Ministerul Educației și Cercetării (MEC) transmite, pe pagina de Facebook, o sesiune online live de informare despre proiectele de planuri-cadru de liceu 2025, pe care le-a pus în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00.
Sesiunea online poate fi urmărită aici:
„În contextul consultării publice/dezbaterii naționale privind planurile-cadru pentru învățământul liceal, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) organizează luni, 3 februarie, între orele 11:00 și 12:00, pe pagina de Facebook a MEC, o sesiune live de informare pe această temă”, anunță reprezentanții instituției.
Dezbaterea are loc în mijlocul programului școlar pentru majoritatea profesorilor și elevilor din țară. Elevii de clasa a XII-a și profesorii lor sunt la probele de competențe lingvistice la limba modernă, în acest interval orar.
Edupedu.ro a scris despre explicațiile din dezbatere:
„În cadrul acesteia, Bogdan Cristescu (secretar de stat) și Gabriel Vrînceanu (șef serviciu Dezvoltare Curriculum – CNPEE) vor lua în discuție principalele propuneri primite pe adresa de e-mail alocată consultării publice și vor aduce în prim-plan elementele de viziune propuse de Ministerul Educației și Cercetării. De asemenea, în acest format interactiv, reprezentanții MEC vor răspunde întrebărilor relevante adresate în secțiunea de comentarii”, mai scrie în postare.
Context. Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.
Edupedu.ro a scris despre principalele noutăți față de actualele planuri-cadru aprobate în mai multe rânduri, în 2004 și 2009. Printre cele mai criticate schimbări se numără eliminarea limbii latine din trunchiul comun al liceului, cu excepția specializării Teologie, ceea ce a determinat un apel public din partea Facultății de Litere din Iași, care subliniază importanța studiilor clasice în combaterea extremismului ideologic și în susținerea ideii de libertate, dar și de la Societatea de Studii Clasice din România.
Facultatea de Istorie a Universității din București atrage atenția că, potrivit noilor planuri-cadru, elevii ar putea deveni „analfabeți funcțional din punct de vedere istoric”, având în vedere că istoria și geografia sunt eliminate din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru elevii de la real și tehnologic, urmând să fie studiate doar istoria comunismului și a holocaustului în clasele finale. În aceeași direcție, președintele Asociației Profesorilor de Istorie, Mihai Manea, a avertizat că disciplina suferă un recul semnificativ, deoarece la clasa a XII-a elevii nu vor mai studia istoria națională, ci doar istoria comunismului.
Modificările vizează și domeniul științelor exacte: fizica, chimia și biologia sunt eliminate din trunchiul comun pentru liceenii de la filiera real, în clasele a XI-a și a XII-a, iar biologia, istoria și geografia sunt scoase de la clasa a XII-a la profilul Mate-Info. Noile planuri-cadru prevăd o creștere a numărului de ore de informatică în clasele IX-X la Mate-Info, de la una la două, scăzând apoi de la patru la trei în clasele XI-XII, în timp ce la profilul filologie sunt prevăzute mai multe ore de limba română.
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că aceste modificări urmăresc descentralizarea curriculară și încurajarea performanței, dar a precizat că limbajul final al planurilor-cadru va fi stabilit după consultări suplimentare. În acest context, rectorul Universității de Medicină din Târgu Mureș, Leonard Azamfirei, spune că noile planuri-cadru de liceu sunt prilej de dezbateri pentru profesori, inspectori și academicieni, care încearcă să demonstreze că „fără materia lor, elevii sunt pierduți în haosul ignoranței universale”. Ministerul Educației a mai anunțat că elevii pot propune în școală studierea limbii latine ca materie opțională, însă acest lucru rămâne la latitudinea fiecărei unități de învățământ.
13 comments
Rețeta punerii in dezbatere publică,verificată în dezbaterile publice trecute,funcționează perfect. În anul școlar 2026-2027 o să avem fix aceste planuri cadru,elaborate de,,specialiști în domeniul educației,,. Mimează democrația și binele elevilor și al societății. Poate da ,dar nu pentru elevii și populația României.
Incompetentilor care ati fixat competentele lui peste prajit in timpul anului scolar. Noi, astia, de la licee, predam si la ciclul primar. Am avut 4 ore dimineata. Apoi am stat sa corectez 6 ore, plus definitivare borderouri 1 ora jumătate. Am iesit chiauna. Si mai trebuia sa ajung si cu masina acasa Voi sunteti intregi la minte? Meritati sa va dau in judecata.
oO mare bătaie de joc!
