Gabriel Vrînceanu, șef-serviciu Curriculum MEC: Noile planuri-cadru dau putere profesorilor să propună ore pentru performanță sau remediale / Încercăm să nu mai încorsetăm profesorul într-o programă unică, care uneori nu este adaptată nivelului elevilor

6.230 de vizualizări
Foto: captură video
Profesorii vor avea mai multă libertate în adaptarea materiei și în organizarea orelor pentru elevii cu performanțe deosebite sau pentru cei care au nevoie de ore remediale, afirmă, luni, șeful Serviciului Dezvoltare Curriculum – CNPEE, Gabriel Vrînceanu, într-un webinar live despre noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu.

Noile planuri-cadru vizează flexibilizarea programelor școlare și oferă școlilor posibilitatea de a introduce cursuri suplimentare pentru performanță sau recuperare, în funcție de nevoile elevilor, a afirmat Vrînceanu. Modificările nu presupun eliminarea unor materii, ci o flexibilizare a curriculumului, astfel încât profesorii și elevii să aibă mai multă libertate în alegerea și adaptarea conținuturilor, susține șeful Serviciului Dezvoltare Curriculum din cadrul CNPEE: „Încercăm să nu mai încorsetăm profesorul într-o programă unică, care poate uneori nu este adaptată nivelului elevilor, lucru pe care de care mulți colegi se plâng, se plâng de faptul că programa îi obligă să facă ceva și ei și-ar dori să facă altceva. Acum le dăm ocazia să facă acest lucru”, a afirmat el.

Un punct esențial al noii structuri îl reprezintă așa-numitul curriculum de specialitate flexibil, care permite școlilor să introducă discipline suplimentare, fie pentru performanță, fie pentru recuperare și remediere: „Acest curriculum de specialitate flexibil permite școlii să introducă ore din ariile curiculare de specialitate pentru clase specializate de performanță sau de remediere. Deci un foarte, foarte mare accent este pus pe școală. Ceea ce precizăm este că acum noutatea adusă de aceste proiecte, de planul-cadru, dă puterea profesorilor să propună discipline adaptate nevoilor elevului și intereselor elevului, bazându-ne pe capacitatea profesională a colegilor să propună lucruri interesante, dă puterea elevilor, să facă alegeri informate”, a afirmat Gabriel Vrînceanu.

Redăm integral explicațiile șefului serviciu Dezvoltare Curriculum – CNPEE, Gabriel Vrînceanu, pe tema noilor planuri-cadru:


Prima situație care a apărut în spațiul public, sau una dintre ele, a fost statutul latinii, al elementelor de limba latină și cultură romanică, respectiv, literatura universală. În cazul filierei teoretice, profilul umanist, specializarea filologie, așa cum știu colegii noștri care predau latina, ora aceasta este în trunchiul comun, așa cum este definit acum în vigoare și în curriculum diferențiat. Noi le-am propus să fie în curriculum de specialitate, pentru că nici acum latina nu este studiată de toți elevii României, indiferent de filieră.

Ea este studiată doar la profilul umanist, mai mult la specializare a filologie și mai puțin la științe sociale. De ce am prevăzut noi acest lucru, un CS (curriculum de specialitate) flexibil? Primul argument este că într-un fel pot face latina pentru elevii care au intrat cu 5 și altfel pot face latina pentru elevii care au intrat cu 10, încercăm să nu mai încorsetăm profesorul într-o programă unică, care poate uneori nu este adaptat nivelului elevilor, lucru pe care de care mulți colegi se plâng, se plâng de faptul că programa îi obligă să facă ceva și ei și-ar dori să facă altceva. Acum le dăm ocazia să facă acest lucru.

Iar faptul că în proiectul nostru de planuri-cadru, așa cum este prevăzut această specializare filologie de la profilul umanist are prevăzut și CDEOȘ (curriculumului la decizia elevului din oferta școlii), unde noi am văzut latina și elementele de cultură romanică și literatura și literatură universală, au prevăzut ca și disponibilitate între 16 și 26 de ore per total liceu. Deci colegii noștri de la filologie au toată zona de propunere a studiului latinei acolo unde elevii sunt interesați și acolo unde profilul de formare a elevilor de specializarea aleasă cere acest lucru. Aceeași abordare este valabilă și pentru științe sociale, unde deja numărul de ore este și mai mare pentru CS flexibil și CDEOȘ.

Am înțeles îngrijorarea colegilor noștri pentru că în proiectul de plan-cadru nu au văzut explicit scrisă latina sau elementele de limbă latină și cultură romanică sau literatura universală nu le-au văzut explicit scrise în CS, noi acolo am scris discipline din aria curriculară limbă și comunicare. Dacă îi liniștește și această îngrijorare este calmată de faptul că în acea propunere de discipline posibile pentru ce este flexibil, adăugăm și latina, adăugăm și greaca, adăugăm și literatura, respectiv literatura universală, care sunt discipline din aria curriculară limbă și comunicare. Acest lucru se va regăsi în varianta finală a planurilor-cadru.

