Secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, a spus că Ministerul are „toată încrederea în colegii profesori și manageri că pot alege strategia potrivită în funcție de resurse ca să propună discipline care să atragă elevii”. Cristescu a făcut această precizare în cadrul unei sesiuni online live de informare și răspunsuri la întrebări despre proiectele de planuri-cadru de liceu 2025, pe care Ministerul le-a pus în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie.
Secretarul de stat Bogdan Cristescu le-a răspuns profesorilor și directorilor la o întrebare legată de curriculumul la dispoziția elevului din oferta școlii (CDEOȘ) prin care elevii vor avea de ales anumite materii opționale. Mai exact, o întrebare a adus în discuție posibilitățile școlilor de a organiza CDEOȘ.
„Noi avem toată încrederea în colegii profesori și directori că pot alege strategia potrivită în funcție de resurse ca să propună discipline care să atragă elevii”, a spus Bogdan Cristescu.
O altă întrebare legată de curriculum la dispoziția elevului din oferta școlii a făcut referire la faptul că unii elevi ar fi tentați să aleagă materii mai ușoare în CDEOȘ.
Bogdan Cristescu a subliniat din nou că profesorii trebuie să știe să îi îndrume pe elevi să aleagă disciplinele.
„Dacă ne punem problema că un elev de 17 ani va face o alegere pentru un beneficiu minor și că noi ca și comunitate școlară și ca profesori, în 3 ani pe care îi avem în față până la acel moment al alegerii nu vom reuși să ne ajutăm elevii să facă alegeri informate, înseamnă că o bună parte din ceea ce trebuie să facem noi în sistemul de educație nu a fost îndeplinit”.
Redăm răspunsul integral al secretarului de stat Bogdan Cristescu
Întrebare: Alegerea elevului din CDEOȘ se va face și după oferta școlii. Este posibil ca școala să nu poată prea mult.
Domnule Minone, vă mulțumim pentru observație. Acesta este și motivul pentru care noi am spus că de acum începând, școala își poate face o strategie pentru ca până în momentul alegerii de acum în 3 ani, probabil cel mai mult pentru clasa XI și a XII, școala să poată.
Noi avem toată încrederea în colegii noștri din școli, atât manageri cât și profesori, că pe de o parte pot alege strategia cea mai potrivită în funcție de resursele umane și de resursele de spații pe care le au și în aceeași măsură avem toată încrederea în colegii noștri profesori că sunt capabili să propună discipline care să atragă elevii și care să-i facă să participe cu interes.
(…) Bogdan Cristescu: Un alt comentariu: Se știe foarte bine elevii aleg materiile unde au note mari, fără ca efortul de a învăța mare lucru. Acesta este riscul acestor CDEOȘ.
Este o observație pe care am auzit-o de la mai mulți colegi și atunci trebuie să fim noi proactivi ca și profesori, pentru că dacă ne punem problema că un elev de 17 ani va face o alegere pentru un beneficiu minor și că noi ca și comunitate școlară și ca profesori, în 3 ani pe care îi avem în față până la acel moment al alegerii nu vom reuși să ne ajutăm elevii să facă alegeri informate, înseamnă că o bună parte din ceea ce trebuie să facem noi în sistemul de educație nu a fost îndeplinit”.
Ce este Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ)
Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii reprezintă segmentul curriculumului național care permite dezvoltarea de către fiecare unitate de învățământ a propriului proiect curricular.
- pentru învățământul liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, constituie o ofertă educațională propusă la nivel național/regional/local/al unității de învățământ și care promovează trasee particulare de învățare, pentru susținerea nevoilor și intereselor specifice de învățare ale elevilor, unor performanțe diferențiate și nevoilor comunității locale.
- pentru învățământul liceal tehnologic, este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru;


Principalele categorii de opționale din CDEOȘ sunt:
- opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă;
- opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;
- opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă.
După nivelul la care se elaborează programele școlare și de constituire a ofertei, opționalele de tip disciplină nouă/integrat sunt de două categorii:
- opționale în ofertă națională, cu programă școlară elaborată, după caz, în cadrul grupurilor de lucru specifice, constituite la nivelul Ministerului Educației și Cercetării, sau inițiată de alte instituții reprezentative/în cadrul unor proiecte educaționale de interes național, aprobată prin ordin al ministrului educației și cercetării;
- opționale în ofertă regională/locală/a unității de învățământ, cu programă școlară elaborată la nivel regional/local/al unității de învățământ, cu respectarea structurii programelor școlare pentru disciplinele din TC.
