Transportul studenților: Un proiect de modificare a normelor de acordare a facilităților de transport înlocuiește gratuitatea cu o reducere de 90% pentru studenți cu părinți decedați sau care provin din centre de plasament

311 vizualizări
Foto: Pexels.com
Un proiect de hotărâre de guvern ce vizează normele de acordare a facilităților de transport feroviar pentru studenți și elevi, pus în consultare de Ministerul Transporturilor, păstrează „reglementări pe care le considerăm nejustificate”, arată Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) într-o luare de poziție transmisă marți. Ea dă exemplul propunerii de înlocuire a gratuității de care dispun studenții cu unul sau ambii părinți decedați sau cei care provin din centre de plasament cu o reducere de 90%.

ANOSR arată că proiectul de HG aduce o serie de clarificări privind aplicarea prevederilor Ordonanței de Urgență 156/2024, ce a limitat considerabil reducerile la transportul studenților. Dar, potrivit organizației, această hotărâre de guvern nu ar fi fost necesară dacă autoritățile nu ar fi adoptat măsurile din OUG „care limitează flexibilitatea de deplasare a studenților”. 

ANOSR spune, prin urmare, că-și menține cererea de abrogare a acelor prevederi din OUG 156/2024.

Alianța studențească, despre reglementările „nejustificate” din proiectul de HG pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar și cu metroul pentru elevi și studenți:

  • „Proiectul de modificare a H.G. nr. 811/2023 prezintă anumite reglementări pe care le considerăm nejustificate, precum propunerea de înlocuire a gratuității de care dispun studenții cu unul sau ambii părinți decedați, precum și studenții proveniți din centre de plasament sau care au fost în plasament la familia extinsă, substitutivă sau la asistent maternal la transportul feroviar cu o reducere de 90%. Din acest raționament, pentru a menține neschimbat acest mecanism de sprijin acordat specific acestei categorii dezavantajate de studenți, ANOSR a transmis un set de propuneri și o serie de justificări, printre care inclusiv faptul că în anul 2024, conform datelor furnizate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, contravaloarea subvențiilor pentru studenții care au beneficiat de gratuitate la transportul feroviar a reprezentat doar 0,18% din valoarea totală a compensațiilor preliminate și facilităților acordate”.

ANOSR precizează că o serie de propuneri ale sale au fost incluse, totuși, în proiectul de act normativ pus în consultare de Ministerul  Transporturilor:

  • „Posibilitatea studenților a căror reședință nu este localitatea de domiciliu menționată în actele de identitate, precum cei care dispun de viză de flotant, de a beneficia de reducere la transportul feroviar între centrul universitar în care studiază și localitatea de domiciliu sau între centrul universitar în care studiază și localitatea de reședință;
  • Posibilitatea studenților de a dispune de variante multiple de localități, aflate în proximitatea localității de domiciliu/reședință sau în care studiază, pentru care să poată opta în ceea ce privește alegerea celei mai convenabile destinații de călătorie, în cazul în care localitatea nu dispune de o stație de cale ferată funcțională;
  • Posibilitatea studenților de a beneficia de reducere pe toate rutele care fac legătura între localitatea de domiciliu/reședință și localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studiază, indiferent de operatorul de transport feroviar sau de locul din care se îmbarchează sau din care achiziționează biletul;
  • Posibilitatea studenților străini și români de pretutindeni de a beneficia de reducere pentru rutele care le oferă accesul spre o localitate cu punct de trecere a frontierei, inclusiv spre localitățile cu aeroport, în așa fel încât să se poată îndrepta spre localitățile de domiciliu, respectiv pentru rutele înapoi spre localitățile în care studiază.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Titularizarea pe jumătate de normă. George Purcaru, FSLI: Ce împiedică astăzi Ministerul Educației să aplice acest articol de lege? Când profesorul nu are suficiente ore la școală, de ce nu i se completează cu aceste ore de remedial?

Vicepreședintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), George Purcaru, a declarat la Cluj că articolul de lege care face referire la titularizarea pe jumătate de normă nu se aplică. „Ce împiedică…
Vezi articolul

Manualele noi de Matematică pentru clasele I și a II-a nu vor ajunge în școli la timp. Ministerul Educației transmite învățătorilor, cu trei zile înainte să înceapă școala, să tipărească de pe internet lecțiile din primul modul și să le dea copiilor, fără să precizeze pe banii cui / Alte două manuale sunt și ele întârziate

Elevii din învățământul primar și gimnazial ar trebui să aibă manuale noi în acest an școlar, la 10 ani după tipărirea primelor ediții pe noul curriculum. Majoritatea manualelor au putut…
Vezi articolul

Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, pentru Masa caldă în școli, propusă de mai mulți parlamentari USRPLUS: Sunt situații în care doar 1 leu din cei 10 alocați zilnic au mers efectiv către alimentele în sine

Finanțare pentru tot anul școlar, nu doar până în decembrie, în programul-pilot „Masa caldă în școli”, prevede unul dintre amendamentele depuse de mai mulți parlamentari USRPLUS la ordonanța de urgență…
Vezi articolul

Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea muncii cadrului didactic

Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal

Un învățător a declarat pentru Edupedu.ro, sub protecția anonimatului, că sunt multe cazuri în care profesorii își plătesc singuri cursurile de formare și perfecționare. „Aici depinde fiecare școală cum se…
Vezi articolul