Limba latină ca disciplină obligatorie a fost scoasă de la liceu în proiectele de planuri-cadru 2025 lansate în dezbatere de Ministerul Educației. Latina a rămas doar la specializările de la Vocațional – Teologic, sub formă de disciplină de specialitate (romano-catolici) sau opțională.
Mai exact, nu apare nicio oră de limba latină și nici nu poate fi aleasă de elevi din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) la filologie sau științe sociale, nici atât la celelalte specializări de la real.
În schimb, regăsim limba latină doar la filiera vocațională, profilul Teologic, diverse specializări. Ea apare în planurile-cadru explicit doar la cultul romano-catolic, specializarea teologie romano-catolică și specializarea ghid turism religios (și în română, și în maghiară), ca parte din curriculumul de specialitate, cu o oră pe săptămână în clasele IX, X, XI și XII. La cultul ortodox, ar urma să poată fi aleasă de elevi din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).
- Potrivit reprezentanților ministerului Educației, școlile vor putea să propună elevilor limba latină ca disciplină din partea curriculumului la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ). Mai multe detalii aici. Acest lucru nu apare explicit în proiectul publicat de Ministerul Educației și Cercetării (document mai jos în articol), cum apare despre matematică în cazul elevilor de la științe sociale, de exemplu.
Pe actualele planuri-cadru de liceu aprobate în anul 2009 (sursa), elevii de liceu de la profilul uman, specializarea filologie, au câte o oră de limba latină pe an în clasele IX-X și XII și două în clasa a XI-a. Cei de la științe sociale au și ei câte o oră de limba latină pe an în clasele IX-X. Și de la specializarea teologie ortodoxă – muzică bisericească care au în prezent la clasele XI-XII câte o oră pe săptămână rămân fără latină.
Limba latină era eliminată și din propunerile de planuri-cadru de liceu în forma din mai 2023 despre care a scris Edupedu.ro. Atunci, eliminarea Limbii latine din planurile-cadru pentru liceu a fost criticată de Societatea de Studii Clasice din România, care a susținut că „propunerea semnalează o gravă lipsă de experți în educație în structurile Ministerului Educației”.
- Aceste planuri-cadru vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.
DOCUMENT DESCARCĂ PROIECT Planuri-cadru liceu 2025 (de la pagina 57):
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Însă în lipsa unor planuri-cadru noi, vizați de schimbările propuse în documentele de mai sus sunt actualii elevi de clasa a VII-a.
La nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.
Propunerile pentru noile planuri-cadru de liceu au fost făcute joi, 30 ianuarie, în conferință de presă la Ministerul Educației și Cercetării. Printre noutăți:
Articol în curs de actualizare.
66 comments
De ce se ataca toata lumea?
Intrebare pentru toti cei care regreta nespus scoaterea limbii latine din programa:
Cata latina cunoasteti? Cate replici celebre stiti?
Ce autori care au scris in latina ati citit?
Dispare cultura din cauza asta? Nu, cultura dispare pentru ca parintii aleg sa vada meciu’, in loc sa vorbeasca cu iubitii lor copii. Dispare cultura pentru ca parintii mai degraba vorbesc cu tanti Elena de la parter despre o barfa de toata jena, decat sa puna o carte in mana copilului.
Intrebare pentru toti cei care regreta nespus scoaterea limbii latine din programa:
Cata latina cunoasteti? Cate replici celebre stiti?
Ce autori care au scris in latina ati citit?
Dispare cultura din cauza asta? Nu, cultura dispare pentru ca parintii aleg sa vada meciu’, in loc sa vorbeasca cu iubitii lor copii. Dispare cultura pentru ca parintii mai degraba vorbesc cu tanti Elena de la parter despre o barfa de toata jena, decat sa puna o carte in mana copilului.
Intrebare pentru toti cei care regreta nespus scoaterea limbii latine din programa:
Cata latina mai stiti? Cate replici celebre cunoasteti? Din cati autori puteti cita?
