BAC 2025 Competențe Limba Engleză încep pe 3 februarie. Recomandări pentru elevi de la profesoara Cristina Mocanu: Probele nu presupun memorare, ci stimulează gândirea critică

17.010 vizualizări
Cristina Mocanu / Foto: Facebook.com/ PISC
Elevii care susțin proba la limba engleză, de certificare a competențelor într-o limbă de circulație internațională – BAC 2025, trebuie să fie atenți la cuvintele-cheie de la proba de înțelegere a textelor scrise. La proba orală este indicat să fie relaxați, dar și respectuoși față de evaluatori, să nu citească răspunsurile scrise pe ciornă și să arate mai degrabă spontaneitate și coerență în gândire.

Recomandările vin de la profesoara Cristina Mocanu de la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași. Edupedu.ro a discutat cu aceasta pentru a veni în sprijinul cititorilor Edupedu.ro, parte dintre ei elevi de liceu care se pregătesc pentru primele probe de Bacalaureat.

  • Ghidul realizat de profesoara Cristina Mocanu în anul 2024 este reluat de Edupedu.ro pentru sesiunea de probe de competențe BAC 2025 cu acordul acesteia.
  • Când sunt probele de competențe lingvistice la limbile moderne. Conform calendarului de Bacalaureat 2025, evaluarea competențelor de comunicare în limba străină (proba C) are loc pe 3 – 5 februarie 2025.
  • Candidații nu pot schimba biletul primit la proba orală și subiectele de examen nu devin publice după probă, arată procedura ministerului Educației pentru probele de competențe BAC 2025.

Profesoara a explicat structura probei de competențe lingvistice la limba engleză și a oferit și indicații sub formă de ghid pentru candidați. Dintre sfaturile Cristinei Mocanu: pentru proba de ascultare a textului audio (listening), elevii să parcurgă întrebările de două ori pentru a se familiariza cu tema discuției și să asculte cu atenție participanții înregistrați pentru a repera termenii-cheie care să-i ajute în alegerea răspunsurilor.

În ceea ce privește proba de redactare, candidații trebuie să folosească un vocabular cât mai variat, să folosească conectori pentru a-și marca ideile relevante alese pentru dezvoltarea subiectului dat, dar și să utilizeze structuri gramaticale diverse din cele învățate în liceu pentru a-și maximiza șansele către cel mai mare punctaj, scrie profesoara.

Redăm sfaturile profesoarei integral mai jos:

„În fiecare an, emoțiile examenului național de Bacalaureat încep cu probele de evaluare a competențelor digitale și lingvistice. Anul acesta, probele se vor desfășura în perioada 3-5 februarie, conform calendarului examenului de Bacalaureat 2025.

Proba C de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională̆ studiată pe parcursul învățământului liceal are un format asemănător, semnificativ redus, examenelor internaționale de certificare a competențelor lingvistice, prin promovarea cărora proba poate fi, de altfel, echivalată anterior de către absolvenți, prin prezentarea unui certificat valabil, obținut cu un nivel minim B1 (CEFR). 

Proba la limba engleză presupune un test de complexitate medie ce va evalua toate cele patru tipuri de competențe lingvistice (ascultare, citire, scriere și vorbire), oferind absolvenților un calificativ de la A1 la B2 pentru fiecare dintre ele. Proba se desfășoară, de regulă, pe parcursul a două-trei zile, în funcție de numărul de candidați înscriși de la instituția școlară.

Prima etapă a probei presupune evaluarea competențelor de înțelegere a unui text audiat (Listening) și constă în audierea a două înregistrări de nivel A1-A2 și B1-B2 precum și răspunsul la un număr total de 10 întrebări. Timpul de lucru efectiv alocat acestei probe este de 20 de minute, timp în care absolvenții vor asculta cele două înregistrări, de câte două ori și vor transcrie pe foaia de examen răspunsurile.

Primul material audio se prezintă sub forma unei prezentări/descrieri realizate de o singură voce, în vreme ce a doua înregistrare prezintă interacțiunea verbală dintre două persoane, de obicei un interviu.

