Liceenii de la real nu vor mai avea în clasele a XI-a și a XII-a disciplinele Fizică, Chimie și Biologie în trunchiul comun, potrivit proiectului cu planurile-cadru pentru liceu. Documentul a fost pus în consultare publică, vineri, 31 ianuarie, de Ministerul Educației.
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Conform proiectului, la clasele a XI-a și a XII-a, în trunchiul comun nu mai sunt incluse fizica, chimia și biologia.
La specializarea de „Matematică-Informatică”, fizica este inclusă în curriculumul de specialitate și are 2 ore pe săptămână (clasele a XI-a și a XII-a), iar chimia are 1 oră pe săptămână (clasele a XI-a și a XII). În curriculumul de specialitate, Biologie are 1 oră pe săptămână în clasa a XI-a, tot la specializarea de matematică-informatică.
Proiect de plan-cadru pentru filiera teoretică – specializarea „Matematică-informatică”

La specializarea de „Științe ale naturii”, elevii claselor a XI-a și a XII-a au Fizica, Chimia și Biologia trecute la curriculum de specialitate, fiecare cu câte 3 ore pe săptămână, fără să mai figureze în trunchiul comun.
Proiect de plan-cadru pentru filiera teoretică – specializarea „Științe ale naturii”:

- Iată cum arată, în prezent, planurile-cadru pentru specializările „Matematică-Informatică” și „Științe ale naturii”:


Ce înseamnă trunchi comun și curriculum de specialitate, potrivit proiectului Ministerului Educației
„Trunchiul comun (50%), prevăzut în legislație, asigură competențele de bază (cultură generală) și contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezintă suport fix pentru cultura generală. Majoritatea disciplinelor/temelor sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în 5 arii curriculare”.
„Curriculumul de specialitate (35%), ca dezvoltare inovativă, asigură competențele de specialitate, generale și specifice, proprii unui profil și unor specializări/calificări profesionale, înlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferențiat, prezent în actualele planuri-cadru în vigoare, aducând și aport la formarea competențelor-cheie. Ponderea sa crește de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%). Este suport semiflexibil pentru cultura de specialitate și include două componente: (1) componenta fixă (între 77-100%, reprezentând 8-13 ore) și (2) componenta flexibilă (între 0-23%, reprezentând 0-3 ore, care pot personaliza specializarea); procentele de 0% și 100% se referă la filierele vocațională și tehnologică, unde curriculumul de specialitate este fix, odată aleasă filiera/specializarea. Unele discipline/teme sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere).”
DOCUMENT DESCARCĂ PROIECT Planuri-cadru liceu 2025:
Foto: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
51 comments
Mare zarva ca pierd profesorii ore pe care nici nu le faceau.
Ore de fizica date profilor de religie si muzica pt imbuibarea portofelului. Despre ce vorbim.
Chimie fizica, adica tampenii care in occdident nu se mai fac de ani buni, relicve comuniste sovietice.
Hai sa lasam minciunile ca e nevoie de materii care nici nu se fac ca nu au nici profesori si nici nu intereseaza pe nimeni si sa ne modernizam.
De ce sunt Istoria Evreilor si Istoria Comunismului in trunchiul comun?
Ce aberatie…
Li se baga fortat in cap elevilor niste neadevaruri spre a îi manipula mai usor cand vor avea drept de vot.
Nu sunt de acord cu predarea istoriei evreilor , nu e istoria noastră! In niciun caz!!! Iar istoria comunismului poate fi studiată cateva ore la clasa, dar in niciun caz ca materie de un an .
LOOOOL. suntem martorii in timp real a ultimului pas spre distrugerea totala a unei natiuni.
Toată încurcătura a fost lăsată moștenire de DECA.
Ea nu a contestat ,,legea” din Parlament care introducea obligatoriu Istoria evreilor Holocaustul si apoi Istoria comunismului cu sprijinul lui Ciucă si insistența lui Iohannis.
,Miaunel’ David se teme să reacționeze la asta (a primit portofoliul de la PNL, care nu se dezice de Iohannis) deși declara hotărât că le va transforma in unități de învățare mai deunăzi.
