Sunetul chimiei: Vibrații moleculare transformate în muzică, într-un experiment liceal britanic la care a participat și un cercetător român

2.220 de vizualizări
Sursa: Pubs.acs.org/
Un grup de elevi de liceu din Marea Britanie au transformat vibrațiile moleculelor în muzică, prin experimente supervizate de chimiști de la Universitatea Bradford și cu participarea unui cercetător de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, Alexandru Lupan. UBB anunță, într-un comunicat, că studiul este redat într-un articol publicat recent în Journal of Chemical Education.

Co-semnatarul român al studiului, Alexandru Lupan, este lector în cadrul Facultății de Chimie și Inginerie Chimică a UBB.

Potrivit comunicatului universității clujene:

  • În cadrul studiului, elevii de liceu au măsurat vibrațiile moleculelor precum apa, cafeina, sau unele mai puțin comune precum acidul cinamic și 4-bromoanilina, pe care le-au sintetizat ei înșiși. Au folosit radiație infraroșie pentru a măsura aceste vibrații și un software de modelare moleculară pentru a le vizualiza.
  • Prin multiplicări matematice simple, elevii au convertit apoi lungimile de undă mici absorbite de către molecule din radiația infraroșie, în lungimi de undă mai mari, corespunzătoare undelor sonore. Aceasta le-a permis să reprezinte vibrațiile din molecule ca note muzicale.
  • Lucrând împreună, elevi de la clasele de muzică, alături de cei de la profilul chimie, au reușit apoi cu aceste date să compună o serie de piese muzicale care să “reprezinte” acele molecule.

UBB notează că profesorii și elevii speră ca astfel de explorări ale moleculelor într-o manieră multidisciplinară să ajute nu doar la dobândirea unor noi cunoștințe despre moleculele din jurul nostre, ci și la împletirea îndeaproape a artei cu știința pentru câți mai mulți oameni, autorii proiectului argumentând că acestea sunt două fețe indispensabile ale umanității.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cercetătorul Mircea Iliescu, în contextul acuzației de plagiat a premierului Nicolae Ciucă: Impostura academică îi afectează pe cei tineri. Important este modelul pe care îl au cei tineri care termină un liceu și ar vrea să facă educație și cercetare, și dacă ei consideră că în România doctoratul lor nu valorează, atunci vor pleca și îi vom pierde

„Important este modelul pe care îl au cei tineri care termină un liceu și ar vrea să facă educație și cercetare, și dacă ei consideră că în România doctoratul lor…
Vezi articolul

Sergiu Jiduc, specialist de mediu cu un master of science la Imperial College London, despre propunerea Ministerului Educației de eliminare a Geografiei din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a: Este o șansă ratată și ar avea consecințe pe termen lung, nu doar asupra educației

Specialistul în științele mediului Sergiu Jiduc, i-a adresat o scrisoare ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, consultată de Edupedu.ro, în care critică propunerile pentru planurile-cadru de liceu care presupun și…
Vezi articolul

Eliminarea Biologiei din trunchiul comun al claselor a XI-a și a XII-a va fi o eroare, spune profesoara Nicoleta Ianovici, decan al Facultății de Chimie-Biologie-Geografie de la UVT, în contextul dezbaterii pe propunerile de planuri-cadru pentru liceu / Pledez pentru readucerea științei în general, a disciplinelor STEM și a Biologiei în special, în centrul discursurilor și practicilor sociale, inclusiv politice

Educația științifică din România se află într-un punct critic, așa cum subliniază profesoara Nicoleta Ianovici, decan al Facultății de Chimie-Bilogie-Geografie a Universității de Vest din Timișoara în punctul său de…
Vezi articolul