Rezolvarea cu succes a cerințelor probei de înțelegere a unui text audiat presupune deopotrivă abilitatea de a înțelege conținutul celor două materiale audio, precum și utilizarea unor strategii de comprehensiune și soluționare a sarcinii de lucru. În cadrul probei, este așadar esențial ca absolvenții să țină cont de câteva indicații ce îi vor ajuta să-și eficientizeze competențele:

  • să își aloce timp (aproximativ 45 de secunde) pentru a se familiariza cu întrebările și cele patru variante de răspuns și a selecta/sublinia cuvintele-cheie ce îi vor ghida apoi în selectarea răspunsurilor corecte;
  • să asculte cu atenție fiecare dintre secvențele înregistrate, diferențiind, mai ales în cazul celei de-a doua, vocile care rostesc textul;
  • să identifice indicii lingvistice în textul audiat care să facă legătura între întrebări și variantele de răspuns, având in vedere și faptul că ele se bazează adeseori pe sinonimie și nu pe folosirea efectivă a acelorași cuvinte în materialul audio și în cerință;
  • să aleagă răspunsul corect la întrebări bazându-se, în principal, pe prezența efectivă a informațiilor/sinonimelor și nu pe deducții din context.

Proba de înțelegere a unui text scris (Reading) presupune lectura a două texte-suport, de nivel A1-A2, respectiv B1-B2. Sarcinile de lucru asociate celor două texte implică alegere multiplă, de tipul True/False/Doesn’t say și respectiv, patru variante de răspuns la întrebări legate de text.

În rezolvarea cerințelor, la fel ca și în cazul probei anterioare, este esențial ca elevii să țină cont de câteva recomandări:

  • să citească textele suport de cel puțin două ori, subliniind cuvintele cheie și analizând elementele de structură a textului (introducere, paragrafe, concluzie);
  • să utilizeze strategii de lectură a textului (scanning and skimming, inferring, context clues, etc.) care îi ajută în identificarea sensului global și a detaliilor necesare rezolvării cerințelor;
  • să verifice corelația dintre text și răspuns, asigurându-se că informațiile care stau la baza alegerii uneia dintre variante se regăsesc efectiv în text (prin sinonimie sau transcriere) și nu sunt doar intuite din context;
  • să nu aleagă răspunsul corect prin omiterea celorlalte variante, ci mai degrabă prin verificarea atentă a fiecărei opțiuni, în corelație cu textul.

Proba de evaluare a competențelor de scriere în limba engleză (Writing) presupune redactarea a două texte, unul funcțional (de tipul e-mail sau scrisoare), de nivel A1-A2 și altul nonliterar (de tip eseu), de nivel B1-B2. Pentru maximizarea punctajului, în elaborarea și redactarea ambelor texte, candidații trebuie să țină cont de câteva sugestii:

  • să respecte cerința, abordând-o în detaliu și prezentând idei relevante pentru tema propusă;
  • să își organizeze ideile în scris în mod coerent, respectând structura specifică tipului de item. De exemplu, este foarte important ca eseul argumentativ să aibă o introducere, un thesis statement, paragrafe dezvoltate care prezintă problema din perspective diferite, restatement și o concluzie;
  • să folosească elemente variate de vocabular, conectori lingvistici și formule specifice limbajului formal sau informal (în funcție de cerință);
  • să utilizeze corect structurile gramaticale corespunzătoare nivelului de limbă;
  • să redacteze corect textul, din punct de vedere al ortografiei și al punctuației din limba engleză, adeseori diferite de limba română (cum ar fi absența alineatelor sau folosirea Oxford comma).

Proba de evaluare a competențelor de producere a mesajelor orale (Speaking) este structurată pornind de la trei întrebări deschise, două de nivel A1-A2 și una de nivel B1-B2, ce presupun enumerarea unor idei cu privire la o temă dată, descrierea unor evenimente/persoane și argumentarea opiniei asupra unui enunț dat. La fel ca și în cazul probelor anterioare, absolvenții pot obține punctajul maxim, în măsura în care au în vedere următoarele recomandări:

  • să își structureze coerent răspunsurile la întrebări, exprimând idei relevante pentru temele propuse;
  • să nu redacteze, în timpul alocat pregătirii răspunsurilor, texte/paragrafe, pe care apoi să le citească în fața comisiei de examen. Răspunsurile la întrebări trebuie să denote, pe cât posibil, spontaneitate și coerență în gândire, exprimate liber;
  • să ofere răspunsuri dezvoltate la toate cele trei întrebări, utilizând un vocabular specific nivelului de limbă, precum și conectori lingvistici și formule specifice limbajului academic;
  • să utilizeze corect structurile gramaticale ale limbii engleze;
  • să folosească pronunția, intonația și accentul specifice limbii engleze;
  • să gestioneze eficient elementele de limbaj non-verbal si paraverbal, să mențină contactul vizual cu examinatorii și să aibă o atitudine serioasă, dar relaxată în același timp.

