Școlile și grădinițele să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile elevilor care au intoleranță la gluten, transmite Ministerul Educației

1.509 vizualizări
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Școlile trebuie să acorde o atenție deosebită colaborării cu familiile copiilor care au fost diagnosticați cu boala celiacă, după cum se arată într-o informare trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. De asemenea, școlile și grădinițele au ca sarcină informarea și instruirea întregului personal cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii cu produse pe bază de gluten.

UPDATE Altă „scăpare” la Ministerul Educației. Inspectoratele școlare au primit o informare în care este citat greșit un ordin / Sunt vizate școlile și grădinițele care au copii cu intoleranță la gluten

  • Informarea este semnată de secretarul de stat Florian Lixandru.

„Ținând cont de numărul semnificativ de copii/elevi din învățământul romanesc, diagnosticați cu boala celiacă, vă rugăm să transmiteți unităților de învățământ preuniversitar să acorde o deosebită atenție colaborării cu familiile acestora, precum și informării și instruirii întregului personal al unității de învățământ cu privire la specificitatea acestei boli și la evitarea situațiilor de risc de contaminare a acestor copii / elevi cu produse pe bază de gluten”, se arată în documentul citat anterior.

În informare apare că, „totodată, vă reamintim faptul că art.17, alin. (1) – (3) din ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Educației nr. 438/4.629/2021 privind asigurarea asistenței medicale a preșcolarilor, elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar și studenților din instituțiile de învățământ superior pentru menținerea stării de sănătate a colectivității și pentru promovarea unui stil de viață sănătos are prevederi exprese privind copiii /elevii cu diferite alergii/intoleranțe alimentare sau boli cronice care necesită regimuri speciale”.

Iată ce prevede art. 17 din ordinul menționat mai sus:

„(1) Unitățile de învățământ preuniversitar colaborează cu autoritățile publice locale, precum și cu părinții sau reprezentanții legali ai preșcolarilor și elevilor pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.

(2) Instituțiile de învățământ superior colaborează cu autoritățile publice locale și organizațiile studențești pentru promovarea principiilor de viață sănătoasă.”

Elevii cu boala celiacă beneficiază de bursă medicală în anul școlar 2022-2023, potrivit Asociației Române pentru Intoleranță la Gluten. Bursa medicală este încadrată în categoria burselor sociale, conform criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar, criterii aprobate prin ordinul nr. 5.379 din 7 septembrie 2022.

Articolul 15 stabilește că „bursele de ajutor social se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

c) elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, astfel:

  • I. boli și tulburări ale sistemului nervos și ale funcțiilor mentale globale;
  • II. boli ale structurilor și funcțiilor senzoriale;
  • III. boli ale structurii laringelui și funcțiilor sale;
  • IV. boli ale structurii sistemului cardiovascular și ale funcțiilor sale;
  • V. boli ale structurii aparatului respirator și ale funcțiilor sale;
  • VI. boli ale structurii sistemului imunitar și ale funcțiilor sale;
  • VII. boli ale structurii și funcțiilor sistemelor digestiv, metabolic și endocrin;
  • VIII. boli ale structurii funcțiilor aparatului urinar cu sau fără insuficiență renală cronică (IRC), indiferent de cauză;
  • IX. boli ale structurii și funcțiilor aparatului locomotor și corespunzătoare mișcării;
  • X. boli ale structurii pielii, anexelor și funcțiilor tegumentului;
  • XI. boala canceroasă (indiferent de localizare, inclusiv recidivele și metastazele);
  • XII. boli genetice;
  • XIII. transplantul de organe, țesuturi și celule, stările posttransplant;
  • XIV. orice altă boală, tulburare sau afecțiune, de exemplu, cronică/genetică/care necesită tratament îndelungat pentru cel puțin 6 luni sau servicii de abilitare și reabilitare pentru cel puțin 6 luni sau îngrijiri paliative și care se înscrie în vreuna dintre categoriile enumerate la pct. I-XIII este luată în considerare;

d) elevii din învățământul primar și gimnazial din mediul rural, care sunt școlarizați într-o altă localitate, întrucât nu au posibilitatea să studieze într-o unitate de învățământ din localitatea de domiciliu, acordarea bursei nefiind condiționată de venitul net lunar al familiei; prin localitate de domiciliu se înțelege comuna/orașul cu subdiviziunile sale administrative.

(2) Acordarea burselor sociale pentru motive medicale se face pe baza certificatului eliberat de medicul specialist (tip A5) și avizat de medicul de familie/medicul de la cabinetul școlar, respectiv a certificatului de încadrare în grad de handicap, fără a fi condiționată de venitul net lunar al familiei”.

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bogdan Gruia Ivan, propus ministru al Cercetării în Guvernul Ciolacu, aviz favorabil în Parlament: „Prima prioritate” în domeniul cercetării este „adaptarea legislației la vremurile în care trăim” / Zone de interes: inteligența artificială, tehnologii cuantice, energie verde

Bogdan-Gruia Ivan, propus de PSD pentru postul de ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării în Guvernul Ciolacu, a primit aviz favorabil din partea comisiilor care l-au audiat, miercuri, în Parlament.…
Vezi articolul

Programul Pedibus, prin care elevii sunt încurajați să meargă pe jos la școală, lansat și la Miercurea-Ciuc. „Printre multiplele beneficii ale acestui program putem să enumerăm reducerea aglomerației”, spune viceprimarul

Programul Pedibus, prin care elevii sunt încurajaţi să meargă pe jos la şcoală, pentru reducerea aglomeraţiei dar şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos, va fi lansat şi la…
Vezi articolul

VIDEO Adaptarea modului de predare de la fizic la online, una dintre propunerile făcute ministerului de Iulian Stanciu, CEO eMAG: Lecțiile online cu o cameră web pusă în clasă nu funcționează. E ca și cum ți-ai face magazin online cu o cameră web pusă în magazinul fizic

Adaptarea modului de predare de la fizic la online este una dintre cele patru propuneri făcute ministerului Educației de Iulian Stanciu, managerul general al celui mai mare magazin online din…
Vezi articolul

Greva generală în educație va fi declanșată luni, indiferent de rezultatul negocierilor dintre sindicate și premierul Ciucă de duminică după-amiază, spun liderii sindicali Simion Hăncescu și Marius Nistor

Promisiunile Guvernului de duminică, 21 mai, ziua în care premierul Nicolae Ciucă și federațiile sindicale din Educație se întâlnesc pentru negocieri, nu vor putea opri greva declanșată de angajații din…
Vezi articolul