Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC: Adăugăm latina și literatura universală în curriculumul de specialitate, în mod explicit, în varianta finală a planurilor-cadru

5.835 de vizualizări
Foto: © Nicoleta Raluca Tudor | Dreamstime.com
În varianta finală a planurilor-cadru pentru liceu, disciplinele „Limba latină” și „Literatură universală” vor fi adăugate explicit în curriculumul de specialitate, potrivit explicațiilor oferite de șeful Serviciului Dezvoltare Curriculum – CNPEE, Gabriel Vrînceanu, în webinarul live despre noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu.
  • Curriculumul de specialitate (CS) reprezintă oferta educațională stabilită la nivel central, constituită din disciplinele/domeniile de studiu/modulele de pregătire obligatorii pentru toți elevii din cadrul unui profil și al unei specializări/calificări profesionale, potrivit explicațiilor din proiectul planurilor-cadru pentru liceu publicate în consultare publică de Ministerul Educației.

Amintim că materiile „Limba latină” și ”Literatură universală” nu apar explicit nici la trunchi comun, nici la curriculum de specialitate în proiectul planurilor-cadru publicate vineri, ci regăsim formularea „discipline din aria curriculară limbă și comunicare”.

Deși latina nu mai apare în trunchiul comun, aceasta va apărea în varianta finală a planurilor-cadru în curriculumul de specialitate și va permite o abordare flexibilă, adaptată nivelului și intereselor elevilor, susține șeful Serviciului Dezvoltare Curriculum – CNPEE, Gabriel Vrînceanu: „Colegii noștri de la filologie au toată zona de propunere a studiului latinei acolo unde elevii sunt interesați și acolo unde profilul de formare a elevilor de specializarea aleasă cere acest lucru. Aceeași abordare este valabilă și pentru științe sociale, unde deja numărul de ore este și mai mare pentru CS flexibil și CDEOȘ (curriculumul la decizia elevului din oferta școlii)”, a explicat el.

Așadar, în loc să fie inclusă obligatoriu în trunchiul comun, latina va face parte din curriculumul de specialitate și din curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, ceea ce va permite profesorilor să adapteze predarea în funcție de profilul și nivelul elevilor, susține Vrînceanu:

„Într-un fel pot face latina pentru elevii care au intrat cu 5 și altfel pentru cei care au intrat cu 10”, a explicat el, subliniind că profesorii vor avea mai multă libertate în stabilirea conținuturilor și a ritmului de predare.

Redăm integral explicațiile șeful serviciu Dezvoltare Curriculum – CNPEE, Gabriel Vrînceanu, despre studiul limbii latine, așa cum apare cuprins în proiectele noilor planuri-cadru:

Prima situație care a apărut în spațiul public, sau una dintre ele, a fost statutul latinii, al elementelor de limba latină și cultură romanică, respectiv, literatura universală. În cazul filierei teoretice, profilul umanist, specializarea filologie, așa cum știu colegii noștri care predau latina, ora aceasta este în trunchiul comun, așa cum este definit acum în vigoare și în curriculum diferențiat. Noi le-am propus să fie în curriculum de specialitate, pentru că nici acum latina nu este studiată de toți elevii României, indiferent de filieră.

Ea este studiată doar la profilul umanist, mai mult la specializare a filologie și mai puțin la științe sociale. De ce am prevăzut noi acest lucru, un CS (curriculum de specialitate) flexibil? Primul argument este că într-un fel pot face latina pentru elevii care au intrat cu 5 și altfel pot face latina pentru elevii care au intrat cu 10, încercăm să nu mai încorsetăm profesorul într-o programă unică, care poate uneori nu este adaptat nivelului elevilor, lucru pe care de care mulți colegi se plâng, se plâng de faptul că programa îi obligă să facă ceva și ei și-ar dori să facă altceva. Acum le dăm ocazia să facă acest lucru.

Iar faptul că în proiectul nostru de planuri-cadru, așa cum este prevăzut această specializare filologie de la profilul umanist are prevăzut și CDEOȘ (curriculumului la decizia elevului din oferta școlii), unde noi am văzut latina și elementele de cultură romanică și literatura și literatură universală, au prevăzut ca și disponibilitate între 16 și 26 de ore per total liceu. Deci colegii noștri de la filologie au toată zona de propunere a studiului latinei acolo unde elevii sunt interesați și acolo unde profilul de formare a elevilor de specializarea aleasă cere acest lucru. Aceeași abordare este valabilă și pentru științe sociale, unde deja numărul de ore este și mai mare pentru CS flexibil și CDEOȘ.

Am înțeles îngrijorarea colegilor noștri pentru că în proiectul de plan-cadru nu au văzut explicit scrisă latina sau elementele de limbă latină și cultură romanică sau literatura universală nu le-au văzut explicit scrise în CS, noi acolo am scris discipline din aria curriculară limbă și comunicare. Dacă îi liniștește și această îngrijorare este calmată de faptul că în acea propunere de discipline posibile pentru ce este flexibil, adăugăm și latina, adăugăm și greaca, adăugăm și literatura, respectiv literatura universală, care sunt discipline din aria curriculară limbă și comunicare. Acest lucru se va regăsi în varianta finală a planurilor-cadru.

Programa de latină dacă ar fi prezentă în curriculum flexibil, copiii care au intrat la liceu cu media 5 nu vor mai studia același lucru cu ceea ce studiază copiii care au intrat cu media peste 9,50. Profesorul din școală care cunoaște mediu educațional, care cunoaște elevii, care știe ceea ce își doresc elevii, va putea decide nivelul la care se va studia acest obiect fără a mai fi constrâns de program. Mai mult, prin CDEOȘ copiii se pot reorganiza.

