Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad a vorbit despre faptul că norma de predare a fost mărită la 40 de ore pe lună, potrivit legii 141 / 2025. „Am avut săptămâna trecută ședință cu directorii, evident, ceva urgent, anunțată inopinat. Aveam oră, aveam ședința cu directorii. Întrebare cine are prioritate? Din punctul meu de vedere, elevul are prioritate, ora este sfântă”, a spus Haiduc la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, difuzată duminică seară, 12 octombrie.
- Potrivit noii legi nr. 141/2025, directorii de școli, grădinițe și liceu au normă didactică de predare 10 ore pe săptămână în anul 2025-2026, dacă îndeplinesc anumite condiții, ceea ce înseamnă o normă mai mare decât până acum. Măsura este una temporară doar pentru acest an, potrivit legii.
Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad a spus că „poziția de director îți consumă foarte, foarte mult timp” și uneori, directorul e pus într-o situație în care trebuie să aleagă dacă predă la clasă sau merge la o ședință și a dat un exemplu în acest sens.
„Am avut săptămâna trecută ședință cu directorii, evident, ceva urgent, anunțată inopinat. Aveam oră, aveam ședința cu directorii. Întrebare cine are prioritate? Din punctul meu de vedere, elevul are prioritate, ora este sfântă. Așa ni se spunea vouă când am intrat în învățământ. Dar uite că nu mai este sfântă acum, pentru că trebuie să faci rabat și sunt o grămadă de probleme care apar la nivelul unei direcțiuni”, a spus directorul Colegului din Arad.
„Am stat 10 minute și după aia am lăsat-o pe doamna director adjunct să rămână în continuare. Noroc că și dânsa era fără fără ore în acel moment”, a spus Haiduc.
Amintim, că ministerul trebuie să organizeze și concurs pentru directori. Acesta a fost amânat pentru „prima parte a anului viitor”, asta deși termenul avansat tot de ministrul David în urmă cu două luni, era decembrie 2025. Între timp, au avut loc deja o serie de întâlniri în țară cu inspectori și directori de școli pe acest subiect.
Declarația directorului Sorin Haiduc privind degrevarea directorilor
Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad: La trei clase sunt cam 10 ore și îmi dau seama că este mult, pentru că nu te poți duce la clasă fără să te pregătești și poziția de director îți consumă foarte, foarte mult timp. Am avut o întâlnire la care a participat și domnul ministru și ne-am exprimat îndoiala că noi, directorii și în special inspectorii, își vor putea desfășura ambele sau în ambele ipostaze, profesie, așa cum se cuvine.
Diana Dumitrașcu, jurnalist: Vă gândiți că ar fi mai potrivit ca de anul viitor, spre exemplu, directorii și inspectorii să aibă totuși o reducere a numărului de ore, având în vedere că au și aceste atribuții?
Sorin Haiduc, director: Se discuta într-o perioadă că directorul trebuie să fie degrevat total de ore, de multitudinea sarcinilor pe care le are. În alte țări europene există directori și directorii adjuncți care nu au ore deloc, își desfășoară doar activitate administrativă. Înțelegem, este nevoie să fii la clasă, este bine să ai contact cu elevii, dar ce este mult, este mult și sunt convins că se va face rabat, discutăm la modul general la una dintre cele două ipostaze ale directorului, ori la cea de profesor, la cea de director, pentru că vă dau un exemplu: Am avut săptămâna trecută ședință cu directorii, evident, ceva urgent, anunțată inopinat. Aveam oră, aveam ședința cu directorii. Întrebare cine are prioritate? Din punctul meu de vedere, elevul are prioritate, ora este sfântă. Așa ni se spunea vouă când am intrat în învățământ. Dar uite că nu mai este sfântă acum, pentru că trebuie să faci rabat și sunt o grămadă de probleme care apar la nivelul unei direcțiuni.
Moderator: Și ce ați făcut? Ați mers la oră sau ați mers la ședință?