În ansamblul ei, Proba C de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională studiată pe parcursul învățământului liceal are un nivel de dificultate mediu și oferă absolvenților oportunități variate de a-și pune în valoare abilitățile lingvistice, în încercarea de a obține punctajul maxim, aferent nivelului B2.

Proba de evaluare, ca și studiul unei limbi străine în general, nu presupune memorare, dimpotrivă, stimulează gândirea critică și încurajează exprimarea opiniilor personale, ceea ce o face probabil una dintre cele mai eficiente din cadrul examenului de Bacalaureat, reliefând măsura în care tinerii adulți sunt pregătiți pentru interacțiuni multiculturale în contexte locale și globale”.

DOCUMENTE AUDIO Model de subiect – competențe în limba engleză BAC 2025 (sursa):

Subiect – audio:

Barem – audio:

Subiect – scris:

Barem – scris:

Subiect – oral:

Barem – oral:

Despre profesoara Cristina Mocanu:

Cristina Mocanu este mentor, formator și profesor de limba engleză la Colegiul Național „Costache Negruzzi” din Iași. Absolventă a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, deține un masterat în Studii Americane și un doctorat în domeniul studiilor culturale, având o experiență didactică de peste 15 ani, pe parcursul căreia a conceput și coordonat numeroase proiecte de inovație educațională, cu o tematică ce variază de la performanța academică, responsabilitate socială, la digitalizare și educație media, în colaborare cu numeroase instituții și organizații non-guvernamentale, potrivit descrierii furnizate de aceasta.

Conform aceleiași descrieri, alumna a programului Fulbright Teaching Excellence and Achievement, profesoara are o experiență internațională relevantă, implementând proiecte educaționale sau beneficiind de stagii de pregătire și cercetare în Uniunea Europeană, Asia și Statele Unite ale Americii.

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
  • 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
  • 27-29 ianuarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 3-5 februarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
  • 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 20 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 30 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea august 2025:
  • 14-21 iulie 2025: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 4-5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 6 august 2025: ⁠Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 7-8 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 18 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 19-20 august 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 26 august 2025: Afișarea rezultatelor finale
Citește și:
DESCARCĂ Modele de subiecte pentru competențele lingvistice – oral, scris, citit, audio la limbile străine pentru Bacalaureat 2025, publicate de Ministerul Educației: engleză, franceză, germană, spaniolă, italiană, portugheză, japoneză, chineză, ebraică, rusă
BAC 2025 Modele de subiecte pentru proba orală la limba română, română pentru candidații maghiari, secțiile germane și alte limbi ale minorităților naționale, publicate de Ministerul Educației – DESCARCĂ Bilete competențe lingvistice
Modele de subiecte BAC 2025 la Limba română pentru minoritatea maghiară, publicate de Ministerul Educației. Elevii susțin proba în premieră cu subiecte diferențiate, inclusiv pentru tehnologic: itemi lacunari, eseuri pe texte la prima vedere – printre cerințe
ULTIMA ORĂ Modele de subiecte Bacalaureat 2025, publicate de Ministerul Educației – descarcă teste la Română, Matematică, Istorie, Română pentru candidații maghiari, Anatomie, Biologie, Chimie, Fizică, Geografie, Informatică, Socio-umane

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Câți bani primesc în plus profesorii care participă la Evaluarea Națională, Bacalaureat, Admitere liceu, Titularizare și Definitivat în 2024, față de 2023. Singurele funcții fără majorare sunt la Definitivat: președinții comisiilor din centrele de evaluare cu peste 250 de candidați și secretarii 

Profesorii care participă la examenele naționale din 2024, Evaluarea Națională, Bacalaureat, Admitere liceu, Titularizare și Definitivat vor primi în plus sume variind de la 50 de bani, pentru funcția de…
Vezi articolul

Cristache, Federația părinților: Rezultatele de la Evaluarea Națională sunt un mare câștig / Și la Bacalaureat trebuie schimbată evaluarea cu itemi de tip obiectiv, chiar de anul următor / Trag un semnal de alarmă pentru copiii care acum intră clasa a VI-a

Rezultatele de la Evaluarea Națională sunt un mare câștig, a declarat pentru EduPedu.ro Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar. Acesta a spus că, după…
Vezi articolul

BAC 2024 Competențe la Limba germană modernă. Proba explicată de profesoara Octavia Popescu și sfaturi pentru candidați: Încurajez toți elevii să învețe cel puțin două limbi străine, oricare ar fi acestea

Un ghid de prezentare a probei de evaluare a competențelor lingvistice la limba germană modernă pentru candidații la examenul de Bacalaureat 2024 a fost realizat pentru Edupedu.ro de profesoara Octavia…
Vezi articolul