Societatea de Geografie din România solicită păstrarea Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a

603 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Societatea de Geografie din România solicită păstrarea Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a. Într-o luare de poziție cu privire la noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu lansate în dezbatere de Ministerul Educației, Societatea de Geografie transmite că această disciplină are importanță în formarea gândirii critice, a înțelegerii lumii în care trăim și „a naturii în general”.

„Societatea noastră devine tot mai preocupată de mediu și de schimbările climatice. Cine formează mai bine în școală atitudini și acțiuni ecologice, dacă nu Geografia? Geografia este o știință fundamentală între științele naturii, cu rol esențial în formarea deopotrivă a unei culturi generale, dar și a unor deprinderi practice, utilizabile în viața de zi cu zi”, arată Societatea, în documentul adresat ministrului Educației, Daniel David.

Societatea de Geografie din România a emis următoarea luare de poziție privind eliminarea Geografiei – la clasele a XI-a și a XII-a – din trunchiul comun în planurile-cadru lansate în dezbatere publică:

„Domnului Ministru al Educației și Cercetării,
Prof. univ. dr. Daniel DAVID,

Stimate Domnule Ministru,
În acest an 2025, Societatea de Geografie din România va sărbători 150 de ani de la înființarea sa (15 iunie 1875), avându-l ca fondator și președinte pe Regele Carol I. La acea dată (15 iunie 1875), în prezența Domnitorului Carol I, a fost înființată Societatea Geografică Română, recunoscută, mai târziu, prin legea adoptată de Parlament în anul 1897 și promulgată prin Decret Regal (nr. 588/1897) ca fiind „Societate cu personalitate morală și instituție de utilitate publică”.

Societatea de Geografie din România este a 11-a societate de geografie din lume ca vechime, primind o recunoaștere prin conferirea de către Regele Mihai I al României a Crucii Casei Regale în anul 2015 și a Ordinului Meritul Cultural în grad de Comandor de către președintele României, Excelența sa Domnul Klaus Werner Johannis, în anul 2016.

Tocmai în timp ce Societatea de Geografie din România pregătește aniversarea a 150 de ani de la înființare și primește confirmările de participare a zeci de mari personalități geografice din întreaga lume, aflăm cu surprindere că GEOGRAFIA a dispărut pur și simplu dintre disciplinele studiate la clasele a XI-a și a XII-a, conform noilor proiecte de plan-cadru pentru liceu, lansate în dezbatere publică.

Geografia este disciplina care a pierdut după 1990 cele mai multe ore din învățământul preuniversitar, deși se vorbește tot mai mult de globalizare, de schimbări climatice, de revoluții industriale, de disparități teritoriale, de geopolitică, poluare, planificare teritorială etc. Toate acestea fiind și obiectul de activitate al Geografiei.

Geografia a fost și este o Doamnă de Onoare a învățământului românesc. Prin marele nostru savant Simion Mehedinți, prin marele geograf Emmanuel de Martonne, prin marele geograf cărturar George Vâlsan și prin mulți alți geografi, Geografia a adus o contribuție determinantă pentru evoluția României moderne. Geografia contribuie în mod substanțial la formarea gândirii logice și raționale a elevilor, stimulând obișnuința de a gândi în mod multidisciplinar și de a face în permanență corelații cu foarte multe cunoștințe obținute de la alte discipline.

Cu diplomele și premiile câștigate la concursurile internaționale – olimpiade de Geografie, de Științe ale Pământului – putem înconjura, simbolic, întreaga graniță a României. Nicio altă disciplină nu a adus atâtea premii internaționale și atâta vizibilitate internațională pentru școala românească. Oare ce primim în schimb? Eliminarea Geografiei de la clasele a XI-a și a XII-a. Inexplicabilă și tristă această decizie luată de un grup de așa-ziși experți, grup din care niciun geograf nu a făcut parte și, deci, GEOGRAFIA nu au putut să-și prezinte punctul de vedere. Complet democratic, la 36 de ani de la Revoluție!

Vorbim de Omul Educat, dar nu-l pregătim suficient pentru a face față provocărilor interminabile cu care se confruntă societatea. Migrații, pandemii, mișcarea naturală a populației, comportamente demografice, dezvoltare durabilă sunt într-o dinamică accentuată, iar orele de Geografie dispar ca și cum nu ne interesează toate aceste evoluții. Valori incomensurabile cum ar fi formarea unei culturi, a unei conștiințe identitare nu mai sunt posibile în condițiile în care Geografia nu mai este obiect de studiu la clasele a XI-a și a XII-a. Consecințele vor fi dramatice pe termen lung asupra formării elevului. Geografia este mai mult decât o știință despre Pământ și despre om. Geografia este acel corolar care îl face pe elev să înțeleagă mai bine, prin asocieri, corelații, sinteze, analize, fiecare fenomen, proces, realitate, printr-o relație de cauzalitate evidentă. Ne dorim o dezvoltare durabilă, dar neglijăm disciplina cea mai importantă care ne poate învăța ce este dezvoltarea durabilă și cum să o facem. Ne dorim o democrație participativă, dar neglijăm disciplina care problematizează și care formează, printre altele, și conștiințe.

