Limba latină lăsată la alegerea elevilor este egală cu absența ei totală, critică Societatea de Studii Clasice proiectul de planuri-cadru 2025: Cerem Guvernului României să oprească acest atentat la siguranța intelectuală a noilor generații

2.782 de vizualizări
Limba latină
Foto: Imagine generată cu AI – DALL E/ ChatGPT
Reacție vehementă a Societății de Studii Clasice din România față de propunerea Ministerului Educației și Cercetării (MEC) de a elimina latina din planurile-cadru de liceu în forma de proiect, din trunchiul comun și curriculumul de specialitate, pentru elevii de la specializările filologie și științe sociale care o studiază în prezent. Reprezentanții clasiciștilor susțin într-un comunicat remis Edupedu.ro că „plasarea latinei în CDEOȘ [curriculum la decizia elevului] echivalează, în situația României de astăzi, cu absența ei totală”.

„Eliminarea limbii latine pentru elevii români este o barbarie comisă de un grup de persoane neidentificabile, în mod evident fără niciun fel de orizont cultural și în deplin dispreț față de cultura națională și identitatea noastră europeană”, acuză reprezentanții societății de studii clasice în comunicat, care poate fi citit integral mai jos în articol.

„La 35 de ani după Revoluția din 1989, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma «Omului Nou» din anii ’50, ambalată acum în «descentralizare curriculară și creșterea flexibilității»”, subliniază Societatea de Studii Clasice din România, care mai scrie că „într-o țară în care o bună parte din politicieni au un nivel de cultură submediocru, reintroducerea limbii latine în școală ar fi oferit posibilitatea noilor generații de a recrea o clasă politică luminată și cu adevărat interesată de viitor”.

„Prezența culturii umaniste în curriculum nu poate fi o opțiune a elevului, ci se impune prin asumarea de către statul român a misiunii sale fundamentale de a educa cetățenii, drept inclus în Constituția României”, punctează societatea în poziția sa după publicarea în consultare publică a noilor planuri-cadru de liceu pentru elevi, neschimbate de 20 de ani și care ar fi trebuit să se aplice pentru tinerii care au absolvit liceul anul trecut, într-o reformă amânată de politicieni sub diverse pretexte.

Redăm mai jos poziția Societății de Studii Clasice din România despre eliminarea limbii latine:

Comunicatul Societății de Studii Clasice din 01.02.2025

Societatea de Studii Clasice a luat act de publicarea proiectului de planuri-cadru pentru liceu și a constatat eliminarea completă a disciplinei limba latină din curriculumul național la filiera teoretică (95% din elevii de liceu din România).

Eliminarea limbii latine pentru elevii români este o barbarie comisă de un grup de persoane neidentificabile, în mod evident fără niciun fel de orizont cultural și în deplin dispreț față de cultura națională și identitatea noastră europeană. Elaborarea acestor planuri-cadru s-a făcut în mod complet netransparent, fără consultarea prealabilă a niciunui specialist recunoscut din mediul academic. Forma prezentată spre dezbatere publică trădează interesele unor grupuri de influență din instituțiile decidente și ignoră complet valoarea formativă excepțională a unor discipline pentru interesul superior al elevului. Școala trebuie să rămână vehiculul cunoașterii și nu al ignoranței. Lipsa de cultură a celor care au lucrat la aceste planuri-cadru nu poate justifica punerea în dezbatere a unei propuneri care sfidează bunul simț elementar.

La 35 de ani după Revoluția din 1989, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma „Omului Nou” din anii ’50, ambalată acum în „descentralizare curriculară și creșterea flexibilității”.

Ministerul Educației și Cercetării elimină, de fapt, din școală cultura umanistă fondatoare a Europei și condamnă elevii la un proces rapid de destructurare cognitivă și morală. Propunându-și competențe în lipsa cunoștințelor, întregul demers generează o formă fără fond, expresia unei incompetențe profunde din partea decidenților. Într-o țară în care o bună parte din politicieni au un nivel de cultură submediocru, reintroducerea limbii latine în școală ar fi oferit posibilitatea noilor generații de a recrea o clasă politică luminată și cu adevărat interesată de viitor.

