Suspiciuni de conflict de interese la adresa lui Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu și promotorul principal al controversatei „reforme” a ARACIP, în plenul CES. Școala co-fondată de acesta e membră în Asociația Școlilor Particulare, care e nominalizată în viitoarea conducere a Agenției

2.550 de vizualizări
Radu Szekely / Foto: Silviu Matei – Agerpres Foto
Suspiciunile de conflict de interese la adresa lui Radu Szekely, consilierul ministrului Cîmpeanu și promotorul principal al controversatei „reforme” a ARACIP, au fost ridicate în plenul Consiliului Economic și Social de către unul dintre membri. Szekely a răspuns acestor acuzații spunând că nu consideră că este vorba despre așa ceva, după ce a recunoscut că este co-fondatorul Școlii româno-finlandeze Eri, de la Sibiu, unitate de învățământ privată membră a Asociației Școlilor Particulare din România. Aceasta din urmă este nominalizată în proiectul de act normativ, dezbătut luni în CES, pentru a ocupa un loc cu drept de vot în Consiliul ARACIP, organismul de conducere și decizie al Agenției.

În plenul Consiliului Economic și Social de marți, 1 februarie, consilier al ministrului Educației, Radu Szekely a reprezentat instituțional Ministerul Educației în dezbaterea pentru avizare a proiectului de Hotărâre de guvern pentru reorganizarea ARACIP. Controversatul proiect de „reformă” a primit aviz nefavorabil de la 40 din cei 43 de membri prezenți la ședință. Avizul este obligatoriu de obținut, dar consultativ pentru autorități.

În timpul dezbaterilor, unul dintre membri CES, Adriana Radu, l-a întrebat pe Radu Szekely care este statutul său acolo, fiindcă pe parcursul întâlnirii acesta a fost prezentat drept secretar de stat la Ministerul Educației, portofoliu pe care nu-l mai ocupă din septembrie 2021.

Szekely a spus că este consilier al ministrului Educației.

Apoi, Adriana Radu, reprezentant în CES al societății civile, l-a întrebat pe reprezentantul Ministerului Educației dacă este într-un conflict de interese militând pentru includerea în conducerea ARACIP a unei entități private, Asociația Școlilor Particulare, în care școala pe care a co-fondat-o este înscrisă.

Redăm dialogul din cadrul ședinței CES:

Adriana Radu: Am câteva întrebări, clarificări. Nu mi-e clar dacă domnul Szekely este acum secretar de stat sau consilier al domnului ministru?

Radu Szekely: Nu mai sunt secretar de stat, sunt consilier al ministrului.

Adriana Radu: Și în același timp sunteți fondator al Școlii finlandeze de la Sibiu, care este în același timp membru în Asociația Școlilor Particulare din România. E corect?

Radu Szekely: Da, sunt fondator, însă nu m-am mai implicat de cel puțin doi ani de zile în niciun fel în administrarea școlii respective. Este membru, cred că este membru…

Adriana Radu: Vă pot confirma, este pe site. Deci nu există un conflict de interese, în opinia dumneavoastră?

Radu Szekely: Nu, nu.”

Radu Szekely este co-fondatorul Școlii româno-finlandeze Eri, de la Sibiu, potrivit propriei declarații și site-ului instituției. Școala a fost înființată de Fundația „Didactica” și funcționează în baza autorizației Ministerului Educației/ARACIP emisă prin ordinul de ministru 5860/28.11.2016. În perioada 2023-2024 trebuie să aplice pentru acreditare, potrivit informațiilor de pe site-ul ARACIP.

Școala româno-finlandeză Eri de la Sibiu este membru în Asociația Școlilor Particulare din România, potrivit site-ului ONG-ului.

ONG-ul Asociația Școlilor Particulare din România este menționat în proiectul de hotărâre de guvern pentru reorganizarea ARACIP, la articolul 7, cu un membru cu drept de vot în Consiliul ARACIP – organismul de conducere și decizie al Agenției. Asociația Școlilor Particulare a fost înființată în ianuarie 2020, potrivit portalului instanțelor. Președintele Asociației este, potrivit Registrului Național ONG de la Ministerul Justiției, Comșa Christian-Eneil, consilier parlamentar al senatorului USR Ștefan Pălărie, în Senatul României, manager de dezvoltare al Școlii germane Fridolin și membru în Consiliul Asociației Școlilor Particulare. Asociația are încă doi membri care apar în registrul ONG, actualizat în ianuarie 2022 – aceștia sunt Martin Aurelian-Mihail și Raiu Cătălin Valentin.

