Studiu sociologic: “Ea este de vină pentru că i-a trimis poza nud”. Fetele acuză fetele într-un scenariu de sexting creat de cercetători

811 vizualizări
Sexting - cum se pot proteja adolescentele
Sexting – cum se pot proteja adolescentele
“Adolescenţii consideră, mai degrabă, victima vinovată pentru deturnarea sexting-ului consensual, şi nu pe cel care retrimite pozele mai departe către terţe persoane sau pe cei care postează mesajul pe reţele de socializare”, arată studiul “Percepția adolescenților asupra riscurilor sexting-ului“, realizat ce cercetătoarele Anca Velicu, Bianca Balea și Monica Barbovschi, publicat în Revista Română de Sociologie. 

Cercetătorii au creat un scenariu ipotetic, descris în felul următor: „O fată trimite poze nud prietenului ei, iar când se despart el trimite pozele mai departe prietenilor lui. Aceştia publică pozele pe internet şi le vede toată şcoala”.

Sexting – cine e vinovat în percepția adolescenților

La întrebarea “Cine crezi că este de vină?“, pusă de cercetători în chestionarul Google Forms aplicat pe 1.600 de elevi, cu vârste între 10 și 19 ani (gimnaziu și liceu), din mai multe școli din București și Iași, mai ales fetele au avut tendința să acuze tot victima (37% au spus că fata e vinovată pentru că nu trebuia să facă poza care a ajuns apoi publică). Interesant este că baieții susțin în mai mare procent (29%) că baiatul este vinovat că a dat poza mai departe, fată de cei care susțin că fata este vinovată (27%). 

Cercetătoarea Anca Velicu, de la Institutul de Sociologie al Academiei Române, a declarat pentru EduPedu.ro că  “subiectul comunicării romantice dintre adolescenți prin sexting pare să fie unul tabu pentru școală”. În urma cercetării acestui fenomen, sociologul a observat că școala “preferă o viziune simplificatoare, considerând toți adolescenții doar sub aspectul statutului lor legal de “minor”, negându-li-se dreptul la o viață romantică sau sexuală asociată cu capacitatea de acțiune“.

Definiție:

Format din alăturarea cuvintelor sex şi texting (trimiterea de mesaje SMS), sexting-ul înseamnă schimbul mediat electronic de mesaje de natură sexuală între două persoane.

Context (preluare din studiu):

Fenomenul sexting-ului este unul despre care copiii și adolescenții din România spun că îî deranjează mai mult decât reclamă tinerii din alte state europene. De exemplu, studiul EU Kids Online arată că în 2010, la nivelul Europei (25 de ţări), 3% dintre copii au trimis sau au postat mesaje de natură sexuală pe internet şi 15% au văzut sau au primit astfel de mesaje (Livingstone et al., 2011). În România proporţia este mai mare: 22%. La nivel european, un sfert dintre cei care au primit sau au văzut astfel de mesaje au  fost deranjaţi de ele (reprezentând 4% din totalul copiilor intervievaţi), în timp ce în România, procentul celor care declară că au fost deranjaţi creşte la 38% (Livingstone et al., 2011).

În 2014, un nou studiu numit Net Children Go Mobile arată că, la nivelul celor şapte ţări europene participante la anchetă, 5% dintre copii (11–16 ani) au primit astfel de mesaje şi au fost deranjaţi de ele, 6% au primit, dar nu au fost deranjaţi, iar 89% nu au primit deloc (Mascheroni & Olafsson, 2014). Datele despre România arată că 14% dintre cei intervievaţi au primit astfel de mesaje şi au fost deranjaţi de ele şi 7% au primit fără însă ca acest lucru să îi deranjeze (Velicu et al., 2014).

Citiți integral studiul sociologic “Percepția adolescenților asupra riscurilor sexting-ului

Foto: pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Editura Booklet dă startul campaniei ”Educație prin distracție” / Util pentru învățători: pachete de premii gata pregătite pentru fiecare clasă din ciclul primar (P)

Ce frumoasă este copilăria atunci când personajele năzdrăvane își folosesc superputerile pentru a-i ajuta pe campionii la învățătură să obțină medalii și diplome! Editura Booklet dă startul campaniei ”Educație prin…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță că implementează prin politici proprii mecanisme din planul consorțiului european pentru care nu a primit finanțare europeană

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță că va implementa “prin politici proprii mecanisme ale proiectului european InclusU”. După ce proiectul de consorțiu european condus de Universitatea din Lille, în care se…
Vezi articolul

Colegiile pedagogice sunt surse de sintaxe mentale dezirabile, susține Adrian Opre, decanul Facultății de Științele Educației a UBB Cluj / El a militat pentru „păstrarea libertății noastre de a coerentiza formarea cadrului didactic” și în liceele pedagogice, în replică la propunerea de desființare a specializării de învățător din proiectul legii Deca

Colegiile pedagogice și instituțiile de învățământ superior au fiecare locul lor în formarea cadrelor didactice, iar dorința de aliniere la normele europene “nu ne obligă la o abordare exclusivă”, a…
Vezi articolul