Considerând că aceste planuri-cadru sunt expresia doar a unui mic grup de persoane, cerem Guvernului României să oprească acest atentat la siguranța intelectuală și morală a noilor generații și solicităm reintroducerea de urgență a disciplinei limba latină la profilul umanist în curriculumul de specialitate sub forma a două ore de limba latină pentru clasele IX, X, XI, XII și includerea unei ore de limba greacă veche tot pentru profilul umanist în cadrul CDEOȘ. Plasarea latinei în CDEOȘ echivalează, în situația României de astăzi, cu absența ei totală. Prezența culturii umaniste în curriculum nu poate fi o opțiune a elevului, ci se impune prin asumarea de către statul român a misiunii sale fundamentale de a educa cetățenii, drept inclus în Constituția României.

Pentru poporul român limba latină este parte a patrimoniului național.

CS II Dr. Florian Matei-Popescu
Președintele Societății de Studii Clasice
”.

Informații de context. Noile planuri-cadru 2025 – proiect

Limba latină ca disciplină obligatorie a fost scoasă de la liceu în proiectele de planuri-cadru 2025 lansate în dezbatere de Ministerul Educației. Latina a rămas doar la specializările de la Vocațional – Teologic, sub formă de disciplină de specialitate (romano-catolici) sau opțională. Mai exact, nu apare nicio oră de limba latină și nici nu poate fi aleasă de elevi din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) la filologie sau științe sociale, nici atât la celelalte specializări de la real.

În schimb, regăsim limba latină doar la filiera vocațională, profilul Teologic, diverse specializări. Ea apare în planurile-cadru explicit doar la cultul romano-catolic, specializarea teologie romano-catolică și specializarea ghid turism religios (și în română, și în maghiară), ca parte din curriculumul de specialitate, cu o oră pe săptămână în clasele IX, X, XI și XII. La cultul ortodox, ar urma să poată fi aleasă de elevi din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).

Într-o declarație pentru Edupedu.ro, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, susține că „limba latină poate fi propusă de școală pentru a fi aleasă de elevi”, în proiectul planurilor-cadru pentru liceu pe care le-a lansat în dezbatere vineri seară, 31 ianuarie, până pe 6 martie. „Asta ar trebui să se întâmple ca până acum, cel puțin la profilul umanist, iar dacă nu se va întâmpla ministerul ar trebui să decidă el acest lucru”. Detalii aici.

Citește și:
Apel pentru păstrarea limbii latine la liceu, al Facultății de Litere din Iași: În contextul înmulțirii discursurilor populiste, studiile clasice au un rol deosebit de important în combaterea extremismului și susținerea ideii de libertate
Daniel David: În ciuda unor interpretări greșite legate de „afectarea unor discipline și ore”, numărul actual de ore se poate păstra sau chiar crește prin noile planurile-cadru / Decizia se duce mai mult spre școală și elevi. Încurajăm autonomia și performanța
Ministrul Educației: Limba latină poate fi propusă de școală pentru a fi aleasă de elevi, în proiectul planurilor-cadru pentru liceu. Asta ar trebui să se întâmple ca până acum, cel puțin la profilul umanist, iar dacă nu se va întâmpla ministerul ar trebui să decidă el acest lucru
Fără Limba latină, Literatură universală și ora de Științe ale naturii la specializarea Filologie – Uman, prevede proiectul de planuri-cadru 2025. Crește la cinci numărul de ore de Română în fiecare clasă, Istoria are mai puțin în clasa a XI-a
ULTIMA ORĂ Latina a fost scoasă de la liceu ca disciplină obligatorie în proiectele de planuri-cadru 2025 lansate de Ministerul Educației. A rămas doar la Teologic, ca specialitate sau opțională

9 comments
  1. Doamne, ma bucur ca nu m-am facut prof de latina. Am bietii colegi care se plang ca nu au ce face, elevii nu sunt interesati. Punct. Trebuie sa acceptati ca nu ajuta la nimic in viata. Hai sa ne maturizam și sa evoluam.

