Universitățile de medicină laudă proiectul de OUG care le permite să ridice construcții pe terenuri din domeniul public, din fonduri externe nerambursabile / Propunerile au fost descrise de Opoziția USR drept „tun imobiliar” ce ar contraveni Constituției

211 vizualizări
Amfiteatru al UMF ‘Carol Davila’ – Inquam Photos / George Calin
„Punerea în practică, și în regim de urgență, a soluțiilor ce vizează dezvoltarea unei noi infrastructuri a sistemului de învățământ românesc, soluții ce se regăsesc de altfel și în PNRR, reprezintă o prioritate absolută a Guvernului României, prin Ministerul Educației”, susține alianța universităților de medicină din România, G6-UMF. Aceasta apără, astfel, printr-un comunicat de presă emis săptămâna aceasta propunerile din proiectul de ordonanță de urgență pus în transparență de Ministerul Educației, ce prevede ca universitățile să poată construi pe terenuri publice, care nu le aparțin, inclusiv prin folosirea unor fonduri externe nerambursabile.

Prevederea din proiectul de OUG a fost aspru criticată de partidul de opoziție USR, ai cărui reprezentanți au invocat o tentativă de „un imobiliar” care „îi va transforma pe oligarhii din Universități în mari latifundiari”.

Este vorba despre prevederile din proiectul de OUG ce includ „dreptul de superficie” printre drepturile instituțiilor de învățământ superior asupra unor bunuri din domeniul public al statului. Acest drept, potrivit proiectului, poate fi folosit de universități „în scopul implementării de proiecte de infrastructură cu finanţare din fonduri externe nerambursabile sau din venituri proprii ale acestora”.

Marți, chiar în ziua în care USR organiza un protest la Ministerul Educației, acuzând „o chestiune monstruoasă” care ar permite decidenților din universități „să dispună de utilizarea proprietăților din domeniul public. Asta inclusiv cu fonduri nerambursabile și cu bani  europeni”, alianța universităților de medicină și farmacie din România, G6-UMF, emitea propriul comunicat prin care apăra inițiativa.

Potrivit G6-UMF, „punerea în practică, și în regim de urgență, a soluțiilor ce vizează dezvoltarea unei noi infrastructuri a sistemului de învățământ românesc, soluții ce se regăsesc de altfel și în PNRR, reprezintă o prioritate absolută a Guvernului României, prin Ministerul Educației”.

Perspectiva universităților de medicină asupra contextului acestei inițiative:

  • „o infrastructură nouă, preuniversitară sau universitară, necesită terenuri noi pe care aceasta să fie dezvoltată, terenuri intravilane, situate în centrele de învățământ, cât mai aproape de sediile vechi pentru a eficientiza actul educațional. Acest lucru necesită terenuri ultracentrale, la costuri mari, însă unele din aceste terenuri aparțin domeniului public, aflat în administrarea altor instituții publice. 
  • Procedura actuală presupune ca un astfel de teren a cărui necesitate este stabilită pentru investiție să fie dezlipit din domeniul public inițial și transferat într-un lot distinct pe care să fie realizată investiția, cu degradarea indicatorilor urbanistici și scăderea suprafeței ocupate implicit a suprafeței construite.
  • Ministerul Educației propune ca pe un astfel de lot, care rămâne în administrarea instituției publice inițiale, să aibă acces pentru dezvoltarea unei noi infrastructuri mai multe instituții publice beneficiind totodată de indicatorii urbanistici inițiali, iar acest lucru se poate face prin dreptul de superficie pe care îl acordă prima instituție publică către cea care face investiția”.

Alianța citată susține că, prin proiectul respectiv, „Ministerul Educației eficientizează atragerea fondurilor nerambursabile atât la nivel universitar, cât și preuniversitar cu beneficiari direcți -miile de elevi și studenți”. Iar organizația susține că, dacă o astfel de soluție nu ar fi implementată, s-ar pierde bani din fonduri nerambursabile: „ Impactul negativ al neimplementării soluției: sumele nerambursabile pierdute, dublate de costurile terenurilor și de sumele ce se vor cheltui din bugetul de stat pentru realizarea investițiilor”.

