cotidiană.
Considerăm că este nevoie de prezența Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a.
Facultatea de Geografie a Universității din București va elabora o poziție detaliată conform procedurilor de dezbatere publică pe care o va transmite Ministerului Educației și Cercetării.
Sperăm ca demersul nostru să fie înțeles în adevăratul lui rol, de sprijin pentru formarea competențelor generale ale elevilor în vederea pregătirii unor cetățeni informați și responsabili.
3 februarie 2025
Facultatea de Geografie
Universitatea din București”.

Informații de context
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.
Edupedu.ro a scris despre principalele noutăți față de actualele planuri-cadru aprobate în mai multe rânduri, în 2004 și 2009. Printre cele mai criticate schimbări se numără eliminarea limbii latine din trunchiul comun al liceului, cu excepția specializării Teologie, ceea ce a determinat un apel public din partea Facultății de Litere din Iași, care subliniază importanța studiilor clasice în combaterea extremismului ideologic și în susținerea ideii de libertate, dar și de la Societatea de Studii Clasice din România.
Facultatea de Istorie a Universității din București atrage atenția că, potrivit noilor planuri-cadru, elevii ar putea deveni „analfabeți funcțional din punct de vedere istoric”, având în vedere că istoria și geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la real și tehnologic, urmând să fie studiate doar istoria comunismului și a holocaustului în clasele finale. În aceeași direcție, președintele Asociației Profesorilor de Istorie (APIR), Mihai Manea, a avertizat că disciplina suferă un recul semnificativ, deoarece la clasa a XII-a elevii nu vor mai studia istoria națională, ci doar istoria comunismului.
Profesorii de Geografie din București și Ilfov critică eliminarea Geografiei la clasele XI-XII din proiectele de planuri-cadru 2025: „Geografia este, astfel, capabilă să educe temeinic generațiile viitoare pentru noul „mâine” care, cu siguranță, nu va mai arăta ca în prezent. Este de datoria noastră să nu aruncăm viitoarele generații în mrejele teoriilor conspiraționiste, ci să le oferim șansa unei educații temeinice, bazată pe știință și pe argumente”.
Modificările vizează și domeniul științelor exacte: fizica, chimia și biologia sunt eliminate din trunchiul comun pentru liceenii de la filiera real, în clasele a XI-a și a XII-a, iar biologia, istoria și geografia sunt scoase de la clasa a XII-a la profilul Mate-Info. Noile planuri-cadru prevăd o creștere a numărului de ore de informatică în clasele IX-X la Mate-Info, de la una la două, scăzând apoi de la patru la trei în clasele XI-XII, în timp ce la profilul filologie sunt prevăzute mai multe ore de limba română.
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că aceste modificări urmăresc descentralizarea curriculară și încurajarea performanței, dar a precizat că limbajul final al planurilor-cadru va fi stabilit după consultări suplimentare. În acest context, rectorul Universității de Medicină din Târgu Mureș, Leonard Azamfirei, spune că noile planuri-cadru de liceu sunt prilej de dezbateri pentru profesori, inspectori și academicieni, care încearcă să demonstreze că „fără materia lor, elevii sunt pierduți în haosul ignoranței universale”. Ministerul Educației a mai anunțat că elevii pot propune în școală studierea limbii latine ca materie opțională, însă acest lucru rămâne la latitudinea fiecărei unități de învățământ.
Foto: © Cristina Ionescu | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.