Recunoașterea funcției didactice obținute de universitari în străinătate e valabilă doar la nivel de universitate, dispare posibilitatea recunoașterii valabile la nivel național – Metodologie nouă pentru învățământul superior / Documentele necesare la dosar

5.206 vizualizări
Foto: Octav Ganea / INQUAM Photos
Recunoașterea funcției didactice de către o universitate, în cazul funcțiilor obținute la universități acreditate din străinătate, este valabilă și produce efecte juridice doar la nivelul acelei instituții de învățământ superior, potrivit noii Metodologii stabilite în acest sens de Ministerul Educației, publicată în Monitorul Oficial. Vechea metodologie prevedea și posibilitatea ca recunoașterea să fie valabilă la nivel național, în cazul în care era acordată de către Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED).
  • Noua „Metodologie privind recunoașterea automată, de către instituțiile de învățământ superior, a funcțiilor didactice din învățământul universitar obținute în instituții de învățământ superior acreditate din străinătate” o înlocuiește pe cea stabilită în 2016.

Prevederile din vechea metodologie referitoare la necesitatea existenței unor convenții internaționale de recunoaștere reciprocă, în anumite situații, sunt înlocuite în noua versiune cu posibilitatea recunoașterii funcțiilor didactice în funcție de cerințe minime stabilite la nivel de universitate.

Astfel, noua metodologie prevede, în continuare, că „Funcțiile didactice din învățământul universitar obținute în instituții de învățământ superior acreditate din state membre ale Uniunii Europene, ale Spațiului Economic European, din Confederația Elvețiană și în instituții de învățământ superior de prestigiu din alte state incluse în Lista universităților de prestigiu din alte state, aprobată prin ordin al ministrului educației și actualizată periodic, se recunosc automat de către instituțiile de învățământ superior din România”.

În cazul funcțiilor didactice obținute în alte instituții de învățământ superior decât cele menționate mai sus „pot fi recunoscute de către instituțiile de învățământ superior din România, după caz, cu respectarea altor cerințe minime privind ocuparea unei funcții didactice în învățământul superior românesc, stabilite prin metodologia internă”.

Actele ce trebuie incluse în dosar, în care nu mai este nevoie de traduceri legalizate sau, în unele cazuri, de „atestatul de recunoaștere emis de CRED”:

„Art. 3. — (1) Dosarul de recunoaștere cuprinde următoarele documente:

a) cerere de recunoaștere;

b) act de identitate — copie și dovada schimbării numelui, după caz;

c) documente referitoare la deținerea diplomei de doctor: copia conform cu originalul a diplomei de doctor sau atestatul de recunoaștere, în cazul în care diploma de doctor a fost obținută în străinătate;

d) dovada funcției didactice, eliberată de instituțiile prevăzute la art. 1 alin. (1) și (2).”

Universitățile pot solicita și alte documente, în funcție de propria metodologie, metodologie care stabilește și forma în care sunt prezentate documentele privind deținerea diplomei de doctor sau dovada funcției didactice. Tot prin metodologii proprii se stabilește și termenul de soluționare a dosarului de recunoaștere

Articolul 5 al Metodologiei aprobate de minister pregede:

  • Recunoașterea funcției didactice de către o instituție de învățământ superior, conform propriei metodologii, este valabilă și produce efecte juridice la nivelul respectivei instituții de învățământ superior.”

În acest sens, dispare a doua posibilitate de recunoaștere, inclusă în vechea Metodologie, anume: „Recunoaşterea funcţiei didactice de către CNRED este valabilă şi produce efecte juridice pe întreg teritoriul României”. Această prevedere este eliminată din documentul actual.

Universitățile trebuie să elaboreze metodologiile proprii în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a metodologiei-cadru.

Metodologia publicată miercuri în Monitorul Oficial:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Copiii se simt singuri și izolați la școală, profesorii nu îi întreabă și nu discută cu ei despre problemele personale, spune Alina Sava, expert în Educație al Băncii Mondiale. Diriginții vor avea rol central în programul de reducere a abandonului școlar, vor fi formați să devină „coacher” pentru clasele lor și vor introduce date în SIIIR pentru care vor fi plătiți

„Copiii, când au fost întrebați dacă discută despre problemele lor personale cu cineva din școală, ei au spus că nu, ceea ce este foarte greu. Ne-am dat seama că ei…
Vezi articolul

Ministerul Cercetării și Digitalizării, în discuții pentru a “participa” și la domeniul Educație, în Programul Național de Redresare și Reziliență / Bugetul ministerului pe 2021, între ținta de deficit bugetar și creșterea dorită de UE pentru cercetare – ministrul Teleman

Noul Minister al Cercetării și Digitalizării și-a exprimat poziția “pentru a participa” la mai multe domenii, inclusiv Educația, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, a spus ministrul de…
Vezi articolul

„Dictatură!”, „Să vă judece poporul!”,„Nu sunteți la piață!” – replici schimbate în scandalul din ședința comisiilor reunite de la Parlament. Intotero și Anisie au venit cu explicații la finalul zilei

Ședința comisiilor de învățământ reunite de la Camera Deputaților și Senat s-a desfășurat cu circ joi, după ce parlamentarii s-au certat între ei aproape o oră în legătură cu cine…
Vezi articolul