  • Alianța G6-UMF este formată din: Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davilla” din București, Universitatea de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj Napoca, Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova, Universitatea de Medicină și Farmacie “Gr. T. Popa” din Iași, Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș, Universitatea de Medicină și Farmacie “Victor Babeș” din Timișoara.

În protestul de marți, reprezentanții USR acuzaseră că, prin prevederile legate de dreptul de superficie, proiectul de OUG încalcă Legea fundamentală în ceea ce privește proprietatea publică și cea privată. Anterior, senatorul USR susținuse că, prin acest proiect, „oligarhii din universitar se pregătesc să dea un tun imobiliar mai mare decât Romexpo, cu mâna Ligiei Deca”.

Comunicatul G6-UMF integral:

Citește și:
VIDEO Mai mulți politicieni USR – protest la Ministerul Educației față de proiectul de schimbare a Legilor educației, „care îi va transforma pe oligarhii din Universități în mari latifundiari”
Oligarhii din universitar se pregătesc să dea un tun imobiliar mai mare decât Romexpo, cu mâna Ligiei Deca – Ștefan Pălărie (Op Ed)
SURSE Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației pentru a treia oară, la nici un an de la promulgare: Proiect de OUG prin care universitățile pot ridica construcții, din fonduri externe nerambursabile, pe terenuri din domeniul public, care nu sunt în proprietatea lor / Introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, după ce le-a exclus prin legea învățământului
OFICIAL Legile învățământului Deca-Iohannis vor fi modificate prin OUG pentru a treia oară, în doar 8 luni. Ministerul Educației anunță că organizează luni, 25 martie, prima conferință de presă susținută de Ligia Deca în Guvernarea Ciolacu


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Politehnica Timișoara își instruiește profesorii pentru integrarea inteligenței artificiale în procesul educațional / Rectorul UPT: Același lucru ar trebui să se întâmple și în mediul preuniversitar

Profesorii de la Universitatea Politehnica Timișoara (UPT) vor participa la un program de pregătire pentru integrarea responsabilă a tehnologiilor de inteligență artificială (AI) în procesul educațional, potrivit unui comunicat de…
Vezi articolul

VIDEO Dacă se închid școlile, va fi aplicată măsura de anul trecut, de a susține de la buget 75% din salariul mediu brut pentru părinții care trebuie să stea acasă, spune premierul Cîțu / Anunțul vine când sunt deja peste 17 mii de elevi care fac școală online săptămâna aceasta

Dacă se închid școli sau clase, iar elevii trebuie să stea acasă, Guvernul va repune în aplicare măsura folosită anul trecut, prin care părinții care erau nevoiți să stea acasă…
Vezi articolul

Centre de vaccinare anti-COVID în fiecare universitate, propuse de ministrul Educației / Un maraton al vaccinării va fi organizat în perioada 14 – 16 mai de Universitățile de medicină din Iași, Cluj și Târgu Mureș

Ministrul educației a propus organizarea în toate universitățile a câte unui centru de vaccinare anti-COVID pentru studenții care vor să vină fizic la cursuri. Anunțul a fost făcut la Iași,…
Vezi articolul

Julianne Moore, în „mare șoc” după ce Donald Trump i-a interzis cartea pentru copii „Freckleface Strawberry” în mai multe școli: „Nu pot să nu mă întreb ce este atât de controversat”

Administrația Trump a interzis cartea pentru copii „Freckleface Strawberry – Căpșună cu față pistruiată”, scrisă de Julianne Moore în 2007, în școlile administrate de Departamentul Apărării, a transmis vedeta filmului…
Vezi articolul