Rezolvare subiecte BAC 2025 Limba și literatura română, sesiunea de toamnă / Profesoara Adelina Beldugan: Au avut un grad scăzut de dificultate, niciun item nu a avut vreo capcană

7.851 de vizualizări
Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com
Rezolvarea subiectelor de Bacalaureat 2025 – sesiunea de toamnă, la Limba și literatura română, este prezentată pentru cititorii Edupedu.ro de profesoara Adelina Beldugan, care afirmă că „subiectele de astăzi au avut un grad scăzut de dificultate” și „niciun item nu a avut vreo capcană”. Ea susține că oricine „putea să promoveze cu minime cunoștințe de limba și literatura română”.

Profesoara Adelina Beldugan respinge ideea că elevii din sesiunea de toamnă sunt dezinteresați sau slab pregătiți și arată că „sunt variate situații ce țin de social, emoțional, cerințe educaționale speciale etc. ascunse în spatele eșecului din prima sesiune (…)”.

  • Ea atrage atenția că, odată cu creșterea efectivului de elevi dintr-o clasă, „numărul celor care vor susține examenul maturității în a doua sesiune va fi mai mare”.

În analiza subiectelor (foto document mai jos în articol), profesoara notează că acestea au fost „adaptate momentului” și că rezolvarea lor „necesita însă atenție și concentrare”. În plus, transmite un mesaj direct candidaților: „Pe cei care au susținut astăzi examenul îi felicit că nu au renunțat și îi rog să continue să lupte pentru visurile lor. Vin vremuri grele pentru toți cei din sistem, dar împreună: elevi, profesori și părinți vom reuși să le depășim, sperăm, cu fruntea sus”.

Redăm integral mai jos rezolvarea integrală și comentariile realizate de profesoara Adelina Beldugan:

Există această supoziție că elevii care susțin Bacalaureatul în sesiunea de toamnă sunt dezinteresați sau neinstruiți. Din punctul meu de vedere, sunt variate situații ce țin de social, emoțional, cerințe educaționale speciale etc. ascunse în spatele eșecului din prima sesiune și doar foarte puțini sunt aceia care chiar nu vor să învețe. Acum, odată cu creșterea efectivului de elevi (de fapt, excluderea numărului maxim de elevi dintr-o clasă) ai unui colectiv, mă tem că, în anii viitori, numărul celor care vor susține examenul maturității în a doua sesiune va fi mai mare. Este imposibil ca un profesor să descopere ce se află în spatele neputinței de a rezolva un subiect, când are într-o clasă 35 de elevi sau mai mulți. Căci asta fac profesorii, dincolo de transmiterea conținutului științific, ascultă, sunt empatici, se încarcă frecvent cu probleme elevilor care devin și ale lor și găsesc soluții împreună; le răspund mesajelor după ora 16, căci situațiile neplăcute în care se găsesc elevii nu țin cont de oră, ele vin și tu, profesor, ești acolo.

Cu toate acestea, în ciuda faptului ca ai făcut tot ce ți-a stat în putință ca elevul să promoveze, se întâmplă ca, uneori, elevul să nu promoveze din varii motive: a intrat la liceu cu 1, 2, 3… și a fost imposibil să atingă un 5-6 la Bacalaureat, are o situație dificilă în familie, neatenție, lipsă de motivație și lista poate continua. Prin urmare, pe cei care au susținut astăzi examenul îi felicit că nu au renunțat și îi rog să continue să lupte pentru visurile lor. Vin vremuri grele pentru toți cei din sistem, dar împreună: elevi, profesori și părinți vom reuși să le depășim, sperăm, cu fruntea sus.

Subiectele de astăzi au avut un grad scăzut de dificultate, adaptat momentului, oricine poate să promoveze cu minime cunoștințe de limba și literatura română. Niciun item nu a avut vreo capcană, rezolvarea lor necesita însă atenție și concentrare.

