Strategia Națională de Apărare a Țării să includă educația media ca pilon distinct – cererea Consiliului Național al Audiovizualului pentru președintele Nicușor Dan

170 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) i-a cerut oficial președintelui Nicușor Dan să includă educația media ca pilon distinct în viitoarea Strategie Națională de Apărare a Țării, relatează Paginademedia.ro. Potrivit instituției, aceasta reprezintă o necesitate deoarece România se confruntă cu un nivel alarmant de dezinformare și vulnerabilități informaționale care afectează direct coeziunea socială, sănătatea publică şi siguranța democratică a statului. 

Cererea este formulată printr-un document adoptat de CNA în ședința publică din 14 octombrie. Acesta arată, potrivit sursei citate: „Gravitatea şi amploarea riscurilor asociate proliferării dezinformării în spaţiul digital impun tratarea educaţiei media ca prioritate de securitate naţională”.

Printre obiectivele urmărite în solicitarea Consiliului responsabil cu reglementarea în audiovizual, potrivit Paginademedia.ro, se numără includerea educației media în curriculumul școlar și în formarea continuă și dezvoltarea programelor de alfabetizare digitală pentru profesori și funcționari publici.

Forul amintește, invocând concluziile Parchetului General, „campaniile hibride de amploare” ce au vizat România în alegerile din 2024, în care au avut rol de armă nu tancurile, „ci știrile false, propaganda online și atacurile cibernetice menite să ne slăbească din interior”.

Textul propus de CNA, potrivit sursei citate:

„Educaţia media şi rezilienţa informaţională

Statul român recunoaşte că alfabetizarea media şi dezvoltarea competenţelor de gândire critică reprezintă componente esenţiale ale securităţii naţionale. În vederea protejării
societăţii împotriva dezinformării, propagandei, manipulării electorale şi altor forme de agresiune informaţională şi hibridă, România va implementa politici publice integrate
de educaţie media, adresate tuturor categoriilor sociale, cu accent pe copii şi tineri.

Aceste politici vor urmări:

• introducerea sistematică a educaţiei media în curriculumul naţional şi în programele de formare continuă;
• dezvoltarea de programe naţionale de alfabetizare digitală şi de formare a cadrelor didactice şi a personalului din instituţiile publice;
• consolidarea capacităţii instituţiilor statului şi a societăţii civile de a detecta, contracara şi explica public campaniile de dezinformare;
• creşterea rezilienţei informaţionale a populaţiei pentru a menţine coeziunea socială, încrederea în instituţii şi valorile democratice.

Educaţia media este tratată ca pilon strategic de apărare şi consolidare a ordinii democratice, fiind susţinută prin alocări bugetare dedicate, cooperare interinstituţională (Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Consiliul Naţional al Audiovizualului, Autoritatea pentru Digitalizarea României, societatea civilă) şi evaluări periodice ale impactului asupra rezilienţei naţionale.” 

Amintim că și ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a invocat, într-un mesaj transmis la începutul acestui an școlar, „ încercări hibride de destabilizare a sistemelor de bază ale unei țări democratice, inclusiv educația-cercetarea”. Edupedu.ro a solicitat detalii cu privire la aceste „încercări hibride”, dar acestea au fost prezentate laconic de Minister, care a precizat însă că a propus includerea „problematicii” în noua strategie de apărare a țării.

Citește și:
Vicepreşedintele CNA: Vom solicita Administraţiei Prezidenţiale să dedice un capitol foarte clar educaţiei media în strategia privind securitatea naţională. Educaţia media trebuie inserată în toate materiile / Copiii abandonaţi în faţa ecranelor urmează să voteze peste 4-8 ani și sunt într-un risc extrem de pregnant – avertizează Valentin Jucan
Ministerul Educației se dovedește laconic în a prezenta „încercările hibride de destabilizare” din educație și cercetare pe care le acuzase ministrul David: „Generic, unele tentative au vizat infrastructuri de cercetare și academice” / MEC a propus includerea „problematicii” în noua strategie de apărare a țării
Ministrul Educației, Daniel David, mesaj la începutul anului școlar: Pachetul I din Legea Bolojan „a avut efectele scontate. Nu mai este loc pentru alte măsuri de criză-austeritate în acest domeniu” / Oficialul promite un viraj către „o logică de dezvoltare”
Cercetătorul Dacian Dolean: Se pot introduce noțiuni de Educație Media absolut la orice materie, inclusiv la muzică, nu doar la română, istorie sau limbi străine. Contează foarte mult să oferim elevilor oportunități de exersare, supravegheată de către profesor și aceste exerciții se pot face transdisciplinar


1 comment
  1. Bravo tovarasi,
    Multumim din inima partidului pentru grija deosebita acordata elevilor si profesorilor prin „reeducarea” lor in spiritul parcursului pro- european al patriei, care exclude si condamna ingerintele obscurantiste de orice fel, destabilizatoare pentru gandirea stiintifica.

    Fiti vigilenti!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Curtea Constituțională a respins cu unanimitate, ca neîntemeiată, sesizarea preşedintelui pe Legea privind combaterea antisemitismului şi xenofobiei / Nicușor Dan a invocat lipsa de claritate a noţiunii de legionar şi de fascist (surse)

UPDATE: Curtea Constituţională a respins sesizarea preşedintelui Nicuşor Dan în legătură cu Legea privind unele măsuri pentru combaterea antisemitismului şi xenofobiei, potrivit surselor G4Media. Sesizarea a fost respinsă „ca neîntemeiată”,…
Vezi articolul