Dispare cultura? Nu, nu dispare din cauza asta. Dispare pentru ca parintii prefera sa stea sa vada meciu’, decat sa vorbeasca cu mult iubitii lor copii. Dispare pentru ca parintii nu vegheaza asupra cresterii copilului, de asta se ocupa Tik-Tok-ul.
Ingrozitor! Nu știu limba romana, darămite latină! Când lași la voia întâmplării educația, cultura și sanatatea se alege praful de tot. Deja exista o generație de agramați; au copiii în scoala acum deci, urmează încă una analfabeta funcțional. Este vai și amar! poate vor materii școlare gen “bazele smecheriei” , “modele de combinatii” sau “maneaua moderna”. Asta s-a dorit: o gloata!
Aquila non capit muscas, singurul lucru de care imi mai aduc aminte de la disciplina asta. Ah, si ca profa se dadea cu parfum scump. Se imbraca cu gust, arata si bine. A meritat sa particip la orele de latina.
O decizie care mă întristează nespus…
O decizie total gresita care da satisfactie elevilor lenesi si parintilor ignoranti! In mod clar eliminarea din studiu a limbii latine, indiferent de profil, nu are ca scop dezvoltarea culturala tinerilor!
De ce?
Din noile planuri cadru reiese că Istoria Românilor nu se va studia?
De ce să devină obligatoriu Istoria Evreilor? Să rămână la formatul de CDȘ, ca până acum 2 ani.
Dacă nici istoria națională nu se mai studiază, ce pretenții să mai avem de la tânăra generație.
Este groaznic ce se intampla cu scoala romaneasca!Latina inseamna rigoare, spirit clasic, academic!Scoala incurca!E limpede ca lumina zilei!Instinctele primare sa ramana!Spiritul sa se rezume la nimic!Groaznic!
In sfarsit,au scos o materie inutila.
materia Limba latină, așa moartă cum se spune că este limba, nu e inutilă decât în capul unora. Este foarte utilă în medicină, istorie, religie, artă dar și pentru cultură generală. Altfel se duce naibii toată identitatea națională. De fapt se creează așa zise materii noi pentru a scoate materiile de bază. Chiar și reducerea anului școlar pentru liceele tehnologice aduce prejudicii pentru că este obligatoriu să facă și practică, cei de la celelalte profiluri nu au practică.
Foarte bine punctat
Regret să vă văd supărați! Nu văd un dezastru, e doar faptul că limba latină (pe care eu am studiat-o la liceu vocațional, acum prea multi ani, cu un profesor de înaltă ținută, un anonim respectat în oraș) e LASATA LA NEGOCIEREA DUMNEAVOASTRĂ CU PĂRINȚII, nu impusa de sus. Uitati-va DIN NOU, la % de opționale și vedeți că sunt șanse.
Negocierea cu părinții – ei, aici e aici, trebuie că școala să convingeți. Va trebui sa mergeți chiar în fața părinților să ARGUMENTAȚI importanta latinei, care e mare, nu zic nu. Adio statul în cancelarie când doar dirigintele se zbate înfricoșat de părinți! Argumentați, nu impus direct de sus, de la un tătic! Bună dimineața, se va vedea puterea școlilor și directorilor și vor avea loc mari alegeri pentru elevi, elevii vor alege după cum reușiți să îi convingeti. Unde va fi, latina va fi IMPORTANTĂ. Asta e realitatea!
O vor alege doritorii de a studia Drept, Medicină, Lingvistică, Limbi Clasice prin tari latine, Logică, Politici Publice, Comunicare, etc……ați putea avea foarte mulți clienți, nu disperați. Dumneavoastră înșivă trebuie sa va informați să le spuneți părinților cât de la modya este Latina in Europa (și este, cel puțin in UK)….N-aveti iincotro, trebuie sa incepeti sa popularizați Latina, sa vă faceți podcasturi, să fiți invitați la radio locale.
Nu disperați! Eu o sa caut Latina cu lupa peste tot și să o recomand.
