Scriitorul Mircea Cărtărescu: Literatura, cum se predă azi ca să treci bacul, e moartea pasiunii, mai bine ar dispărea cu totul ca materie. E rețeta sigură dacă vrei să faci tinerii să nu mai pună în veci mâna pe o carte

13.701 de vizualizări
Mircea Cărtărescu / Foto: INQUAM Photos / George Călin
„Azi, în școli, nu se face practic literatură. Cei responsabili cu programele nu înțeleg ei înșiși literatura. Li se prezintă elevilor un șir de vestigii și ruine din secolele trecute, greșit înțelese până și ele. Autorii vii de azi nu li se prezintă, de parcă nici n-ar exista”, a declarat scriitorul Mircea Cărtărescu, într-un interviu pentru presshub.ro.

Acesta a spus că „literatura, cum se predă azi ca să treci bacul, e moartea pasiunii, mai bine ar dispărea cu totul ca materie. E rețeta sigură dacă vrei să faci tinerii să nu mai pună în veci mâna pe o carte”.

„Toată lumea spune asta de decenii întregi, și totuși nu se mișcă nimic, defilăm mai departe cu o concepție inexistentă sau înșelătoare despre ce e literatura, cu autori prăfuiți, cu texte alese parcă pentru nulitatea lor. Nu sunt polemic aici de dragul polemicii: asta e realitatea. E exasperant, e o crimă culturală ce se petrece sub ochii noștri”, a completat scriitorul.

Întrebat dacă vede o legătură directă între interesul scăzut al tinerilor pentru lectură și dezvoltarea industriei de divertisment, Mircea Cărtărescu a spus că „e o legendă că „tinerii nu mai citesc”. “Foarte mulți citesc cu aceeași pasiune ca și noi. O fac din aceeași plăcere vicioasă și minunată. Tinerii citesc și scriu literatură mai departe, rețelele de socializare sunt pline de poezii (prea multe chiar, după gustul meu)”, a adăugat Cărtărescu.

Citește interviul complet pe Presshub.ro.


12 comments
  1. “Azi, în școli, nu se face practic literatură. Cei responsabili cu programele nu înțeleg ei înșiși literatura. Li se prezintă elevilor un șir de vestigii și ruine din secolele trecute, greșit înțelese până și ele. Autorii vii de azi nu li se prezintă, de parcă nici n-ar exista”, a declarat scriitorul Mircea Cărtărescu.Scriitorul Cartarescu isi manifesta aroganta tipica celui care este plin de el!A mai spus acest lucru ,la decernarea premiului de Dr.Humoris causa,la universitatea “Tomis” din Constanta( de renume mondial ),si-l repeta non-stop!Este clar ca dansul doreste cu orice pret si bate din picioare ca Nea Goe,ca a venit timpul ca Măria Sa sa devina ,neaparat,un autor canonic!La gunoi cu scriitorii clasici care sunt deja expirati,niste “vestigii și ruine “neinteresante!Se pare insa,ca “operele” literare ale lui Cartarescu nu se mai vand; “oul de aur” al Humanitasului s-a transformat in cupru ;deci haideeeeeeti toarashi,miscati-va si bagati “perlele” de opere cartarisciene la autorii canonici ,ca sa mai vina  iarasi bani in portmoneul d-lui Cartarescu! La gunoi cu Sadoveanu,Voiculescu sau Arghezi.Iar specialistii din comisia de curricula literara trebuie sa inteleaga si sa-i asculte recomandarile vesnicului catindat la premiul Nobel,(astfel sa fie in pas cu Politica corecta,actuala),aceasta ca sa nu-si piarda scaunele …..Ce trist,ce urât,sinistru si scârbos ,este când un scriitor critica un un alt autor,sau critic literar care i-a facut praf “opera”, si ,se baga in față,fără să stea la coadă,pina-i vine rândul pentru a fi recomandat de la sine,ca să intre in rândul autorilor/scriitorilor canonici, cu adevarat valorosi!