Pt ca nu a făcut asta a trebuit sa scoată, așa cum anticipam, Istoria Românilor si Geografia.
In cea ce privește Fizica , Chimia si Biologia mutate din TC in CS sau CDEOS ar avea o noimă dacă s-ar explica concret poziționarea acestora clara in structura PC pt ca pare că se face o confuzie voită între CS si CDEOS.
In plus structurarea normei didactice de 18 ore (ore TC si CS+CDEOS) era esențial sa fie lămurită acum pt a fi clar cine va putea prelua aceste ore din 2026.
Concluzii
Ministerul face o ,,românească”
1. Nu mai avem profesori de științe ?
Nu pregătim alții ci scoatem disciplinele respective.
2. Vrem să scoatem titularizarea in viitor?
Mutăm orele din TC in CS si CDEOS și apoi le spunem că nu au nr de ore necesar pt catedre vacante viabile.
3. Vrem să combatem ,, ultranaționalismul” ?
Scoatem jumătate din Istoria Românilor (XI+XII )și așa poate nu vor știi nimic despre trecut (ca sa il putem repeta mai ușor)
4. Introducem mai multă digitalizare deși fondurile din PNRR sunt necheltuite si mai bine de 70% dintre școli nu au primit echipamente deoarece licitațiile nici macar nu sunt finalizate si cel mai probabil banii se vor pierde pt că oricum jaloanele nu sunt îndeplinite.
PS
Ori MEC nu explică prea bine ce a vrut să facă ori DECA nu le-a lăsat instrucțiuni de folosire pt harababura lăsată.
David pare ca va fi invins de Goliat.
Dacă tot nu ne mai interesează istoria ce tot ne agităm atât cu dispariția tezaurului ?
Mai bine dispărem și noi ca națiune…
La Limba străină 2 nu vede nimeni ca din 2 ore a rămas una singură?
Cum sa înveți 30 de elevi intr-o ora pe săptămână o limba străină, atingând toate competentele necesare? Sa scrie , să vorbească, să înțeleagă mesaje orale? Ce să mai vorbim de performanta?!
Romania-țara francofonă!
Urma sa se susțină bacalaureatul peste câțiva ani, după noua lege a învățământului aprobata, la două limbi străine. Cum sa facem asta cu 1 ora pe săptămână?
Fără științele naturii studiate serios, copiii noștri vor putea fi prostiți de orice impostor. Oricum, oamenii stau tostă ziua pe TikTok. Ce pretenții vom putea să avem de la generațiile viitoare? Într-o lume a științei și tehnologiei ei vor fi cei mai mari ignoranți.
De acord să se scoată biologia de la orice profil,dar să nu mai fie luată în considerare ca probă de bac pt aceste profiluri!
Din aceste planuri cadru se înțelege faptul ca elevii de la profilul real nu vor mai studia nimic real! O adevărată bătaie de joc la adresa educației pentru viitorul populației acestei tari!
idioți! idioți! idioți!
ce fel de psiholog este trogloditul ăsta de ministru al educației?
sigur a făcut facultatea la SRI la seral!
Câte 2 ore de limbi moderne și Om și societate câte una? Ce fel de societate vreți să construiți? Europeană?
Nu se poate sa se elimine din trunchiul comun, Istoria și Geografia și să se înlocuiască cu Istoria Comunismului și Istoria Evreilor.Acestea se pot studia în cadrul Istoriei un capitol separat este suficient. Ați zăpăcit învățământul românesc.Elevii sunt îngroziți de aceste schimbări.Ei nu sunt consultați,materie foarte multă,ineficiența,de unde și scăderea calității învățământului.Cui mult respect,ganditi-va bine.
Și profesorii de asemenea sunt consternați de impostura decidenților. Profesorii nu sunt întrebați de nimic, doar li se impun fără nici o consultare toate inepțiile care le flutură prin cap celor de la “vârf”.
