Revista Science: Măsurile anti-pandemie care afectează bunăstarea copiilor, cum ar fi închiderea școlilor, trebuie luate doar dacă sunt dovedit utile / Există foarte multe dovezi că astfel de măsuri mai mult dăunează celor mici

1.722 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
La opt luni de când pandemia de Covid-19 a cauzat închiderea școlilor în majoritatea țărilor lumii, timp în care s-a făcut școală online după posibilități, s-au dat examene și s-a revenit la clasă după vacanță, rolul copiilor în transmisia noului coronavirus rămâne incert, reiese dintr-o sinteză realizată de revista Science pe baza studiilor făcute până acum pe această temă. Potrivit publicației, dovezile acumulate până acum sugerează că mediul educațional are un rol limitat în transmisie atunci când sunt luate măsuri de combatere a epidemiei, într-o manieră ce contrastează profund cu situația altor viruși cu transmitere respiratorie. Analiza spune că, spre deosebire de primăvară, acum există o bază de referințe pentru eventualele decizii de închidere a școlilor, dar acestea ar trebui luate cu mare precauție, având în vedere daunele pe care închiderea școlilor le produce indirect.
  • “Măsurile de temperare a efectelor pandemiei, care afectează bunăstarea copiilor, trebuie să fie luate doar dacă există dovezi că ele sunt de ajutor, pentru că există foarte multe dovezi că ele produc daune”, arată analiza Science.

Aceasta notează că, la începutul anului, decizia de a închide școlile ca reacție la pandemie a reflectat așteptarea produsă de alte epidemii, că minorii vor fi o componentă-cheie a lanțului de transmisie. Totuși, dovezile care au apărut ulterior au dovedit că, cel mai probabil, nu este și cazul acestei pandemii.

Povara simptomatică la copii

Un număr mic de copii au dezvoltat un sindrom inflamator despre care nu se știu încă suficiente lucruri. Dar, raportat la riscul de îmbolnăvire, copiii și adolescenții au fost afectați în mod disproporționat de măsurile de carantinare, iar drepturile copiilor la sănătate, asistență socială, sprijin psihologic și educație sunt protejate în viitoarele valuri pandemice, conform Science.

  • Publicația trece în revistă diverse studii referitoare la modul de manifestare a bolii în cazul copiilor, simptomatologie și contagiune, arătând că multe explicații pentru toate acestea sunt încă necunoscute, iar situația este în continuare neclară: nu este limpede de ce povara simptomatică este mai scăzută la copii, studiile despre răspunsul imunitar la copii au contraexemple, consecințele sindromului inflamator pe termen lung sunt necunoscute etc.

Analiza continuă prin a arăta că este necesară o înțelegere deplină a răspunsului imunitar la copii, pentru a pune în balanță riscurile și beneficiile unor acțiuni de imunizare, precum vaccinarea. Science arată că, dintre vaccinurile testate clinic în prezent, niciunul nu a fost administrat copiilor, prioritare fiind grupurile de vârstă mai ridicată.

Despre transmisie în mediul școlar

Revista mai amintește că o serie de rapoarte recente au arătat că acei copii cu simptomatologie pronunțată au concentrații de ARN viral similare sau mai mari decât ale adulților, ceea ce ar fi sugerat că rolul lor în transmisie ar fi fost subestimat. Dar și aici apar probleme: unul dintre acele studii compara copiii și adulții în etape diferite ale bolii, iar aceste studii trebuie interpretate în condițiile în care exită foarte puțini copii cu simptomatologie pronunțată.

Din punct de vedere al transmisiei în mediul școlar, sinteza Science e nevoită, în lipsa unor studii clare de dată recentă, să se întoarcă la analize din vară și constatări pe baza primelor eforturi de redeschidere a școlilor, în mai-iunie, experiențe care, cu excepții, arată că mediul școlar nu a fost unul de transmisie a virusului în comunitate, prin intermediul copiilor.