Plaja orară CDEOȘ
- fixează un număr minim de ore obligatorii pentru acest segment curricular, în care sunt incluse implicit/explicit discipline cu alocare orară și prin care se asigură, după caz, cel puțin o oră/săptămână/an școlar pentru studiul unor opționale din oferta națională;
fixează un număr maxim de ore pentru acest segment curricular; - după caz, asigură numărul necesar de ore pentru clase cu predare intensiv/bilingv, conform prevederilor Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Precizări suplimentare pentru CDEOȘ:
Susține studiul unor discipline din TC și/sau CS::
- prin includerea în ofertă a unor opționale de tip aprofundare/nouă disciplină/opțional integrat, după caz cu menționarea acestora în notele specifice ale planurilor-cadru, având în vedere alocarea de ore atât pentru profil/specializare, cât și complementar profilului;
- pentru asigurarea studiului unei limbii moderne, la secțiile/clasele cu predarea unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv; în această situație, orele se vor considera ca parte componentă a curriculumului de specialitate; în cazul claselor cu predarea unei limbi moderne în regim bilingv, care funcționează în baza unor acorduri bilaterale, în care necesarul de ore nu poate fi asigurat integral din TC, CS și CDEOȘ, diferența de ore necesare se alocă prin depășirea numărului maxim de ore prevăzute în planurile–cadru de învățământ pentru filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale respective;
- ▪ în pachetele de discipline ce constituie CDEOȘ, cu excepția claselor cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, în cazul în care plaja orară permite, unitatea de învățământ va include cel puțin un opțional ca disciplină nouă/integrat din oferta națională, cu prioritate pentru Educația financiară și/sau Educația juridică; de asemenea, se va acorda prioritate unor discipline fundamentale pentru dezvoltarea psihocaracterială și etapa de vârstă la care se află elevii (Autocunoaștere și autoreglare personală, Stil de viață sănătos și Elemente de educație antreprenorială);
- ▪ propunerile de opționale de la nivelul unității de învățământ se vor încadra în demersuri științifice și artistice consacrate, evitându-se, sub riscul sancțiunilor etice, includerea unor teme sau discipline de pseudoștiință (în aceste sens, se va elabora un ghid la nivel național);
- ▪ implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.
8 comments
De acord cu revenirea la organizarea învățământului din vremea lui Ceaușescu! Și-a dovedit valoarea prin oamenii care și-au finalizat studiile atunci.Au făcut performanță și în țară și în străinătate! Se făcea carte, era disciplină și exista respect față de cadrul didactic! Și nu eram zăpăciți cu atâtea materii inutile,, inventate pentru a da de lucru la toți neaveniți cu facultăți private! Limba si literatura română, 2 limbi străine, matematica, informatica, fizica, chimie, biologie, istorie, geografie, muzica, sport, desen și cam atât! Și copiii și părinții ar fi mulțumiți! Trei trimestre cu trei vacante, teze și extemporale și ce viață frumoasă de elevi aveam! Nu droguri, nu pornografie, nu violență în școli! A-ți adoptat numai prostii de la alții! Știu, ca o luați cu nostalgia, dar așa a fost școala atunci! Profesori dedicați, elevi silitori, părinți care nu explicau profesorilor cum să își facă treaba la catedră. Și cel mai important deși aveam partid unic nu era atât de politizat învățământul cum este acum! Mare păcat ce se întâmplă acum cu învățământul!
Acest secretar de stat este un năuc! Cum poate spune că elevii vor învăța temele de Bac la Geografie în clasa IX,X,iar în clasa XI,XII ei nu fac Geografie
Dincolo de aberații, concret, vor fi concediați oameni, nu?!… Tovarășul ministru va crea o “Românie educată”, desigur…
Bine ca discutati de planurile cadru o luna de zile. Altceva nu mai exista. De ce nu scrieți si despre ordinul cu segregarea?? Ca si cu bursele, dirigintii sunt stresați sa ceara informații parintilor si sa introduca date in SIIR. Parintii sunt reticenti si refuza sa ofere datele. Am ajuns pioni de sacrificiu, sa ne punem in cap parintii pentru ca Europenica vrea baze de date.
Aveti încredere pe naiba. Ca de obicei, aruncati pisica in tarlaua directorilor dictatori sau celor incompetenti. Vai de noi.
Oamenii ăștia sunt complet aerieni…
Toate reformele din Educatie sunt niste aberatii, niste imbalsamari de cuvinte pompoase, insirate pe tot felul de grafice si desene cu buline colorate mari ca pentru gradinita! 35 de ani de aberatii puse in practica de politruci! Iar elevii romani nu mai stiu sa citeasca, nu mai stiu sa socoteasca, se duc la scoala la wc in fundul curtii dar barosanii din ministere vor sa fie “proactivi”, elaboreaza ghiduri, fac manuale fara cap si coada, fac seminarii si mai ales experimente pe copiii, pe banii fraierilor de parinti care platesc salarii grase marilor “experti”.
Reveniti, bai, domnilor, la invatamantul din vremea lui Ceausescu si la manualele de atunci!
Pentru unul care zice “ca și comunitate școlară”, a făcut niște planuri foarte bune.