Raportul prezidențial România Educată: Teze unice naționale care să conteze în admiterea la liceu

1.411 vizualizări
Admiterea la liceu, simularea Evaluării Naționale
Foto: Pixabay.com
Raportul România Educată a fost lansat public de președintele Klaus Iohannis. Gimnaziul, în viziunea președinției, cuprinde tezele unice naționale, cu pondere în admiterea la liceu.

Noutatea pe care o aduce raportul la nivelul învățământului gimnazial este reintroducerea tezelor naționale. “Rezultatele tezelor vor fi avute în vedere în calculul mediei de repartizare a elevilor către învățământul secundar superior (liceu – n.red.). Școlile cu diferențe semnificative între notarea curentă la clasă și rezultatele lucrărilor scrise semestriale vor intra sub monitorizare, pentru a garanta corectitudinea evaluărilor și pentru a sprijini cadrele didactice în demersul de a-și îmbunătăți activitatea la clasă, în raport cu nevoile fiecărui elev”, se arată în raport.

“Învățământul secundar inferior sau gimnazial este tot o formă de educație teoretică și include patru ani de studiu (clasele V-VIII). Materiile sunt predate de profesori de specialitate, cu o parte a curriculumului având caracter interdisciplinar”, prevede documentul.

Autorii introduc 2 scenarii cu privire la parcursul gimnazial și liceal, iar a doua propunere este ca liceul să aibă 3 ani

Raportul România Educată are două scenarii pe care le pune în dezbatere, cu privire la învățământul gimnazial și liceal. Al doilea scenariu prevede 3 ani de liceu, așa cum era trecut și în Legea educației 1/2011 Miclea-Funeriu înainte de a fi modificată în Parlament.

“Educația secundară superioară are o durată de 3 ani și este destinată copiilor cu vârsta cuprinsă între 15 și 18 ani. Perioada corespunde adolescenței, a începutului maturității și a emancipării legale a copilului. Această formă de educație este diferențiată pe profiluri distincte, existând trasee teoretice, profesionale și vocaționale. Toate durează trei ani și au competențe diferențiate. Pentru educația profesională și cea vocațională, 50% din educație se derulează sub îndrumarea unui potențial angajator în regim dual”, prevede documentul prezidențial, fără a aduce detalii în această zonă.

Admiterea la liceu: 33% media tezelor naționale din gimnaziu

Președinția vrea să reintroducă tezele naționale în gimnaziu, care să conteze la admiterea la liceu.

  • Amintim că și Ministerul Educației și-a anunțat în vară intenția de a reveni la tezele naționale. Ele au fost introduse de fostul ministru Cristian Adomniței, în 2007 și 2008, și au înlocuit examenele, însă au existat nenumărate acuzații că elevii au copiat masiv la aceste teze, cu putere de examen.

Ce spune Raportul prezidențial despre admiterea la liceu, în viziunea pe care o lansează pentru anul 2030:

Admiterea la liceu se realizează prin:

  • Examen psihometric susținut de fiecare elev în parte, pe baza căruia consilierul școlar va face o recomandare de a urma un liceu sau o școală profesională. Recomandarea are un caracter orientativ și se include în portofoliul educațional al elevului
  • “Evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a va include un test standardizat național, acoperind materiile de bază. Rezultatele obținute la această evaluare se includ în portofoliul educațional al elevului”. De precizat că președinția face referire în acest raport la “materii de bază”.

În cele din urmă, admiterea la liceu se face pe “baza opțiunilor exprimate de părinți și a mediei aritmetice formate din:

  • 33% media probelor de la examenul final
  • 33% media tezelor naționale din gimnaziu
  • 33% media generală în clasele V-VIII.”

“Finalizarea a trei ani în educația profesională sau a patru ani în cea vocațională/teoretică conferă elevului o calificare de nivel 3 și acces direct pe piața muncii”, prevede documentul.

Ținte propuse pentru 2030:
  • Cel puțin 30% dintre copiii de 0-3 ani să fie incluși în educația ante-preșcolară.
  • Cel puțin 95% dintre copiii de 3-5 ani să fie incluși în educația preșcolară.
  • Clasarea în primele 30 de state de pe mapamond, în cadrul testelor PISA.
  • Cel puțin 80% rata de promovare a testării de la finalul educației gimnaziale
  • 75% rata de promovare a examenului de bacalaureat din totalul colectivității și organizarea de politici țintite spre reducerea numărului de instituții de învățământ cu rate de promovare mai mici de 50%.
Raportul oficial publicat de administrația prezidențială este format din 3 documente, pe care le puteți descărca de mai jos:

Raport România Educată: Viziune și strategie 2018-2030

Rapoarte tehnice – România Educată

Scurtă prezentare a Raportului România Educată

 

Citește și:


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Articol realizat cu sprijinul Editurii Art Klett

(P) Manualul de Limba engleză pentru clasa a VIII-a, prezentat de Ioana Tudose, senior editor Art Klett: Marele plus e în abordarea conținutului după o structură de tip examen Cambridge EFL, foarte necesară în dobândirea ulterioară a unor calificări naționale și internaționale, și în abordarea digitală

Marele plus al manualelor Cambridge-Art Klett constă în abordarea conținutului după o structură de tip examen Cambridge EFL, foarte necesară în dobândirea ulterioară a unor calificări naționale și internaționale, spune…
Vezi articolul

Președintele Consiliului Rectorilor, Sorin Cîmpeanu – mesaj public, la Craiova, împotriva pragului de 2 mandate de maximum 8 ani pentru rectori / Fostul ministru și-a reluat în ultimele zile comunicarea publică, după o lungă pauză în urma demisiei de la Educație, în plin scandal de plagiat

Președintele Consiliului Național al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, recent demisionat din funcția de ministru al Educației după ce Pressone.ro a scris că a plagiat într-un material didactic, a lansat la sfârșitul…
Vezi articolul