  • Science trece în revistă și alte studii referitoare la impactul negativ al închiderii școlilor, ce pleacă de la evaluări privind impactul economic dur al pierderilor de învățare, la faptul că există o creștere a numărului de accidente ale copiilor la domiciliu sau că, în Marea Britanie, s-ar face simțită o creștere a numărului de sinucideri în rândul adolescenților.

Citește articolul complet pe site-ul Science

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii
  1. Draga Domnule Carol, considerati util pentru societate intreruperea procesului educational in efortul comun de limitare a efectelor pandemiei, insa uitati de multe activitati sociale care nu sunt limitate, fiind desigur justificate prin drepturile fundamentale, cum ar fi de exemplu mersul la biserica, desigur cu distantare, mersul la alegeri, desigur cu distantare, mersul la piata, desigur cu distantare. In interesul societatii, acestea se pot efectua, insa scoala se pare ca nu. Activitatile educative fata in fata trebuiesc intrerupte, in interes social desigur, intrucat copii sunt o amenintare pentru parinti si bunici. Sa stiti ca societatea de maine, care se va ocupa de ingrijirea celor de varsta a 3-a, prin contributii sociale, este formata fix din acesti copii. Si sa stiti ca ei nu vor fi recuperati atat de usor pe cat prognosticati. Daca nu vedeti inegaliatatea masurilor si nu vedeti ca sunt oameni care nu au ce sa manance, ce sa mai vorbim de lectii online pentru 2-3 copii, inseamna ca sunteti departe de realitatea romaneasca. Poate stiti ca in Ilfov, gen Pipera, scolile sunt deschise intrucat nu au rata 3 la 1000, insa in Bucuresti sunt inchise si nu-i asa este carantina si cei domiciliati in Bucuresti nu ajung in Ilfov si viceversa. QUOD ERAT DEMONSTRANDUM! Aceste generatii vor trebui sa stie sa faca fata pandemiilor viitoare! Educandu-le!

  2. Sa nu ne grabim cu aprecierile!
    Articolul respectiv incearca sa infirme doar impactul pozitiv pe care il are inchiderea scolilor pentru copii si pentru societate in general
    Din pacate el este la fel de superficial precum si gandirea guvernantilor nostri.
    Nu scoala in sine este cea care favorizeaza contaminarea ci intreg pachetul de factori care se activeaza atunci cand copiii merg la scoala si in special presiunea pe transportul in comun
    Evident ca inchiderea scolilor nu aduce un lucru bun pentru elevi in sine, dar pentru societate, da. Sunt necesare masuri de preventie si de izolare pentru ca rata de infectare creste necontrolat.
    Daca societatea ar fi fost cu adevarat interesata de soarta copiilor ar fi militat in mod activ pentru cursuri remediale si chiar in regim normal pe timpul verii sau oricand situatia medicala ar fi permis.
    Nu trebuia sa fii un vizionar sa intelegi ca se va ajunge aici. Acum, aceasta precum si multe alte masuri de restrictie care vor veni, sunt singurele care mai pot reduce rata de infectare. Cred ca situatia, ca gravitate, este cu mult dincolo de afectarea copiilor.

  3. Bravo EduPedu!
    Va multumesc ca ati preluat si prezentat acest articol.
    Nu este ok ca deciziile publice cu impact major sa fie luate in ignoranta fata de studiile si dovezile stiintifice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Transparență: Regulile redeschiderii, explicate clar și din timp părinților de către conducerea unor școli din Anglia sau Belgia. Asigurări pentru părinții care se tem să-și trimită copiii la clasă

Părinții din țările vest-europene unde școlile și-au redeschis porțile săptămâna trecută, pentru noul an, au primit în multe cazuri scrisori de la conducerea unităților de învățământ, înaintea primei zile de…
Vezi articolul

Daniela Vasile, profesor: Modelul hibrid, cel mai dificil de implementat la nivel de clasă, dar cu cea mai mare flexibilitate și oportunități. Cum se face învățare de tip hibrid cu o clasă inversată

În timp ce societatea este blocată în discuții superficiale si contradictorii, generate de o implementare deficitara a conceptului de învățare online în lunile martie-iunie, o discuție mai productivă ar consta…
Vezi articolul