Puneti lacat la portile scolilor,luati device-urile de ultima generatie si spalati si ultimii neuroni ce mai exista. Dascalii stiu ca sint si oameni curajosi intru apararea normalitatii. Voi constientizati ca fara latina,istorie,geografi…inlocuife cu discipline naucitoare tre sa ne apucam de invatat nepaleza de balta? Luati aminte!
Cred că este totuși DOAR O OMISIUNE! Și, dacă nu, CRED că lucrurile nu vor rămâne așa. MAI CRED ÎN FRUMUSEȚEA SI PUTEREA LIMBILOR CLASICE DE A SCHIMBA LUMEA ÎN BINE, DE A SALVA CULTURA! !
Ca eleva iubitoare de latină,acest lucru ma rănește profund și mă dezamăgește în ceea ce privește sistemul educational. In loc sa centralizam materiile de profil umanist,le scoatem și introducem altele pe care le detestăm și care nu ne folosesc la absolut nimic. Nu vreau sa jignesc alte catedre,insa pe profilul umanist sunt unele care nu ne folosesc la nimic,unele de filiera vocațională,care daca m-ar fi interesat,spre aceasta filieră m-aș fi îndreptat,iar altele care nu sunt de profil. Nu exista macar atâta coloană vertebrală încât sa fie pusă ca materie opțională. Plănuiam să mi consutruiesc viitorul prin latină, iar acum sunt distruse planurile mele de viață(și nu sunt singura)din cauza lipsei de cultură,a ignorantei unei persoane aleasă pentru această funcție care nu își dă de fapt interesul pt noi,ci pt el. Suntem meniți să uităm de trecutul și cultura noastră și să fim tot mai mult centralizați spre un singur lucru,degradând diversitatea,băgând sub preș pasiuni. Oare cum va da domnul ministru ochii cu elevii olimpicii naționali la latină când va trebui să le ofere un discurs privind importanța acestei limbi,când el o degradează și o scoate din sistem?
Limba latină nu este un vestigiu al trecutului, ci un instrument esențial pentru înțelegerea profundă a limbii române, a structurii și evoluției sale. Este o limbă a rigorii și clarității, care dezvoltă logica, disciplina intelectuală și capacitatea de analiză. Mai mult decât atât, latina este fundamentul terminologiilor științifice în domenii vitale precum medicina, dreptul, teologia și științele exacte. Într-un sistem educațional care își propune să pregătească elevii pentru viitor, privarea acestora de un astfel de instrument este o eroare majoră.
Eliminarea latinei din trunchiul comun reprezintă o renunțare nejustificată la un element esențial al identității noastre culturale. România este o țară de origine latină, iar limba noastră, istoria și cultura se revendică din această moștenire. A șterge latina din parcursul educațional echivalează cu o distanțare de propria noastră identitate, o diminuare a respectului față de rădăcinile noastre și o rupere de tradiția academică europeană, unde latina continuă să fie valorizată în sistemele de învățământ de prestigiu.
Vă solicităm, așadar, să reconsiderați această decizie și să păstrați limba latină în trunchiul comun al învățământului liceal. Orice sistem educațional responsabil trebuie să cultive continuitatea valorilor sale fundamentale, nu să le abandoneze. A renunța la latină nu este un pas înainte, ci un regres care va afecta generații întregi de elevi și, implicit, viitorul cultural al României.
Am fost elev la un profil real. Puteti, va rog, sa-mi spuneti si mie la ce mi-a fost utila limba latina?
Limba latină nu se studiază la Profilul Real!
Când ai fost tu elev mai exact?
Acum îmi dau seama că nu ar fi trebuit să gândim, noi profesorii, hai să-i trecem, chiar dacă era o materie mai secundară, precum latina, literatura universală, ci să fim riguroși, să-i evaluăm precum la disciplinele de examen și cine învăța, să promoveze, iar cine nu învăța, să se mai pregătească.
Curentul acesta de gândire, “la ce mi-a folosit”, este unul care distrage atenția.
