Raport oficial: Părerea prietenilor contează cel mai mult în alegerea liceului pentru aproape 40% din elevii din București care acum se înscriu la admitere. Sfaturile profesorilor, luate în considerare doar de 1 din 10 adolescenți. Top 10 cele mai căutate licee

4.483 de vizualizări
Ghidul pentru gimnaziu și liceu
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Pentru aproape 40% din elevii claselor a VIII-a contează părerea prietenilor în consultarea referitoare la alegerea liceului, iar pe ultimul loc s-a aflat consilierul școlar, potrivit unui studiu privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a. Studiul a fost realizat anul trecut de către Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE).

Respondenții care au plasat prietenii în ecuația deciziei referitoare la parcursul școlar au reprezentat un procent de 38,17%, comparativ cu cei care au ales profesorii (8,58%), consilierul școlar (5,46%) și dirigintele (11,40%) și care au obținut scoruri scăzute. Cu toate acestea, familia (86,65%) este cel mai important factor în consultarea privind alegerea profilului și a unității de învățământ pe care elevii doresc să o urmeze.

În anul şcolar 2020-2021, CMBRAE a realizat studiul privind opţiunile şcolare ale elevilor din clasele a VIII-a, pentru întreaga populaţie şcolară aflată la finalul ciclului gimnazial, cu implicarea profesorilor consilieri şcolari din municipiul Bucureşti, prin intermediul platformei educaționale online AMN Insight. Studiul s-a realizat în perioada 28 octombrie – 11 noiembrie 2020. Aplicarea chestionarului s-a realizat prin intermediul profesorilor consilieri şcolari.

Foto: captură raport OSP București 2020-2021

Astfel, numărul total al respondenților din fiecare sector este:

  • sectorul 1: 1.644 de elevi
  • sectorul 2: 1.344 de elevi
  • sectorul 3: 1.405
  • sectorul 4: 1.330
  • sectorul 5: 953
  • sectorul 6: 1.407

Au fost introduși în platformă în scopul testării un număr de 10.901 elevi. În aceste condiţii, studiul privind orientarea şcolară şi profesională a elevilor din clasele a VIII-a a fost realizat în urma investigării opţiunilor unui număr de 8.083 elevi (74,15% din totalul populatiei şcolare din clasele a VIII-a).

Foto: captură raport OSP București 2020-2021

Din totalul elevilor respondenți din București, 3.086 au afirmat că prietenii sunt un factori important. La nivelul sectoarelor, elevii din sectorul 6 au fost cei mai mulți și a fost înregistrat un număr de 589. Pe locul al doilea a fost sectorul 3, cu un număr de 579 de elevi. Cel de-al treilea loc în privința elevilor care au menționat prietenii ca factor decisiv în alegerea liceului este sectorul 4, cu 527 de respondenți. Sectorul 2 a ocupat locul 4, cu 499 de elevi. Penultimul loc i-a revenit sectorului 1, cu 497 de elevi ce au ales prietenii. În sectorul 5, un număr de 395 de respondenți s-au consultat cu prietenii.

În raport, 3 colegii se află în topul preferințelor. Colegiile Naționale ”I. L. Caragiale”, ”Gheorghe Lazăr” și ”Gheorghe Șincai” ocupă primele 3 locuri în preferințele elevilor în topul liceelor la nivelul municipiului București. La filiera tehnologică, Colegiul Economic “Virgil Madgearu” ocupă primul loc, iar la filiera vocațională, Liceul de Arte Plastice “Nicolae Tonitza” atrage cele mai multe opțiuni.

Foto: captură OSP București 2020-2021

În anul școlar 2020-2021, precum în anii anteriori, elevii optează mai mult pentru filiera teoretică (75,34%) comparativ cu cea tehnologică (6,36%) sau cu cea vocațională (7,53%). Învățământul profesional (1,32%) nu prezintă încă un interes vizibil în cadrul opțiunilor elevilor, deși cerințele pieței muncii indică nevoia unui alt tip de abordare a domeniului formării profesionale.

