Sprijinul emoțional este principala nevoie a liceenilor din România, care resimt presiuni legate de performanță sau relații. Exprimarea emoțiilor, gestionarea stresului și anxietății au fost identificate de consilierii școlari ca fiind cele mai frecvente provocări cu care se confruntă adolescenții, conform unui studiu recent realizat de Ministerul Educației, „Liceenii din România. Analiza serviciilor de consiliere la liceu. Provocări și direcții de îmbunătățire”, bazat pe chestionare adresate consilierilor școlari.
- Irina de Hillerin, consilier școlar la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București, a declarat că „învățăm o grămadă de lucruri teoretice”, dar „nu învățăm despre ce simțim, cum simțim, nu învățăm despre ce sunt gândurile”, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, în contextul unei discuții despre studiu, după cum a semnalat Edupedu.ro.
Fetele au mai multe nevoi de sprijin emoțional și autocunoaștere, în timp ce băieții se concentrează pe orientarea profesională și accesul la resurse, conform studiului. De asemenea, băieții tind să-și gestioneze singuri problemele, ceea ce poate masca uneori dificultăți emoționale. „Este o adresabilitate mai mare a fetelor și cumva recunoscută, pe când băieții mai degrabă își rezolvă singuri problemele. Ei își maschează nevoile prin abordări un pic mai dure, <de bărbat>”, a declarat un director CJRAE, intervievat în cadrul studiului.
În ceea ce privește liceele teoretice, directorii CJRAE consideră că aici se pune un accent mai mare pe materiile de bacalaureat și pregătirea pentru examene, elevii resimt o presiune mai mare de a obține rezultate școlare ridicate, iar acest lucru afectează nivelul de stres și de oboseală, potrivit studiului. „Cei de la liceele teoretice bune sunt foarte solicitați, toată lumea trage de ei, la toate materiile”
„În mediul rural sunt colegi care se luptă cu tendința de a abandona școala, ei trebuie să lucreze la creșterea motivației pentru ca acești copii să nu renunțe la școală”, spun directorii CJRAE.
- Studiul „Liceenii din România. Analiza serviciilor de consiliere la liceu. Provocări și direcții de îmbunătățire” face parte dintr-o serie de studii publicate de CNPEE, fără a fi promovate în vreun fel, în ultima zi a anului trecut.
- Cercetarea a fost realizată în perioada ianuarie-decembrie 2023 si include o analiza documentară, două analize calitative preliminare și o cercetare cantitativă, pe un eșantion format din 592 de consilieri scolari, dintre aceștia 503 lucrând în licee din mediul urban, iar 89 în licee din mediul rural. Eșantionul este reprezentativ la nivel național, în condițiile în care, pentru populația estimată, un eșantion reprezentativ la un nivel de încredere de 95%, cu o marjă de eroare de ±3% ar fi de 461 consilieri școlari din licee din mediul urban și 69 din mediul rural.
Nevoile liceenilor, din perspectiva consilierului școlar: Nevoile emoționale și sociale sunt cele mai pronunțate

„Percepția consilierilor școlari asupra tipurilor de nevoi ale liceenilor cu care lucrează, așa cum au fost evidențiate prin chestionarul online, arată că:
■ Nevoile de consiliere și sprijin emoțional (ex.: exprimarea emoțiilor, reziliență, gestionarea stresului, sănătate mintală, anxietate) sunt considerate ca fiind extrem de pronunțate, obținând cea mai înaltă medie, de 86,94 (din maximul de 100). Acest lucru indică o cerere mare pentru servicii care să abordeze sănătatea emoțională și mintală a liceenilor, sugerând că adolescenții se confruntă cu diverse provocări emoționale.
■ Nevoile de comunicare și relaționare (ex.: comunicare, relații sănătoase cu colegii, profesorii, părinții, bullying).
■ Nevoile de autocunoaștere (ex.: puncte tari, încredere în sine, arii de îmbunătățire) sugerează o necesitate mare pentru servicii care să promoveze înțelegerea de sine și dezvoltarea personală.
■ Nevoile de orientare în carieră (ex.: luarea deciziilor educaționale/de carieră, planificarea viitorului).
■ Nevoile de sprijin în învățare (ex.: motivație de învățare, metode de învățare, pregătire pentru examene) și nevoile de sănătate și bunăstare (ex.: stil de viață sănătos, nutriție, mișcare, autocontrol în ceea ce privește consumul de substanțe, viața de cuplu/sexuală).
■ Nevoile de a face față tranzițiilor și rolurilor de viață/profesionale (ex.: de la gimnaziu la liceu, de la școală la facultate, de la școală la piața muncii, de la viața de adolescent la cea de tânăr/adult).
■ Nevoile de informare și acces la resurse (ex.: surse relevante/credibile de informare, informare despre evenimente/activități relevante). Există o nevoie moderată pentru acces la informații și resurse, probabil legate de educație și oportunități personale.