O altă disciplină care a fost des prezentă în mesajele de la dumneavoastră a fost geografia, cu aceeași abordare: s-a scos geografia obligatorie. Aceasta este o informație incompletă, deci falsă. Geografia a rămas obligatorie la clasa a IX-a și la clasa a X-a, cu același număr de ore ca și până acum și a trecut în curriculum de specialitate la filiera teoretică, profilul umanism și profilul filologie și la filiera tehnologică. Pot lua și voi lua separat fiecare dintre profile pentru a vedea unde este deja prinsă geografia în propunerea de plan-cadru. Așa cum vă spuneam la filiera teoretică, profilul umanist, în clasa a IX-a și a X-a numărul de ore alocat geografiei a rămas identic cu ceea ce este acum, iar elevii interesați de la profilul real pentru clasa a XI-a și clasa a XII-a unde s-a diminuat cu o oră, pot face acest lucru prin CDEOȘ. Geografie adaptată intereselor lor, pe care cel mai bine le cunosc profesorii din școală, care vor face această propunere.

La filiera teoretică, profilul umanist, specializare a științei sociale, dacă vă uitați la trunchiul comun și curriculum de specialitate în propunere, numărul de ore alocat geografiei este identic, inclusiv la clasa a XI-a și a XII-a cu cel din planurile-cadru în vigoare, iar CDEOȘ va aduce doar un plus. Deci, pentru științe sociale, numărul de ore s-a păstrat inclusiv la a XI-a și la a XII-a și este și posibilitatea unui plus la profilul umanist specializare a filologie.

Am ajuns la filiera tehnologică, unde avem trei profiluri profilul servicii este adevărat că propunerea diminuează cu o oră geografia studiu geografie în clasa a XI-a și a XII-a față de planurile-cadru în vigoare, dar sunt adăugate discipline de specialitate așa cum este normal în curriculum de specialitate, precizându-se clar geografia economică și geografia serviciilor la aceste clase, ceea ce duce la un același număr de ore, dar adaptat nevoilor și intereselor elevului la filiera tehnologică, profilurile tehnic și resurse naturale și protecția mediului. Este adevărat că trunchiul comun plus curriculum de specialitate diminuează cu o oră la clasele a XI-a și clasa a XII-a față de situația actuală din trunchiul comun și curriculum diferențiat, deoarece sunt prevăzute în disciplinele de specialitate unități de învățare pe temele de interes legate de domeniul geografic.

(…) Chiar dacă geografia este, așa cum este și normal, disciplină din cadrul examenului de bacalaureat, nu este obligatoriu ca temele să fie studiate în clasa a XII-a. Ele pot fi foarte bine să fie studiate și în clasele a IX-a sau clasa a X-a. Ca exemplu, vă dăm situația de acum de la logică și de argumentare sau de la biologie vegetală și animală, care sunt printre probele cele mai cerute de elevi ca și probă la alegere. Deși ele sunt studiate mai devreme în liceu, ele sunt foarte, foarte cerute de elevi la examenul de bacalaureat și examen și rezultatele sunt în consecință. Nu uităm și din nou revenim la faptul că CDEOȘ-ul și legea permit ore în normă de pregătire a examenului de bacalaureat. Deci dacă există temerea că elevii vor uita până în clasa a XII-a lucruri care le sunt necesare pentru examenul de bacalaureat, acesta vor putea fi studiate la cererea elevilor, în funcțiile de nevoile din fiecare unitate de învățământ.

(…) Din nou am văzut că în spațiul public circulă informația că am tăiat din clasa a XII-a istoria românilor care se publică pentru bacalaureat. Din nou facem precizarea că programa se va reorganiza conform cerințelor dumneavoastră.

Este bine să precizăm faptul că istoria, ca și geografia, au un rol foarte, foarte important în CS flexibil de la profilul umanist și precizăm clar că la profilul umanist, specializarea filologie, acest flexibil CDEOȘ are alocate între 20 și 30 de ore per total liceu la profilul umanist. Spațiu suficient pentru a integra la oferta școlii și la decizia elevilor istoria foarte, foarte clar particularizat, pentru că s-ar putea ca într-o școală elevii să fie interesați de istoria migrațiilor, iar s-ar putea ca în altă școală elevii să fie interesați de o istorie economică, cu trimitere la marele descoperire geografice. Nu voi intra eu în detalii, pentru că eu sunt un profesor de altă disciplină.