Ți-a folosit la ceva, ai promovat, ai trecut clasa, poate ai avut și medie mare și ți-a mărit media generală.
Gândește și în astfel de termeni!
Cu ce imi este mie utila limba latina, daca am studiat la un profil real? Si va rog sa-mi dati un exemplu de terminologie stiintifica in teologie.
😡Eliminarea limbii latine din liceu înseamnă pierderea unei conexiuni esențiale cu rădăcinile noastre culturale și lingvistice. Latina nu este doar „o materie în plus”, ci fundamentul limbii române și un instrument valoros pentru gândirea logică și înțelegerea patrimoniului european. O regândire a planurilor-cadru este necesară pentru a nu pierde această moștenire!
LINGUA LATINA NON MORTUA ,SED IMMORTALIS EST.
Eliminarea latinei din trunchiul comun reprezintă o renunțare nejustificată la un element esențial al identității noastre culturale. A șterge latina din parcursul educațional echivalează cu o distanțare de propria noastră identitate, o diminuare a respectului față de rădăcinile noastre și o rupere de tradiția academică europeană, unde latina continuă să fie valorizată în sistemele de învățământ de prestigiu.
Decizia de a elimina studiul latinei trimite un mesaj periculos: că trecutul și cultura pot fi sacrificate în numele unei eficiențe greșit înțelese. Educația nu trebuie să fie doar utilitaristă, ci trebuie să formeze oameni capabili de gândire critică, de înțelegere profundă și de conexiune cu valorile fundamentale ale civilizației.
Vă solicităm, așadar, să reconsiderați această decizie și să păstrați limba latină în trunchiul comun al învățământului liceal. Orice sistem educațional responsabil trebuie să cultive continuitatea valorilor sale fundamentale, nu să le abandoneze. A renunța la latină nu este un pas înainte, ci un regres care va afecta generații întregi de elevi și, implicit, viitorul cultural al României.
Eliminarea totală a limbii latine ar fi o pierdere culturală și academică semnificativă.
Fără chirilică sau greaca veche nu are rost. Copiii nu pot învăța nici româna ce să mai ceri latină.
O mare rușine! Noi suntem urmașii Romei? Sper sa vă reveniți până în martie!
Pentru cei care se plâng că li s-au tăiat orele de latină vă aduc la cunoștință că nu se făcea oricum in școli. In locul ei se făcea română în cel mai bun caz
Nu ai dreptate.
Vorbește în dreptul tău!
Dacă tu nu făceai (presupunând că ești profesoară) sau copilul tău nu făcea, nu înseamnă că nu se făcea deloc!
Deși, chiar dacă nu se făcea, au rămas elevii fără situație încheiată?
Mai ușor cu generalizările!
Latina și literatura universală nu mai apar în TC dar pot fi cuprinse în cele maxim 4 ore din CDEOȘ la profil uman, secțiunea ”Alte discipline stabilite prin oferta anuală a unității de învățământ”.
Aici e problema, la filologie istorie este o materie obligatorie, nu opțională, este specializarea lor. Elevul sau părintele lui nu cunosc importanța acestei discipline. Vor alege să nu facă școală.
Şi îşi vârî David mâna în traistă, luă de acolo o piatră, o zvârli cu praştia şi lovi limba latină drept în frunte!
Societatea de Studii Clasice este rugată să ia atitudine. Si în prezent ponderea acestei discipline,care creează algoritmi de gândire, este extrem de redusă. A fost eliminată si ca optiune pentru susținerea examenului de Bacalaureat, tezele au dispărut. Crearea unei conduite civice si morale pentru copiii nostri incepe cu esența, rădăcina. Respect pentru popoarele care își cinstesc străbunii si limba lor!
Este șocant și deprimant. Atâta dispreț pentru elev, pentru popor, pentru viitor. De unde?