    1. Ajuta,dar daca lasi elevul, care nu stie, ca de-aia e elev, sa isi alraga orele e ca si cum ai lasa copilul mic sa-si faca credite la banca. Tot el plateste, dar daca intuieste cat o sa-si strice viata, o sa te scuipe mai tarziu.
      Ce maturizare si evoluare, boss? Vezi ca ne-am umplut de religie, iar unii beau informatie, asa ca mai las-o asa.

  2. Uite discursul care se formează liber, ca acumulările de mucegai, pe spatele clasicelor. La ce îți folosește?
    Păi dacă v-ați duce la școală cu intenția de a vă educa, nu de a învăța cum să porniți aspiratorul și să vă faceți treaba în dormitor, ați avea deja răspunsul. Sau măcar l-ați înțelege pe cel al domnului Georgescu.
    Da, e sfârșitul lumii. Era când greaca nu exista nici măcar la filologie, și locul lui Platon și Aristotel e luat pe mesele elevilor de cărți de dezvoltare personală care, printre altele, te învață cum să aprinzi aragazul. Suntem oameni cică, avem nevoie de un mod armonios de a ne dezvolta. Nu-s nici cuvinte mari, nici umflate, iar după școală nicio corporație nu o să-ți dea instrumentele astea, pentru că nu dă nimeni nicio ceapă degerată pe faptul că tu nu-ți găsești locul sau că ai depresie din cauză că ești aruncat într-un spațiu cultural pe care nu-l înțelegi. Și dați cu banii și așa câștigați prin mutilare de sine în ședințe de terapie, care au datoria să se asigure că reveniți, deci că rămâneți ”depresivi”.
    La fel ca sus numitele corporații și alte întreprinderi care au scop comercial, nici politica nu te vrea cu ochii deschiși. Trebuie să fii idiot, pentru că altfel nu mai poți fi controlat, nu mai poți înghiți voma tristă pe care și-o zbiară ei unul altuia pe la televizor sau pe tiktok. Că știi tu denumiri de pești, poate asta e esențial pentru tine, go for it. Să le vezi pe alea din botanică.
    Dar știi ce nu știi? Felul în care stoicii se asigurau că nu o iau razna la căderea societății, sau modul în care rezolvau ăștia de-alde Platon problema iubirii, a relațiilor toxice, a identității de sine sau a creșterii copiilor. Latina și greaca îți deschid accesul la ei, ți-i apropie ca pe niște prieteni/părinți pe care-i poți suna la nevoie și pe care îi poți înțelege când vorbesc. Și e important ce spun, pentru că prin ce trecem noi azi, ei deja au fost acolo.
    Și încă ceva ce nu știi, felul în care trebuie să se construiască sau un un discurs politic, și ce înseamnă (uimitor chiar) politica de la mama ei etimologia. Oamenii ăștia care votează o fac cu ochii închiși sau întredeschiși, alegând răul cel mai mic sau măcar pe ăla care nu e al sistemului. Pentru că sistemul ne-a… iubit… o perioadă mult prea mare pentru a mai fi suportabil. Și pentru că nu știu ce înseamnă un discurs al clasicilor, care, vrem, nu vrem, sunt modele în politică, mergem ca vânătorii în întuneric, fără o idee despre cum ar trebui să arate România și ce să le cerem celor de la putere. Sau cum ar trebui să arate viața noastră pentru a putea avea și noi măcar o mică doză de liniște sau de fericire. Când ți se rupe sufletul, zgomotul e același, și în BMV, și în RATB.
    Și știi ce nu mai știi? Că etimologia nu este doar un instrument de dat mare la o băută în cârciuma orașului, ci e chiar structura cuvintelor acoperite de timp, care învie sensul lor denaturat și te ajută mai departe să-ți gândești calea în lumea asta care se duce încet pe apă. Pentru că, surprinzător, le folosești și gândești prin ele. Încearcă să ai un gând coerent fără cuvinte, baftă.