    1. Nu credeti ca ar fi mai interesant pentru elevi sa fie lasati sa citeasca ce vor (numai sa citeasca) si apoi sa comenteze ceea ce au citit in clasa, pe rand? Eventual sa fie lasati sa aleaga din 10-20 de opere diferite ca gen, perioada etc.? Tot ceea ce e obligatoriu creeaza frustrari. Vor fi obligati sa faca multe lucruri in viata, de ce sa nu le dam posibilitatea sa aleaga macar acum? Copilul meu, de exemplu, a citit in sila maxim 10 carti, in 10 ani de scoala. Acum, in cateva luni, a citit 3 carti de dezvoltare personala, pentru ca este interesat de acest domeniu. Desigur, nu e literatura, dar textul e scris intr-o maniera diferita de stirile de la tv sau de pe internet sau comentariile de pe facebook. Ceea ce vreau sa spun e ca lumea evolueaza si de aceea noi acum folosim automobile si nu carute, cum era pe vremea bunicilor nostri, pentru ca acesta e progresul. Daca acceptam aceasta evolutie, pentru ca ne ajuta in viata, de ce sa nu incercam si cu literatura? Ceea ce pentru “Rascoala” era o realitate si contextul putea fi inteles de cititorii din perioada interbelica acum este istorie. Mediul social, politic, cultural se schimba in 100 de ani si poate tinerii de azi nu au cum sa inteleaga sensul scrierilor de atunci. Aceasta e parerea mea, care am citit si eu in sila, la randul meu, operele din scoala, am invatat pe de rost comentariile, fara sa inteleg prea mult sensul cuvintelor din ele, citind in acelasi timp, dar de placere, probabil o suta de carti de science fiction.

  2. Sunt și nu sunt de acord cu dl Cărtărescu( apropo, se studiază în școală poezia lui)! Aș zice că ritmul în care trebuie parcursă programa e ,,moartea pasiunii”.Copiii nu au timp să citească,profesorul nu are timp să-i incite,să dezbată cu ei,să-i lase să se contrazică pe diverse teme ale textului. Mă ridic împotriva sintagmei ,,autori prăfuiți”,în fond literatura mare- Balzac,Dostoievski,Flaubert,
    Rebreanu este despre sentimente și situații de viață, despre experiențe,chiar dacă ale noastre sunt acum diferite…

    1. Cartarescu,fara ca se jeneze a spus-o cu subiect si predicat la “caterisirea” Mariei Sale drept Dr.Humoris causa,:”Sadoveanu este prea greoi ptr copii;mi-a martirisit-o baiatul meu”…!Pau daca-i asa,predati solinoidele si pornografiile cartarisciene,ptr ca acesti copii sa se dea in pas cu timpul…(de parca ei nu stiu de unde pot incata porcarele)…

  3. Cartarascu e frustrat ca nu e studiat la scoala? Pe acelasi principiu hai sa nu mai studiem la muzica decat manelistii actuali, fara Beethoven, Mozart, Chopin, ca-s prea vechi si-s moartea pasiunii. Jador la putere, acest contemporan plin de talente muzicale. Oare Cartarascu realizeaza ce spune?

    1. Cărtărescu nu spune să nu îi studiem pe marii scriitori români, spune că nu e bine cum o facem acum. Și are dreptate. Și nici nu îi e ciudă că nu îl studiem pe el. De fapt, chiar se studiază la liceu Cărtărescu.

      1. Asta s-o credeti dumneavoastra!!Cartarescu tuna si fulgera de 5 ani incoace ca musai sa fie bagat in seama!Imagineazati-l pe Arghezi sau Sadoveanu “Bey astia din invataman,i-a facerti bine si treceti-ne scriiturile la lectura bligatorie-ca sa ne creasca conturile in banca!

        1. Sadoveanu nu atrage deloc, nu cred ca si-a meritat vreodata locul in manualul de limba romana. Trebuie studiati si clasicii, dar este, de asemenea, nevoie de mai multa atentie pentru scriitorii contemporani.

    2. Mircea Cărtărescu ESTE studiat în școală, ar fi trebuit să verificați înainte de a comenta.
      Tocmai asta îi dă dreptul să vorbească și elimină suspiciunea de frustrare.

    3. DA!Ati punctat bine.Cartaresc este frustrat deoarece,a constatat de mult ca nu-i mai merg vanzarile,cu alte cuvinte i-a trecut moda si nu se mai vand solenoidele…
      Deci,forteza nota si le da ,precum Ceausescu indicății celor din Învățământ si comisia curriculară,că el deși este în viață musai să fie studiat…Chestie de educație….

  4. Metodele de predare, abordarea literaturii in scoli … neadaptate la vremurile pe care le trăim. Pedagogii trebuie sa se reinventeze….sa poata convinge copiii că lectura este necesară și să găsească argumentele care să poată pune literatura și lectura pe picior de egalitate cu ceea ce oferă gadgeturile. Sa se facă ore obligatorii de lectura colectivă in scoli. Copiii aspira și asimilează ceea ce social-media oferă fara filtre….deci nu este o problema cu puterea lor de asimilare…. problema e in sistemul de învățământ…..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Problemele probei de interviu pentru concursul de directori de școli, în opinia lui Andrei Ion, doctor în psihologie organizațională și managerul regional al unei companii internaționale de recrutare

Cele mai mari probleme ale concursului național pentru angajarea directorilor de școli „cred că sunt legate de etapa de interviu”, spune Andrei Ion într-o analiză făcută pe metodologia și organizarea…
Vezi articolul