Tinerii din România își pierd abrupt interesul pentru cariera didactică, semnalează cel mai mare studiu internațional privind profesorii de gimnaziu / Sub 60% dintre cei aflați în primii ani de muncă declară că predarea a fost prima lor opțiune profesională – mult mai puțin decât în cazul profesorilor cu experiență

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Opțiunea tinerilor pentru cariera didactică este considerată drept un indicator al satisfacției pe care această profesie o produce, în pofida unor neajunsuri precum cele produse de salarii, reiese din cel mai amplu studiu realizat la nivel internațional în rândul profesorilor de gimnaziu, TALIS 2024. În România, însă, datele culese în cadrul acestei cercetări indică o scădere masivă a interesului pentru cariera didactică în cazul tinerilor, scădere reflectată în declarațiile profesorilor cu privire la prima lor opțiune de carieră: față de profesorii cu experiență, care declară în vasta lor majoritate că predarea a fost prima opțiune în carieră, în rândul tinerilor doar puțin peste jumătate declară același lucru.

Datele produse de studiul TALIS, realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), devin vizibile într-un moment în care discuțiile despre cariera de profesor sunt foarte aprinse în România. Acestea sunt împărțite între aplecarea autorităților spre experimente de austeritate în școli, legi aplicate eșalonat, deficitul de profesori resimțit în diverse domenii, dezvoltarea unor programe precum masteratul didactic, ce stârnesc dispute în mediul academic.

În cazul României, raportul-cadru privind Starea Predării, realizat pe baza datelor culese în cercetarea TALIS 2024, arată că situația a stagnat față de 2018, în ceea ce privește procentul profesorilor de gimnaziu aflați în primii ani de muncă la catedră care spun că această profesie a fost prima lor opțiune de carieră. Doar 58,8% dintre acești profesori spuneau și în 2018, și în 2024 că școala a fost de la bun început opțiunea lor de carieră. Realitatea din spatele acestor date, conform declarațiilor profesorilor participanți – mai jos.

Situația la nivel global este apreciată de directorul pentru Educație din cadrul OCDE, Andreas Schleicher, unul dintre cei mai cunoscuți experți internaționali în politici educaționale, drept un indicator legat de nivelul ridicat al mulțumirii profesorilor față de propria muncă, în pofida greutăților cu care se confruntă. Într-un articol recent pe marginea rezultatelor TALIS 2024, Andreas Schleicher notează:

În cazul României, însă, stagnarea ascunde, de fapt, o scădere considerabilă a interesului, potrivit declarațiilor profesorilor participanți la studiu.

Sursa: OCDE – TALIS 2024

Astfel, conform datelor culese în cadrul TALIS 2024 (Tabelul 7.33 din baza de date a raportului – link pentru download tabel), doar 58,8% dintre profesorii de gimnaziu noi, adică cei cu până în 5 ani de experiență, spun că aceasta a fost prima lor opțiune în carieră.

Diferența de 23,9 puncte procentuale este una dintre cele mai mari înregistrate în rândul celor aproximativ 50 de țări care au raportat astfel de date la nivelul profesorilor de gimnaziu. Au raportat diferențe similare sau mai mari doar opt țări, cele mai multe situate la rândul lor în Europa Centrală și de Est: Belgia, Bulgaria (31 de puncte procentuale), Republica Cehă, Estonia (42,8 puncte procentuale), Franța, Letonia (51,3), Lituania (40,6) și Polonia (30,7).

Raportul OCDE arată că, în cazul unora dintre aceste țări, precum cele trei state baltice, se face simțită o îmbătrânire a populației de cadre didactice, iar ele au început să apeleze la strategii largi de întărire a statutului și atractivității carierei didactice. 

Context:

În momentul publicării TALIS 2024, Edupedu.ro semnala că acesta reflecta atmosfera din școli anul trecut – la un an după greva generală a profesorilor, ce a determinat o creștere a salariilor, dar cu un an înainte de măsurile introduse prin Legea Bolojan, ce a impus austeritatea în educația din România. În condițiile din 2024, cei mai mulți profesori români de gimnaziu se declarau mulțumiți de slarii și de condițiile de muncă, precum și de rezultatele predării.

Pe de altă parte, raportul semnalează această scădere a interesului pentru cariera didactică în rândul tinerilor într-un moment în care această temă este atinsă constant în dezbaterile publice din România, între altele prin:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
BREAKING Studiul internațional TALIS 2024: Majoritatea profesorilor români de gimnaziu se declarau mulțumiți de salarii și de condițiile de muncă anul trecut – mult peste media OCDE / Aproape trei sferturi spuneau că sunt satisfăcuți de rezultatele predării și doar puțini se declarau stresați
Profesorii români erau printre cei mai mulțumiți față de munca lor la nivel internațional și raportau printre cele mai mari creșteri ale satisfacției salariale, înaintea măsurilor introduse de guvernul Bolojan – studiu
Profesorii din România spun că cel mai mult au nevoie să fie învățați cum să predea la elevii cu CES, potrivit studiului internațional TALIS 2024 / Managementul clasei și utilizarea AI în educație, următoarele pe lista celor mai mari nevoi de formare
Exit mobile version