Situația copiilor romi în criza Covid-19, în atenția OECD: Cei mai dezavantajați riscă să fie și mai marginalizați

1.063 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Criza Covid-19 transformă instituțiile țărilor și sistemele de educație și împânzesc spațiul public cu mesaje de tipul „spălați-vă pe mâini regulat” sau „stați acasă și evitați contactul cu alții”. Dar în Europa există comunități mult mai afectate decât altele – un număr semnificativ de familii de romi care trăiesc în ghetouri și în alte locuri supraaglomerate, în care e posibil să lipsească apa curentă și care folosesc la comun diverse utilități. Pentru copiii din aceste comunități, criza are un impact major, arată o analiză semnată de Alexandre Rutigliano, consultant în cadrul Directoratului pentru Educație a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OECD).

Acesta pleacă de la concluziile unui studiu realizat de Agenția Europeană pentru Drepturi Fundamentale în 2016, care arăta că, pe continent:

  • 38% dintre romi nu aveau o toaletă, duș sau cadă de baie în interiorul locuinței
  • pentru copiii romi, e de două ori mai proababil decât pentru copiii non-romi să se confrunte cu o stare de sărăcie extremă.
  • mulți romi muncesc la negru și accesul lor la sistemul de sănătate poate fi dificil pentru cei care locuiesc fără acte, în așezări segregate.

În aceste condiții, arată sursa citată, copiii și adolescenții romi sunt printre cei mai grav afectați de criză și este dificil pentru țările europene să răspundă nevoilor lor.

Problemele vechi, adâncite de criză

Analiza arată că mulți copii romi din așezări informale întâmpinau greutăți în accesul la educație încă dinainte de criza coronavirusului. Ei ar putea fi nevoiți să aibă distanțe mari de parcurs până la școală sau să rateze un an școlar din cauza obstacolelor de înregistrare. Dar și așa școala tindă să fie o referință pentru multe familii, deoarece oferă cunoștințe, sprijin administrativ sau hrană pentru copiii din medii vulnerabile.

Potrivit consultantului citat, în timp ce răspunsul universal la criza Covid-19, din punct de vedere al educației, a fost apelul la școala la distanță și la instrumentele digitale, asemenea măsuri benefice pentru majoritatea studenților pot să îi marginalizeze și mai mult pe cei din grupurile deja marginalizate, precum romii.

Este dat exemplul rezultatelor PISA 2018, în care 95% dintre elevi spuneau că au un calculator pe care să lucreze acasă. Deși nu există date exacte pentru elevii romi, informațiile acumulate de asociațiile locale din Europa sugerează că elevii romi din așezări informale sunt mult suprareprezentați în cele 5 procente rămase.

Analiza OECD citează un raport al unei asociații din România, realizat în martie a.c., ce indica faptul că lipsa unui plan sitematic de asigurare a accesului la educație pentru toți elevii ar putea adânci semnificativ diferențele educaționale deja existente între copiii din medii avantajate și cei dezavantajați.

Este citat și un studiu din Marea Britanie, realizat în 2017, care arată că dintre toate grupurile de elevi, cei din comunități de romi au cel mai scăzut nivel al realizărilor și al progreselor la învățătură.

Or, comentează consultantul OECD, sistemele de învățământ trebuie să ofere servicii universale și echitabile pentru toți, iar dacă oferi o educație accesibilă doar pentru anumite grupuri de elevi – chiar și în vreme de criză – acest lucru pare contrar principiilor de incluziune și nediscriminare.

Acțiuni ale autorităților în diverse state

Pe de altă parte, analiza OECD arată că unele guverne și organizații au început totuși să sprijine elevii și comunitățile rome:

  • guvernul slovac, ajutat de ONG-uri, comunică în mod constant cu familiile rome în limba romani, informându-i despre criză și despre măsurile care trebuie adoptate
  • Franța a suspendat evacuările, inclusiv din așezările informale, în timpul crizei
  • În țări precum Italia, Portugalia, Serbia, municipalitățile lucrează cu școlile și asociațiile pentru a oferi apă curentă, alimente și medicamente comunităților de romi.
  • UNICEF lucrează cu ministere din diverse țări pentru dezvoltarea unor inițiative de sprijin pentru comunitățile rome marginalizate, unde copiii nu au acces la servicii sanitare de calitate și la tehnologie.
  • În Slovenia, cu ajutorul unor donatori privați, au fost colectate mii de aparate electronice pentru a-i sprijini pe elevii fără acces la un calculator
  • În Spania, Fundacion Secretariado Gitano lucrează cu autoritățile locale pentru a limita efectele diferențelor mari de acces la instrumente digitale și pentru a asigura continuitatea educațională pentru copiii romi.

Pe lângă toate acestea, asociațiile care sprijină comunitățile rome din Europa avertizează în legătură cu existența unor probleme mai mari, accentuate de criză, precum cea a rasismului. O abordare precum colaborarea dintre comunitățile locale și organizațiile rome, pe baza Cadrului Strategic UE pentru incluziunea romilor după 2020, ar putea duce la reducerea diferențelor dintre elevii romi și ceilalți, oferind în același timp acces la servicii de sănătate și sprijin împotriva rasismului, apreciază autorul analizei.

Foto: Pixabay.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Problema pierderilor de învățare să fie tratată și altfel decât prin programe de recuperare: elevii să fie învățați să aibă din nou încredere în puterea lor de învățare, încredere strâns legată de succesul academic – expert britanic

Un nou studiu publicat la sfârșitul lunii ianuarie a.c. de revista Nature confirmă încă o dată că progresele de învățare ale elevilor au încetinit considerabil în perioada pandemiei, iar noile…
Vezi articolul

Capcanele întinse de Guvernul Ciucă profesorilor, după ce în ultimii doi ani miniștrii Educației au promovat intens creșterea salariului debutantului la nivelul salariului mediu pe economie din anul bugetar încheiat

Salarizarea profesorilor, așa cum a fost adoptată cu forța de Guvernul Ciucă, prin OUG 53/2023, arată două capcane întinse de Executiv pentru corpul profesoral. Concret, în loc să aplice Legea…
Vezi articolul

O primă viziune macro asupra impactului COVID-19 în educație. Andreas Schleicher, OECD: În această criză, toți profesorii trebuie să se implice, să aibă mai multă autonomie și să fie încurajați spre schimbare, cu ajutorul tehnologiei

„Riscurile cu care se confruntă omenirea cresc pe măsură ce lumea devine mai interconectată: pandemia de COVID-19 nu se oprește la granițe și îi afectează pe oameni indiferent de naționalitate,…
Vezi articolul

Centrul de analize educaționale: E ușor să afli ce notă a luat copilul tău, dar nu și ce știe cu adevărat copilul tău. Cum să construiești subiecte care să măsoare abilitățile reale ale elevilor

În timpul școlii, elevii iau nenumărate note, dintre care unele, precum cele la examenele  naționale sau la admiterea în diferite unități de învățământ, le influențează major traseul educațional și chiar…
Vezi articolul