E o mare dezamăgire acest plan cadru. O mare bătaie de joc!
totul este de fatada. se mimeaza . schimbarea planurilor cadru e doar asa sa se afle in treaba .asta e efectul unui minister plin de secretari si subsecretari de stat, sindicate nule. fara subtanta. nimeni in invatamant nu vrea reforma. reforma inseamna pisa, digitalizare( nu scanare), infrastructura. abia atunci poti scoate pe piata muncii absolventi cara sa faca fata.
Aha, deci actori. Actori in plandemie. Si actori pe scena ineptiilor unora. Buuun asa. Jucam rolurile unora sub masti si sub conducerea unui regizor prost.
De ce tac Nistor și Hancescu de la Sindicate?
DOAMNE FEREȘTE! Cum sa scoți ISTORIA SI GEOGRAFIA ȚĂRII! As avea o întrebare pentru domnul ministru …. Domnule ministru oare generațiile viitoare cum vor afla despre trecutul țării,despre evoluția ei ,despre obiectivele turistice ,despre schimbările climatice,etc …..Fara ISTORIE SI GEOGRAFIE o țară este nulă……. ISTORIA SI GEOGRAFIA AR TREBUI SA FIE MATERII OBLIGATORII INCA DE LA CLASELE MICI.ISTORIA COMUNISMULUI SI ISTORIA EVREILOR AR PUTEA FI INTRODUSE DOUA CAPITOLE IN MANUALUL DE ISTORIE DACA TIN ASA MULT SA FIE STUDIATE !NO COMMENT…..Sunt și mama a unui elev de clasa a -VIII-a dar și Cadru didactic specialitatea Geografie.Imi amintesc că până în anul 2010,ISTORIA SI GEOGRAFIA alaturi de ROMANA și MATEMATICA erau materii la Examenul de Capacitate cum se numea in acea perioadă.Nu vitregiți copii sa nu cunoască istori asi geografia patriei!!!
Da, păi rămâne cum am stabilit. Să-i spună careva ṣi dl-ui David, că poate dânsul o fi crezând că este pe bune dezbaterea…..
Ca să evite întrebarile “incomode” și reproșurile actorilor principali ai educației. Așa se face “România educată” a celui care a fost președintele Forumului german autodeclarat continuator al unui partid interzis în Europa (nu și la noi pt că altfel nu le retrocedau centrul Sibiului). Scoatem ore de la Biologie și poate introducem Educația sexuală (tot se chinuiau ei să găsească o astfel de modalitate). Scoatem și de la Chimie pt că nu trebuie să știe prea multe decât că dacă nu-ți influențează capacitatea de a conduce autoturisme6 poți cumpăra liniștit de la colțul străzii. Fizica nu putea scăpa. Vreți să știe elevii mai multe decât “profesorul” KWJ care după zeci de ani în care a fost “titular” la Primăria Sibiu și la Președenția României (iar în acte și la liceul din Sibiu) nu cred că își amintește prea multe mai ales după reconversia profesională în turism. Deci nu trebuie nici Geografia. Știe șeful destul. Iar istoria ce vreți ca peste câțiva elevi elevii să învețe despre perioada 2010-2025. Să știe generații întregi cum să facă să rămână președinte și după ce expiră mandatul. Mai bine o țară de proști (că poate ne votează) decât tineri care să pună întrebări despre suveranitate, despre resurse, despre taxa numită cotizație la sistemul de pensii și despre multe altele (cum ar fi referendumul în care poporul a spus că sunt prea mulți imunitari, pardon parlamentari, sau despre contributivitatea la pensie a parlamentarilor și a președintelui).
Așa au făcut și cu calendarul examenului de bacalaureat pentru anul 2024-2025,a fost ,,pus ” in dezbatere în luna august,toată in lumea în vacanta și s a văzut ce hotarare geniala au luat,competente acum și examen scris ,imediat după vacanta clasei aXII-a și în perioada cursurilor.Ei au
dezbătut ,ei au votat,așa și acum ,ei dezbat, ei decid.
Din păcate mimează, din nou, un dialog cu cadrele didactice și vor face tot așa cum vor ei! La fel ca în perioada d-nei Deca, Funeriu etc.
O nouă palmă, după care vor învinovăți dascălii, motivând că nu sunt calificați, slab pregătiți ș.a.m.d.
Este drept că ar fi mai dificil și de durată o inversare a metodei de planificare a reformei, de la dascălii spre minister, poate la finalul ei ar fi mult mai ușor de gestionat în implementare și gestionarea situațiilor problemă. Dar ce ar mai face ei, cum ar justifica munca și prezența lor acolo în număr mare?
Vom trăi și vedea!
Sunteți jalnici…nu doriți un dialog… fugiți lașilor de întrebări incomode..demisia demisia demisia băi aceștia