Sorin Ion, Ministerul Educației: Termenul de generalizare a învățământului dual, din 2029, începe să mi se pară aproape imposibil de atins

808 vizualizări
Sorin Ion / Foto: Facebook.com/ Bogdan Suruciuc
Din septembrie 2029 toate liceele tehnologice din România ar trebui să se transforme în licee tehnologice duale, potrivit Legii 198/2023 a învățământului preuniversitar. Secretarul de stat Sorin Ion din Ministerul Educației și Cercetării s-a arătat sceptic în privința posibilității ca acest termen să poată fi respectat. Într-o declarație făcută la conferința Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual de la Timișoara, pe 16 octombrie, acesta a spus că „cel puțin mie, personal, termenul începe să mi se pară foarte curând și aproape imposibil de atins”.

Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic, tripartită, ce are la bază un contract de parteneriat între operatorul economic, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială, precum și contracte individuale de pregătire practică între operatorul economic, elev/părinte-tutore și unitatea de învățământ. Pregătirea practică a elevilor se realizează în atelierele școlii și/sau la operatorul economic, conform clauzelor convenite în contractul de pregătire practică.​

Termenul este prevăzut și în Legea învățământului preuniversitar la Dispoziții tranzitorii și finale Art. 248:

Învățământul preuniversitar tehnologic se desfășoară exclusiv în sistem dual pentru toate liceele tehnologice începând cu anul școlar 2029—2030”, conform alin. 31. 

„Pentru sprijinirea și asigurarea tranziției către învățământul tehnologic în sistem dual a unităților de învățământ tehnologic în coordonarea CNITTD  (nota redacției: Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual) se înființează Comisia pentru Tranziția către Învățământul Dual a cărei metodologie de organizare și funcționare este aprobată prin ordin al ministrului educației în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi”, conform alin 32.

Până la acest moment, Ministerul Educației și Cercetării nu a publicat niciun anunț sau vreo metodologie prin care să înființeze Comisia pentru Tranziția către Învățământul Dual, așa cum prevede Legea 198/2023.

Redăm declarațiile secretarului de stat pentru învățământ preuniversitar din Ministerul Educației și Cercetării, Sorin Ion, pe acest subiect:

„Ei bine, deși sunt convins că majoritate din sală știm acest lucru, noi suntem în acest moment la un restart al învățământului liceal tehnologic și am să explic de ce. În 2023, când a apărut legea 198, termenul de 2029 pentru generalizarea învățământului dual la liceele tehnologice părea îndepărtat și liniștitor. Ei bine, în realitate, lucrurile nu stau deloc așa și începe, cel puțin mie, personal, să mi se pară foarte curând și aproape imposibil de atins. Pentru că învățământul dual, după cum bine știți cu toții, nu depinde doar de noi, de sistemul de educație. Trebuie să întindă mâna și partea cealaltă, mai degrabă să întindă mâna prima partea cealaltă, mă refer aici la la angajatori. Dacă ne uităm puțin la harta învățământului dual din România, observăm că, de regulă, are legătură cifra de școlarizare realizată cu potența economică a zonei, dar nu neapărat. De exemplu, în mod paradoxal cifrele cele mai mari nu sunt în București, care are cea mai mare populație școlară, cea mai puternică economie. Asta trebuie să ne pună niște întrebări.

În același timp, începând cu 2026, al doilea eveniment important este reorganizarea învățământului liceal conform legii 198 și aici trebuie să mărturisesc că, personal, am avut două tipuri de reacții din partea celor direct interesanți sau indirect interesați. Reacția numărul 1 – că am distrus liceul tehnologic și reacția numărul 2 – că am distrus învățământul profesional. Ele sunt diametral opuse. În realitate, ar trebui să vedem partea bună, pentru că ceea ce încercăm să oferim – și e de datoria mea să apăr legea 198, nu mă dezic de prevederile ei – trebuie să vedem partea „elastică” a lucrurilor. Și pentru cine nu înțelege încă, avem învățământ tehnologic de 4 ani cu posibilitate de ieșire sau rămânere voluntar în sistem încă un an. Certificat de calificare nivel trei după primii ani, certificat de calificare de nivel patru după anul următor și posibilitatea susțineri examenului de Bacalaureat, considerând că este o îmbunătățire și mai mult decât atât aș putea să o privesc ca pe un motiv în plus ca această formă de învățământ să fie mai atractivă. În acest moment, un elev care urmează învățământul profesional știm foarte bine că are nevoie de 2 ani în plus pentru a-și completa studii liceale, ceea ce din start constituie unul din motivele de neatractivitate ale acestui sistem. Și toate că în felul ăsta și sperăm să se întâmple să se facă puțin mai atractiv. Așa cum ați spus mai devreme că nu vă doriți ca învățământul profesional și învățământul profesional dual să fie o rută de rezervă. Dar haideți să fim cinstiți cu noi inșine și să vorbim lucrurile adevărate: este la acest moment o rută de rezervă învățământul profesional, pentru că – și asta puteți vedea în analizele pe care fiecare județ și le face la finalul clasei a VIII-a acele chestionare de orientare școlară și profesională, pe care le adresăm copiilor de clasa a VIII-a, ci ce își doresc ei.  Bine, una e ce ne dorim noi de Crăciun și alta e ce primim. În realitate – și cred că nu greșesc la procente – cred că 85% dintre copii vor liceu teoretic, asta este.  