■ Nevoile antreprenoriale au obținut cel mai scăzut scor, de 53,08, indicând o nevoie mai puțin accentuată pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale, ceea ce sugerează că acestea nu sunt percepute ca fiind la fel de importante ca cele emoționale sau sociale.
În concluzie, consilierii percep nevoile emoționale și sociale ca fiind cele mai pronunțate în rândul liceenilor și acordă o importanță mai mică nevoilor legate de competențele antreprenoriale.
Băieții au nevoi mai mari în ceea ce privește motivația pentru învățare, fetele în domenii precum exprimarea emoțiilor, dezvoltarea rezilienței, gestionarea stresului
Comparând nevoile de consiliere ale fetelor cu cele ale băieților, în viziunea consilierilor școlari, observăm că primele cinci nevoi sunt aceleași, dar în ordine diferită. Acest fapt sugerează că există teme comune de consiliere care sunt importante pentru liceeni, indiferent de gen: autocunoașterea, comunicarea și relaționarea, sănătatea și starea de bine, cariera sau sprijinul emoțional sunt nevoi pe care consilierii școlari, cât și profesorii le pot avea în vedere la propriile discipline, dar și în activitățile cu întreaga clasă.

Pe de altă parte, există diferențele semnificative între distribuția nevoilor fetelor față de cele ale băieților, așa cum sunt acestea percepute de către consilierii școlari, înregistrate la:
■ Nevoile de sprijin emoțional: fetele sunt percepute de consilierii școlari ca având nevoie mai mari în domenii precum exprimarea emoțiilor, dezvoltarea rezilienței, gestionarea stresului, sănătatea mintală și anxietatea.
■ Nevoile antreprenoriale sunt considerate ca fiind mai importante la băieți.
■ Nevoile de informare și acces la resurse: în percepția consilierilor, băieții par a avea nevoi mai mari în ceea ce privește accesul la surse de informare relevante și credibile, precum și informații despre evenimente sau activități importante.
■ Nevoile de orientare în carieră: băieții sunt percepuți ca având nevoi mai pronunțate în luarea deciziilor educaționale și de carieră.
■ Nevoile de sprijin în învățare: conform consilierilor școlari, băieții manifestă nevoi mai mari în ceea ce privește motivația pentru învățare, metodele de învățare eficiente și pregătirea pentru examene.
■ Nevoile de autocunoaștere: fetele sunt văzute ca având nevoi mai accentuate în domeniul autocunoașterii, inclusiv identificarea punctelor tari, dezvoltarea încrederii în sine și recunoașterea ariilor de îmbunătățire.
Concluziile analizei cantitative sunt susținute de opiniile directorilor CJRAE/ CMBRAE colectate prin interviurile online. Astfel, în general directorii sunt de acord că atât fetele, cât și băieții au nevoi de bază comune de sprijin emoțional, de ghidare și informații pentru a lua decizii legate de carieră și educație, dar și nevoie de sprijin în dezvoltarea de relații sănătoase cu colegii și prietenii, să-și dezvolte abilitățile de comunicare, empatie și de rezolvare a conflictelor: „Solicitările sunt la fel pe partea de autocunoaștere, vor să se înțeleagă mai bine, pe parte de anxietate, vin cu exact aceleași tipuri de temeri, manifestate poate ușor diferit, dar solicitările sunt la fel”.
Directorii CJRAE/CMBRAE intervievați sunt de părere că totuși fetele au o nevoie mai mare de consiliere și de sprijin, tendința în privința băieților fiind de a-și rezolva mai degrabă singuri problemele: „Este o adresabilitate mai mare a fetelor și cumva recunoscută, pe când băieții mai degrabă își rezolvă singuri problemele. Ei își maschează nevoile prin abordări un pic mai dure, <de bărbat>”.
Din observațiile intervievaților despre nevoile specifice ale fetelor de liceu, aceștia au menționat că fetele manifestă o nevoie mai mare de comunicare și de dezvoltare a relațiilor interpersonale, de exprimare a opiniilor și sentimentelor, dar și de ascultare atentă.
În cazul băieților de la liceu, directorii menționează că nevoile și comportamentul acestora pot fi influențate de factori precum dorința de independență și de relația cu părinții: băieții de liceu își doresc să exploreze autonomia și independența, au nevoie să aibă mai mult control asupra deciziilor și acțiunilor lor, au nevoie de înțelegere și discuții despre motivele din spatele regulilor impuse de părinți.
Nevoi ale liceenilor în funcție de filieră
Datele colectate prin chestionarul adresat consilierilor școlari cu privire la diferențele între nevoile elevilor în funcție de filieră au arătat că nu există diferențe semnificative din punct de vedere statistic.