Ei sunt cei pentru care inspectorul X făcea presiuni la profesorul Y sa le dea rezolvarea la bac pe ciorne.Vor ca toți sa fim ca ei:cu bacul luat la 50 de ani,cu facultăți făcute la Bioterra pentru ca ei uite ca au reușit și fără. Toată lunea se îngrămădeste sa ii voteze și sa ii valideze.Daca iei pe rand parlamentarii și deputatii majoritatea au trecut ca gasca prin apă, au fost trecuți de mila ca să aibă și ei 12 clase și apoi au găsit un inspector binevoitor care pentru câteva sute de euro sa vând ca pe purcel diploma de bac.Un inspector care mai mult ca sigur a fost și el băiat bun .Un mar stricat le va strica și pe celelalte. Sunt ca limbricii : dacă dai de unul ii găsești și pe ceilalți.De aceea nu trebuie tolerați și nu trebuie lăsați pentru ca nu se limitează la a rămâne ei intr-un anumit fel,vor ca toti sa fie ca ei.Aduc dezastru peste tot pe unde se duc.Nu sunt oameni buni.Macar dacă erau niște oameni gospodari care sa vrea sa facă ceva pentru tara asta care i-a făcut domni.Ei sunt ca Ali Baba și cei 40 de hoti:jaf,jaf,jaf și dezastru.Daca ar vine în piață ei ar fi cei care te-ar păcăli la cantar, ti-ar da marfa stricată etc.Astia sunt!Nici nu au cu ce.Te uiți la ei și nu au cu ce,au mutre cumsecade și instincte de lupi.
Asa va trebuie ,dragi colegi și părinți!Pentru ăștia ați oprit camerele de supraveghere “sa ia și el saracu’ Bacu’ ” și pe ăștia i-ati votat dragilor!Isi bat joc de noi toți pentru ca unii au fost niște fraieri și nu i-au ținut în corigenta,acolo unde meritau sa fie , și pentru ca ceilalți i-ati aplaudat și votat.Ne-au fraierit pe toți și au văzut ca nu e nevoie sa se poate ca oamenii,noi suntem animalele alea de la stână:dă în noi și noi le pupam mânuțele și ii și votăm!!!Toooți intelectualii s-au slugarit pe lângă ei ca pe lângă niște zei și ei sunt niște bip,bip,bip.Ne meritam soarta cu toții.Nu profesorii au fost în comisiile de votare?Nu au fost directori care au făcut politică?S-au folosit de noi toți si au tot disprețul fata de noi pentru ca le-am.lins botinele,lor cu 5 clase și noi cu masterate, pentru cinci lei în plus și ei au mâncat miliarde de euro.Foarte bine!Asa trebuie!!
Asa ceva este incredibil. Si mai pretindem ca suntem limba neolatina. Maghiarii si nemtii fac mai multa latina.
da, pentru că ei sunt catolici.
Românii nu prea sunt catolici.
Declinările și conjugările in latină sunt aberatii care doar încarcă curricula
Goe se pare că este un trol. Stau și mă întreb cine îl plătește!
Referitor la declinări și conjugări, de notat faptul că limba română le preia din limba latină, așadar nu sunt “aberatii care doar incarca curricula”.
…sa nu-i uitam pe americani, nu-i asa? e revoltător ceea ce se întâmplă!
Nu există prea multe popoare care să producă astfel de decizii arbitrare menite a le sterge cultura. Un viitor filolog nu va putea întelege fundamentele etimologiei, să ofer un singur exemplu. Bazele culturii isi au fundamentul in cultura latină si noi o eradicăm, pretinzând că??? O gravă eroare! Sper să fie remediată! Nu suntem de alt neam! Român= romanus. Propun să schimbăm si denumirea țării si a poporului!
o persoană cu liceul la profil uman nu e filolog.
Această decizie este absolut iresponsabilă! Aveam speranțe de la noul ministru, care afirmă că nu dorește introducerea de noi materii în planurile-cadru, ci predarea în mai bune condiții a materiilor vechi. Speranțele noastre sînt pulverizate de documentele lansate astăzi.