Iar asta are legătură nu neapărat cu părerea lor, are legătură cu mentalitățile din țara asta și mentalitățile părinților care își doresc pentru copiii lor, eventual ce n-au reușit să facă ei în viață. Și e de înțeles, nici nu trebuie să ne supărăm pe asta.”


4 comments
  1. Invatamantul „dual” este, de cele mai multe ori, o gluma. Se fac contracte doar pe hartie, partenerii economici nu isi permit sa plateasca 3 ani de bursa de 300 lei minim, la cel putin 20 de elevi. Si pe langa, sa ii mai si instruiasca pe cheltuiala lor. Bursele nu se acorda, elevii se fac ca se duc la practica.. La finalul celor 3 ani, toti se bucura ca au scapat de o grija, dar niciun elev nu este angajat sau macar angajabil. Si acum, doriti sa transformati si liceul tehnologic in acelasi lucru? Au mai fost decizii luate in trecut, fara viziune. Si dupa 5-6 ani, s-au oprit de la sine. S.a.m. uri, ruta progresiva de 14 ani, etc. Dar elevii de la profesionala,dupa 3 ani, au doar 10 clase. Mai fac un an si ajung la nivel de dat bacul? Bravo, mai, inteligentilor.

  2. Elevi cu medii de 3 la „excapacitate” cu ifose de liceu, înscrisi,…că doar au dreptul!!! la licee tehnologice in clase aprobate de ISJ uri cu duiumul, cu specializări fără inserție pe piața muncii, în principal să fie norme didactice la profesori, mulți de cultură generală unde sunt puține ore și, deh, „tră” să iasă normele, de 20. Că la liceu sunt normate mai multe ore decât la școala profesională unde s-ar cuveni să fie „inserați”. Ore „la greu”, în acest an… sunt clase si nu au cadre didactice calificate. La tehnic nu mai sunt ingineri tineri dar, ilegal, se aprobă clase pentru pilele conducerii, pe necalificat. Fără titulari, fără grade didactice la unii. Ce zic profesionala, acești elevi altădată erau la școala
    de ucenici 2 ani, cu posibilitatea formării continue. Ajung sa creadă în propria (non)valoare, la final niciunul nu e încadrat pe specializarea aiurea de pe diploma și fără acoperire în vreo competență. sutele de clase de seral , de râs cum se scot de zeci de ani clase de seral cu practica și module de sute de ore…De parca oamenii de 45+ dar imediat sa vina să facă practica comasata sau de 6 ore pe zi când
    vin de la serviciile proprii. Într-o țară normală (tara de fața se exclude) seralul s-ar desființa si s-ar prelua de către agenții de formare, contra cost sau doar liceu teoretic seral, 1-2 pe județ. Câte licee tehnologice, atâtea minim 5 clase de seral fără acoperire în studii de specialitate în specialiști la multe specializări. Atunci, de ce?? P

  3. De la anul mulți dintre noi vom rămâne fără post.E ok,școlile oricum au devenit un loc horror.Nu mai sunt locuri de adus lumină în mintea și sufletul copiilor,sunt locuri unde cel mai rău supraviețuiește.Ne interesează doar sa avem grija de repetenți clasei,sa ii ajutam ,sa ii niniim,sa le oferim oportunitati peste oportunitati ,confort psihic si libertateade a fi golani,trai neneacă pe banii contribuabililor!Nu ne interesează cei deștepți și capabili,ei sunt liberi sa plece în lume.

  4. se pare ca orice schimbare va depaseste, nu puteti face nimic, mai bine dati-va demisia toti din minister sa vina altii mai capabili.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE România a primit portofoliul care acoperă Competențele și Educația pentru Roxana Mînzatu, în viitoarea Comisie Europeană condusă de Ursula von der Leyen / Cât de important este acest post

Roxana Mînzatu (44 de ani), comisarul european propus de România, ar urma să primească portofoliul Competențe și Educație, Locuri de muncă, Drepturi sociale și demografie în viitoarea Comisie Europeană condusă…
Vezi articolul

La catedră, avem nevoie de oameni dedicaţi, care ştiu cum să modeleze noile generaţii, avem nevoie de securitate şi siguranţă în fiecare unitate de învăţământ din ţară – mesajul președintelui FSLI, Simion Hăncescu

La început de an școlar, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ transmite un mesaj în care atrage atenția că: „la catedră, avem nevoie de oameni dedicaţi, care ştiu cum să modeleze…
Vezi articolul

Universitatea din București cumpără cu aproape 6,5 milioane de euro clădirea istorică din centrul Capitalei unde se află Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, clădire ce fusese retrocedată

Universitatea din București a încheiat, săptămâna aceasta, un contract cu organizația Congregatio Jesu prin care a cumpărat, cu 6,45 milioane de euro, imobilul din centrul Capitalei unde se află Facultatea…
Vezi articolul