Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, despre programele de matematică pentru liceu puse în consultare: Va fi foarte important să găsim o modalitate prin care să pregătim profesorii să predea corect aceste noțiuni, adaptate la modul de gândire al copiilor de astăzi, fără să insiste foarte mult pe tehnici matematice

437 de vizualizări
Foto: Facebook.com/ Bogdan Suruciuc
Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, a spus referitor la programele de matematică pentru clasa a IX-a, puse în transparență, că „va fi foarte important să găsim o modalitate prin care să pregătim profesorii să predea corect aceste noțiuni”. El a făcut această declarație în prezentarea programelor școlare pentru disciplina matematică, miercuri, 26 noiembrie. Amintim, Ministerul Educației a lansat luni seară, 24 noiembrie 2025, noile programe școlare pentru liceu care vor sta în transparență timp de 13 zile lucrătoare, până în data de 12 decembrie 2025, potrivit unui comunicat de presă al instituției.

Președintele Societății de Științe Matematice din România, Radu Gologan, a spus că „va fi foarte important să găsim o modalitate prin care să pregătim profesorii să predea corect aceste noțiuni, fără să insiste foarte mult pe tehnici matematice și mai degrabă să insiste pe o gândire intuitivă, corectă asupra noțiunilor respective”.

Miercuri, 26 noiembrie, ministerul Educației a continuat miercuri prezentarea pe canalul oficial de Youtube, a programelor școlare puse în transparență pentru mai multe discipline, printre care și matematica.

Declarația președintelui Societății de Științe Matematice din România, Radu Gologan

Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România: Un lucru pe care l-am văzut și pe comentariile pe care le fac pe grupurile de profesori, programa pare a fi bine închegată, marea majoritate consideră acest lucru sigur, există și critici, dar ceea ce vreau să spun este că va fi foarte important ca să găsim o modalitate prin care să pregătim dascălii să predea corect această programă la cerințele moderne de predare ale matematicii și la modul de gândire al copiilor de astăzi. Cred că acesta ar trebui să fie lucru principal pe care va trebui să îl facă ministerul în următoarele vacanțe sau în următoarele perioade. Să încercăm să pregătim dascălii ca să predea corect aceste noțiuni, fără să insiste foarte mult pe tehnici matematice și mai degrabă să insiste pe o gândire intuitivă, corectă asupra noțiunilor respective.

În același timp, cred că va fi important ca și examenele naționale să se adapteze acestei programe și să ieșim in tiparul exercițiilor formale și mai degrabă să căutăm să descoperim felul în care copiii au înțeles aceste noțiuni și aplicabilitatea lor în viața de zi cu zi”.

Informații de context

Ministerul Educației condus de Daniel David a lansat luni seară, 24 noiembrie 2025, noile programe școlare pentru liceu. Ele vor sta în transparență timp de 13 zile lucrătoare, până în data de 12 decembrie 2025, potrivit unui comunicat de presă al instituției. Schimbarea programelor școlare de liceu vin după aproape 20 de ani și îi vizează pe elevii care anul acesta termină clasa a VIII-a, potrivit ministrului David.

Clasa a IX-a va începe, din anul școlar 2026-2027, într-o nouă logică curriculară, cu programe și manuale noi, dar și cu profesori formați în metode moderne de predare, adaptate secolului XXI, declara Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 9 octombrie.

Noile programe școlare de la matematică pentru liceeni puse în dezbatere publică de Ministerul Educației cu obiectivul de a înlocui filosofia curriculară veche de 20 de ani se remarcă prin decizia de a menține geometria în spațiu departe de majoritatea elevilor. Concluzia aparține profesoarei Mihaela Popa, care într-o analiză pentru Edupedu.ro a criticat dur noile conținuturi curriculare propuse de Minister. „Ca și în alte dăți când s-a schimbat programa la matematică, nu s-a făcut altceva decât să se schimbe capitole între ele. […] Nu am văzut o modificare și o viziune modernă a noii programe, în timp ce ne uităm nu mai departe de Grecia care vrea să introducă inteligența artificială în educație și un mod modern de a construi matematica și interdisciplinaritățile”, a declarat aceasta.

Cu experiență de 40 de ani ca profesor de matematică, Mihaela Popa a avertizat într-un interviu acordat Edupedu.ro că noua programă școlară de la matematică reintroduce conicele, ca în programa din 1978. „Din punctul meu de vedere, în trunchiul comun ar trebui să existe, în prima parte a liceului, deci în clasele a IX-a și a X-a, geometria plană și în spațiu. Există ceva la clasa a IX-a de geometrie plană, însă au mers mai mult pe geometrie analitică”, a precizat fostul secretar de stat din Ministerul Educației.

Descarcă de mai jos programele școlare de matematică puse în dezbatere Ministerul Educației pentru liceu:
  • ARITMETICĂCurriculum de specialitate (CS) pentru filiera vocațională, profilul pedagogic, specializarea pedagogia învățământului primar clasele a XI-a – a XII-a
  • MATEMATICĂ

Trunchi comun și curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera teoretică, profilul real, Specializarea științe ale naturii, clasele a IX-a – a XII-a

Trunchi comun (TC), filiera teoretică, profilul umanist, toate specializările; filiera tehnologică, toate profilurile, toate calificările profesionale; filiera vocațională, profilul artistic, toate specializările; filiera vocațională, profilul pedagogic, toate specializările; filiera vocațională, profilul sportiv, toate specializările; filiera vocațională, profilul teologic, toate specializările

Trunchi comun și Curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera vocațională, profilul militar, specializarea matematică-informatică militară, clasele a IX-a – a XII-a

Trunchi comun și curriculum de specialitate (TC+CS) pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clasele a IX-a – a XII-a

Citește și:
Mihaela Popa, fost secretar de stat în educație: Geometria în spațiu lipsește din noile programe școlare de liceu la clasa a X-a și nu înțeleg de ce. Apar conicele, prin care revenim la programa din ’78 / Viitorii ingineri, ingineri-constructori, arhitecți fac meditații pentru a învăța geometria în spațiu, cu profesori de la universități, pentru că în liceu noi nu studiem


1 comment
  1. Gologan vrea ca matematica să fie predată fără rezolvare de exerciții. Bine atunci.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

FOTO 40 de membri ai alianței „O Voce pentru Educație” discută în Delta Dunării despre o nouă lege a Educației, cu Radu Szekly, consilier al ministrului, cu președinta ARACIP și reprezentanți ai Guvernului

A doua reuniune a Alianței „O Voce pentru Educație”, formată din organizații non-profit, mediul privat și cele mai importante instituții educaționale din România, are loc vineri la Sfântu Gheorghe unde…
Vezi articolul

DOCUMENT Peste 32 de milioane de euro pentru proiecte care să ajute profesorii și școlile să crească nivelul de alfabetizare al elevilor – proiect / Care sunt criteriile de selecție pentru proiecte

A fost lansat în consultare publică Ghidul solicitantului pentru apelul necompetitiv de proiecte „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”, publicat de Ministerul Fondurilor Europene. Bugetul alocat apelului…
Vezi articolul

Portofoliul educațional, obligatoriu din septembrie 2024 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, prevede legea educației. Ce va conține acesta

Portofoliul educațional este obligatoriu din anul școlar 2024-2025 pentru copiii care intră în grupa mijlocie și elevii de clasa pregătitoare, după cum prevede legea educației 198/2023. Portofoliul ar urma să…
Vezi articolul