Conștiințe ale valorilor, ale binelui și ale durabilității. Oare societatea românească nu își dorește să formăm cetățeni responsabili și care să facă alegeri în deplină cunoștință de cauză?

Oare România este interesată de prezentul și viitorul identitar și științific, reprezentat de Geografie?

Oare România este interesată în formarea elevilor, ca buni români și ca buni cetățeni ai Uniunii Europene?

Societatea noastră devine tot mai preocupată de mediu și de schimbările climatice. Cine formează mai bine în școală atitudini și acțiuni ecologice, dacă nu Geografia?

Geografia este o știință fundamentală între științele naturii, cu rol esențial în formarea deopotrivă a unei culturi generale, dar și a unor deprinderi practice, utilizabile în viața de zi cu zi.

Geografia este o știință aplicată care formează și dezvoltă respectul față de valorile democratice.

Geografia dezvoltă competențe și atitudini de viață pe care nicio altă disciplină nu le poate oferi.

Societatea de Geografie din România solicită, în numele corpului profesoral geografic din România, păstrarea Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, solicitare determinată de importanța Geografiei în formarea elevilor: gândire critică, înțelegerea lumii în care trăim, a naturii în general.

Un popor care nu își cunoaște Istoria e condamnat să o repete, un popor care nu își cunoaște Geografia este condamnat la dezrădăcinare și la pierderea identității.

Președinte,
Prof.univ.dr. Corneliu IAȚU
Data: 03.02.2025

Informații de context. Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020.

Geografia nu mai apare în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a (adică nu mai este materie obligatorie), dar poate fi aleasă de elevi pentru a fi studiată prin disciplinele opționale din Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) și printre materiile de la Curriculumul de specialitate, potrivit Ministerului Educației. Vezi aici planurile-cadru pentru liceu 2025 puse în dezbatere de Ministerul Educației.


2 comments
  1. Fiecare ministru sau așa zis expert in educație din ultimul deceniu a venit cu simplificări , reducerea de ore, argumente că elevul e in centrul atenției, etc. În loc să fie drastici și categorici cu elevii, să ceară mai multă seriozitate și severitate în actul educațional, păcălicii ăștia vin cu din astea și apoi vor rezultate! Păi măi deștepților, rezultatele vin doar prin muncă, iar dacă voi îi învățati leneși, să le scoateți materiile legate de spiritul național și tot felul de chestii din astea, de ce vă mai mirați de rezultate? Ar trebui să fiți judecați pentru trădare națională! Cereți severitate, nu le reduceți pe toate și profesorii sunt un fel de neica nimeni la catedră, bătaia de joc a sistemului și a părinților, elevilor, etc.

  2. Nu se poate să își bată joc în halul acesta de viitorul națiunii noastre! Cred că acest domn și subordonații săi sunt împotriva ființei naționale și a spiritului românesc prin scoaterea geografiei și istoriei din clasele a XI-a și a XII-a! Cum își permite un cineva responsabil să facă așa ceva? Adică să-i întrebi pe copii și părinți dacă vor să le facă? Păi dacă faci doar ce vor ei, vei constata că majoritatea vor să le dai doar diplome, fără să mai dea pe la școală! Eu credeam că acest domn știe ce face, dar se pare că habar nu are! De fapt, disciplina sa este o prostie în comparație cu istoria și geografia! Rușine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Premieră în olimpiadele școlare: Profesorii, studenții, foștii olimpici și cercetătorii sunt plătiți cu ora pentru pregătirea elevilor din loturile naționale – hotărâre de guvern publicată în Monitorul Oficial

Profesorii, studenții, foștii olimpici și cercetătorii ori alți „traineri” trebuie să fie plătiți pentru activitățile de pregătire a loturilor naționale pentru olimpiadele și concursurile internațional, prevede noua hotărâre de guvern…
Vezi articolul

VIDEO Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu cere ca bugetul “minim minimorum” al Educației să fie 28,2 miliarde lei, adică 2,5% din PIB în acest an. Ar fi cea mică alocare din istoria recentă pentru acest domeniu, cu peste 2 miliarde de lei mai puțin față de anul trecut

În anul 2021 “28,2 miliarde lei trebuie să fie minim minimorum bugetul Educației, pentru a continua eu cel puțin”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu la Digi24. Acesta susține că…
Vezi articolul

Dezbatere Edupedu.ro – UiPath Foundation - Brio.ro

VIDEO Georgi Dimitrov, CE: În acest an Comisia Europeană va lansa discuții pentru a pune educația digitală în fruntea priorităților / Va lansa instrumente pentru a ajuta profesorii să-și evalueze abilitățile

“Anul acesta Comisia Europeană va lansa discuții pentru a pune educația digitală în fruntea priorităților Uniunii Europene”, a declarat Georgi Dimitrov, șef al departamentului pentru Educație Digitală de la Comisia…
Vezi articolul