În opinia directorilor CJRAE/CMBRAE participanți la interviuri, elevii experimentează o perioadă dificilă la încheierea gimnaziului, indiferent de filiera pe care o vor urma, deoarece se vor confrunta cu noi cerințe școlare și trebuie să se adapteze la un mediu școlar nou.
Interviurile au relevat anumite diferențe între nevoile elevilor care urmează diferite filiere. Astfel, la liceele tehnologice din mediul rural, consilierii se confruntă cu problema abandonului școlar și este o adevărată provocare să-i motiveze pe elevi să continue să meargă la școală, mai ales când familiile acestora sunt în străinătate și există presiunea de a pleca și ei pentru a lucra.
Tot la liceele tehnologice sau la învățământul profesional din mediul rural/ urban, directorii CJRAE/CMBRAE arată că există elevi care se confruntă cu presiuni financiare și responsabilități suplimentare și de aceea au nevoie de sprijin emoțional și de comunicare pentru a face față acestor situații.
În ceea ce privește liceele teoretice, directorii intervievați consideră că aici se pune un accent mai mare pe materiile de bacalaureat și pregătirea pentru examene, elevii resimt o presiune mai mare de a obține rezultate școlare ridicate, iar acest lucru afectează nivelul de stres și de oboseală: „Cei de la liceele teoretice bune sunt foarte solicitați, toată lumea trage de ei, la toate materiile, pe când dincolo unde sunt mulți copii din rural care fac naveta, profesorii înțeleg că nu pot ajunge la 8 la școală sau că trebuie să plece mai repede pentru a nu pierde autobuzul respectiv”.
Legat de droguri și bullying, opiniile sunt oarecum împărțite, unii directori consideră că ele predomină în liceele teoretice din urban, alții că în liceele tehnologice consumul și comportamentele agresive sunt mai frecvente, ceea ce, dincolo de posibilitatea de a cântări în mod exact anvergura acestor fenomene, atrage atenția asupra existenței lor la nivel de liceu concomitent cu necesitatea abordării lor, consilierii fiind solicitați să ofere sprijin pentru prevenirea (și gestionarea, acolo unde este cazul) a acestor probleme indiferent de filiera urmată.
În ce privește liceele vocaționale care oferă o pregătire mai specifică pentru cariere sau locuri de muncă imediate, directorii CJRAE/CMBRAE consideră că, spre exemplu, liceele de artă sau cele vocaționale pun accent mai mare pe dezvoltarea creativității și a capacității de exprimare personală, elevii fiind acolo pentru a-și dezvolta abilitățile și cunoștințele în domeniile lor de interes, cum ar fi arta, muzica, sportul, tehnologia sau alte specializări, conform studiului.
4 comments
D oamne cât adevăr! ce simțim? cum simtit?etc etc de fapt la constatările d stra in ceea ce ați scris în ce privesc copiii ,nepoții noștri și generațiile după noi ..este vital pentru societate ….Nu sunt cadru didactic nu vai e o constatare logica în ceea ce ați exprimat ,un adevar Să dea Dumnezeu asa sa faceți! S a și făcut !
nevoile enumerate pot fi acoperite în familie, intre prieteni, in cuplu, in relație cu sine. că doar nu le acoperă școala aceste nevoi. Și dacă s-ar face la școală sute de cursuri pe temă, nu ar fi tot informații teoretice? Azi, după ce s-a deschis cutia Pandorei tuturor nevoilor, că înainte mai trăiam și cu ele neacoperite, nu trebuie și nici nu putem să fim sută la sută împliniți…am căpătat și impresia asta că problemele le putem rezolva in exterior, la un curs, un webinar, un click pe net. De ce? evident, pentru că sunt o mulțime de “vânzători” de așa ceva.
Copiii și tinerii trebuie să își scoată nasul din telefon și să socializeze. așa vor învață și să își gestioneze emoțiile, și să își satisfacă parte din nevoi. părinții trebuie sa își scoată și ei nasul din telefon sau laptop și să înțeleagă că în copil nu va deveni mai curajos (sau you name it) dacă îl trimiți la activități și la cursuri de dezvoltare personală, ci daca petreci timp cu el, îl asculți, îl sfătuiești etc. E bine că părinții se strofoca cu munca să aibă bani de mai multe servicii și produse pentru copii, când de fapt ce au nevoie copiii este de prezența părinților. mai ales în adolescență, când unii deja ii consideră maturi și nici nu ii mai întreabă de sănătate (doar continua sa la plătească activitățile)
Deci s-a gasit de lucru pentru consilieri.
>> Acest lucru indică o cerere mare
Asta e foarte discutabil. Dar cine sunt eu sa-i contrazic pe marii cercetatori de la ME :))
Care consilieri? Haida de. Consilierii fac pe smecherii ca nu le convine ca au de munca multa. Arunca pisica in curtea diriginților.