Sorin Haiduc, director: Am stat 10 minute și după aia am lăsat-o pe doamna director adjunct să rămână în continuare. Noroc că și dânsa era fără fără ore în acel moment”.
Ce prevede HG privind degrevarea directorilor
Directorii de școală, grădiniță și liceu au o normă de predare de 10 ore pe săptămână, potrivit hotărârii de Guvern publicate în Monitorul Oficial pe 1 septembrie, cu o săptămână înainte să înceapă anul școlar 2025-2026.
Proiectul de HG publicat în Monitorul Oficial prevede că directorii de școală, grădiniță și liceu vor preda 10 ore pe săptămână. La fel și inspectorii școlari. Măsura este doar pentru anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025.
Directorii adjuncți au o normă de 12 ore iar cei de la CJRAE câte 16 ore.
Art. 2 alin (2) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, dacă unitatea de învățământ îndeplinește una dintre următoarele condiții:
a) are cel puțin 25 de formațiuni de studiu;
b) are între 10 și 24 de formațiuni de studiu și cel puțin 10 clase din învățământul primar și/sau grupe din învățământul antepreșcolar/preșcolar;
c) are cel puțin 5 structuri școlare arondate;
d) are cel puțin 20 de formațiuni de studiu, precum și internat și/sau cantină;
e) are cel puțin 4 niveluri de școlarizare dintre următoarele: antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal;
f) este unitate de învățământ special cu cel puțin 16 formațiuni de studiu.
(3) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu cuprins între 5 și 9 inclusiv efectuează 14 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(4) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat care funcționează cu un număr de formațiuni de studiu mai mic decât 5 efectuează integral norma didactică de predare.
(5) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal, care nu se încadrează în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1)-(4), efectuează 12 ore/săptămână în specializarea /specializările dobândită/dobândite prin studii.
(6) Directorii adjuncți ai unităților de educație extrașcolară și ai centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională efectuează 16 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(7) Directorii adjuncți ai unităților de învățământ preuniversitar de stat de nivel primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal efectuează 12 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(8) Personalul didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
Informații de context
Pe 24 septembrie, ministerul Educației a anunțat că a început consultările cu inspectorii și directorii de școli privind concursul pentru directori din 2026, debirocratizare și impactul măsurilor fiscale și că vor urma întâlniri la București, Iași și Cluj-Napoca.
Concursul de directori ar fi trebuit să se desfășoare după aprobarea la începutul lunii februarie 2024 a regulilor de organizare a selecției pentru managerii unităților de învățământ. Calendarul de intrare în vigoare a legislației subsecvente legilor educației 198/2023 și 199/2023 a fost însă prorogat, în an cu 4 rânduri de alegeri electorale, iar noul grafic adoptat la începutul anului prevede amânarea termenului inițial cu un an.
Mai exact, pe 4 februarie 2025 a fost termenul de aprobare a „ordinului de ministru al educației privind aprobarea metodologiei de organizare a concursului național de recrutare pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ”.
În anul 2022, trei sesiuni de concurs de directori de școli s-au organizat în România. În primele două etape au fost ocupate 6.969 de posturi de director adjunct și directori, din cele 8.692 de posturi scoase la concurs. Cele rămase neocupate, pentru care s-a organizat o a treia etapă în septembrie, erau 1.723 de posturi (sursa).
Edupedu.ro a scris în martie 2023 că erau 1.761 de directori și directori adjuncți de școli care au fost numiți prin detașare, de către inspectorii-politicieni, după ce în trei sesiuni de concurs pentru directori aceste posturi nu s-au ocupat. Asta arăta un raport al Ministerului Educației.
12 comments
Hai sa nu ne plangem de mila.Scoala nu mai este ce a fost si degeaba aparem in ziarul local cu cea mai mare medie de BAC din Arad,ca nu trebuie sa uitam ca aveti o singura clasa cu profil real.Deci nu va mai plangeti si o data pe an va autolaudati.