Cine își poate închipui că o țară care se dorește europeană și civilizată renunță la predarea limbii latine (cel puțin la profilurile umaniste)? Cum poate exista cultură umanistă fără familiarizarea cu lumea greco-romană și cu limbile care au transmis marea cultură clasică Europei moderne? Acest guvern se consideră proeuropean? Înțelesesem că da! Europa fără latină și greacă? Unde ați pomenit așa ceva, Domnule Ministru?
Vreau să cred că dispariția limbii latine din planurile-cadru este doar efectul unei scăpări de moment. Dragi decidenți, vă rugăm să vă reveniți rapid! Acoperiți această lacună rușinoasă!
Sunt întru totul de acord cu dvs., doamnă profesoară, mai ales că eu predau lb. latină în cadrul unui liceu din București.
Mă bucur că ești alături de noi, Larisse!
mai pot afla studenții de la “drept ” definiția obligației în dreptul civil ? în aceste condiții te duci la facultate fără nici o informație despre dreptul roman, de la care afli tainele codului civil napoleonian. înțeleg acum ca noi nu mai recunoaștem codul civil ca fiind codul lui Napoleon , ci codul lui Băsescu. E grav.
te pomeni că studiază codul toman in original
Incredibil!
Nici literatură universală nu văd!
mai pot afla studenții de la “drept ” definiția obligației în dreptul civil ? în aceste condiții te duci la facultate fără nici o informație despre dreptul roman, de la care afli tainele codului civil napoleonian. înțeleg acum ca noi nu mai recunoaștem codul civil ca fiind codul lui Noleon , ci codul lui Băsescu. E grav.
La profilul Umanist acestă disciplină trebuie păstrată. Cultura și rădăcinile acestui neam nu pot fi amputate! Să ne respectăm istoria, fundamentele culturale ale limbii si poporului român!
Este revoltator sa scoti latina din cultura educationala a unui popor latin, dar tinand cont de idiotii si analfabetii functionali ai ministerului invatamantului, care impun astfel de decizii, intr-un fel este corect, adica aceasta decizie reflecta nivelul lor plat, aproape de zero. Ce intrebari sa ne mai punem de latina in scoala, atata timp cat suntem condusi de un prim ministru care nu are nici bacul?
Este o decizie iresponsabilă. Oamenii ăștia nu înțeleg nimic din ceea ce înseamnă educația umanistă. Presupun că actuala garnitură ministerială se consideră „proeuropeană”. Cum să fii prouropean fără a susține latina în școală? Măcar o boabă de latină. Nu mai vorbesc de greacă veche. Nu cumva sînteți, de fapt, proruși, dragi guvernanți?
Cînd actualul ministru s-a declarat împotriva introducerii de noi materii în școală și în favoarea unei mai bune predări a celor existente, mi-am închipuit că înțelege rolul școlii în formarea armonioasă a personalității viitorilor cetățeni. Fără o cultură generală bine articulată a noilor generații, nu putem aștepta nimic bun pentru țara asta și nici nu putem spera că ne vom integra vreodată în familia națiunilor civilizate.
Vreau să cred/mă străduiesc să cred că e o simplă scăpare. Cei care au emis acest plan minunat au… uitat, pur și simplu, că mai există și această disciplină în curriculum.
absolvenții de liceu nu mai sunt domnișoare de pension. ce naiba sa facă un tânăr fara aplecare pe zona asta cu latină și greacă? dar cu conjugări și declinări la toate timpurile?
în afara de 3 proverbe și 5 expresii oricum nu mai reții nimic dintr-o limba pe care nu o folosești.
Scoateți latina și greaca de la Seminarul Teologic? Să nu vă mirați că preoții nu vor vorbi corect românește și că habar nu vor avea de unde provin cuvintele teologice! Domnilor din minister, astea sunt standardele voastre culturale?
