Probele de competențe de Bacalaureat (BAC) 2025 continuă luni, 3 februarie, cu evaluarea la limbile moderne, până miercuri, 5 februarie, inclusiv. Elevii de clasele a XII-a și a XIII-a nu pot schimba biletul pe care îl aleg, la proba orală, conform procedurii Ministerului Educației și Cercetării (MEC). La proba scrisă, de înțelegere a textului și de redactare de text, au la dispoziție două ore, iar la cea de înțelegere a documentelor audio: 20 de minute.
În perioada 27-29 ianuarie 2025 elevii au susținut probele de competențe la limba română (aici biletele din prima zi și a doua zi) și la limba maternă pe 29-31 ianuarie, după caz. Probele pentru evaluarea competențelor lingvistice la limba modernă din cadrul bacalaureatului 2025 se vor desfășura în perioada 3-5 februarie.
Conform unei proceduri oficiale transmise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare și obținută de Edupedu.ro (document mai jos în articol), proba include testări scrise, audio și orale, cu o durată diferită pentru fiecare secțiune. Procedura specifică faptul că punctajele obținute determină nivelul de competență lingvistică, pe scala A1-B2, conform Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi (CECRL).
Citește și (articolul continuă după recomandări):
Proba de audiere are ca scop evaluarea înțelegerii unui text audiat și durează 20 de minute. Procedura descrie modul în care aceasta se va desfășura: „Veți asculta două materiale audio diferite, fiecare de câte două ori. Aveți la dispoziție un minut pentru a citi întrebările referitoare la primul material, apoi urmează două audieri ale acestuia, separate de un minut de pauză.
După alte două minute în care definitivați răspunsurile referitoare la primul material și citiți întrebările referitoare la cel de-al doilea, urmează cele două audieri ale celui de-al doilea material, separate și acestea de un minut de pauză”. Candidații vor primi sarcinile de lucru imediat după ce asistentul citește instrucțiunile în limba română sau limba maternă, pentru fiecare sală de examen, iar în timpul audierii nu sunt permise întreruperi.
Proba scrisă, care durează 120 de minute, se desfășoară în două părți. Prima parte evaluează „competența de înțelegere a unui text citit”, iar a doua parte verifică „competența de producere de mesaje scrise”. Fiecare profesor evaluator va oferi un punctaj, iar punctajul final se calculează ca medie a celor două note, rotunjită în favoarea candidatului în cazul unei fracțiuni de 0,50 puncte.
Proba orală durează între 10 și 15 minute pentru fiecare candidat și evaluează atât „competența de producere de mesaje orale”, cât și „competența de interacțiune orală”. Fiecare bilet din cadrul probei orale conține întrebări de dificultate progresivă, iar punctajul final, calculat ca medie a celor două note acordate de profesori, se rotunjește în favoarea candidatului în caz de fracțiuni de 0,50 puncte. În plus, „nu se admite schimbarea biletului de examen”.
Nivelul de competență lingvistică va fi scris pe diploma de bacalaureat
Nivelul de competență lingvistică la limba modernă este înscris pe verso-ul diplomei de bacalaureat 2025 și pe certificatul de competență lingvistică. Acesta este determinat pe baza mediei aritmetice a punctajelor obținute la cele cinci competențe testate, conform grilei stabilite în document: pentru majoritatea limbilor, nivelurile sunt A1 (0-30,99 puncte), A2 (31-60,99 puncte), B1 (61-80,99 puncte) și B2 (81-100 puncte). Limbile chineză, japoneză și ebraică au un sistem specific, unde B1 este nivelul maxim și se obține cu un punctaj între 71 și 100.
FOTO DOCUMENT Proba pentru evaluarea competențelor lingvistice în limba de circulație internațională – Proba C BAC 2025:






Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
- 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
- 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
- 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
Cand vor fi eliberate certificatele de competență lingvistică ?
De ce nu se autosesizeaza nimeni ca la Constanța, la olimpiada de engleza locala, inspectoarea cere an de an lucrarile elevilor pentru a ii fi aduse din toate liceele pentru a fi verificate? Umilește astfel abilitățile profesorilor de a corecta.
Vrei sa joci rolul corectitudinii? Atunci organizează faza locala intr-un singur centru la scoala mătăluță si le corecteaza echipa domniei tale. Nu ne pune an de an sa iti aducem lucrările, intr-un anume program, din timpul nostru liber, de la zeci de km distanta, PE BANII NOSTRI.
Zici ca sunt lucrari de examen, cu tabele parafate de director. Directorul nostru se cruceste an de an de ifosele inspectoarei de la Constanța.
Iar cand le aducem, stam ca prostii sa așteptam pe maria sa, metodista pusa politic de an de zile, sa le preia.
Toti inghitim ca prostii aceste ifose. Acum cativa an duceam lucrarile in 2 locuri, la distanta mare in oras.
Sa mai adaug ca la Constanța se face discriminare? La engleza se organizeaza fazele scoala si locala sâmbetele. La franceza, germana direct judeteana. Ca si la alte materii, direct judeteana. Pe motiv ca la engleza sunt multi candidați. Va doare mintea sa propuneți un nr de locuri si sa lasati la latitudinea școlilor ce copii vor trimite?
De 35 de ani același comunism, aceleasi cercuri pedagogice in care se ridica osanale, cu pierdere de timp. Aceiasi incompetenti in consiliul consultativ, aceleasi ifose politice di cadouri la inspectii. Nimic nu s-a schimbat. Doar hartogaraie cat cuprinde ca să isi dovedească incompetența. Si kilometri de instructiuni robotice.
Ducem dorul dnei Manuela Butuman, o adevărată DOAMNA, empatica, profesionista, OM. De cand cu politizarea in invatamant se recunoaste propaganda incompetentilor aroganti centrati pe hartogaraie si umilire.
Incetati cu abuzurile pentru a va masca incompetența.
Hmm, mare dreptate aveti. Sunt profesor in judetul Constanța, aceeași situatie si eu. Trebuie sa ma plimb la Constanța de la o scoala din județ. Nu vreti sa stiti cum voi face slalom. In loc sa imi fac orele cu copiii, sunt nevoita sa va invoiesc, ca nu se potriveste programul autobuzului cu programul doamnei unde trebuie sa duc lucrarile. Nici eu nu pricep chestia asta. Am mai intrebat colegi dar nu exista asa ceva la alte materii. Sa mai adaug ca platesc si taxiul ca nu ma incadrez apoi sa ma intorc in timp util daca iau autobuzul in Constanța. Dar ce sa gandeasca mariile sale care au propriile masini. Empatie si intelegere zero.