Unde inca se mai face scoala in Arad este la Moise,cu toate ca nivelul de stres este maxim si unii profesori cam exagereaza cat tupeu pot sa aiba.
ora nu mai este sfântă de multă vreme si nici școala nu mai e școală
Hai sa fim serioși, câți își fac orele? Avem și noi copii la școală. Săptămânal cel puțin 2-3 profesori chiulesc
hai să fim serioși: câți directori iși țin cele 10 obligatorii??? (Despre inspectori, ce să mai vorbim!!!) Sau dacă cumva chiar intră la clasă, precis in primele 3-5 minute, ies pentru că sunt ”chemați urgent” undeva. Și uite-așa, toti elevii primesc nota 10, să nu ”cârâie” nimeni. Astfel, toată lumea e fericită:
– elevii că au media 10
– directorii că și-au bifat orele
– inspectoratele că nu-i deranjează directorii
– ministrul că n-are feed-back-uri negative din teritoriu (deh, o mică excepție: cea din articol…)
Și dacă așa crezi tu că se întâmplă, nu era mai corect ca directorii să fie degrevați de orele de predare și să-și vadă de treburile „directorești” conform fișei postului? Eu n-am auzit ca în vreo uzină/fabrică, directorul să se ducă în hala de lucru să tragă la șaibă 10-12 ore/săptămână.
Cine v-a pus sa implementati peste vara ce v-a ordonat ministrul?
O spui de parcă lucrurile astea s-ar negocia ca la tarabă la piață. Pe tine, cine te pune să cumperi acum produsele de la magazin cu 21% TVA?
Ia să nu mai cumperi nimic, că a fost implementat tot în vară TVA-ul de 21%. Și curentul electric și gazele să refuzi să le mai plătești, că s-au liberalizat tarifele, răzvrătit de 2 bani ce te crezi!
De unde 40 de ore de predare ?
Sunt 40 de ore in total pregătire plus norma didactica .
Atâta văicăreala cu pregătirea orelor de zici ca la fiecare oră predă altă materie . Programele sunt neschimbate din 2006.
Elevii au 30-32 de ore pe săptămână la 18 materii diferite, pe ei nu-i acceptă profesorii să vină nepregăti la ore .
Ași vrea să văd un profesor care se asigură ca atunci când a predat ceva , acel ceva a fost înțeles de minim 15 elevi din clasa .
80% vin la școală numai pentru salariu , dacă ar face meseria în privat ar fi concediați în perioada de probă.
in privat ar face acelasi lucru, frustrato. esti pe dinafara, o complexata care postează sub zeci de pseudonime.râde lumea de tine , complexato! 😂
Nu sunt eu cea care a comentat mai sus, frustratule. Se vede că ești (…), să nu îți dai seama, că sunt și alte persoane și sunt foarte multe, care sunt împotriva voastră, datorită faptului că nu vă faceți treaba cum trebuie la clasă, vreți doar salarii mari, sporuri, vouchere de vacanță și muncă cât mai puțină. Doamna Mia este un părinte care are copilul/copiii în sistemul de învățământ de stat și este foarte nemulțumită de activitatea voastră la clasă și are foarte mare dreptate, pentru că din taxele și impozitele noastre, plătite de noi, cei din sistemul privat, vă luați voi, bugetari puturoși, lefurile.
Ce habarnistă ești. Nici măcar un calcul simplu aritmetic nu ești în stare să-l faci. Păi dacă norma obligatorie de predare este de 10 ore/săptămână și sunt 4 sau 5 săptămâni întro lună, câte ore de predare rezultă în total pe lună?
Ia să vedem, ești în stare să faci o adunare băbește? Sau o înmulțire simplă?
Ce vă mai place să postați, doar ca să vă aflați și voi în treabă.
Referitor la elevi, cât la sută dintre ei sunt întradevăr interesați de evoluția și dezvoltarea lor în școală? 20%? 30? 40?
Mai mult de atât, sunt mai mult ca sigur că nu sunt. Și nici părinții lor.
Și se scrie corect „Aș vrea”, nu „Ași vrea” (cum ai scris tu în postare).