Ce cauta religia în trunchiul comun? Religia trebuie făcută de fiecare elev, la cultul de care aparține, nu de tot felul de popi sau soții de popi. Dar de’ BOR, stat în stat.
cu asta sunt de acord
mai ales că e foarte greu sa retragi copilul. fie rămâne în clasa, dar e aberant. la bibliotecă nu vor să aibă copii pe cap.
Doar că nu poate fi doar prima sau ultima ora decât în comunitățile mici
Asta e problema de organizare a școlii. Școala este responsabilă să asigure o sală de clasă pentru elevii care nu optează pentru studiul religiei.
Religia este un trunchiul comun, așa a fost și înainte de instaurarea comunismului în România, respectiv și după căderea lui. Religia se studiază la cerere, nu ești obligat să o urmezi, dacă nu dorești. Și marea majoritate a profesorilor de religie nu sunt nici preoți, nici soții de preoți.
Se face latina doar la liceele romano-catolice de limba maghiara. !!! Cine a mai pomenit asa ceva. ???
Foarte bine. Lasă-i pe amărâții aia de la anumite scoli private să-i chinuie pe elevi cu latina. Noua, ce ne-ar trebui? Doar sa mai ne încurcăm limbile cu un “alea iacta est?” Pai elevul roman deja vorbește prost, ce să-l mai încurcăm? Sa creadă ca trebuie sa zică *alea este*? Dar, deja, chiar așa zice. Acelea sunt/alea este, cam atât e-n capul lui. Iar ‘iacta’? Lasă ca intra corectarea automată si remediază, probabil ca e o greșeală 🙂
Așa ca, ce să-i mai încurcăm? Oricum, ei au decis deja. Zarurile au fost aruncate.
În opinia mea, o altă soluție ar fi ca elevii interesați să o aleagă ca disciplină opțională, putând astfel să o studieze elevi de vârste diferite, pe sistem american.
Cu alte cuvinte, dacă elevii nu sunt interesați de o anumită disciplină, să își aleagă ceva care îi pasionează (deși aici se deschide o alta discuție, cu privire la ideea în ce măsură elevii sunt conștienți și responsabili cu privire la alegerile pe care le fac).
Se vede ca cei care hotărăsc nu sunt profesori, nu cunosc realitatea, nu au cultura.Ar trebui sa lucreze in Ministerul Educației doar profesori,in sănătate doar medici.Daca citesc prospectele unor medicamente sunt farmacist? Daca citesc un manual de chirurgie pot face o operatie? De prea multi ani numirile sunt politice, iată unde s-a ajuns.Deasupra specialiștilor sta un cocoțat politic și hotaraste!
De acord cu dvs!
S-a făcut o mare “economie” de ore astfel, deși această materie avea doar o oră pe săptămână (cu excepția clasei a XI-a – 2 ore pe săptămână).
Scoaterea ei vine pe fondul “mofturilor” multor elevi, care nu sunt interesați de această materie, ce îngloba atât cunoștințe de limbă, de retorică, de istorie și civilizație romană și nu numai, contribuind astfel la crearea unui profil de elev cu o vastă cultură generală sau ce deține unele date de la care poate să pornească și să se autoperfecționeze.
Scoaterea acestei discipline din planurile-cadru (și nici posibilitatea alegerii ei de către elevi, în CDEOȘ) ar putea fi o rezultantă a sistemului Bologna care nu a pregătit profesori capabili să o predea, profesori care nu respectau programele școlare ale disciplinei (cu unele excepții), ceea ce a condus la percepția acestei discipline ca fiind secundară și irelevantă astfel, deși ar fi de notat faptul că elevii susțineau teze semestriale la aceasta (între timp, tezele au fost eliminate, deși materia aceasta avea doar o oră pe săptămână, pe când la disciplina limba și literatura română erau 4 ore la Filologie și se susținea și teză semestrială).
Cum sa scoți latina?Suntem popor latin,este rădăcinile noastre aceasta limbă. Cum sa faci asa ceva?!
// cu cine dracu vorbeșto latină? la ce dracu îți folosește? Era o materie inutilă. Eu oricum in prima vacanță de vară am și dat-o uitării