Un alt aspect de interes asupra căruia atragem atenția este faptul că acest curriculum de specialitate flexibil permite școlii să introducă ore din ariile curiculare de specialitate pentru clase specializate de performanță sau de remediere. Deci un foarte, foarte mare accent este pus pe școală. Ceea ce precizăm și trebuie făcută precizare este că acum noutatea adusă de aceste proiecte, de planul-cadru, dă puterea profesorilor să propună discipline adaptate nevoilor elevului și intereselor elevului, bazându-ne pe capacitatea profesională a colegilor să propună lucruri interesante, dă puterea elevilor, să facă alegeri informate. Și ne referim la elevi de 17 ani care în 2 ani vor fi capabili să aleagă, să facă alegeri pentru societate și dă ocazia fiecărei școli, ca în funcție de resursa umană pe care o are să facă propuneri adecvate copiilor care vin de obicei la ei.

Informații de context

Amintim faptul că proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri, 31 ianuarie, la ora 18:00, după cum a relatat Edupedu.ro Acestea vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere începând cu anul școlar 202-2027. Elevii care vor intra anul viitor în clasa a IX-a vor fi primii care vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a Educației.

În momentul de față, curriculumul pentru liceu este organizat respectând planurile-cadru adoptate în 2004 și 2009, în funcție de filieră. O reformă curriculară ar fi trebuit să fie făcută încă din 2020, însă aceasta a fost amânată în mod repetat de politicieni.

Edupedu.ro a semnalat cele mai importante schimbări din planurile-cadru, comparativ cu cele anterioare, care au generat nemulțumire în rândul specialiștilor din țară.

Modificările vizează și domeniul științelor exacte: fizica, chimia și biologia sunt eliminate din trunchiul comun pentru liceenii de la filiera real, în clasele a XI-a și a XII-a, iar biologia, istoria și geografia sunt scoase de la clasa a XII-a la profilul Mate-Info. Noile planuri-cadru prevăd o creștere a numărului de ore de informatică în clasele IX-X la Mate-Info, de la una la două, scăzând apoi de la patru la trei în clasele XI-XII, în timp ce la profilul filologie sunt prevăzute mai multe ore de limba română.

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că aceste modificări urmăresc descentralizarea curriculară și încurajarea performanței, dar a precizat că limbajul final al planurilor-cadru va fi stabilit după consultări suplimentare. 

Citește și:
Numărul orelor alocate pentru discipline în proiectul de planuri-cadru de liceu nu ține cont de „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, perioade „degrevate de cursuri” / În trunchiul comun, principala țintă a criticilor privind eliminarea sau restrângerea unor materii, 120 de ore prevăzute în proiect nu vor exista, de fapt

9 comments
  1. Planuri cadru făcute de profesori universitari și diferiți indivizi fără a lua pulsul liceelor. Nu mai invata, sunt analfabeți copii! Pai cine a scos tezele? Aaa, erau prea stresați! Programa este super aglomerata la toate clasele, azi faci un capitol , săptămâna viitoare altul. Când mai este timp de sedimentare? La Liceele sportive Geografia este scoasa definitiv de la clasele a XI și a XII A, pe principiul…nu trebuie sa știe ca sunt sportivi. Nu exista posibilitatea sa propui nici un fel de opțional, nici la CS nici la CDEOS . Experți în educație din cărți care au copiat din diverse alte state și experimentează la noi. Hai sa implementam masa pentru toți copii și nu vor mai lipsi, sa dam din nou teze și sa mai aerisit programa!

  2. O mare peteceală făcută pe grabă doar de dragul de a da mai multă libertate elevilor și de a fi făcută.
    Le doresc tuturor celor care s-au perindat pe la “Misterul” Educației să aibă parte de aceleași “mutilări” pe care le-au făcut în ultimii 30 de ani în acest sistem !!!!

  3. Și unde voi munci pe viitor dacă se diminuează coeficientul la tehnologic, deși ora predată este întreagă ca si cei de la profil uman?La protecția mediului predau profesorii care habar nu au despre geografie.
    Vreți bac din geografia claselor IX-X? Propun sa se dea din modulele de specialitate de la protectia mediului. Și asa nu mai avem loc în sistem.

  4. Zice domnul ca “Așa cum vă spuneam la filiera teoretică, profilul umanist, în clasa a IX-a și a X-a numărul de ore alocat geografiei a rămas identic cu ceea ce este acum, iar elevii interesați de la profilul real pentru clasa a XI-a și clasa a XII-a unde s-a diminuat cu o oră, pot face acest lucru prin CDEOȘ.” Asta e adevarat, dar daca s-a diminuat cu o ora cand exista o singura ora, inseamna ca s-a eliminat. Deci e falsa afirmatia dumnealui, ca el asa zice: incomplet inseamna fals. O fi facut Logica prin facultati, ca parca e prof de mate. Sau macar 1-1=0?

  5. Se pot propune ore in CDS, dar problema este ca uneori, chiar daca se voteaza un anumit optional, directorul, complice cu profesorul diriginte la clasa caruia s-a votat, decide sa “aleaga” alt optional.
    Astfel ar fi necesara transparenta in alegerea optionalelor, altfel va dati seama ce se va intampla.

    1. Țeapa este alta: opționalele propuse se dau libere la Isj și vine încă un cadru didactic care își completează/întregește etc. norma didactică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like