„Specializările pe care le avem la liceele tehnologice nu țin cont de absolut nimic din ceea ce s-a întâmplat în ultimul timp în zona de dezvoltare tehnologică. Este necesar ca acestea să fie actualizate. Lucrăm după calificări din 2016. În 2025, un ‘tehnician în activități economice’ nu mai spune nimic”, a declarat Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic „Unirea” din Pașcani, județul Iași, pentru Radio Iași România, pe 6 octombrie.
„Avem aceleași specializări vechi, care nu sunt recunoscute în piață și nu fac mare lucru și avem niște standarde, niște competențe pe care trebuie să le dezvoltăm la copii care nu țin cont de ceea ce e nevoie astăzi”, avertizează Daniela Claudia Orășanu.
Directoarea a explicat faptul că, deși Ministerul Educației a adoptat un nou plan-cadru, acesta nu rezolvă problema de fond, pentru că examenele de competență profesională se bazează în continuare pe calificări vechi.
„Avem un nou plan-cadru, dar pentru liceul tehnologic e nevoie de un pic mai mult. Pentru că elevii de la aceste specializări trebuie, pe lângă examenul național de Bacalaureat, să susțină și un examen de competență profesională. Acesta se organizează în funcție de calificarea pe care a parcurs-o elevul în timpul liceului. Ori, aceste rute, aceste calificări, sunt stabilite la nivel național și ultima actualizare a fost în anul 2016. Suntem în anul 2025”, a spus Daniela Claudia Orășanu.
Aceasta a dat și un exemplu concret: „‘Tehnician în activități economice’ nu spune nimic. Avem specializarea aceasta și ea, de fapt, nu spune nimic pentru anul acesta, pentru ceea ce se cere astăzi în piață.”
Specializările acestea nu țin cont în niciun moment, în nicio secundă, nici măcar de inteligență artificială, de absolut nimic din ce s-a întâmplat în ultimul timp în partea asta de dezvoltare tehnologică în lume. Pentru că vorbim de un liceu tehnologic.
Al doilea lucru, partea asta de specializare influențează competențele pe care trebuie să le atingă copilul, elevul, pentru că aceste competențe trebuie să fie echivalate cu standardele cerute la nivel european, pentru că pe diploma de competențe scrie nivelul de calificare pe care l-a atins copilul în concordanță cu standardele europene recunoscute astfel. Ori, dacă noi avem niște calificări foarte depășite, foarte generale, evident că și standardele de pregătire profesională sunt tot la același nivel.
Standardele de pregătire profesională vin, repet, de aproape 10 ani și nu țin cont absolut deloc de ceea ce se întâmplă astăzi în lume. Chiar dacă s-a schimbat structura planului cadru pentru anul școlar următor, pentru cei de clasa a IX-a și ne bucurăm pentru lucrul ăsta, dar avem aceleași specializări vechi, care nu sunt recunoscute în piață și nu fac mare lucru și avem niște standarde, niște competențe pe care trebuie să le dezvoltăm la copii care nu țin cont de ceea ce e nevoie astăzi, a declarat Daniela Claudia Orășanu.
E nevoie de reorganizare completă
„Întâi, ar trebui reorganizate calificările – specializările.
Doi, ar trebui stabilite standardele de pregătire profesională în funcție de aceste calificări, pentru că venim și spunem e nevoie astăzi de mentenanță în drone. Nu există, însă, în prezent, nicăieri calificarea aceasta, dar e nevoie de așa ceva.”
Exemplu concret: „Avem un opțional de mentenanță drone și astăzi e nevoie de așa ceva. Însă elevii nu primesc o certificare în acest sens. Noi încercăm să suplinim acest aspect și plătim noi, pentru elevii care sunt buni pe acest domeniu, o certificare pe care o obțin de la entități private, dar ar trebui ca acest lucru să se poată obține prin școală”, a spus Daniela Claudia Orășanu.
Actualizarea standardelor de pregătire profesională și a specializărilor este responsabilitatea Agenției Naționale a Calificărilor și a Direcției de specialitate din Ministerul Educației.
În 2023, a fost emis un ordin și o metodologie pentru revizuirea calificărilor, dar nu s-a mai întâmplat nimic de atunci, avertizează Orășanu.
„S-a tras semnalul de alarmă în 2023 și s-a spus că trebuie să schimbăm aceste standarde de pregătire profesională. Problema e că nu s-a mai întâmplat nimic de atunci”, a spus Daniela Claudia Orășanu.
4 comments
Măcar o schemă de protecția muncii de ar citi, bine ar fi! Tinerii se cred prea „știoși”, nu toți, ci mulți dintre ei.
Are dreptate doamna cu specializările. Numai de mă uit pe ce am profesat și cum de nu se găsea denumirea între coduri la min. muncii….n-are sens să mai spun că în mileniul trecut.
calificarile exista doar ca nu mai sunt cautate de elevi ! de ce ?? fiind ca o calificare precum electrician care e cautata presupune sa inveti in mod serios iar acest lucru nu mai e un punct forte al acestor generații care au in minte doar bani mulți câștigați fara munca !
Meseriile foarte căutate pe piața sunt : electrician ,faianțar,zugrav, instalator.Doamna Director ar trebui sa se orienteze după cerințele piața forței de muncă.
atenție la scară !!