În cadrul dezbaterii, Viorica Cojocaru, reprezentanta organizației patronale UGIR, a declarat că “această asociație, care este o entitate de drept privat, denumită cu denumirea integrală într-o structură de conducere care ar trebui să verifice calitatea în mod obiectiv ridică mari semne de întrebare asupra a tot ce este pe lângă asta. Pot fi stabilite, cu siguranță, criterii, dar în niciun caz precizată, menționată denumirea expres. Mai mult, trebuie foarte bine cântărite structura organului de conducere, nu pentru că va controla tot, ci ca să fie echilibrat reprezentate acolo și ca să reprezinte interesele tuturor beneficiarilor acestei structuri. Deci, în opinia noastră, nu se produce niciun fel acea modernizare a structurii și acea îmbunătățire a ei prin actualul act normativ”.

Răspunsul lui Radu Szekely: „Lipsa de echitate sau inechitatea referitoare la ceea ce privește Asociația Școlilor Particulare… La fel, Federația Națională a Asociaților de Părinți nu este singura federație de părinți din țară, dar are o reprezentativitate știu eu… suficientă. În Asociația Școlilor Particulare, în momentul de față, sunt înscrise 280 de unități de învățământ privat din România, este singura entitate care a venit, fiind organizată în acest fel, și a cerut implicarea în dialogul social care există cu partenerii sociali. Deci nu am avut o preferință, dar a fost singura în procesul de elaborare care a venit și a prezentat, dacă vreți, și-a demonstrat reprezentativitatea”.

Viorica Cojocaru, UGIR: „Este chiar acuzator să spuneți că Asociația Școlilor Particulare este singura entitate a școlilor din învățământul preuniversitar care s-a implicat și pentru aceea a primit un loc în Consiliu. E greșit total să afirmați așa ceva. Dacă se dorește, Asociația poate rămâne mâine fără niciun membru, dar ea este în structura acestui consiliu. Puteți stabili criteriile de reprezentativitate ale unui asemenea ONG, care să reunească școlile din învățământul preuniversitar private și să specificați criteriile, dar nicidecum să denumiți o entitate de drept privat”.

Radu Szekely: „De acord cu punctul referitor la specificarea mai largă, în textul hotărârii, a modului în care mediul privat va fi reprezentat. O să discut asta cu domnul ministru și cu cei de la Direcția juridică, să vedem dacă se poate înlocui Asociația Școlilor Particulare cu un reprezentant al mediului, al școlilor particulare și să vedem… dacă se poate…”.

Ședința CES a fost publică, iar proiectul a obținut aviz nefavorabil, fiind criticat de majoritatea celor care au luat cuvântul.

Reamintim că în toamna 2021, EduPedu.ro a scris despre faptul că singura școală-pilot privată, aprobată de minister în programul de pilotare național, este cea co-fondată de Radu Szekely, la Sibiu, acesta fiind la momentul selecției chiar șeful Comisiei de aprobare. Szekely a spus atunci că „nu consider că e vreun conflict (…) Au mai fost trei școli particulare, dar au fost respinse”.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

World Vision România solicită Guvernului și Parlamentului respingerea modificării legislative care ar permite redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit către școli: Aceste fonduri sunt menite să ajungă în sectorul privat, neguvernamental, nu tot în bugetul gestionat de către stat / Măsura ar discrimina comunitățile vulnerabile

World Vision România solicită Guvernului și Parlamentului respingerea inițiativei legislative care ar permite redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit și către școli. Potrivit unui comunicat primit la redacție, ”propunerea…
Vezi articolul

Dan Barna, despre schimbarea unor directori de școli: Acest demers rușinos, de mimetism de tip psd-ist, nu este o inițiativă a Guvernului/ Primul pas anul acesta va fi să organizăm examene naționale, pe bune, pentru inspectori și directorii de școli

Vicepremierul Dan Barna afirmă într-un mesaj publicat pe Facebook că în aceste zile expiră mandatele a peste 8.000 de directori de școli și că „se pare că spre 1.000 de…
Vezi articolul

Cei patru copii din județul Bihor retrași de părinți de la școală în pandemie pentru a face homeschooling au mari lacune în achiziţiile şcolare și imaturitate psiho-emoţională, arată o evaluare psihologică oficială / Copiii învățau acasă cu părinții care au 8, respectiv 12 clase terminate

Cei patru copii ai unei familii din Bihor, retrași de la școală în pandemie pentru a fi educați acasă în sistem homeschooling, “prezintă un nivel de dezvoltare al gândirii cu…
Vezi articolul