    Am scris la nervi, dar cumva nu e vina voastră, ci tot a ăstora care fac programa școlară. Și ei știu că lumea o să tacă, pentru că și-au format oameni a căror miză e că merge și așa, nu-i nevoie de limbi moarte și de aroganțe din astea. Oameni stresați de ziua de mâine, dar care-și fac din acest stres o scuză. Lumea se învârte în continuare și fără schelete depreciate. Acum, ne ducem toți ca oile după niște pseudo-retori care l-ar întoarce pe Cicero în mormânt, dacă ar ajunge la el. Dar nu o fac, iar ei trebuie să se asigure că nu o fac. Din nou, nu e vorba de prețiozitate sau fițe intelectuale, e vorba de a-ți căpăta arme și armuri de apărare. Pe care nu o să le dea, și dat fiind cinismul scârbos afișat, ar fi idioți să le dea.

    1. Doar ca să clarific, domnul Georgescu e profesorul catedrei de Clasice de la Unibuc, Theodor Georgescu, același ce și-a luat asupra-i, gratis și gratuit, prin cursuri de weekend, gaura din învățământ lăsată de sistem. Doar numărul extrem de mare al studenților lui arată că nevoia de care vorbesc e naturală.

  3. Speram să fie măcar două ore pe săptămână. Popor latin fără latină ! Și în Austria se învață latina și încă serios. Fără latină (și greacă) nu poți să-ți faci o cultură generală cât de cât. Păcat.

  4. Astia de la Societatea de studii clasice is dusi cu pluta ? Sper macar ca e ceva privat si nu is platiti de la buget sa debiteze astfel de aberatii… La ce mai e buna latina in ziua de azi. Daca dai de un zombi care stie numa latina. Se poate pune juma de ora de istorie a latinei in materia de romana.

  5. OMG e sfarsitul lumii.

    La ce ajuta latina?
    – daca ai pesti exotici o a intelegi ce inseamna Pterophyllum Scalare si Macropodus Opercularis
    – s-ar putea sa cunosti originea unui cuvant, intelesul probabil s-a schimbat, dar poti sa te dai mare
    – s-ar putea sa intelegi mai bine gramatica limbii romane & Co., dar nu cred ca te va ajuta vreun prof sa faci legaturile
    – daca te faci farmacist o sa stii ca “venena” nu e bautura energizanta si o sa intelegi ca “separanda” nu e toaleta
    – o sa atingi un grad de sofisticare in producerea vorbelor de o sa-i lasi pe toti cu gura cascata
    – latina iti va schimba modul de a gandi si de a te comporta si nu vei mai crede in conspiratii

    Latina nu te ajuta:
    – sa te angajezi
    – sa faci copii
    – sa gatesti
    – sa faci curatenie in casa
    – sa conduci masina BMW
    – sa faci cumparaturi la Hornbach

    1. ”perplex spune La ce ajuta latina?” Păi să le luăm pe rând:

      – a ști numele unui pește nenorocit, nume pe care il găsești pe net in 2 secunde
      – să știi originea unui cuvânt – d-aia e dex-ul! Măcar de-ar ști a-l fololsi…
      – să ”ințelegi” gramatica prin latină. Hă-hă, nici filologii (profii de română) nu știu asta
      – să faci diferența ca farmacist, intre toaletă și energizante ???? (nici respondentul n-a știut ce să zică)
      – să ai un ”grad de sofisticare in producerea vorbelor” – ete fleoșc, asta chiar e tare!
      – schimba modul de a gandi – corect, o să te intrebi la ce dreak ajută de fapt

      Așa cum rezultă, LATINA NU AJUTĂ LA NIMIC, doar la perpetuarea posturilor unora ce nu-s in stare să se adapteze, să facă altceva adică

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Suntem într-o situație mai rea decât am fost vreodată” – decanul Facultății de Științe Politice a Universității din București, Cristian Preda, după manifestația pentru demisia ministrului Cîmpeanu, acuzat de plagiat / Elevii și profesorii “trebuie să-și ridice vocea, să-și formuleze nemulțumirea”

“De ani buni, suntem tratați cu dispreț, cu resurse puține și, de la o vreme, cu plagiatori. Este inadmisibil așa ceva”, a declarat, miercuri, pentru Edupedu.ro Cristian Preda, decanul Facultății…
Vezi articolul