Nu se poate sa se elimine din trunchiul comun, Istoria și Geografia și să se înlocuiască cu Istoria Comunismului și Istoria Evreilor.Acestea se pot studia în cadrul Istoriei un capitol separat este suficient. Ați zăpăcit învățământul românesc.Elevii sunt îngroziți de aceste schimbări.Ei nu sunt consultați,materie foarte multă,ineficiența,de unde și scăderea calității învățământului.Cu mult respect,ganditi-va bine.
cei care au conceput Planurile cadru pentru clasele XI-XII ,trebuie duși la psihiatru!
Scoateți tot în afară de educație fizică și dirigenție! Apoi elevii să dea bac-ul doar la cele două discipline menționate.
Scoase din trunchiul comun nu înseamnă eliminate. Sunt puse la CS fiind obligatorii pe specializarile din profilul real.
Informați exact cititorii!
Având în vedere că este bătaie pe locurile de la medicină, că de salariile sunt colosale, nu cred că științele trebuie scoase. Nu știm ce facem mâine darămite să vizualizeze un elev/ copil ce vrea să facă peste 2 sau 4 ani. Dacă ne gândim așa poate sunt elevi care vor la real dar calculatorul îl distribuie la uman, aberant.
Nu cred că se încurajează nici meditațiile, având în vedere că se dorește desființarea examenelor de admitere. Trăiască dosarul cu șină, se pare că noi atât putem mai nou.
De ce credeți că pe vremuri veneau străinii la noi să învețe? pentru că se făcea carte pe bune. În prezent în preuniversitar, se dau note pe referate, adică pe ce copiază de pe net iar la facultate, examenele se dau cu cursurile pe bancă.
A plecat UNA de la învățământ și a venit UNU. De ce să mai frecventezi cursurile ? Viața te învață mai multe decât școala.
mai nimerit ar fi sa i și dezvoltam puțin personal…ii îndopăm cu mate,fizica și chimie și nu s in stare sa vorbească despre ei, sa lucreze cu ei …opționale peste opționale,care mai de care mai cretine….
In ritmul acesta politicenii extremiști vor câștiga din primul tur fără să își mai facă campanie. Eu nu înțeleg cine vine cu aceste aberații și cum de nu le vede nimeni din minister?
Curriculum de specialitate inseamna un fel de trunchi comun,nu va agitati.
Cred ca e ok.
Dar religia la cls 11si a 12a??In prezent sunt clase unde toti elevii au cerere de retras de la religie!!
Și tocmai, ca nu vor studia clasele respective, chiar dacă religia este în trunchiul comun! Religia este bine cum e pusă în planul cadru, acela e normalul.
Se studiază ISTORIA COMUNISMULUI și HOLOCAUSTUL..INCREDIBIL și se elimină MATEMATICA FIZICA,CHIMIA..INCREDIBIL..Chiar suntem PE LOCUL UNU LA IDIOTENIE!
După ce că nu asimilează cunoștințele minime necesare pentru examenul maturității ( și asta nu din cauza profesorilor ci a înțelegerii proaste a libertății), să le scoatem pe toate! La școală să vină să socializeze, să-și prezinte noile achiziții ( la modă) și să ruleze mașina primită în dar la împlinirea vârstei maturității?!
La ce le trebuie istoria, geografia, economia,latina….Doar suntem marțieni!!!!
Sunteți serioși cu acest titlu?
Verificați în actualele planuri cadru și veți constata o minune! Deja aceste discipline nu se mai studiază de ani buni, în clsele 11 și 12/ uman, tehnologic, vocațional!!!
Nu căutați senzația sau manipularea!
Asa ceva e de domeniul psihiatriei. Specialiști 0. Va fi lovitura finală a învățământului românesc…
Cum este posibil? De istoria evreilor nu se ating , este obligatorie pentru toti elevii indiferent de profil!
Sabotaj național nu planuri cadru!
Jos incompetenții și așa zișii specialiști!
Rusine sa va fie! Va bateti joc de o tara întreaga!
Am ajuns sa murim cu zile din lipsa medicilor și scoateți orele de științe ( chimie,fizică,biologie) de la clasele de real? Ce înveți intr o ora/ sap? Ne ati robotizat pe toti cu nspe mii de clase de informatică ! Religie până la clasa 12,cand se stie ca se chiuleste în masă? Religia se face la biserica,cu oameni dedicați!