Foto: captură OSP București 2020-2021

Acest aspect poate fi consecinţa unei promovări insuficiente a ofertei educaționale din partea liceelor care organizează invaţământ profesional şi profesional dual, a lipsei atractivității locurilor de muncă de pe piața muncii, a etichetării negative a statutului absolvenților de învățământ profesional, conform studiului. La începutul anului școlar, 652 de respondenți erau nehotărâți cu privire la alegerea tipului de liceu.

Aproape jumătate dintre elevii care au ales filiera teoretică înclină spre profilul real (46%), ceea ce susține tendințele internaționale de promovare a STEM (Science, Technology, Engineering, Math) și a noilor tehnologii din perspectiva meseriilor inedite care vor fi practicate în viitorul apropiat.

Printre concluziile raportului mai sunt următoarele:

  • Asemenea ultimilor patru ani, domeniile atractive pentru elevi sunt reprezentate de: informatică și noi tehnologii (23,38%), medicină (18,87%), justiţie (16,08%), artă (15,2%), economie (14,28%), mass-media (10,47%), turism (8,33%).
  • Printre principalii factori care îi determină pe elevi să obțină rezultate bune la învățătură, elevii identifică motivația pentru învățare (49,91%) și dorința de a-și mulțumi părinții (32,22%). În același timp, dimensiunea actului didactic (calitatea actului didactic) sau exprimarea prin stilul didactic a personalității profesorului (stilul didactic și personalitatea profesorului) obțin ponderi modeste: 7,78%, respectiv 12,48%.
  • Opiniile respondenților cu privire la alegerea traseului educațional se concentrează, în primul rând, pe aptitudinile personale (43,25%) ceea ce arată un nivel semnificativ de înțelegere a cunoașterii de sine din partea elevilor în explorarea posibilităților de dezvoltare a carierei. Alegerile exprimate de elevi sunt influențate, ca și în anii anteriori, de următorii factori precum: apropierea școlii de casă (31,93%), profilul ales este necesar pentru a practica profesia pe care doresc să o urmez (31,41%), și prestigiul școlii (24,80%).
  • Prin răspunsurile acordate, elevii demonstrează încredere în potențialul individual de reușită în ceea ce privește admiterea la liceul ales. 68,72% dintre elevi consideră în mare și foarte mare măsură că vor reuși să fie admiși la liceul ales. Același optimism și încredere (74,55%) în potențialul propriu le regăsim la elevi, în ceea ce privește reușita în cariera pe care și-o doresc, pentru care 88,43% sunt dispuși să depună efort în mare și foarte mare măsură în vederea atingerii acestui obiectiv.

Vineri, 16 iulie 2021, a început completarea fișelor cu opțiunile elevilor pentru admiterea la liceu. Potrivit calendarului de admitere la liceu pentru anul școlar 2020–2021, publicat de Ministerul Educației, completarea fișelor pentru repartizarea computerizată are loc în perioada 16-22 iulie, iar termenul limită pentru verificarea și corectarea eventualelor erori este 23 iulie.

Citește și:
Înscrierea pentru Admiterea la liceu a început. În ce ordine treci opțiunile pe fișă? Programatorii care au făcut softul de repartizare computerizată explică algoritmul cu exemple concrete / Completarea fișei punct cu punct

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comments
  1. Asa aleg liceele in care stiu ei ca nu se face scoala, si in care chiar nu se poate face mai nimic tot din cauza lor, nu din cauza profesorilor. Parintii acestor elevi sunt total dezinteresati. Ei stau toata ziua pe Facebook, iar copiii se dezlănțuie pe Instagram si pe TkTok. Pe “scoala” nu sta nimeni.

  2. Parerea prietenilor este cea mai importanta?
    Definitoriu pentru generatiile “in dorul lelii” de astazi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspecții an școlar 2024-2025. Monitorizarea școlilor ai căror elevi au diferențe mari între rezultatele obținute la examenele naționale și cele ale evaluărilor efectuate în școală – criteriu de întocmire a graficului de inspecții al ISJ Bihor

Monitorizarea școlilor ai căror elevi au obţinut rezultate slabe la examenele naționale (Evaluare Națională și Bacalaureat 2024) este unul din criteriile de întocmire a graficului de inspecții al Inspectoratului Școlar…
Vezi articolul