Sondaj IRES: 66% dintre părinți au răspuns “imediat” la întrebarea “când credeți că ar fi potrivit să reînceapă școala și grădinița în format fizic, cu copiii în clase?”, iar 39% cred că una dintre măsuri ar trebui să fie testarea cu teste rapide a personalului din școli și 26% testarea copiilor

4.337 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Peste 3 din 5 părinți participanți la un sondaj IRES au spus că școala ar trebui să înceapă fizic “imediat”, potrivit documentului publicat de institut. Printre măsurile pe care autoritățile ar trebui să le ia, conform părerii a 39% dintre părinți, ar fi testarea cu teste rapide a personalului din școli, atât didactic cât și nedidactic.

Din întreg eșantionul de părinți, 42% au copiii în învățământul primar, 34% – învățământ gimnazial și 24% – liceu. Respondenții neocupați, din mediul urban și care utilizează internetul au, în procente mai mari, copii care sunt până în clasa a IV-a. În schimb, cei care declară că nu folosesc internetul și au copii în gimnaziu sunt în proporții mai mari comparativ cu cei care utilizează internetul.
 
În ciuda pandemiei, două treimi dintre părinții din România cred că școlile și grădinițele ar trebui deschise cât mai curând sau ar fi trebuit să fie deschise deja. O cincime dintre părinți sunt, însă, mai precauți, considerând că școlile/grădinițele ar trebui deschise doar după ce rata de infectare scade sub 3 la mia de locuitori.


Principalele măsuri care trebuie luate de autorități în scopul deschiderii școlilor/ grădinițelor în siguranță țin de implementarea măsurilor stricte de distanțare, măsurarea temperaturii, purtarea măștilor etc. (56%); alții menționează testarea periodică, utilizând teste rapide, a personalului didactic (39%), dar și vaccinarea personalului didactic și nedidactic (27%) sau testarea periodică a copiilor (26%). Un procent mai mare de mame, persoane neocupate și care nu folosesc internetul sunt de părere că măsurile de distanțare fizică, măsurarea temperaturii, purtarea măștilor, igienizare sunt principalele măsuri care trebuie luate pentru a deschide școlile/grădinițele în siguranță, comparativ cu proporția taților care cred același lucru.

Peste jumătate dintre participanții la cercetare și-ar dori ca profesorii/educatorii copiilor lor să fie vaccinați anti-COVID-19. Proporția celor care își doresc acest lucru este mai mare în rândul părinților mai în vârstă și a celor cu copii mai mari; pe de altă parte, comparativ cu părinții care au doar unul sau mai mulți școlari sau atât școlari cât și preșcolari, părinții preșcolarilor și-ar dori în procente mai mari acest lucru.
 
Aproape patru din zece părinți sigur se vor vaccina sau s-au vaccinat deja anti COVID-19, trei din zece nu sunt hotărâți și alți trei din zece spun că sigur nu se vor vaccina. Proporțiile celor care spun că sigur nu se vor vaccina sunt mai mari odată cu scăderea vârstei, a nivelului de educație și de venit, dar și a vârstei copiilor, și sunt mai mari în rural decât în urban.

Cu toate că majoritatea respondenților își doresc ca profesorii/educatorii să fie vaccinați anti COVID-19, aproape trei sferturi dintre părinți consideră că un profesor/educator care nu se vaccinează își protejează dreptul la sănătate și imunitate și aproape șase din zece – că evită riscurile unui vaccin produs cu o tehnologie nouă. 

În plus, aproximativ patru din zece cred că un profesor/educator care nu se vaccinează nu pune pe nimeni în pericol, dar și că același profesor/educator reprezintă un risc pentru copiii cu care lucrează și familiile lor. Respondenții care nu utilizează internetul sunt mai curând în dezacord că instructorii și-ar proteja dreptul la intimitate și sănătate; de asemenea, pe măsură ce vârsta copiilor scade, crește dezacordul părinților cu privire la această afirmație.
 
 
Totuși, șapte din zece părinți și-ar trimite copiii la școală/grădiniță și dacă ar ști că aceștia ar avea la clasă/grupă personal didactic nevaccinat anti COVID-19; proporția celor care spun acest lucru crește odată cu creșterea nivelului de educație și de venit, dar și a vârstei elevilor; totuși, comparând grupurile de părinți, proporția cea mai ridicată a celor care și-ar trimite copiii la școală/grădiniță în aceste condiții se găsește în rândul părinților care au doar preșcolari.
 
Intervievații sunt mai curând îngrijorați de riscul îmbolnăvirii cu COVID-19 a unor membri din familia lor (45%), decât a copiilor (42%) sau a lor, personal (37%). Mai îngrijorați cu privire la posibila îmbolnăvire cu COVID-19 a copiilor sunt femeile, părinții cu vârsta peste 45 ani, cu nivel scăzut de educație și venituri, dar și non-utilizatori de internet și persoane care locuiesc în mediul rural.
 
86% dintre părinții respondenți au auzit anunțul președintelui Klaus Iohannis cu privire la redeschiderea școlilor și grădinițelor începând cu semestrul al doilea al anului școlar în curs, iar aproape nouă din zece au o părere bună sau foarte bună despre acest aspect. Pe măsură ce crește nivelul educației și al veniturilor, intervievații au, în proporții mai mari, păreri proaste sau foarte proaste cu privire la redeschiderea școlilor.
 
Șapte din zece părinți și-ar dori ca activitatea didactică să se desfășoare în sistem clasic, cu toți copiii la clase, însă 1 din 5 ar prefera sistemul hibrid, cu jumătate de elevi în clase și jumătate online. Respondenții care locuiesc în mediul rural și-ar dori, mai curând, sistemul clasic de învățământ, pe când cei din mediul urban – mai degrabă sistemul hibrid. Pe măsură ce scade vârsta copiilor, crește preferința părinților pentru sistemul clasic de învățământ, cu toți copiii la clasă.
 
Aproape trei sferturi dintre respondenți cred că distanța fizică între elevi, care ar trebui respectată, ar trebui să fie de 1,5 m sau mai mică, iar 5% consideră că nu este necesară distanțarea elevilor.

Sondajul IRES a fost făcut pe un eșantion de 1428 de părinți, din care 1124 sunt părinți de școlari, iar 364 de preșcolari. Eșantionul a fost simplu, aleatoriu, reprezentativ pentru populația adultă, neinstituționalizată din România. Sondajul a fost făcut folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), în perioada 18-22 ianuarie 2021 și are o eroare maximă tolerată ± 2,85%.

Foto: © PojoslawDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil


 


2 comments
  1. De ce nu suntem si noi, copiii, întrebați despre ceea ce am vrea sa se intample cu scoala? Ok, pentru clasele primare si gradinita intrebati părinții, dar de la clasa a 5 a in sus ar trebui ca noi sa fim întrebati, fiindca majoritatea parintilor nu inteleg cum ne simțim noi fata de scoala online/fizica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

România, țara cu cei mai puțini copii de peste 4 ani care merg la grădiniță, din Uniunea Europeană – raport / Peste 17% nu sunt înscriși în învățământ / Din toamnă, grupa mijlocie devine obligatorie

România are cea mai scăzută rată de participare în învățământul preșcolar din UE pentru copiii între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul obligatoriu, potrivit raportului privind starea…
Vezi articolul