Va rugam sa țineți cont de realitate! Lăsați ambițiile prostești și propriile interese! Gândiți lucid! Ce facem cu copiii nostri deștepți? Ce fel de oameni formăm? ii gonim în străinătate? Aveti de gând să depopulati țara asta ,sa fim la cheremul altor nații? Ce aveti de gând Cu copiii nostri,tradatorilor?
Dacă vrei să faci religia la Biserică, mergi și călătorește în timp, înapoi în comunism (dar nu înainte de comunism, atunci când se studia în școlile laice).
Așa e!
Matematica și Fizica să fie în trunchiul comun. Opționalele la Chimie și Biologie numai bune pentru cei care vor să fie admiși la medicină. De ce trebuie să îi facă doctori școala gratis pe banii statului?
Așa e!
Si ne vom mira de oameni care cred in existenta elementelor din afara tabelului sau in aur monoatomic.
In conditiile in care program se infantilizeaza masiv, elevii refuza sa gandeasca si sa fie originality prin a copia de pe internet sau a folosi IA mi se pare un masiv pas inapoi.
Dimpotriva, toate aceste materii ar trebui studiate si exemplificate cu experimented pentru a le face credible si interesante.
istoria României obligatoriu la toate formele de invatamant
domnilor din minister sunteți stupizi stupizilor… matematica fizica chimia biologia sunt obiecte obligatorii pentru viitorul acestei țări…dați demisia domnule David pt aceste inepții
Scot materii esentiale, caci cunoasterea vine direct prin “firul divin”. Pastreaza in schimb mizeria fragmentarii anului scolar in module, ca e de porc sa invete omul ca si creierul trebuie hrănit ai antrenat constant cu informatie pentru a se dezvolta. Lasa ca e mai bine asa, vivat aurul monoatomic si informatia o sa ne intre in creier din apa, bauta sub forma de cuburi de gheata puse in bauturile pline de nanocipuri, despre care se stie cu certitudine ca maresc memoria! Ce, smartfoanele nu ai nanocipuri?
David canta pe partiturile proaste ale celor din minister!
Complet opusul a ceea ce ar trebui să facă! De la real ar trebui să scoată romana și franceza/germana, și să pună mai multa știință!
De ce se studiază istoria comunismului și a holocaustului ca materiile separate, pentru ca s-ar fi putut comasa într-o singura materie, noi nefiind evrei, nu avem nevoie de aceste informații decât ca o poveste, nu ca să se dea teze, bacalaureat sau doctorate din ea ?? !!
Pretențiile UE pentru aceste materii sunt doar cu titlu informativ, dar la noi se exagerează unde nu trebuie iar materiile importante, cum ar fi fost o a doua ora de sport pe săptămână, absolut necesara pentru dezvoltarea fizica a adolescenților, se taie din programa.
Dacă copiii ar face mai mult sport, in loc sa facă materii politice inutile, statul ar economisi bani pe tratamente medicale, spitalizări și explozii de diabet la vârstele înaintate, calitatea și durata vieții cetățenilor ar fi mai buna, capacitatea cognitiva și de concentrare a elevilor ar creste și implicit, calitatea invatamantului ar fi mult mai buna. !!
Si asa nivelul de educatie e foarte scazut. Vor fi si mai multi cei care vor crede
ca: ”România are toate metalele rare posibile și imposibile din tabelul lui Mendeleev. Avem aurul monoatomic. Nici nu există pe tabloul lui Mendeleev.” Propun sa nu se mai invete nimic la liceu si fiecare elev sa se educe de pe retele sociale ! Viitor de aur (dar nu monoatomic) tara noastra are 🙁
Mi-e teama ca mergem din rau in mai rau. Pentru profilul real, este absurd ca principala materie studiata sa fie romana, ca la uman. Copiii care merg la real sunt mai interesati de stiinte, fie ca vorbim de mate, fizica, chimie, biologie sau informatica. In loc sa reduca greutatea limbii romane pentru acestia pentru a face loc mai multor ore de stiinte (care sunt prea putine oricum), inclusiv sa reduca ponderea limbii romane la BAC (alta aberatie – 1/2 din nota de la BAC e data de notele la limba romana pentru copiii de la real), ei fac exact pe dos.