Și dacă tot am dat exemplu latinei, vă voi da un exemplu particularizat foarte des. Acum elevii studiază latina pentru că merg la științe juridice, sunt preocupați de lingvistică sau de filologie sau pentru că au alte preocupări legate de studiul latinei pentru disciplinele clasice sau pentru cultura romanică. În acest moment, copiii dintr-o anumită școală pot, prin propunerea noastră de plan cadru și prin propunerea CDEOȘ, acești elevi vor putea să aleagă trei dintr-o clasă științe juridice, alți trei dintr-o clasă tot științe juridice, astfel încât, dacă se formează un colectiv de minimum 15 elevi, spunem noi acum, dar acest lucru este supus dezbaterii publice, profesorul să poată face doar pentru ei în zona de interes și apoi cu alți copii, alți cinci dintr-o clasă, alți cinci dintr-o clasă să poată face o oră de latină, care este mai potrivită pentru un parcurs în carieră care ține de lingvistică sau de filologie.

Informații de context

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Edupedu.ro a scris despre principalele noutăți față de actualele planuri-cadru aprobate în mai multe rânduri, în 2004 și 2009. Printre cele mai criticate schimbări se numără eliminarea limbii latine din trunchiul comun al liceului, cu excepția specializării Teologie, ceea ce a determinat un apel public din partea Facultății de Litere din Iași, care subliniază importanța studiilor clasice în combaterea extremismului ideologic și în susținerea ideii de libertate, dar și de la Societatea de Studii Clasice din România.

Ministerul Educației a mai anunțat că elevii pot propune în școală studierea limbii latine ca materie opțională, însă acest lucru rămâne la latitudinea fiecărei unități de învățământ.

Pe actualele planuri-cadru de liceu aprobate în anul 2009 (sursa), elevii de liceu de la profilul uman, specializarea filologie, au câte o oră de limba latină pe an în clasele IX-X și XII și două în clasa a XI-a. Cei de la științe sociale au și ei câte o oră de limba latină pe an în clasele IX-X. Și de la specializarea teologie ortodoxă – muzică bisericească care au în prezent la clasele XI-XII câte o oră pe săptămână rămân fără latină.

Foto: © Nicoleta Raluca Tudor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Latina să se studieze la Facultatea de filologie. In liceu să se pună accent pe gramatica limbii române, care ar trebui studiată până în clasa aXII a.

  2. Cât de explicit? O să scrie cu font mai mare în actul final, sau ce? Cine-i mai crede pe mincinoșii ăștia?

    Auzi, filologie fără limbi clasice. Numai în țara asta de reduși care se cred buricul Pământului poate fi acceptată așa o aberație.

    Aaaaa, de fapt copiii nu voiau la filo, ei voiau să nu dea de matematică la bac? Păi poate e cazul să terminăm cu repartizarea computerizată și să se ducă fiecare pe unde vrea și dorește, ca să realizăm o dată pentru totdeauna că dacă nu pot, degeaba vor. Ai ales filo, te pregătești în domeniu. Nu dintr-o dată descoperi că vrei la medicină și ups, n-ai făcut științe în liceu. Sau ai ales mate-info, nu începi să te plângi că e grea matematica, că și indienii ăia care-ți vânează viitorul loc de muncă strâng din dinți și o învață.

    Când ies sărmanii de ei din școală n-o să mai meargă mami și tati cu ei de mână la corporație să îi angajeze ăia, că așa-i în tenis.

  3. Latina să fie explicit în CS, nu în CS flexibil. Terminologia adoptată de dvs este înșelătoare. Facta, non verba!

    1. Asa este! Dincolo de verbiajul asta “inselator” se ascund o confuzie si un diletantism cu efecte catastrofale asupra formarii intelectuale si culturale a copiilor nostri.Au ajuns sa decida asupra invatamantului, care si asa este in mare deriva, persoane carora le place sa faca experimente – tot mai nefaste, dupa cum se vede. Un invatamant public in care programa se tot “reconstruieste”, dupa bunul plac al unora si al altora, in vaditul detriment al copiilor! Au habar asemenea decidenti de valentele educative pentru gandirea logica ale limbii latine? Ca sa nu mai vorbim despre felul in care trateaza Istoria si Geografia Romaniei.
      Amatori care stiu doar sa pulverizeze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Misiune spațială românească la bordul Stației Spațiale Internaționale – DropCoal, prin care oamenii de știință pot învăța cum să administreze mai bine medicamente astronauților sau să alimenteze navele spațiale

Compania Romanian InSpace Engineering (RISE) va lansa, la începutul lunii noiembrie, către Staţia Spaţială Internaţională misiunea Drop Coal, un experiment ştiinţific dezvoltat integral în România, în cadrul unui proiect finanţat…
Vezi articolul

Guvernul premiază cu fast medaliaţii de la Geneva. “Salonul este o maşinărie de făcut bani pentru organizatori, un mod de a-și cumpăra o medalie pentru participanţi”, susţin alţi cercetători

Premierul şi ministrul Cercetării au premiat joi medaliaţii Salonului Internaţional de Inventică de la Geneva. Într-un eveniment organizat la Palatul Victoria, eveniment care a început cu intonarea Imnului de Stat,…
Vezi articolul