Studiu sociologic: „Ea este de vină pentru că i-a trimis poza nud”. Fetele acuză fetele într-un scenariu de sexting creat de cercetători

847 de vizualizări
Sexting - cum se pot proteja adolescentele
Sexting – cum se pot proteja adolescentele
„Adolescenţii consideră, mai degrabă, victima vinovată pentru deturnarea sexting-ului consensual, şi nu pe cel care retrimite pozele mai departe către terţe persoane sau pe cei care postează mesajul pe reţele de socializare”, arată studiul „Percepția adolescenților asupra riscurilor sexting-ului„, realizat ce cercetătoarele Anca Velicu, Bianca Balea și Monica Barbovschi, publicat în Revista Română de Sociologie. 

Cercetătorii au creat un scenariu ipotetic, descris în felul următor: „O fată trimite poze nud prietenului ei, iar când se despart el trimite pozele mai departe prietenilor lui. Aceştia publică pozele pe internet şi le vede toată şcoala”.

Sexting – cine e vinovat în percepția adolescenților

La întrebarea „Cine crezi că este de vină?„, pusă de cercetători în chestionarul Google Forms aplicat pe 1.600 de elevi, cu vârste între 10 și 19 ani (gimnaziu și liceu), din mai multe școli din București și Iași, mai ales fetele au avut tendința să acuze tot victima (37% au spus că fata e vinovată pentru că nu trebuia să facă poza care a ajuns apoi publică). Interesant este că baieții susțin în mai mare procent (29%) că baiatul este vinovat că a dat poza mai departe, fată de cei care susțin că fata este vinovată (27%). 

Cercetătoarea Anca Velicu, de la Institutul de Sociologie al Academiei Române, a declarat pentru EduPedu.ro că  „subiectul comunicării romantice dintre adolescenți prin sexting pare să fie unul tabu pentru școală”. În urma cercetării acestui fenomen, sociologul a observat că școala „preferă o viziune simplificatoare, considerând toți adolescenții doar sub aspectul statutului lor legal de “minor”, negându-li-se dreptul la o viață romantică sau sexuală asociată cu capacitatea de acțiune„.

Definiție:

Format din alăturarea cuvintelor sex şi texting (trimiterea de mesaje SMS), sexting-ul înseamnă schimbul mediat electronic de mesaje de natură sexuală între două persoane.

Context (preluare din studiu):

Fenomenul sexting-ului este unul despre care copiii și adolescenții din România spun că îî deranjează mai mult decât reclamă tinerii din alte state europene. De exemplu, studiul EU Kids Online arată că în 2010, la nivelul Europei (25 de ţări), 3% dintre copii au trimis sau au postat mesaje de natură sexuală pe internet şi 15% au văzut sau au primit astfel de mesaje (Livingstone et al., 2011). În România proporţia este mai mare: 22%. La nivel european, un sfert dintre cei care au primit sau au văzut astfel de mesaje au  fost deranjaţi de ele (reprezentând 4% din totalul copiilor intervievaţi), în timp ce în România, procentul celor care declară că au fost deranjaţi creşte la 38% (Livingstone et al., 2011).

În 2014, un nou studiu numit Net Children Go Mobile arată că, la nivelul celor şapte ţări europene participante la anchetă, 5% dintre copii (11–16 ani) au primit astfel de mesaje şi au fost deranjaţi de ele, 6% au primit, dar nu au fost deranjaţi, iar 89% nu au primit deloc (Mascheroni & Olafsson, 2014). Datele despre România arată că 14% dintre cei intervievaţi au primit astfel de mesaje şi au fost deranjaţi de ele şi 7% au primit fără însă ca acest lucru să îi deranjeze (Velicu et al., 2014).

Citiți integral studiul sociologic „Percepția adolescenților asupra riscurilor sexting-ului

Foto: pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ateliere gratuite de educație cinematografică pentru elevi și profesori, la UNATC, în Săptămâna „Școala altfel”: vizite pe platoul de filmare, lecții de montaj și de istorie a filmului / Profesoara Iulia Voicu: Învățăm să navigăm conștient într-o lume inundată de imagini

Un atelier gratuit de educație cinematografică, despre istoria filmelor, montaj, creare de film, selecție și interpretare de imagini este organizat pentru elevi și profesori la Universitatea Națională de Arte Teatrale…
Vezi articolul

OFICIAL Din anul școlar 2025-2026, toți profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din numărul de ore predate pentru activități remediale, de consolidare, fixare și transfer al competențelor în viața de zi cu zi / Inspectoratele școlare vor monitoriza planificarea profesorilor

Din anul școlar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu și liceu se va face ținând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activități remediale, de consolidare,…
Vezi articolul

Ministrul Educației vorbește despre „tutela” liceelor agricole, printr-un parteneriat cu Ministerul Agriculturii. Cîmpeanu spune că Universitatea de Agronomie, al cărei rector suspendat este, va „susţine prin specialişti, prin parteneriatele cu mediul economic, capacitatea de a genera produse agroalimentare româneşti”

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat joi constituirea unui parteneriat cu Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti (USAMV) şi Ministerul Agriculturii pentru tutela asupra liceelor agricole, pentru…
Vezi articolul