Tovarasa Elena Ceausescu ar fi tinut doliu.
Hi hi
La mate-info și știinte ale naturii 2 ore de fizică și tot 2 ore de istorie? Voi ați înebunit? V-ati extirpat o parte din creieraș? Și nu este așa că în Israel se predă Istoria României în trunchiul comun? În programa de Istorie nu există o abordare a acestei teme, a Holocaustului, trebuie disciplină separată cu 2 ore pe săptămànă?
Domnule ministru, se confirmă încă o dată ceea ce se spune despre psihologi. prin America pe unde v-ați specializat ați văzut vreun inginer să nu știe Fizică? Ați văzut medic să nu știe Biologie sau Chimie. Cine se ocupă de sistemul educațional din România? OMV, ONG-urile pe care predecesorii dumneavoastră din România e(șuată)ducată i-au chemat la elaborarea Legilor Educației (dacă nu le-or fi primit gata făcute și ei doar le-au aprobat)? Vreți să distrugeți complet țara asta omorându-i viitorul. De asta poporul nu vă mai vrea nici PNL și nici PSD pentru că VOI ați adus țara unde este acum. Așa cum scoateți voi din TC orice disciplină care nu v-a plăcut când erați elevi sau ce visați noaptea poate o să vă scoată și pe voi cineva în afara legii.
Titlul nu este unul complet și poate ușor tendențios. Cele 3 discipline nu sunt in TC, ci in CD si cu acelasi numar de ore (sau chiar mai mult daca se iau in considerare orele de CD flexibil sau CDEOS). Prin urmare elevii de la real vor avea mai multe ore de Fizica/Chimie/Biologie decât acum, doar ca nu mai sunt în TC.
Buna seara,
Si mai nimerit ar fi sa le dam diploma de bac fara “trunchiuri si ramuri stiintifice” celor de la real. Astfel statul roman care oricum nu educa elevii de liceu, le arata direactia meditatiilor ca sa aiba cunostiinte stiintifice.
Dupa ce au facut praf programa de liceu, fara recapitulari, consolidare materie, manuale din cretacic, needitate de zeci de ani si lipsa tezelor, liceeni mai primes o lovitura la temelie!
Usurarea “trunchiurilor reale” este un alt pas catre catrastofa invatamantului de stat care nu mai este de mult timp gratuit!
Un parinte revoltat si ingrijorat de creativitatea diriguitorilor!
Nu este gratuit dar nu costa zeci de mii de euro pe an ca în străinătate. Cine vrea educație cum încă mai avem noi în licee,plătește cam 30000 de euro pe an la școală.
Corect!!! Totodată Ministerul a rezolvat și problema deficitului de profesori de fizică, chimie și biologie prin această reducere a numărului de ore ale acestor discipline.
Adevărul este că elevii olimpici internaționali ,,și-au făcut prea mult de cap,, acumulând atâtea medalii de aur, argint și bronz la Fizică, Chimie, Biologie, Științele Pământului , Astronomie și Astrofizică.
UE are nevoie preponderent de ,, specialiști români,, în diverse domenii de activitate: muncitori necalificați în agricultură și construcții, măturători stradali, sortatori in fabricile de reciclare a deșeurilor menajere………
Vivat,, Patria nostra educata,,.
Și apropo: în locul Limbii latine și a Literaturii universale, ,,rase ,, din planurile cadru, propun introducerea limbii ruse și a culturii și civilizației estice, că doar nu suntem popor latin.
Pe lângă Istoria evreilor, poate fi introdusă istoria fostei URSS și a altor națiuni, numai a românilor, nu.
O tempora, o mores!
se face rusa… la liceele militare. stiu ei ceva…
Da, acum ceva timp, onorat domnul ministru zicea ca luptă contra pseudo-stiintei. Acum văd cum, scoate tot ce înseamnă formarea gândirii abstracte și a cunoștințelor stiintifico-tehnice. Inclusiv învățământul tehnic l au făcut praf! Ce pregatire or avea cei care fac politicile educaționale?