Desființarea școlilor doctorale cu cel puțin 3 cazuri de plagiat, aplicarea masteratului didactic pentru cei care vor să devină profesori – printre solicitările cu care studenții merg astăzi la întâlnirea cu premierul desemnat, Ludovic Orban

532 de vizualizări
Foto: Facebook/ ANOSR
Reprezentanții studenților se întâlnesc astăzi, de la ora 14:00, cu premierul desemnat Ludovic Orban. ANOSR anunță că va merge la discuțiile de la Palatul Parlamentului cu o serie de solicitări pe care le propune ca obiective pentru viitorul Guvern. Printre revendicările studenților se numără aprobarea unei noi metodologii de evaluare a studiilor de doctorat, desființarea școlilor doctorale cu cel puțin 3 cazuri de plagiat, operaționalizarea masteratului didactic – ca rută obligatorie pentru studenții care vor să devină profesori în preuniversitar – și subvenționarea masteratului didactic indiferent dacă studentul a mai urmat înainte un alt masterat sau nu.

Studenții cer ca numărul de ore de practică pedagogică să fie cel puțin dublu față de prezent pentru viitorii profesori și vor monitorizarea practicii, „prin crearea de rețele cadru didactic-student-mentor la practică”.

ANOSR solicită viitorului Guvern ca, în cazul în care într-o școală doctorală a fost depistat cel puțin un caz de plagiat, să îi fie suspendat dreptul de a înmatricula noi studenți doctoranzi, până la clarificarea situației, iar în cazul în care într-o școală doctorală au fost depistate cel puțin trei cazuri de plagiat, acea școala doctorală să fie desființată.

Studenții vor eliminarea din Legea educației a posibilității de a renunța de bună voie la titlul de doctor (prevedere introdusă de Sorin Câmpeanu, la preluarea mandatului de ministru în Guvernul Ponta, dar neoperaționalizată până în prezent – N.Red.), precum și sancțiuni pentru profesorii care coordonează lucrări plagiate.

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) anunță că „a răspuns pozitiv invitației primite din partea domnului Ludovic Orban, premierul desemnat al României, pentru a avea un dialog cu privire la problemele cele mai stringente cu care se confruntă învățământul superior românesc”.

„În cadrul întâlnirii vom discuta o serie de solicitări pe care studenții le propun viitorului Guvern, ce au ca scop rezolvarea problemelor și creșterea calității vieții acestora și, totodată, asigurarea echității în sistemul de învățământ superior”, spune ANOSR, într-un comunicat remis Edupedu.ro.  Întâlnirea va avea loc, luni, 21 octombrie, de la ora 14, la Palatul Parlamentului.

