România și Republica Moldova oferă diplome universitare comune, recunoscute automat în ambele țări, în 32 de programe, anunță Ministerul Educației de la Chișinău

373 de vizualizări
Dan Perciun, ministrul Educației din Republica Moldova / Foto: Inquam Photos / Elena Covalenco
Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova a explicat pentru Edupedu.ro ce înseamnă „diplomele duble” propuse de ministrul Dan Perciun, discutate la Reuniunea Rectorilor de la Chișinău. Acestea sunt valabile în ambele țări, sunt obținute prin programe comune de studii realizate de universități din România și Republica Moldova și sunt recunoscute automat în ambele state. Absolvenții au dreptul de a se angaja prin utilizarea diplomei naționale eliberată de instituția din statul în care intenționează să profeseze.
  • La solicitarea Edupedu.ro, instituția a transmis clarificări privind cadrul legal și modul de funcționare al acestor programe comune de studii, în baza cărora se eliberează diplome recunoscute automat în ambele state:

„Conform cadrului normativ național, programul comun de studii superioare reprezintă o formă de colaborare între două sau mai multe instituții de învățământ superior, care sunt responsabile în comun de: elaborarea și aprobarea programului de studii superioare de licență, master sau doctorat; organizarea admiterii; supervizarea academică; conferirea calificării și asigurarea calității.

Această colaborare se realizează, de regulă, în cadrul unui consorțiu format din instituții de învățământ superior și alte organizații partenere.

Calificarea comună și diploma comună pot fi acordate în una dintre următoarele forme:

  • diplomă comună emisă suplimentar față de una sau mai multe diplome naționale
  • diplomă comună emisă de instituțiile care oferă programul comun de studii, fără eliberarea diplomelor naționale
  • una sau mai multe diplome naționale, însoțite de un certificat care atestă calificarea acordată în comun.
    Diplomele și certificatele comune se eliberează în limbile de comunicare stabilite prin parteneriat, precum și în limba engleză

Un program comun de studii superioare presupune că instituțiile membre ale consorțiului sunt autorizate provizoriu sau acreditate în țările lor de origine; fiecare instituție deține permisiunea autorităților naționale competente pentru organizarea programului comun; studenții efectuează o perioadă de studiu în instituțiile partenere, această perioadă reprezentând o parte substanțială a programului comun; perioadele de studii și examenele promovate la instituțiile partenere sunt recunoscute integral și automat, conform legislației; cadrele didactice din instituțiile participante contribuie în mod egal la realizarea programului.

În contextul internaționalizării, universitățile din Moldova au dezvoltate 35 programe comune: 32 cu universități din România, 2 universități din Bulgaria și 1 cu Grecia.

Diplomele obținute în cadrul acestor programe comune beneficiază de recunoaștere automată în ambele state partenere. Prin urmare, absolvenții au dreptul de a se angaja utilizând diploma națională eliberată de instituția din statul în care intenționează să profeseze. Astfel, pe teritoriul Republicii Moldova, absolvenții vor utiliza diploma eliberată de instituția parteneră din Republica Moldova.”

Tema „diplomelor duble” a fost adusă în discuție de ministrul Educației din Republica Moldova, Dan Perciun, în cadrul reuniunii rectorilor universităților din România și Republica Moldova, desfășurată pe data de 23 octombrie, la Chișinău. Ministrul a afirmat că diplomele comune „ar fi cea mai avantajoasă formă de colaborare” între cele două țări, contribuind la reducerea exodului de studenți și la consolidarea capacității universităților moldovenești. La eveniment au participat din România Sorin Cîmpeanu, rectorul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, dar și președinte al Consiliului Național al Rectorilor din România, secretarul de stat din Ministerul Educației din România, Gigel Paraschiv, dar și membrii Casei Regale a României, Principesa Margareta și Principele Radu.

Date de context

Potrivit raportului „Starea învățământului superior din România 2023–2024”, țara vecină este menționată între statele care beneficiază de burse și mobilități academice oferite de statul român, în special prin programul regional CEEPUS. În anul universitar 2023–2024, România a acordat 428 de luni-bursă pentru 86 de studenți și 364 de cadre didactice, veniți în principal din Republica Moldova, Serbia și Ungaria.

Aproximativ 27.000 de studenți străini studiază la universități din România, conform datelor prezentate de Inspectoratul General pentru Imigrări. Cei mai mulți străini sunt din Republica Moldova și Franța.

Conform statisticii oficiale, la data de 31 august 2025 în evidențele Inspectoratului General pentru Imigrări se aflau 26.989 de persoane care beneficiau de un permis de ședere în scop de studii.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Norma didactică crește la 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din preuniversitar, potrivit pachetului de măsuri fiscale / Ministrul David spunea că norma va fi la un minim al mediei din OCDE și că „nu creștem în orb și la paușal”

Norma didactică pentru profesorii din școli și licee crește la 20 de ore pe săptămână, cu 2 ore în plus față de cea actuală, a anunțat premierul Bolojan în cadrul…
Vezi articolul

Daniel David: Colegi sau oameni pe care îi știu, copiii prietenilor mei, mi-au spus că sunt supărați pe mine, pe premier, pe președinte, pe sistem în general, că ei au învățat și voiau să ia bursă din toamnă. Vreau să vadă școala ca o cale spre succesul social, nu vreau să vadă școala ca o modalitate de a învăța pentru o notă care să le aducă niște bani

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus legat de tăierea burselor că a primit reproșuri și de la prieteni și de la copiii lor pentru că „ei au învățat…
Vezi articolul

UPDATE Guvernul va fi consiliat pe tema adaptării educației la inteligența artificială de un Consiliu în care Ministerul Educației nu are nicio atribuție. Consiliul face parte dintr-un nou Comitet pentru IA / Ministerul Cercetării spune că Ministerul Educației va fi „actor principal”

Un nou Comitet Român pentru Inteligența Artificială este format în baza unui ordin al ministrului Cercetării, Sebastian Burduja, ordin publicat joi în Monitorul Oficial. Noul Comitet, care funcționează sub patronajul…
Vezi articolul