Material susținut de OMV Petrom prin programul România eficientă

Școala cu facturi la energie aproape zero. Elena Cazan, director: Nu mai avem de ce să deschidem geamurile, ca să aerisim în timpul orelor / Școala a înflorit, pur și simplu, i-am invitat pe părinți și le-am explicat fiecare dotare ce face, iar elevii sunt foarte încântați

2.467 de vizualizări
Foto: Romania-Eficienta
Elevii Școlii Gimnaziale Liliești din orașul Băicoi, județul Prahova, vin cu plăcere la școală de când aceasta a fost renovată complet și a devenit una dintre cele mai moderne unități din țară, și chiar din regiune, prin programul România Eficientă. “S-au produs multe schimbări. De exemplu, nu mai avem de ce să deschidem geamurile ca să aerisim în timpul orelor”, povestește directoarea școlii, Elena Cazan. “Aerul este filtrat, igienizat, dezinfectat cu lămpile UV, printr-un sistem propriu. Am intrat într-una din clase și pornise sistemul de ventilație și m-au întrebat ce se întâmplă? Elevii au fost foarte curioși să afle despre sistem”, a povestit directoarea. Proiectul este derulat de Energy Policy Group (EPG), investiția a costat aproximativ 1,6 milioane de euro și a fost susținută de OMV Petrom.
  • Școala Gimnazială Liliești din orașul Băicoi este a doua unitate de învățământ din țară reabilitată la standard de clădire cu un consum de energie aproape zero (nZEB) prin România Eficientă. Prima unitate renovată a fost Liceul Tehnologic Energetic „Elie Radu” din Ploiești, în 2022.

În Școala Gimnazială “Liliești” din Băicoi, județul Prahova, elevii abia așteaptă acum să vină la ore în sălile de clasă în care iarna nu se va mai pierde căldura pe la geamurile vechi, iar vara nu va mai fi nevoie să deschidă geamul ca să aerisească. Timp de aproape un an, școala a fost renovată complet, prin programul România Eficientă. Au fost schimbate instalațiile, sistemul de încălzire, sistemul de climatizare, fără că școala să fie demolată, ci doar îmbunătățită.

Elena Cazan este directoarea școlii Gimnaziale “Liliești” din Băicoi. Ea ne-a povestit că lucrările de reabilitare au fost ample, au presupus relocarea elevilor aproape un an. Lucrările au început pe 6 iunie și s-au desfășurat în mare parte în vacanță. Însă în septembrie 2022, când copiii ar fi trebuit să se întoarcă la școală, lucrările nu erau gata. Atunci, s-a decis să fie redistribuiți elevii în spațiile celorlalte unități școlare din oraș, în funcție de programul școlilor gazdă. “Toți elevii noștri au învățat după-amiază în celelalte patru localuri ale școlilor din oraș. Primăria ne-a pus la dispoziție un microbuz care a transportat elevii, la dus, la întors, la fiecare dintre aceste unități școlare”, spune directoarea școlii.  

De câteva săptămâni, elevii și profesorii s-au întors în clădirea care acum va avea energie verde și consum energetic aproape de zero, pentru că pe acoperiș s-au montat panouri fotovoltaice pentru a capta căldura.

“Principala problemă a școlii Gimnaziale “Liliești” era iarna, pentru că din cauza instalațiilor vechi se pierdea multă căldură, iar pe pereți era igrasie, deci aerul era irespirabil pentru copii”, povestește directoarea Școlii, Elvira Cazan. Vara era de asemenea o problemă faptul că soarele bătea direct în clasă, iar elevii care stăteau în băncile de la geam mereu erau deranjați de căldură. Profesoarele erau nevoite să mute elevii în bănci, la câteva minute.

Elvira Cazan spune că orele erau afectate din cauza acestor probleme.

“Școala se confrunta cu o serie de probleme care se reflectau cu siguranță în rezultatele elevilor, în calitatea procesului instructiv-educativ. În primul rând nu puteam folosi întotdeauna laboratoarele pentru ca fiind pe partea de nord ne confruntăm cu probleme precum igrasia în perioada iernii și din această cauză activitatea în laboratoare se desfășura sporadic. Pe de altă parte, aveam facturi foarte mari la electricitate și facturi foarte mari pentru încălzire. Așa cum spuneam, aveam probleme cu căldura”, spune directoarea.

“Toate acestea au fost semnalate autorităților însă nu erau întotdeauna bani suficienți pentru o lucrare atât de amplă. De asemenea, instalația electrică era sub dimensionată. Cerințele școlii au devenit altele, de la an la an, în ceea ce privește consumul de energie electrică și atunci stăteam cu mare grijă în ceea ce privește pericolul generat de subdimensionare a rețelei electrice”, spune directoarea școlii.

Școala a fost renovată la standard de clădire cu un consum de energie aproape zero (nZEB) prin România Eficientă. Asta înseamnă că a fost instalat un sistem modern de cinci pompe de căldură. În plus, școala beneficiază de energie electrică „verde” obținută din surse proprii, printr-un sistem de 30 de panouri fotovoltaice cu o putere instalată de 550W fiecare. De asemenea, o parte importantă o reprezintă corpurile de iluminat, acum toate fiind economice, de ultimă generație.