Solicitările ANOSR de la viitorul Guvern
  • Aprobarea unei noi metodologii de evaluare a studiilor universitare de doctorat, „pornind de la concluziile consultărilor din 2018, în concordanță cu principiile asigurării calității învățământului superior de la nivel european” (studenții cer, concret, abrogarea metodologiei realizate de Ecaterina Andronescu, detalii aici și aici – Nota Redacției)
  • Prelungirea termenului de acreditare al școlilor doctorale până în 1 octombrie 2021
  • alocarea a 6% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru educație în anul 2020 și creșterea procentului din PIB pentru cercetare până la 1%;
  • Creșterea subvenției cămine-cantine și „adoptarea unui act normativ care să reglementeze minimal funcționarea acestora”
  • Creșterea cuantumului burselor pentru studenții români de pretutindeni de la ciclurile de licență și masterat de la 65, respectiv 75 de euro până la o valoare de minimum 578 lei. Creșterea burselor pentru studenții-doctoranzi și medicii rezidenți români de pretutindeni la nivelul burselor alocate studenților români.
  • Alocarea unor fonduri speciale pentru a sprijini universitățile să își adapteze atât spațiile de studiu, cazare, servire a mesei cât și materiale de studiu, pentru nevoile studenților cu dizabilități.
  • Modificarea legislației, astfel încât cel puțin 25% dintre membrii Consiliului de Administrație al unei universități să fie studenți
  • Includerea studenților în componența Consiliilor departamentelor, în proporție de minimum 25% din totalul membrilor
  • „Eliminarea prin legislație, a taxelor nejustificate practicate de universități,
    precum taxa de înscriere, de înmatriculare/confirmare, de bibliotecă etc”
  • Urgentarea procedurilor pentru construcția celor 30 de cămine studențești
  • Oferirea unor servicii medicale adecvate și permanente, gratuite, în cadrul campusurilor universitare și a universităților
  • Revitalizarea programului „Euro 200” pentru a sprijini elevii și studenții din
    medii defavorizate
  • Menținerea gratuității la transportul feroviar pentru toate tipurile de trenuri, clasa a II-a, indiferent de distanțele și numărul călătoriilor, pentru toți studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate, indiferent de vârsta pe care o au
  • Operaționalizarea masteratului didactic
  • Subvenționarea masteratului didactic de către statul român, indiferent dacă
    studentul a urmat sau va urma un alt program de studii universitare de masterat
  • „Crearea unor sisteme alternative de inducție și formare accelerată pentru profesioniștii performanți într-un anumit domeniu, cu o experiență relevantă pe piața muncii”
  • Instituirea unui nou mod de defășurare a practicii pedagogice: cel puțin dublarea numărului de ore de practică, introducerea unor linii directoare și de monitorizare prin crearea de rețele cadru didactic-student-mentor la practică (crearea poziției de „mentor”), corelarea examenului de absolvire cu practica efectivă, adaptarea în concret a teoriei învățate cu utilizarea acesteia;”
  • Instituțiile de învățământ superior ar trebui să fie obligate să publice pe site-urile proprii componența și toate hotărârile luate de Comisiile de etică, fundamentarea acestora și de minutele/procesele verbale ale ședințelor care au condus la respectiva decizie
  • Implementarea unui sistem de sancțiuni clar și ușor de aplicat în cazul abaterilor de la etică:
    – Pentru IOSUD/școală doctorală:
    1. În cazul în care într-o școală doctorală a fost depistat cel puțin un caz de plagiat, să îi fie suspendat dreptul de a înmatricula noi studenți doctoranzi, până la clarificarea situației;
    2. În cazul în care într-o școală doctorală au fost depistate cel puțin trei cazuri de plagiat, acea școala doctorală să fie desființată. IOSUD din acea universitate nu va mai avea dreptul de a organiza o școală doctorală în domeniul respectiv timp de cinci ani.
  • Pentru persoanele în privința cărora se dovedește că au plagiat în redactarea unor lucrări științifice:
    1. retragerea titlului academic obținut prin fraudă;
    2. excluderea definitivă din comunitatea academică a acelora despre care s-a dovedit că au plagiat în redactarea unor lucrări științifice;
  • 3. restituirea tuturor sumelor bănești obținute din sporuri sau promovare profesională datorată unei lucrări academice plagiate;
    4. eliminarea posibilității de a renunța de bună voie la un titlu academic obținut.
  • Pentru cadrele didactice care coordonează lucrări plagiate:
  • „1. În ceea ce privește sancțiunile ce se aplică în cazul cadrelor didactice care au încălcat normele de etică universitară, legislația de resort și legislația muncii trebuie armonizate, astfel încât să nu existe cazuri în care unui cadru didactic să i se aplice sancțiuni în baza legislației privind învățământul superior, care ulterior să fie anulate în baza unor sentințe judecătorești pe motivul nerespectării Codului muncii;
  • 2. Excluderea definitivă din comunitatea academică a coordonatorilor care au supervizat și girat cu bună știință redactarea unor lucrări plagiate”.
DOCUMENT Descarcă de aici solicitările integrale ale ANOSR

DOCUMENT Solicitările ANOSR pentru viitorul Guvern


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Concursurile pentru posturi vacante în universități sunt suspendate în 2026, dar examenul de promovare se poate organiza pentru posturile „ale căror atribuții nu se regăsesc în altă structură organizatorică” / Doctoranzii se pot angaja pe perioadă determinată – Notă a Ministerului Educației

Prevederile Legii 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, coroborate cu cele din Legilor educației și din alte acte normative fac ca ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante să fie…
Vezi articolul

Școala Națională de Studii Politice și Administrative și Universitatea din București au celebrat cariera profesorului Adrian Miroiu, filosof, logician și politolog

Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) și Universitatea din București au organizat conferința „Filosofie și politici publice. Perspective asupra contribuțiilor academice ale lui Adrian Miroiu”, pentru a celebra…
Vezi articolul

Universitatea Al. I. Cuza din Iași anunță „două realizări științifice de excepție” ale reprezentanților săi, cu articole publicate în reviste internaționale de prestigiu / Anunțul – făcut în aceeași zi în care a fost dezvăluit cazul major de fraudă cu citări într-o revistă a instituției

Doi reprezentanți ai Facultăților de Chimie, respectiv de Fizică din cadul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași semnează articole publicate săptămâna trecută în două publicații științifice de prestigiu – „Science”,…
Vezi articolul

Pregătire pentru Bacalaureat la Istorie, anunțată de Facultatea de Istorie a Universității din București. Cinci profesori de la licee din București, Buzău și Slobozia fac ședințe gratuite de discuții, exerciții și pregătire online cu elevii care se înscriu

Facultatea de Istorie a Universității din București a anunțat duminică, pe Facebook, că organizează ședințe de pregătire pentru Bacalaureat. Prima ședință online are loc pe 23 martie, apoi la câte…
Vezi articolul

Anatolie Topală, ministrul Educației din Republica Moldova: Accesul la infrastructură de cercetare din România și granturile comune sunt un sprijin enorm care adaugă valoare la ceea ce facem noi pentru a-i sprijini pe tineri să vină înspre știință

Anatolie Topală, ministrul Educației din Republica Moldova, a declarat la ceremonia de deschidere a Conferinței Smart Diaspora 2023 organizată la Timișoara, că „accesul la infrastructură de cercetare din România și…
Vezi articolul