Subiectul I, A:

  1. Sensul din text al secvenței „mi-am dat seama” este „am realizat/am conștientizat /am înțeles” și al cuvântului „greșit”, eronat/nepotrivit.  
  2. Prenumele tatălui lui Rolf este Hugo.
  3. Un avantaj pe care i-l oferă autoarei cazarea la hotel îl reprezintă posibilitatea de a-și organiza timpul liber după bunul plac, așa cum reiese din secvența „Dispuneam de o libertate totală de mișcare și de organizare a timpului meu liber”.
  4. Motivul pentru care doamna Marti a lucrat până la o vârstă înaintată îl constituie faptul că a intrat târziu în câmpul muncii, după ce soțul său a murit. Rămasă văduvă, în lipsa posibilităților materiale, ea a fost nevoită să-și înceapă activitatea la o bibliotecă abia la vârsta de 39 de ani și apoi să rămână acolo până la împlinirea stagiului de cotizare necesar pensionării.
  5. Atitudinea autoarei față de doamna Marti este una senină/ respectuoasă/ binevoitoare/ prietenoasă. Doamna Marti era un om cu calități extraordinare de la care aveai multe de învățat și nu ezita să transmită tinerei sale prietene din înțelepciunea și căldura sa.

Subiectul I, B:

La textul argumentativ, subiectul I B, cerința este foarte bine aleasă. Aceasta are o temă de actualitate și anume dacă atitudinea oamenilor față de mediu poate sau nu să fie schimbată. Fragmentul selectat arată fără echivoc în ultimele sale fraze că atitudinea personajului-narator față de mediu a fost schimbată în momentul în care doamna Marti i-a reproșat pe un ton prietenos că a pus mai multă apă decât era nevoie pentru a-și face ceaiul și, în acest context, spune: „Am înțeles și am învățat”. Din acest exemplu, este necesar să învățăm că mediul trebuie protejat prin toate mijloacele pe care omul le are la îndemână.

Subiectul al II-lea

Acest subiect este unul preferat de elevi deoarece, în practică, am observat că identificarea tipului de perspectivă narativă nu pune niciun fel de problemă. În fond, este necesară distingerea între persoana I și a III-a pentru a stabili unghiul din care sunt prezentate întâmplările ceea ce atrage după sine și gradul de implicare a naratorului în diegeză.

Textul-fragment „Amândoi” de Liviu Rebreanu are o perspectivă narativă obiectivă, narațiunea se desfășoară la persoana a III-a (…). Naratorul detașat prezintă evenimentele și personajele dintr-un punct de vedere exterior, fiind omniscient, omniprezent și omnipotent. Acesta păstrează distanța față de faptele relatate, asigurând totodată și impresia de veridicitate.

Subiectul al III-lea lăsa posibilitatea candidatului să aleagă din mai multe texte dramatice studiate printre care „O scrisoare pierdută”, de I. L. Caragiale, „Iona”, de Marin Sorescu, „Jocul ielelor/Suflete tari” de Camil Petrescu etc. Textul dramatic ce aparține lui Caragiale sunt convinsă că a fost ales de cei mai mulți dintre participanții la proba de astăzi.

Succes tuturor!

FOTO DOCUMENT Subiecte BAC 2025 August – Limba și literatura română:

Foto: © Pojoslaw | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Bună ziua !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației anunță o analiză a liceelor cu rezultate slabe la Bac 2022: „Ne vom apleca o atenție specială asupra acelor școli care nu au avut elevi înscriși la Bac”, spune ministrul / Anul trecut au fost anunțate controale la școlile cu rezultate slabe la Bac, dar până acum nu se cunosc rezultatele sau dacă au avut loc aceste verificări

Ministrul Educației a anunțat azi rata de promovare la nivel național a Bacalaureatului 2022: cea mai mare rată de promovare din ultimii 12 ani, 73,3%. Nivelul a urcat pentru prima…
Vezi articolul