“Totul a devenit funcțional”, spune directoarea școlii. “Dacă până acum aveam atâtea probleme, totul s-a schimbat în primul rând când s-a refăcut instalația electrică. De asemenea s-a schimbat toată instalația sanitară, s-a evacuat și s-a recondiționat tot ce înseamnă subsolul clădirii, s-a schimbat tâmplăria și s-au montat jaluzele astfel încât să se elimine această problemă cu căldura excesivă pe partea de sud, de care vă spuneam. Cu siguranță anveloparea termică va face să fie înlăturată și problema igrasiei pentru că s-a realizat lucrare de anvelopare termică. De asemenea, s-a refăcut hidroizolația și s-au montat panouri solare. Asta ne dă speranța că nu vom mai avea facturi atât de mari la electricitate și că banii vor putea fi folosiți cumva, pentru digitalizare, pentru mai mult material didactic, clar îi vor redirecționa spre îmbunătățirea calității procesului educativ și vor avea rezultate și în performanțele elevilor”, spune Elvira Cazan.

Și problema căldurii s-a rezolvat prin programul energie verde, pentru că va fi asigurată de cele cinci pompe de căldură, care sunt acționate tot electric. “În momentul în care vom deveni prosumatori, clar că ceea ce produc panourile solare se va duce în consumul. Deocamdată nu suntem prosumatori, trebuie să finalizăm niște acte. S-a schimbat și tâmplăria cu termopane și nu vor mai fi pierderi de căldură. Funcționalitatea clădirii este refăcută”, spune directoarea școlii.  

Au fost montate la geamuri obloane care sunt acționate tot electric, așa s-a rezolvat și problema căldurii excesive vara: „Va fi lumină optimă pentru că obloanele se pot regla în funcție de necesitățile din clasă”, mai spune directoarea Elena Cazan.

Acum, când e prea cald afară nu mai deschidem geamurile 

„Elevii sunt entuzismați și fericiți în noua școală, vin cu drag la ore”, mărturisește directoarea școlii. „Au fost așa de încântați că s-au întors la școală. Suntem bucuroși de schimbare cu toții: copii și profesori. Toată lumea a așteptat cu nerăbdare să revenim aici”, povestește directoarea Școlii Gimnaziale “Liliești” din Băicoi.

„S-au produs multe schimbări. De exemplu, nu mai avem de ce să deschidem geamurile. În primul rând, aerul este filtrat, igienizat, dezinfectat cu lămpile UV. Au fost montate pe lângă lămpile UV care purifică aerul și clar nu vom mai avea probleme de sănătate. Nu se vor mai propaga problemele de sănătate rândul elevilor. Avem și dispozitivele acestea care fac ca în momentul în care concentrația de dioxid de carbon să fie mai mare decât cea optimă, pornesc automat și aduc de afară aer curat și încălzit la temperatura la care a fost programat și evacuează din încăpere aerul viciat. Ele sunt programate, funcționează automat, în momentul în care sesizează că aerul nu mai este propice și nu mai întrunește toate condițiile pentru învățare.

Au fost foarte curioși, elevii. Am intrat într-una din clase și pornise sistemul de ventilație și m-au întrebat ce se întâmplă? Le-am explicat că noi suntem mulți în clasă, iar atunci când scoate aerul plin de dioxid de carbon, ne aduce aerul curat proaspăt de afară. Au fost foarte încântați”, povestește directoarea Elena Cazan.

“I-am invitat și pe părinți să vadă cum sunt sălile, să înțeleagă, să știe despre ce e vorba. Eu am mai făcut și ziua porților deschise, am profitat de apropierea înscrierii la clasa pregătitoare și am invitat copiii de la grădiniță și toți părinții care au vrut să vină să vadă școala și le-am și explicat care sunt dotările și ce rol are fiecare”, spune Elena Cazan.

“Școala a prins viață și în Săptămânile Verde și Școala Altfel, copiii au venit cu drag și au plantat pomi în fața școlii care este acum foarte colorată”, spune directoarea școlii.

Citește și:
Școala de stat modernizată și reabilitată la standard de clădire cu un consum de energie aproape zero, prin programul România Eficientă, o investiție privată de 1,6 milioane de euro/ Elevii Școlii Gimnaziale „Liliești” învață de luna aceasta într-o școală care a prins culoare și o nouă viață (P)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eveniment LIVE organizat de World Vision România în programul Școala din Valiză

,,Educația digitală: de la tablă la tabletă” – un eveniment despre digitalizarea în învățământ și metode creative de predare, organizat de World Vision România și Edupedu.ro

73% dintre elevii din mediul rural au ca principală așteptare de la profesori să le predea mai interactiv, iar 61% dintre profesori vor să creeze lecții digitale pentru a-și stimula…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Caracteristica omului inteligent este adaptabilitatea, spune profesorul Ciprian Ittu, director la Școala Gimnazială Poiana Mărului: Prin cunoștințele pe care le acumulăm noi, profesorii, ne ajutăm copiii din comunitate să cunoască noțiuni financiare

Aproape toți profesorii Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Poiana Mărului, județul Brașov, s-au implicat în programul-pilot LifeLab by BCR în momentul în care acesta le-a fost prezentat. Directorul instituției, profesorul…
Vezi articolul